Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-01 0:46:13

ni verkar veta fruktansvärt mycket och detaljerat kring hur "NT's" tänker och agerar så jag ser inte riktigt problemet ni har med att ha en "NT" som partner.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 1:16:46

ArgeAnkan skrev:måste ni ha papper på att er tänkvärda partner har AS?


Vilka dumheter. Vad har papper på att ha AS med saken att göra? Jag använde förresten termen "neurodivers". :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 1:22:09

ArgeAnkan skrev:ni verkar veta fruktansvärt mycket och detaljerat kring hur "NT's" tänker och agerar så jag ser inte riktigt problemet ni har med att ha en "NT" som partner.


Problemen med ND-NT relationer är välkända, så jag förstår inte DITT problem.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-01 1:25:24

rdos skrev:
ArgeAnkan skrev:ni verkar veta fruktansvärt mycket och detaljerat kring hur "NT's" tänker och agerar så jag ser inte riktigt problemet ni har med att ha en "NT" som partner.


Problemen med ND-NT relationer är välkända, så jag förstår inte DITT problem.

fast ni verkar veta hur "NT's" fungerar. så det borde inte vara något problem. det är allt jag säger.

jag har inget problem med vare sig "AS" eller "NT" människor.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav slackern » 2016-01-01 1:26:54

rdos skrev:
ArgeAnkan skrev:måste ni ha papper på att er tänkvärda partner har AS?


Vilka dumheter. Vad har papper på att ha AS med saken att göra? Jag använde förresten termen "neurodivers". :roll:


Så vilka konkreta bevis har du på att du och din fru är "neurodivers" om ni inte har papper på det?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 11:33:13

slackern skrev:Så vilka konkreta bevis har du på att du och din fru är "neurodivers" om ni inte har papper på det?


Jag tror du fattat allt fel. Man kan inte fråga någon främling om hon har papper på att hon har AS, eller är neurodivers. Sånt observerar man såklart. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 11:34:25

ArgeAnkan skrev:
rdos skrev:
ArgeAnkan skrev:ni verkar veta fruktansvärt mycket och detaljerat kring hur "NT's" tänker och agerar så jag ser inte riktigt problemet ni har med att ha en "NT" som partner.


Problemen med ND-NT relationer är välkända, så jag förstår inte DITT problem.

fast ni verkar veta hur "NT's" fungerar. så det borde inte vara något problem. det är allt jag säger.

jag har inget problem med vare sig "AS" eller "NT" människor.


Jag har bara problem med NTs på relationsfronten. De problemen är inte att jag inte fattar hur de fungerar, utan att jag vet att de fungerar på ett sätt som inte passar mig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 12:55:23

Flia skrev:Utomjording kan man bli efter ett tag också.

Jag är bra på att ta kontakt och vara social. Så får människor ett hyfsat bra intryck av mig.
Sen kläcker jag ur mig nån åsikt, eller typ "jag brukar inte säga att en tröja är snyggt om jag inte tycker det"...
Och vips blir jag totalufo och sedd ner på.


Det är sant. Och det tycker jag är ett problem när det gäller kontakter som kan bli vänner/bekanta. Det är därför jag knappt orkar fördjupa kontakter numera, för att jag tror att det inte lönar sig. Vilket egentligen är fel, för inte alla reagerar så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 12:57:06

ArgeAnkan skrev:
Flia skrev:Utomjording kan man bli efter ett tag också.

Jag är bra på att ta kontakt och vara social. Så får människor ett hyfsat bra intryck av mig.
Sen kläcker jag ur mig nån åsikt, eller typ "jag brukar inte säga att en tröja är snyggt om jag inte tycker det"...
Och vips blir jag totalufo och sedd ner på.

tänker du att dom ser ner på dig endast för att deras åsikt är att en annan tröja snyggare?


