Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav vofff » 2015-12-30 16:50:32

Har ni alla känt samma som jag när man pratar med tjejer tittar dom alltid snett tillbaka som om dom har sett en utomjording typ? Det spelar ingen roll hur man än försöker så känner dom att vi är annorlundare oavsett sms, email, sociala tjänster.

Jag har inte gått på några sociala kurser än, men ni som har erfarenhet bakom detta, hur gör ni för att kunna slå igenom utomjording grejen?

Det verka som det finns tusen regler i hur man betraktar dom, det räcker med att man råka trampa i nån av tusen fällorna då är det kört!

Det skulle bli ännu konstigare om man säger rakt ut att man har AS.
Ni som är par eller håller på bli par, hur gjorde ni? Finns det några lösningar? Det där att vara sig själv går inte!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav DIProgan » 2015-12-30 17:20:15

Alla har sina egna kriterier och alla kan man inte lyckas med. Erfarenheter är det bästa och ändå kan det bli fel. Tror du får banta ner din fråga till en specifik situation eller dylikt för ämnet är tokstort.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav Alien » 2015-12-30 17:28:27

Enklast är ju om man träffas som studie- el arbetskamrater, då kan det finnas naturliga samtalsämnen. Men om det gäller att träffa helt främmande på krog/klubb, då är det svårare; jag har alltid undvikit sådana ställen. Som tjej kanske man inte behövde ta initiativet, men vad gjorde man om någon kille närmade sig? Vad hade han för avsikter? Hur skulle man kallprata och var det ens värt att försöka?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 17:52:21

Undvik de snyggaste tjejerna, det blir mycket enklare om tjejen också försökt hitta partner ett tag och kanske fått justera ner kraven.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav antonius » 2015-12-30 18:21:44

vofff skrev:Har ni alla känt samma som jag när man pratar med tjejer tittar dom alltid snett tillbaka som om dom har sett en utomjording typ? Det spelar ingen roll hur man än försöker så känner dom att vi är annorlundare oavsett sms, email, sociala tjänster.


Försök att träna, se bra ut och klä dig snyggt, prata helst inte, flörta hellre lite blygt med ögonen och nicka åt dansgolvet till när det är en bra tryckare om du är på danstillställningar...

vofff skrev:Jag har inte gått på några sociala kurser än, men ni som har erfarenhet bakom detta, hur gör ni för att kunna slå igenom utomjording grejen?


Omöjligt och bara slöseri med tid, försök hellre ha en "wingman" som kan snacka för dig...

vofff skrev:Det verka som det finns tusen regler i hur man betraktar dom, det räcker med att man råka trampa i nån av tusen fällorna då är det kört!


Det är klart att ju fler man försöker med ger högre utdelning...

vofff skrev:Det skulle bli ännu konstigare om man säger rakt ut att man har AS.
Ni som är par eller håller på bli par, hur gjorde ni? Finns det några lösningar? Det där att vara sig själv går inte!


Nä det ska man nog undvika, om man inte är stenrik, eller ett kap på ngt annat vis. Många har ju blivit par genom självutnämnda "äktenskapsförmedlerskor"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav Tantaly » 2015-12-30 19:01:53

Hur du beskriver att de hanterar din närvaro tyder på att de är obekväma och vill därifrån. Omöjligt att svara på vad du gör konstigt. Se över ditt kroppsspråk och din ögonkontakt. Tjejer älskar att prata om sig själva. Ställ några frågor och verka intresserad. Försök associera med egna historier och ha den där lilla flirtiga charmen. Var inte så seriös då det lätt blir stelt och tråkigt.
Försök få dom att skratta lite.
Ja det är inte enkelt alltså men det var väl typ sådär jag fick min flicka på fall.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-31 1:16:25

Kroppsspråk, tonfall och situation påverkar stort.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-31 1:28:12

Du verkar ju förutsätta att alla tjejer funkar likadant, tycker att ditt problem börjar redan där.
Det är svårt att hitta någon, det är det för många.
Det finns inga råd att ge som funkar för alla.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 1:34:23

-Man får försöka lära sig de sociala signalerna.

Finns inget annat sätt.

Lär dig iaktta.

Se över röstläget, kläderna, den allmänna uppsynen, gestiken.

