Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-14 12:31:09

Heliora skrev:
slackern skrev:
Heliora skrev:Men jag saknar att cykla! Att cykla i Stockholm är ju med risk för livet typ. Kan inte cykla i mitt område heller pga för mycket backar.


Tipps skaffa ett lånecykel kort när det är säsong.

- Pris på hemsida (endast Säsongskort): 250 kronor. Köp ett kort här
- Pris hos återförsäljare: Säsongskort 300 kronor, 3-dagarskort 165 kronor



Jag vet inte om du läste ordentligt nu. Problemet var inte att jag skulle sakna cykel (har en jättebra cykel jag lätt kan ta hit), utan att cykla i Stockholm innebär fara för livet samt att det är för mycket backar där jag bor.


Vad jag menade är att du kan skaffa ett sådant kort och låna en cykel där det finns bra cykelvägar utan backar. För det finns bra cykelvägar utan trafik.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Heliora » 2016-02-14 12:51:11

slackern skrev:
Vad jag menade är att du kan skaffa ett sådant kort och låna en cykel där det finns bra cykelvägar utan backar. För det finns bra cykelvägar utan trafik.


Fast jag vill ju inte cykla för cyklandets skull, det är inte det jag är ute efter. Jag saknar att kunna cykla till stan, till jobb, till affären och dylikt.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-14 13:02:53

Heliora skrev:
slackern skrev:
Vad jag menade är att du kan skaffa ett sådant kort och låna en cykel där det finns bra cykelvägar utan backar. För det finns bra cykelvägar utan trafik.


Fast jag vill ju inte cykla för cyklandets skull, det är inte det jag är ute efter. Jag saknar att kunna cykla till stan, till jobb, till affären och dylikt.


OK jag ber om ursäkt att jag hade missuppfattat det hela. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Bazooka » 2016-02-16 1:56:36

Konstigt nog älskar jag Stockholm, innerstan, gärna crowded, så länge jag inte tvingas småprata. Tunnelbanans ljud är mästan sövande på mej, inkl folks småprat med varandra. Om man har svårt att sortera bort bakgundsljud - kan man omfamna det? Det jobbiga tycker jag är om man förväntas prata med någon.
Men ok, nu gillar jag punk på hög nivå, vrålande motorer och publikhav. Har dock svårt för skrikiga ungar och skällande hundar. Och de finns ju på land liksom i stad. Skällande hundar är nog det värsta ljudet jag vet. Skulle kunna skjuta kräken.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 14:40:55

Alltså jag bor ju en bit utanför vilket känns bra. Öronproppar funkar för mig på typ tunnelbanan även om jag egentligen ogillar att åka tunnelbana.
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Re: Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Julianus » 2016-02-20 14:42:15

Jag hatar att åka kommunalt men har inget val.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-20 14:45:41

Julianus skrev:Jag hatar att åka kommunalt men har inget val.


Hörlurar med musik eller ljudbok kan fungera, men då slipper man ju inte alla rörelser människor som går av och på och andra störande intryck i synfältet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Julianus » 2016-02-20 14:51:47

slackern skrev:
Julianus skrev:Jag hatar att åka kommunalt men har inget val.


Hörlurar med musik eller ljudbok kan fungera, men då slipper man ju inte alla rörelser människor som går av och på och andra störande intryck i synfältet.

Hörlurar har jag alltid med mig, det hjälper mig en del men man kan inte slippa undan trängseln.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 19:17:26

Uppvuxen i ett lugnt område i Nacka, bodde sedan vid korsningen Götgatan/Ringvägen. Till sist flyttade jag tillbaks till bystan (Nacka). Älskar tystnaden, råder alla att flytta ifrån innerstan.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-25 19:30:40

Nacklirare skrev:Uppvuxen i ett lugnt område i Nacka, bodde sedan vid korsningen Götgatan/Ringvägen. Till sist flyttade jag tillbaks till bystan (Nacka). Älskar tystnaden, råder alla att flytta ifrån innerstan.


Då har vi bott i samma hus fast jag bodde på baksidan vid Kocksgatan. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 20:10:36

slackern skrev:
Nacklirare skrev:Uppvuxen i ett lugnt område i Nacka, bodde sedan vid korsningen Götgatan/Ringvägen. Till sist flyttade jag tillbaks till bystan (Nacka). Älskar tystnaden, råder alla att flytta ifrån innerstan.


Då har vi bott i samma hus fast jag bodde på baksidan vid Kocksgatan. :)


Kocksgatan ligger vid Medis, jag bodde vid Skanstull
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-25 20:13:22

Nacklirare skrev:
slackern skrev:
Nacklirare skrev:Uppvuxen i ett lugnt område i Nacka, bodde sedan vid korsningen Götgatan/Ringvägen. Till sist flyttade jag tillbaks till bystan (Nacka). Älskar tystnaden, råder alla att flytta ifrån innerstan.


Felpost


Kocksgatan ligger vid Medis, jag bodde vid Skanstull


Jo jag vet det var därför jag ändrade till felpost.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 20:18:05

slackern skrev:
Nacklirare skrev:
slackern skrev:
Felpost


Kocksgatan ligger vid Medis, jag bodde vid Skanstull


Jo jag vet det var därför jag ändrade till felpost.


