DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Puzzle » 2015-12-07 23:48:36

Än en gång så blev jag glatt överraskad av en av en artikel från DN angående skolgången och som många aspergare och övriga introverta personer kan känna igen sig i, det där evinnerliga tjatet om att vara utåtriktad tills man totalt tröttnar på att höra vad läraren har att säga.

"Ska bara extrovert beteende belönas?"
DN skrev:Inte kan väl svenska skolans mål vara att få barn att uppleva att något hos dem saknas, att de aldrig någonsin kommer att duga som de är? Skolan måste lära sig förstå att alla inte är extroverta, och ta vara på de introvertas kompetens.


En klart läsvärd text om behovet och fördelarna att inte utgå från att alla människor fungerar lika och hur det skadar individerna.

Två böcker nämns också, jag har visserligen bara skummat igenom den första men så snart orken kommer tillbaka så ska jag helt klart testa att läsa den igen:

”Tyst – De introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns” av Susan Cain och
”Introvert. Den tysta revolutionen” av Linus Jonkman.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-08 1:13:39

Mycket bra artikel.
Naturligtvis röstade jag att jag håller med om det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-08 2:02:40

Jag blev också djupt berörd av den vackra debattartikeln. Texten har bäring på att, för barn som jag var: med en neuropsykiatrisk predisposition inom det högfungerande autistiska spektrumet, tvingas avbryta den viktiga vila från utmattande socialt krävande veckor, som legobygge, att uppfinna saker eller att bara sitta ensam och fundera, kunde utgöra för att istället behöva gå på fritidsaktiviteter, sporta, följa med på middagar och annat som mina föräldrar välment, men förgörande tärande på min självkänsla, förmådde mig att göra.

Långsamt förgiftades min självmedvetenhet till det att jag trodde att jag inte duger, och då nödgades jag bli ett inställsamt barn som imiterar och ljuger. De tvingade mig att prestera till dess att jag inte orkade vilja mera. Jag påverkades så höggradigt av Klaras artikel att, den hoppfullt självförtroendenärande texten, fick mig att tidigare ikväll skriva ett e-mail till min mor där jag förklarade hur jag upplevt den här biten av min barndom: att inte accepteras.

Jag inkluderade en länk till en trailer till filmen Prayers for Bobby som berör ämnet missriktad omtänksam uppmuntran från föräldrar (fast istället för att handla om förtryckt asperger gäller den kuvad homosexualitet) men jag utelämnade informationen om att jag, rädd för mina föräldrars någonstans välmenande men likväl despotiska pennalism, inte vågat berätta att jag våldtogs i skolan under flera år; jag hade inte hjärta att berätta en sådan sak - och det är ändå inget man bör förmedla via e-mail. Ändå känner jag mig stärkt och entusiasmerad av debattartikeln denna unga tjej så insiktsfullt författat.

Jag skrev lite kort om hennes text i eftermiddags i en annan tråd.
Gripandekylig skrev:Här är en alldeles hissnande träffsäker debattartikel skriven av en ung gymnasieelev. Jag kunde relatera till och instämma med varje ord. Hon är så klok att det gör ont.
Klara Svensson skrev:Jag vet av erfarenhet att det inte fungerar att forcera en inåtvänd människa till att ta plats på ett sätt som hen inte mår bra av. Vi introverta lär oss att låtsas. Även om tanken att premiera det extroverta säkert ofta är välment, så skapar den onödig ångest och en känsla av att inte räcka till.

Ska bara extrovert beteende belönas?
Klara Svensson DN-åsikt


BildPrayers for Bobby
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Firkraag » 2015-12-08 2:30:54

Tvingad till grupparbeten i skolan och att hela tiden bli tillsagd att man måste vara mer utåtriktad var ju en källa till stor ångest. Det fanns ju ingen tanke på individen alls. Nu var ju det längesen och jag känner att det har varit lättare som vuxen då jag har lyckats omgiva mig med familj och vänner som accepterar en för hur man är. :-)Hug

Håller tummarna på att det kan bli så som hon förespråkar framöver, även om det säkerligen kommer ta lång tid.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-08 2:52:53

Firkraag skrev:Tvingad till grupparbeten i skolan och att hela tiden bli tillsagd att man måste vara mer utåtriktad var ju en källa till stor ångest. Det fanns ju ingen tanke på individen alls. Nu var ju det längesen och jag känner att det har varit lättare som vuxen då jag har lyckats omgiva mig med familj och vänner som accepterar en för hur man är. :-)Hug

Håller tummarna på att det kan bli så som hon förespråkar framöver, även om det säkerligen kommer ta lång tid.

