Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Veracious » 2015-10-11 15:45:04

plåtmonster skrev:Några specifika tips på var dessa kan köpas? och modeller?


Jag köpte mina Boselurar https://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/headphones/noise-cancelling-headphones/quietcomfort-25-acoustic-noise-cancelling-headphones-for-samsung-and-android-devices/ via NetonNet. Finns även modeller i lägre prisklasser men jag har inte testat dem. Provade ett par i en annan butik först för att testa och det var så skönt när jag slog på dem och affären blev tyst att jag beställde mina samma dag. Sparade 500:- på det då, men de var dyrare då (halvår sedan).
Veracious
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-10-10

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav plåtmonster » 2015-10-11 15:58:42

Stänger dessa ut prat, stoj och fordonsgnissel?

Hur håller man reda på att ingen hittar på ett överraskningsanfall när man inget hör?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Veracious » 2015-10-11 17:44:59

plåtmonster skrev:Stänger dessa ut prat, stoj och fordonsgnissel?

Hur håller man reda på att ingen hittar på ett överraskningsanfall när man inget hör?


Ja de stänger ut kanske 90%? Skillnad förstås om du har musik på eller lyssnar på en ljudbok. Brukar du ofta råka ut för överraskningsanfall? Har aldrig hänt mig.
Veracious
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-10-10

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav plåtmonster » 2015-10-12 5:46:58

Veracious skrev:Brukar du ofta råka ut för överraskningsanfall? Har aldrig hänt mig.
Bara att läsa nyheterna. Det händer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Veracious » 2015-10-12 7:22:34

plåtmonster skrev:
Veracious skrev:Brukar du ofta råka ut för överraskningsanfall? Har aldrig hänt mig.
Bara att läsa nyheterna. Det händer.

Antar att du menar om du är ensam ute och går. Det går att stänga av bakgrundsljudsfiltrering med en knapp.
Veracious
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-10-10

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Heliora » 2015-10-16 17:25:04

Zima33 skrev:Om man bryter benet kan man få färdtjänst till jobbet.


Tja, så enkelt är det inte. Man får bara färdtjänst under en viss period, typ under den första tiden efteråt. Jag har brutit benet en gång för jättelänge sen och gick på kryckor under ett halvår. Färdtjänst hade jag 1-2 månader. Men jag bodde ju i en stad med nära till allt, så i såna städer är det ju inte så stora problem. Och man får nog knappast färdtjänst om man vrickar foten och måste gå på kryckor.

Måste ju kännas jäkla surt att sjukskriva sig från ett skrivbordsjobb i kanske flera veckor bara för en vrickad fot. Om man ens får sjukskrivning för det. Men läkarna i Stockholm måste väl vara betydligt mer generösa med sjukskrivningar än i andra städer just pga detta.

Och hur fixar man handling och sånt? De Stockholmare som bor ensamma och inte har någon som kan handla åt dem måste väl typ svälta ihjäl? Om de inte bor väldigt nära en affär, vilket väl är sällsynt i Stockholm.

Att råka skada sig och tvingas gå på kryckor i Stockholm måste ju vara rena mardrömmen och närmast livshotande.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Heliora » 2015-10-16 17:38:07

plåtmonster skrev:Permobil kanske skulle fungera?


Ahaaa, är det så stockholmare gör? Köper sig en permobil och förvarar i källaren så de kan klara sig om de skadar sig och hamnar på kryckor. Måste väl vara jäkligt fullt nere i källarna i bostadshusen. Har dock inte sett några där min pojkvän (och numera även jag alltså) bor. Men de som bor där har väl kanske tillgång till bil, liksom min sambo.

Måste vara rykande åtgång på permobiler i Stockholm, men än så länge har jag faktiskt inte sett några, vare sig permobiler eller butiker för sådana.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Heliora » 2015-10-16 17:55:03

Titti skrev:Vilken typ av buller stör dig mest, Heliora? Människor, bakgrundsbuller, höga plötsliga ljud, trafik...?


Folk som pratar på skilda håll. Några som pratar i sätena mittemot mig, sen andra som pratar i sätena på andra sidan, och bakom och framför... Om det alltså är många som pratar samtidigt. Det blir som tio teveapparater på samtidigt. En kakafoni med andra ord. Jag kan inte filtrera bort oönskade bakgrundsljud och bara "koppla bort" eller "välja att inte lyssna".

Jag brukar ha exakt samma problem i matsalar på jobb där det är många som jobbar. Ofta har just rasterna på mina jobb tagit musten ur mig, så man bara väntat på att rasten skulle ta slut så man fick återgå till sina arbetssysslor igen. Nu jobbar jag på ett ställe med ett bra arbetsklimat ur den aspekten. Vi är bara ca 4 st som är i personalrummet samtidigt. Känns jätteskönt och därför orkar jag också med jobbet utan att bli utmattad.