Bor du i ett tystare område nu?
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav slackern » 2016-02-25 20:22:37

Nacklirare skrev:
slackern skrev:
Nacklirare skrev:
Kocksgatan ligger vid Medis, jag bodde vid Skanstull


Jo jag vet det var därför jag ändrade till felpost.


Bor du i ett tystare område nu?


Nej inte direkt bor på Kungsholmen bakom Västermarlmsgalerian ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav nitisk » 2016-03-05 0:58:02

Bazooka skrev:Konstigt nog älskar jag Stockholm, innerstan, gärna crowded, så länge jag inte tvingas småprata. Tunnelbanans ljud är mästan sövande på mej, inkl folks småprat med varandra. Om man har svårt att sortera bort bakgundsljud - kan man omfamna det? Det jobbiga tycker jag är om man förväntas prata med någon.
Men ok, nu gillar jag punk på hög nivå, vrålande motorer och publikhav. Har dock svårt för skrikiga ungar och skällande hundar. Och de finns ju på land liksom i stad. Skällande hundar är nog det värsta ljudet jag vet. Skulle kunna skjuta kräken.


Älskar verkligen också stockholm! Flyttade hit från en småstad just för att slippa småprata med bekanta, gå in i folk man känner osv -sånt som sker i småstäder! I stockhom känner jag mig underbart anonym och förbisedd. Precis som jag vill ha det haha! Ett problem som dykt upp på senare tid är däremot tiggarna som stressar mig något enormt. De är mardrömmen för någon som är känslig för intryck.. Mina sinnen måste hela tiden vara på högvakt med dem i närheten och de förpestar min vardag rent ut sagt.

Käre trådstartare, jag vet inte om det har löst sig för dig, men du kanske måste inse att sthlm inte är för dig? Allt är inte för alla, och med asperger måste man justera livet en del..
nitisk
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-02-03
Ort: Stockholm

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-05 1:12:23

Det är nog värre att vara tiggare än att möta tiggare på gatan...

Annars känner jag igen mig i småstadens kval.
Fixar inte heller det.
Men Stockholm - man måste ha en miljon eller känna nån som kan fixa lägenhet.
Alltså en omöjlighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Morre » 2016-03-16 21:56:02

Det har varit ganska påtagligt men det har jag kännt för ganska mycket och trott att om jag bara följer "normaliteten" så kommer det kännas okej. Som allt annat. Men vissa ljud och starka ljus, samt det "organiserade" kaoset kommer jag nog aldrig vänja mig vid riktigt, även om man ofta tror det.
Ibland så kan det däremot kännas ganska okej om det finns möjlighet att avvika.
Sover med öronproppar för att stänga ut ljud från dagiset bredvid på morgonen, barns skrik är bland det värsta jag vet.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Heliora » 2016-03-17 19:38:03

nitisk skrev:Käre trådstartare, jag vet inte om det har löst sig för dig, men du kanske måste inse att sthlm inte är för dig? Allt är inte för alla, och med asperger måste man justera livet en del..


Jo då, det har hunnit lösa sig med tiden. Har bott i Stockholm i ett halvår nu och har faktiskt börjat trivas och känna mig hemma. Det tog några veckor att lära sig stå ut med tunnelbanan när man är trött efter jobbet.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Heliora » 2016-03-17 19:44:40

KrigarSjäl skrev:Annars känner jag igen mig i småstadens kval.
Fixar inte heller det.
Men Stockholm - man måste ha en miljon eller känna nån som kan fixa lägenhet.
Alltså en omöjlighet.


Finns väl andrahandslägenheter i typ Rinkeby eller förorterna eller nåt sånt kanske. Det är väl så man får börja, gissar jag. Själv flyttade jag in hos pojkvännen.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav EnPojke » 2016-03-17 22:45:08

Heliora skrev:
KrigarSjäl skrev:Annars känner jag igen mig i småstadens kval.
Fixar inte heller det.
Men Stockholm - man måste ha en miljon eller känna nån som kan fixa lägenhet.
Alltså en omöjlighet.


Finns väl andrahandslägenheter i typ Rinkeby eller förorterna eller nåt sånt kanske. Det är väl så man får börja, gissar jag. Själv flyttade jag in hos pojkvännen.


Rinkeby skulle iaf inte jag flytta till, eller nån av dom andra "no go" zonerna.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav idailsk » 2016-04-09 21:59:49

Jag som just skulle skriva om att jag blir tokstressad av nya grannar som låter.. Avskyr ljudet av andra människor. Gick förbi ett onyktert par och skrapade på min dörr, hunden morrar och jag blir galen. Gråtfärdig. Uppstressad. Och då bor jag i en liten by... i ett hus med 6 lägenheter... Hade jag pengar skulle jag köpa mig en husvagn och bara ställa den någonstans, utan människor.

Lider med dig!
idailsk
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-10-11

Hur står man ut i Stockholm (med ljudnivån m.m)?

Inläggav Charlie72 » 2016-04-09 22:10:32

Det gör man inte, titta bara på vilka som trivs i stan och vad för sorts människor som vill flytta dit :-)006
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in