Tack för det uppmuntrande inlägget Frikraag :-)Hug


Till dig, Klara och alla andra kloka och empatiska personer som har återfunnit ljusknappen.
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Alien » 2015-12-08 3:27:29

Ja, en mycket välskriven artikel. Säkert för att Klara just tack vare sin introversion orkat läsa grundligt igenom vad som skrivits om detta och för att hon öht brukar begrunda och ifrågasätta.

De nämnda böckerna har skrivits om tidigare här på forumet:

hellre-kompetent-an-social-dn-ledare-artiklar-t20438.html
att-prata-ar-stort-att-jobba-ar-storre-t19155.html
susan-cain-the-power-of-introverts-artikelserie-i-svd-t27019.html
boktips-introvert-den-tysta-revolutionen-t45879.html

DN Åsikt skrev:Det går ju inte att ha en blyg människa som aldrig säger något som chef, så alla tystlåtna måste ju faktiskt lära sig att ta för sig för att klara sig?
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/ska-bar ... ation-vote

Krävs det av eleverna att de ska bli utåtriktade för att bli chefer en dag? Men för det första så vill inte alla bli chefer, för det andra så är det ingalunda säkert att den extroverte automatiskt är en bättre chef än den introverte.

Se även denna tråd: aspie-och-chef-t19022.html

Edit: Lade till några ord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Ericus » 2015-12-08 7:09:33

En mycket bra artikel om ett viktigt ämne. Jag känner på pricken igen mig i hennes beskrivning av skoltiden.

Jag anser att definitionen av "social kompetens" skulle behöva nyanseras. T.ex. borde förmågan att kunna lyssna och ge andra utrymme anses som minst lika viktig som att själv ta plats.

Så klart röstade jag för att jag håller med artikeln :)
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav Bali » 2015-12-08 7:24:30

Jag skrev just i en annan tråd att även jag tycker att artikeln är mycket bra och välskriven, och det står jag förstås fast vid även här. :wink:

Jag är en ganska introvert person, så visst känner jag igen mig i det Klara beskriver.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav micke314 » 2015-12-08 17:59:59

Bra artiklar! Jag ska lobba för att de kommer med i vår personaltidning. ”Introvert - Den tysta revolutionen” av Linus Jonkman blev utsedd till Årets HR–Bok 2013!
micke314
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-03
Ort: Jönköping

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav levottomat » 2015-12-08 18:25:59

Bra artikel.

På en tidigare arbetsplats uppmanades jag av chefen på ett s.k. medarbetarsamtal att "ta för mig" mer.
Jag var dock redan fullt sysselsatt med att sköta mina arbetsuppgifter.
levottomat
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2015-01-12

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav plåtmonster » 2015-12-08 20:23:53

levottomat skrev:På en tidigare arbetsplats uppmanades jag av chefen på ett s.k. medarbetarsamtal att "ta för mig" mer.
Fast om man är omgiven av idioter eller om det är en massa intriger så kanske det saknas något intressant att ta för sig av. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

DN: ”Du kan väl försöka att vara mer utåtriktad?”

Inläggav levottomat » 2015-12-09 8:23:24

plåtmonster skrev:
levottomat skrev:På en tidigare arbetsplats uppmanades jag av chefen på ett s.k. medarbetarsamtal att "ta för mig" mer.
Fast om man är omgiven av idioter eller om det är en massa intriger så kanske det saknas något intressant att ta för sig av. :P

Precis så!
Tyvärr saknades den insikten hos den person som kallades chef. Tyvärr är det nog ganska vanligt förekommande.
levottomat
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2015-01-12


Beautiful Minds / Introversion and ...

Inläggav notwoodstock » 2015-12-10 4:22:14

Introversion is one of the most misunderstood (yet most widely recognized and talked about) dimensions of human personality. Here's a video that summarizes the latest science of introversion
By Scott Barry Kaufman on December 7, 2015

http://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/the-real-science-of-introversion-and-the-rest-of-personality/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in