Men Habiliteringens så kallade kurser i socialt samspel skulle jag avråda ifrån, såvida du inte vill lära dig bete dig som en habiliteringstant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav vofff » 2015-12-31 1:48:00

Kevlarsoul skrev:Du verkar ju förutsätta att alla tjejer funkar likadant, tycker att ditt problem börjar redan där.
Det är svårt att hitta någon, det är det för många.
Det finns inga råd att ge som funkar för alla.


Ursäkta att jag inte har förtydligat syftet. Jag försöker inte att dra alla över en kam. Detta är ur mina erfarenheter, du får gärna korrigera mig. Och dela gärna med dina erfarenheter.

KrigarSjäl skrev:-Man får försöka lära sig de sociala signalerna.

Men Habiliteringens så kallade kurser i socialt samspel skulle jag avråda ifrån, såvida du inte vill lära dig bete dig som en habiliteringstant.


Är det så pass dåligt? Min logoped säger att det är bra för mig? Så det är inte värt att gå på social samspel kurs?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav vofff » 2015-12-31 1:51:18

Huggorm skrev:Undvik de snyggaste tjejerna, det blir mycket enklare om tjejen också försökt hitta partner ett tag och kanske fått justera ner kraven.


du har faktiskt en poäng där, bero det inte på under vilka omständigheter tjejen befinner sig också?
Om man jämför med en storstad och en liten by t ex.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 1:54:30

vofff skrev:
KrigarSjäl skrev:-Man får försöka lära sig de sociala signalerna.

Men Habiliteringens så kallade kurser i socialt samspel skulle jag avråda ifrån, såvida du inte vill lära dig bete dig som en habiliteringstant.


Är det så pass dåligt? Min logoped säger att det är bra för mig? Så det är inte värt att gå på social samspel kurs?

-Logopeder snackar skit.

Vill du kunna umgås med verkliga människor måste du ut i verkligheten, i naturliga sociala sammanhang.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Alien » 2015-12-31 2:06:35

Det är väl inget som hindrar att man både går på samspelskurs och går ut i verkligheten. Samspelskursen är förstås till för att vara ett stöd just inför samspelet i verkligheten. KrigarSjäl överdriver, han drivs av ett hat mot "tanter" och habilitering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 2:10:25

Alien skrev:Det är väl inget som hindrar att man både går på samspelskurs och går ut i verkligheten. Samspelskursen är förstås till för att vara ett stöd just inför samspelet i verkligheten. KrigarSjäl överdriver, han drivs av ett hat mot "tanter" och habilitering.

-Nu uttalar du dig om saker du inte vet någonting om, igen.

Överdriver gör jag knappast.
Det säger sig självt att unga män inte kan ha gamla foträta birgittor som förebilder.

Dessutom ser birgittorna oss aspies som muppar och bemöter oss därefter.
-Vem behöver det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-31 2:49:13

Delta i någon teatergrupp istället för habiliteringen. Ibland kan man bli fellärd och det är svårare att lära om än att lära sig något svårt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Dystopikern » 2015-12-31 2:57:50

Kevlarsoul skrev:Du verkar ju förutsätta att alla tjejer funkar likadant


Det gör ni.
Tillåt mig förklara:


Enormt självförtroende = tjejer visar intresse.

Förneka det inte, jag har sett uttråkade tjejer lysa upp när någon kille kommer in med
gott självförtroende/riktigt gott humör.


Så mitt tips till andra as killar är precis som många skrivit i tråden:

Vårda ditt yttre, ha rena kläder och börja träna om du inte redan gör det.
Tänk på saker som får dig att må bra, allt för att jobba upp det där självförtroendet.
Dystopikern
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-09

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 3:14:49

plåtmonster skrev:Delta i någon teatergrupp istället för habiliteringen. Ibland kan man bli fellärd och det är svårare att lära om än att lära sig något svårt.

Ett bättre förslag ja.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Alien » 2015-12-31 3:16:56

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Det är väl inget som hindrar att man både går på samspelskurs och går ut i verkligheten. Samspelskursen är förstås till för att vara ett stöd just inför samspelet i verkligheten. KrigarSjäl överdriver, han drivs av ett hat mot "tanter" och habilitering.

-Nu uttalar du dig om saker du inte vet någonting om, igen.