Jag har också samma problem när jag umgås i större grupper. Det är inte det sociala jag har svårt för (som många aspergare har), utan när flera pratar samtidigt i små grupper sinsemellan. Jag kan inte välja vilket samtal jag skall lyssna på och vara med i och koppla bort resten. Jag hör allt. Samtidigt.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Heliora » 2015-10-16 18:00:10

Veracious skrev:Mitt tips är att du provar hörlurar med bakgrundsljudsfiltrering. De filtrerar bort bakgrundsljudet och du hör mycket lite av det som pågår runt omkring dig, särskilt effektivt för att eliminera buller. Mycket bra på flygresor och tåg. Var tvungen att skapa ett konto enkom för att svara dig, det har hjälpt mig mycket i vardagen.


Tack för tips. Och för att du gjorde dig besväret att gå med i forumet för detta. Välkommen hit och hoppas att du också skall få ut något av det. :-)

Men du skriver i ett senare inlägg: Ja de stänger ut kanske 90%? Skillnad förstås om du har musik på eller lyssnar på en ljudbok.

På vilket sätt är det skillnad om man lyssnar på musik eller ljudbok? Vad är det som filtreras bort i bakgrunden, bara buller eller även prat? Och vad kostar såna lurar?
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm? - söka färdtjänst

Inläggav Zima33 » 2015-10-16 20:06:03

Heliora skrev:
Och hur fixar man handling och sånt? De Stockholmare som bor ensamma och inte har någon som kan handla åt dem måste väl typ svälta ihjäl? Om de inte bor väldigt nära en affär, vilket väl är sällsynt i Stockholm.

Finns mataffärer online som levererar hem mat och annat.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hur står man ut med ljudnivån m.m. i Stockholm?

Inläggav Grisom » 2015-10-25 22:39:54

Hörlurar är som sagt ett bra tips

Buss är detsamma, ibland står det 250 pers vid T-centralen och väntar på ett försenat tåg och busslinjerna ovanpå går halvtomma, troligtvis bekvämlighet som gör att folk inte orkar gå till dem.

Tips:
  • Gå till en annan station/hållplats. Kan vara färre passagerare där. Eller gå dit du ska, innerstan är inte så stor som folk tror.
  • Undvik rusningstid. Kom överens med dem du spenderar dagarna med (jobb/utbildning) om att du kan komma senare/tidigare.
  • Ät ute så slipper du matsalar, behöver inte käka lunch för 150 kr, det finns billigare matställen.
  • Handla tidigt på morgonen, typ max 30 minuter efter att affären har öppnat.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur står man ut med ljudnivån m.m. i Stockholm?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-26 2:31:40

Heliora skrev:Måste ju kännas jäkla surt att sjukskriva sig från ett skrivbordsjobb i kanske flera veckor bara för en vrickad fot. Om man ens får sjukskrivning för det.
Det bör väl gå att jobba via datorn? Eller att någon tar med sig papper mm hem till dig?

Heliora skrev:Men läkarna i Stockholm måste väl vara betydligt mer generösa med sjukskrivningar än i andra städer just pga detta.
Hur resonerar du då? Borde vara enklare med saker i Stockholm än annorstädes.

Heliora skrev:Och hur fixar man handling och sånt? De Stockholmare som bor ensamma och inte har någon som kan handla åt dem måste väl typ svälta ihjäl? Om de inte bor väldigt nära en affär, vilket väl är sällsynt i Stockholm.
mat.se coop.se osv? Det går t.om att beställa från tyskland och då kan man också spara pengar om man köper större kvantiteter.

Heliora skrev:Jag brukar ha exakt samma problem i matsalar på jobb där det är många som jobbar. Ofta har just rasterna på mina jobb tagit musten ur mig, så man bara väntat på att rasten skulle ta slut så man fick återgå till sina arbetssysslor igen.
Ät egen matlåda istället och hoppa över matsalen helt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur står man ut med ljudnivån m.m. i Stockholm?

Inläggav Heliora » 2015-10-30 17:41:25

plåtmonster skrev:
Heliora skrev:Måste ju kännas jäkla surt att sjukskriva sig från ett skrivbordsjobb i kanske flera veckor bara för en vrickad fot. Om man ens får sjukskrivning för det.
Det bör väl gå att jobba via datorn? Eller att någon tar med sig papper mm hem till dig?


Men alla har kanske inte sådana möjligheter att jobba hemifrån, man har kanske telefonjobb eller program man inte har tillgång till hemma. Jag talar alltså generellt, inte om mig. Poängen var alltså att även om man har ett skrivbordsjobb så hade man i Stockholm ändå tvingats sjukskriva sig om man vrickade foten så att man måste gå på kryckor, just pga avstånden.

plåtmonster skrev:
Heliora skrev:Men läkarna i Stockholm måste väl vara betydligt mer generösa med sjukskrivningar än i andra städer just pga detta.
Hur resonerar du då? Borde vara enklare med saker i Stockholm än annorstädes.