Som jag förstått det menar hon snarare att folk tycker det är konstigt att hon inte verkar förstå att man ska säga att tröjan är snygg, även om man inte tycker det, av ren artighet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 13:04:30

rdos skrev:
ArgeAnkan skrev:
rdos skrev:
Problemen med ND-NT relationer är välkända, så jag förstår inte DITT problem.

fast ni verkar veta hur "NT's" fungerar. så det borde inte vara något problem. det är allt jag säger.

jag har inget problem med vare sig "AS" eller "NT" människor.


Jag har bara problem med NTs på relationsfronten. De problemen är inte att jag inte fattar hur de fungerar, utan att jag vet att de fungerar på ett sätt som inte passar mig.


Kan inte det vara något som du har fått för dig pga dåliga erfarenheter? Några dåliga erfarenheter och man tror att det alltid är så. Min erfarenhet är att det gäller att hitta rätt person. Visst, jag tror säkert att det är vanligare att andra med NPF har liknande behov och egenskaper. Men det kan också vara helt fel ibland, och det finns NT:s som passar. Eller NT:s som inte vet att de ändå har lite NPF. Jag har fortfarande inte listat ut om inte min man har lite ändå. Jag har själv också ADHD och vill helst inte ha en partner som också har det (har haft det), för att vi då stressar varandra. Det kan vara bra att ha lite olikheter för att komplettera varandra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 13:06:01

ArgeAnkan skrev:
rdos skrev:
ArgeAnkan skrev:ni verkar veta fruktansvärt mycket och detaljerat kring hur "NT's" tänker och agerar så jag ser inte riktigt problemet ni har med att ha en "NT" som partner.


Problemen med ND-NT relationer är välkända, så jag förstår inte DITT problem.

fast ni verkar veta hur "NT's" fungerar. så det borde inte vara något problem. det är allt jag säger.

jag har inget problem med vare sig "AS" eller "NT" människor.


Jo, för att man inte kan låtsas vara någon annan och anpassa sig till dem hela tiden. Om du har en partner och du måste hela "spela NT" - det funkar inte, ingen orkar med det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 13:29:11

Toblerone skrev:Kan inte det vara något som du har fått för dig pga dåliga erfarenheter?


För många är det nog så, men inte för mig. Mina erfarenheter av hur ND-NT relationer (inte) fungerar är genom de fall jag läst om, och genom alla de NT-tjejer jag diskuterat deras AS-partners med. Jag fann min hustru långt innan jag visste något om NPF (1992), och då var jag naturlig och hade jag ingen anning om hur NTs relationer fungerade.

Toblerone skrev:Några dåliga erfarenheter och man man tror att det alltid är. Min erfarenhet är att det gäller att hitta rätt person. Visst, jag tror säkert att det är vanligare att andra med NPF har liknande behov och egenskaper. Men det kan också vara helt fel ibland, och det finns NT:s som passar. Eller NT:s som inte vet att de ändå har lite NPF. Jag har fortfarande inte listat ut om inte min man har lite ändå. Jag har själv också ADHD och vill helst inte ha en partner som också har det (har haft det), för att vi då stressar varandra. Det kan vara bra att ha lite olikheter för att komplettera varandra.


Jo, det finns fördelar med att komplettera varandra, och jag håller med om att två med ADHD inte är så bra. Det som är viktigt är att egenskaperna på relationsområdet är likartade. Så när jag skriver "neurodvers" i det här sammanhanget så menar jag att man har de neurodiversa relationsegenskaperna, vilka inte ö.h.t. finns med som kriterier i AS-diagnosen.
Senast redigerad av rdos 2016-01-01 13:31:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav slackern » 2016-01-01 13:31:17

rdos skrev:
slackern skrev:Så vilka konkreta bevis har du på att du och din fru är "neurodivers" om ni inte har papper på det?


Jag tror du fattat allt fel. Man kan inte fråga någon främling om hon har papper på att hon har AS, eller är neurodivers. Sånt observerar man såklart. :lol:


Sådant måste ju utredas grundligt utav psykiatrin för att utesluta en massa saker och ta reda på om dom här sakerna fanns redan som barn.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-01 13:33:30

slackern skrev:
rdos skrev:
slackern skrev:Så vilka konkreta bevis har du på att du och din fru är "neurodivers" om ni inte har papper på det?