Överdriver gör jag knappast.
Det säger sig självt att unga män inte kan ha gamla foträta birgittor som förebilder.

Dessutom ser birgittorna oss aspies som muppar och bemöter oss därefter.
-Vem behöver det?


Du uttalar dig verkligen som om du visste allt. Ingen "tant" kan var mer nedlåtande än du. De "foträta birgittorna" har också varit unga en gång, ja, de kan rent av vara unga själva. Men du tycks utgå från att kvinnor aldrig vet någonting. Eller om du menar att just NT-kvinnor aldrig vet någonting. Eller att alla kvinnor som fyllt 40 år är totalt värdelösa på sitt jobb.

Nu tror jag inte Habiliteringen lär ut hur man charmar tjejer som de där pick-up-artists. Vad "samspelskurserna" lär ut är hur man pratar med vanligt folk. Och det kan ju vara en bra början, tjejer är nämligen också människor, inte från någon annan planet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 3:20:38

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Det är väl inget som hindrar att man både går på samspelskurs och går ut i verkligheten. Samspelskursen är förstås till för att vara ett stöd just inför samspelet i verkligheten. KrigarSjäl överdriver, han drivs av ett hat mot "tanter" och habilitering.

-Nu uttalar du dig om saker du inte vet någonting om, igen.

Överdriver gör jag knappast.
Det säger sig självt att unga män inte kan ha gamla foträta birgittor som förebilder.

Dessutom ser birgittorna oss aspies som muppar och bemöter oss därefter.
-Vem behöver det?


Du uttalar dig verkligen som om du visste allt. Ingen "tant" kan var mer nedlåtande än du. De "foträta birgittorna" har också varit unga en gång, ja, de kan rent av vara unga själva. Men du tycks utgå från att kvinnor aldrig vet någonting. Eller om du menar att just NT-kvinnor aldrig vet någonting. Eller att alla kvinnor som fyllt 40 år är totalt värdelösa på sitt jobb.

Nu tror jag inte Habiliteringen lär ut hur man charmar tjejer som de där pick-up-artists. Vad "samspelskurserna" lär ut är hur man pratar med vanligt folk. Och det kan ju vara en bra början, tjejer är nämligen också människor, inte från någon annan planet.

-Jag talar om habiliteringstanter, inte kvinnor generellt.

Habiliteringstanter bemöter oss inte på naturligt sätt utan som muppar.
Vad man lär sig hos dom är att bli en duktig mupp.

Jag har varit på såna där kurser och sett med egna ögon.
Jag har mött hundratals tanter och foträta birgittor i mitt liv.
-Har du det?


Av kvinnor generellt har vofff med flera däremot hur mycket som helst att lära.
I synnerhet av de som är ärliga och kan formulera sig.
Erfarenhet skadar inte heller så 40 plus är bara en fördel i sammanhanget.

När jag skriver om tanter och kurser hos hab. handlar det överhuvudtaget inte om manligt, kvinnligt eller om feminism.

Vad det handlar om är att man bör undvika de foträta sammanhangen.
Verkligheten är inte foträt utan nåt organiskt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-12-31 3:34:34, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-31 3:31:17

håller med KrigarSjäl, håll dig borta från sociala kurser och birgittor.

neurotypisk kommunikation handlar om att låtsas samt att ljuga, på ett övertygande vis, sen smyger man in allt annat när det är "mer passande".

man hör ju som exempel ofta saker som "förhållanden handlar om att ge och ta", och det säger ju en hel del om mentaliteten, alltså inte "ge och få", utan "ge och ta".

dock så är det ju ibland nödvändigt att kunna emulera deras beteenden, då dom flesta av dom inte är kapabla att tänka eller agera på ett medvetet vis, dom kör mer på instinkt och vad dom blivit indoktrinerade till att uppleva som naturligt.

det blir så att säga ett nödvändigt ont att ändå lära sig hur dom fungerar, skillnaden är ju dock att vi är kapable att göra det på ett aktivt och medvetet sätt, då det kanske inte är naturligt för oss på samma vis som för dom

så försök att observera mycket, samt prova dig fram. till slut kommer du både behärska neurotypisk kommunikation mycket bättre samt troligen inse att även om det är bra att kunna så urholkar det något ur dig.