Ja, det är precis det jag skriver. Att det måste vara mycket enklare att få sjukskrivningar här, särskilt pga vrickade/stukade fötter eftersom det är omöjligt att ta sig till något jobb då.

plåtmonster skrev:
Heliora skrev:Jag brukar ha exakt samma problem i matsalar på jobb där det är många som jobbar. Ofta har just rasterna på mina jobb tagit musten ur mig, så man bara väntat på att rasten skulle ta slut så man fick återgå till sina arbetssysslor igen.
Ät egen matlåda istället och hoppa över matsalen helt?


Jag har alltid matlåda med mig. Men man måste ju äta den i matsalen. Personalmatsalen alltså.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Bamse » 2016-01-01 15:50:48

Själv flyttade jag ca 90 mil norrut och DÄR trivs jag och har sluppit alla dom där jobbiga Stockholmsgrejerna.
Var nyligen nere i Stockholm och upplevde för första gången inte stressen som brukat jaga upp mig så snart jag kom dit, däremot märkte jag att jag trots att jag knappt gick ut eller träffade folk var konstant trött.
Äntligen hemkommen var känslan som "äntligen hemma" så stark att jag faktiskt inte vet när jag kommer utsätta mig för nåt liknande igen.
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Kristofer » 2016-01-03 17:00:00

Hur har det gått för TS? Några kreativa lösningar?
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 18:07:05

Testade de där Bose hörlurarna. De hade verkligen effekt. En nackdel är dock att man behöver höra omgivningen för att inte råka ut för olyckor.

Har man svårt för människor i en storstad (stockholm) så kanske bil till ett hus utanför stan är något att fundera på?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Alien » 2016-01-03 20:34:42

plåtmonster skrev:Har man svårt för människor i en storstad (stockholm) så kanske bil till ett hus utanför stan är något att fundera på?


Men bil kostar pengar. Och så krävs det körkort, som också kostar pengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 21:31:36

Har man ett välbetalt jobb så spelar det mindre roll medan hälsan spelar en desto större roll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-01-03 21:36:18

Alien skrev:
plåtmonster skrev:Har man svårt för människor i en storstad (stockholm) så kanske bil till ett hus utanför stan är något att fundera på?


Men bil kostar pengar. Och så krävs det körkort, som också kostar pengar.


Dessutom kostar även ett hus utanför STHLM en hel del pengar om det ska ligga inom Stockholms län.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav cloudsurfer79 » 2016-02-03 13:59:15

Jag tycker om Stockholm, i kollektivtrafiken och på gatan så har jag hörlurar om jag är ensam.
cloudsurfer79
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-02-03

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Julianus » 2016-02-03 14:13:44

Som strategi så har jag hörlurar på.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Heliora » 2016-02-13 17:40:06

Kristofer skrev:Hur har det gått för TS? Några kreativa lösningar?


Jo, jag har börjat att stå ut nu. Och t.o.m börjat känna mig som hemma i huvudstaden. Inga problem med tunnelbana längre, inte ens i rusningstrafik. Men gillar inte alla avstånd, tar ju en kvart nästan att gå till tunnelbana och affärer. Man måste planera sina inköp ordentligt när man bor i Stockholm, om man inte har tur att bo väldigt nära olika centra. Och väldigt svårt att hitta också i den här stan. Men jag har börjat trivas! :)

Men jag saknar att cykla! Att cykla i Stockholm är ju med risk för livet typ. Kan inte cykla i mitt område heller pga för mycket backar.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-13 17:49:18

Heliora skrev:
Kristofer skrev:Hur har det gått för TS? Några kreativa lösningar?


Jo, jag har börjat att stå ut nu. Och t.o.m börjat känna mig som hemma i huvudstaden. Inga problem med tunnelbana längre, inte ens i rusningstrafik. Men gillar inte alla avstånd, tar ju en kvart nästan att gå till tunnelbana och affärer. Man måste planera sina inköp ordentligt när man bor i Stockholm, om man inte har tur att bo väldigt nära olika centra. Och väldigt svårt att hitta också i den här stan. Men jag har börjat trivas! :)

Men jag saknar att cykla! Att cykla i Stockholm är ju med risk för livet typ. Kan inte cykla i mitt område heller pga för mycket backar.


Tipps skaffa ett lånecykel kort när det är säsong.

- Pris på hemsida (endast Säsongskort): 250 kronor. Köp ett kort här
- Pris hos återförsäljare: Säsongskort 300 kronor, 3-dagarskort 165 kronor


http://www.citybikes.se/p/undefined/ins ... och-priser
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Heliora » 2016-02-14 12:28:06

slackern skrev:
Heliora skrev:Men jag saknar att cykla! Att cykla i Stockholm är ju med risk för livet typ. Kan inte cykla i mitt område heller pga för mycket backar.


Tipps skaffa ett lånecykel kort när det är säsong.

- Pris på hemsida (endast Säsongskort): 250 kronor. Köp ett kort här
- Pris hos återförsäljare: Säsongskort 300 kronor, 3-dagarskort 165 kronor



Jag vet inte om du läste ordentligt nu. Problemet var inte att jag skulle sakna cykel (har en jättebra cykel jag lätt kan ta hit), utan att cykla i Stockholm innebär fara för livet samt att det är för mycket backar där jag bor.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in