Jag tror du fattat allt fel. Man kan inte fråga någon främling om hon har papper på att hon har AS, eller är neurodivers. Sånt observerar man såklart. :lol:


Sådant måste ju utredas grundligt utav psykiatrin för att utesluta en massa saker och ta reda på om dom här sakerna fanns redan som barn.


Neurodivers är ingen psykiatrisk diagnos, och AS diagnos har ingen relevans för vilka tjejer jag är kompatibel med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav tahlia » 2016-01-01 14:07:58

Personligen dras jag omedvetet till NPF-personer. Har först i efterhand upptäckt att tidigare partner ligger inom NPF. Vänner har diagnostiserats eftersom. Lika barn leker bäst antar jag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav dasunbedingte » 2016-01-01 15:28:47

tahlia skrev:Personligen dras jag omedvetet till NPF-personer. Har först i efterhand upptäckt att tidigare partner ligger inom NPF. Vänner har diagnostiserats eftersom. Lika barn leker bäst antar jag.


Nja. Nej. Jag vill anse att jag inte gör skillnad - dock verkar npf dras till mig.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 16:54:51

rdos skrev:
Jo, det finns fördelar med att komplettera varandra, och jag håller med om att två med ADHD inte är så bra. Det som är viktigt är att egenskaperna på relationsområdet är likartade. Så när jag skriver "neurodvers" i det här sammanhanget så menar jag att man har de neurodiversa relationsegenskaperna, vilka inte ö.h.t. finns med som kriterier i AS-diagnosen.


Jo, och inte bara egenskaperna. Om man har likartade erfarenheter på relationsområdet, så kan det också vara en stor fördel. Min man och jag har både varit ihop med ganska grälsjuka partners innan, vilket gör att vi båda är måna om att prata lugnt om allt och att inte förhasta oss, för att undvika onödiga gräl. Och det tycker jag har gett mycket harmoni. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Toblerone » 2016-01-01 16:58:19

tahlia skrev:Personligen dras jag omedvetet till NPF-personer. Har först i efterhand upptäckt att tidigare partner ligger inom NPF. Vänner har diagnostiserats eftersom. Lika barn leker bäst antar jag.


Jo, så har det varit för mig också. Förutom just min ex-man, som dock har depression. Och min nuvarande som säkert har en släng ADHD/AS, men inte så att det skulle ha uppmärksammats direkt. Min dotter säger samma sak, hennes tjejkompisar har nästan alla ADHD, en är bipolär, en har nog AS.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Flia » 2016-01-01 17:26:57

ArgeAnkan skrev:
Flia skrev:Utomjording kan man bli efter ett tag också.

Jag är bra på att ta kontakt och vara social. Så får människor ett hyfsat bra intryck av mig.
Sen kläcker jag ur mig nån åsikt, eller typ "jag brukar inte säga att en tröja är snyggt om jag inte tycker det"...
Och vips blir jag totalufo och sedd ner på.

tänker du att dom ser ner på dig endast för att deras åsikt är att en annan tröja snyggare?


Nej, för att jag talar om att jag inte använder vita lögner.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav nallen » 2016-01-03 19:57:53

Toblerone skrev:Äh, alla människor är olika. Det går inte att säga så generellt.

Trams. Det där är ett pseduoargument. Det är just de sakerna som faktiskt går att säga generellt som är de intressanta och i stort sett bara de sakerna.

Toblerone skrev:Att killar får för sig att de inte har en chans trots att de skulle ha det - det händer ganska ofta.

Killar har oftast ingen chans om de inte ser djävligt bra ut eller är kändisar. Det beror till största delen på att fruntimmer inte kan bestämma sig innan de gör något.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Alien » 2016-01-03 20:27:09

rdos skrev:
Alien skrev:Nu tror jag inte Habiliteringen lär ut hur man charmar tjejer som de där pick-up-artists. Vad "samspelskurserna" lär ut är hur man pratar med vanligt folk. Och det kan ju vara en bra början, tjejer är nämligen också människor, inte från någon annan planet.