det är både krävande och möjligen kontraproduktivt att försöka vara något som man inte är eller som känns onaturligt för en. men ibland kan det ju även vara nödvändigt som sagt.

men jag tror att överlag så är det mycket det som tynger ner många aspies, att man misslyckas med att effektivt emulera det hela till en följd av att det faktiskt är ganska motbjudande o hålla på så i praktiken.

några konkreta tips ang just tjejer har jag inte, är ingen expert på dom så att säga, o sen ligger det säkert mycket i vad KevlarSoul skrev också.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav Alien » 2015-12-31 3:46:46

KrigarSjäl skrev:Habiliteringstanter bemöter oss inte på naturligt sätt utan som muppar.
Vad man lär sig hos dom är att bli en duktig mupp.

Jag har varit på såna där kurser och sett med egna ögon.
Jag har mött hundratals tanter och foträta birgittor i mitt liv.
-Har du det?

Nu resonerar du ologiskt. Samspelskurser är för att lära ut att inte bete sig som en mupp, att veta hur man ska prata på lagom nivå med NT-folk, så man varken är stum el för öppen. Muppar är vi s a s av naturen.

Jag har träffat flera personer på Habiliteringen, ja. Även om det inte är hundratals. Jag har inte märkt att de försökt få mig att uppträda som en mupp el behandlat mig som en förståndshandikappad. Och mina erfarenheter är lika mycket värda som dina.

Nu vet jag inte hur mycket nytta TS skulle ha av en samspelskurs på Habiliteringen. I bästa fall nytta, i sämsta fall ingen nytta. Men att tro att han skulle bli "muppigare" av det, det är att ägna sig åt konspirationsteorier. Det är inte så att Habiliteringen försöker få in fler muppar, de har säkert fullt upp att göra ändå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-31 3:48:47

De kurserna är väl till för att lära deltagarna att hantera t.ex matinköp och grannar på ett sätt så att det fungerar. Skall man åstadkomma mer måste man tänka om helt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 3:50:50

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Habiliteringstanter bemöter oss inte på naturligt sätt utan som muppar.
Vad man lär sig hos dom är att bli en duktig mupp.

Jag har varit på såna där kurser och sett med egna ögon.
Jag har mött hundratals tanter och foträta birgittor i mitt liv.
-Har du det?

Nu resonerar du ologiskt. Samspelskurser är för att lära ut att inte bete sig som en mupp, att veta hur man ska prata på lagom nivå med NT-folk, så man varken är stum el för öppen. Muppar är vi s a s av naturen.

Jag har träffat flera personer på Habiliteringen, ja. Även om det inte är hundratals. Jag har inte märkt att de försökt få mig att uppträda som en mupp el behandlat mig som en förståndshandikappad. Och mina erfarenheter är lika mycket värda som dina.

Nu vet jag inte hur mycket nytta TS skulle ha av en samspelskurs på Habiliteringen. I bästa fall nytta, i sämsta fall ingen nytta. Men att tro att han skulle bli "muppigare" av det, det är att ägna sig åt konspirationsteorier. Det är inte så att Habiliteringen försöker få in fler muppar, de har säkert fullt upp att göra ändå.

-Det är tveksamt om alla slutsatser och analyser av erfarenheter är lika mycket värda.

Officiella beskrivningar av de där kurserna och andra tantverksamheter brukar se annorlunda ut än de faktiska omständigheterna. Det faktiska bemötandet.

Det står ingenstans att de kommer tala konstlat, på det där särskilda långsamma pedagog-viset, som ingen utanför habhuset talar.

Eller att de kommer se på en med uppspärrade ögon som om man vore en förrymd fånge eller en olydig hundvalp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur reagerar tjejer på oss? Kan vi undvika problemet?

Inläggav supernova » 2015-12-31 11:48:18

Jag tror att det viktigaste är att träffa någon som vill ha någon som är som du är på riktigt. Då kommer det att hålla i längden.
Det finns tjejer som vill ha "utomjordingar", satsa på dom.
Jag är ingen expert men de par som är mest harmoniska är de som inte vill ändra på varandra hela tiden, tycker jag. Då blir det en naturlig utveckling.
Men en del par som jag känner håller på med samma tjat som de hade för 25 år sedan och man blir bara helt matt. Vilket tråkigt liv...
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in