Tror inte det är någon bra början. Den bästa början är att inse att relationer inte är något som kräver NT-social kompetens, helt enkelt för att man inte vill ha NTs som partners. Därför så är en bra början att man vägrar spela neurotypisk kring tjejer man är intresserad av, och det gör i sin tur att man avsvärt minskar risken att bli ihop med en neurotypisk tjej.

Av just det skälet (och inte det som Krigarn påstår) så är habiliteringens kurser inget värda. Förresten så tror jag att avsikten med habiliteringens verksamhet i stort är att undvika att klienter skaffar partner och barn, så därför bör man förkasta allt de föreslår på det området.


Nu tror jag inte alla aspies vill begränsa sig så. Om någon när jag var ung skulle sagt åt mig att inrikta mig enbart på AS-killar så skulle jag undvikit dem. Jag vill inte bli inputtad i något eget litet hörn, ett reservat för AS-personer. Hellre lära sig mer om hur andra beter sig (och förväntar att omgivningen också gör) för att kunna fungera både på jobbet och i relationer.

Och det där med att Habiliteringen skulle vilja hindra en från att skaffa partner och barn, det är verkligen en löjlig konspirationsteori. Deras kurser är f ö inte inriktade på "partner" utan på hur man agerar med NT för att slippa bli uppfattad som ett ufo, någon som inte säger något alls (svårpratad) el tvärtom pratar om alldeles privata saker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav alixha » 2016-01-03 20:52:17

Sänk dina krav, är du ett uttalat ufo kommer du förmodligen inte få tag på den där snygga baben med perfekta kurvor och perfekt hår. Säger du att du inte har några krav så är det bullshit.

Är du en liten mupp får du nöja dig med resterna ... fast muppar kan ju också ha det trevligt och resterna kan ju ibland vara det godaste av allt 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav rdos » 2016-01-03 21:06:36

Alien skrev:Nu tror jag inte alla aspies vill begränsa sig så. Om någon när jag var ung skulle sagt åt mig att inrikta mig enbart på AS-killar så skulle jag undvikit dem.


AS fanns varken när du eller jag var unga. :mrgreen: :lol:

Alien skrev:Jag vill inte bli inputtad i något eget litet hörn, ett reservat för AS-personer. Hellre lära sig mer om hur andra beter sig (och förväntar att omgivningen också gör) för att kunna fungera både på jobbet och i relationer.


Finns ingen anledning att blanda ihop fungera på jobbet (legitimt) med fungera i relationer. De flesta jobbar på ställen de inte själva valt, och framförallt där de inte valt varken chefer eller arbetskamrater, så därför så behöver man kunna anpassa sig där. I relationer väljer man själv partner, och det är vettlöst att välja någon man måste lära sig att fungera med när det finns de man kan fungera med naturligt.

Alien skrev:Och det där med att Habiliteringen skulle vilja hindra en från att skaffa partner och barn, det är verkligen en löjlig konspirationsteori. Deras kurser är f ö inte inriktade på "partner" utan på hur man agerar med NT för att slippa bli uppfattad som ett ufo, någon som inte säger något alls (svårpratad) el tvärtom pratar om alldeles privata saker.


Mmm. Undrar om det är en konspirationsteori att många tjejer inom omsorgen får spiral, och sedan inte själva kan välja att ta bort den?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 21:18:30

rdos skrev:det är vettlöst att välja någon man måste lära sig att fungera med när det finns de man kan fungera med naturligt.
Hur skall de med aspergers hantera att det kanske går 4 killar med asperger på 1 tjej med asperger?

rdos skrev:Mmm. Undrar om det är en konspirationsteori att många tjejer inom omsorgen får spiral, och sedan inte själva kan välja att ta bort den?
Vad är detta för verksamhet?

Oavsett. Verksamheter ofta utifrån de premierade målen och social skolning är bra men den som omsorgen lär ut är kanske som att gå trafikkunskap för förskolan och sedan bli besviken när det inte duger för rymdfärder. Att klara av en situation är något helt annat än att ha kontroll och kunna agera progressivt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in