Strategier verktyg i arbetslivet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-22 3:30:18

Satt precis och grunnade på om det går att ta sig runt svårigheterna på något vis på en arbetsplats. Eller iaf mildra de egna bristerna i mötet med arbetskamrater och organisationen.
Nu menar jag inte att arbetsplatsen är ofelbar och något sorts ideal men för att klara sig behövs ju någon form av anpassning trots allt. Arbetsplatsen kan ju inte anpassa sig i oändlighet om de nu gör det. Så har man lyckats att passera intervjun och fått en anställnig vad kan man tänka på för att förbereda sig?

En strategi jag har haft, som inte direkt räddat mig helt med delvis, är att förklara något som kan uppfattas "konstigt" på ett normaliserande sätt.

Exempel: Fikaraster med kallprat brukar inte vara så passande om man har AS. Då försöker jag vända det positivt med att säga något i stil med " Jag vill gärna inte avsluta jobbet när jag gör något viktigt och inte vill tappa tråden" eller "Det är viktigt att jag gör detta nu för att...". Eller skylla på att man vill vara effektiv eller göra något vissa tider för att det passar arbrtsuppgifterna bättre.

Kanske inte det bästa exemplet men jag tror att praktiska konstruktiva råd kan vara till användning oavsett arbete.
Jag tänkte att vi kan förmedla råd och tips till varandra.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-11-22 5:06:33

Ta en promenad och skylla på att ingen frågade om att slå följe?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Hadraniel » 2015-11-22 10:40:27

plåtmonster skrev:Ta en promenad och skylla på att ingen frågade om att slå följe?

Promenader är ett bra råd för att slippa fikarumsraster med massa folk. Har själv använt mig av den varianten på vissa arbetsplatser.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-22 11:51:46

När jag jobbade så kunde inte vi ta kafferast samtidigt alla gånger , de gånger som vi var fler stickade jag eller gömde mig i en bok . Fick bita mig i tungan många gånger när det förekom skitsnack om de som inte var där .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-22 12:56:57

Hadraniel skrev:
plåtmonster skrev:Ta en promenad och skylla på att ingen frågade om att slå följe?

Promenader är ett bra råd för att slippa fikarumsraster med massa folk. Har själv använt mig av den varianten på vissa arbetsplatser.

Bra ide, då kan man ju trycka på "friskvård" och ta hand om kroppen osv.
Bra bortförklaring.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-22 13:01:27

Vad säger ni om planering, struktur, och att inte fastna i detaljer?

Hur hanterar ni missförstånd?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Foxlove » 2015-11-22 13:16:18

Att inte fastna i detalj är svårt. Därför föredrar jag jobb där man ska ha öga för detalj och man inte förväntas göra saker så där ungefär utan exakt.
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Hadraniel » 2015-11-22 13:29:00

Foxlove skrev:Att inte fastna i detalj är svårt. Därför föredrar jag jobb där man ska ha öga för detalj och man inte förväntas göra saker så där ungefär utan exakt.

Håller nog med här. Bland det värsta som finns är ju när man ska göra saker "lagom" noga så att det inte tar för mycket tid. Är ju skitsvårt att bedöma vad som är tillräckligt noga för vanliga människor så jag föredrar att antingen få göra saker ordentligt utan för mycket tidspress eller att man har ett jobb där ens arbetsprestationer inte mäts i producerade enheter under en viss tidsperiod.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-22 13:46:51

Det går iofs att läsa vad andra gjort och få en uppfattning av "lagom", vad tror ni?
Alltså forska lite efter vad som är tillräckligt under en viss tid.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Foxlove » 2015-11-22 15:49:46

Hadraniel precis.
Misshopeless kan du en konkret exempel?
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 4:13:26

Jag tror jag kan ge ett exempel.
Studera hur andra i arbetsgruppen prioriterar och resonerar kring sina arbetsuppgifter, hur resonerar de, framkommer det något som är extra viktigt? Man lär sig nog mycket genom att lyssna på hur de uttrycker sig i samtal med andra.
Kanske kan du också fråga om lämplig strategi? Speciellt när man är ny, använd det som en mental mall tills du själv är mogen för egna beslut.

Listor med tidsintervaller kan vara bra och avstressande.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 4:16:38

Kom på en grej som är bra ämne på fikaraster, nyheter!
Att föra fram en duskussion kring det senaste anses ofta som kultiverat och vaket, snarare så att de andra kommer känna sig dumma om de själva inte läst tidningen. :wink:
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Hadraniel » 2015-11-23 11:23:39

misshopeless skrev:Kom på en grej som är bra ämne på fikaraster, nyheter!
Att föra fram en duskussion kring det senaste anses ofta som kultiverat och vaket, snarare så att de andra kommer känna sig dumma om de själva inte läst tidningen. :wink:

Nackdelen här är väl bara att man kan bli rätt rejält stigmatiserad om man råkar uttrycka "fel" åsikt gentemot den allmänt giltiga i något sammanhang. Har dessutom märkt att människor överlag avskyr att prata om något viktigt på djupet utan mest vill ägna sina raster och fritid åt sådant som inte spelar någon roll alls utan att behöva tänka på allvarliga saker. Synd då man själv älskar att diskutera vad som händer i världen utifrån många olika synvinklar.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 15:16:27

Hadraniel skrev:
misshopeless skrev:Kom på en grej som är bra ämne på fikaraster, nyheter!
Att föra fram en duskussion kring det senaste anses ofta som kultiverat och vaket, snarare så att de andra kommer känna sig dumma om de själva inte läst tidningen. :wink:

Nackdelen här är väl bara att man kan bli rätt rejält stigmatiserad om man råkar uttrycka "fel" åsikt gentemot den allmänt giltiga i något sammanhang. Har dessutom märkt att människor överlag avskyr att prata om något viktigt på djupet utan mest vill ägna sina raster och fritid åt sådant som inte spelar någon roll alls utan att behöva tänka på allvarliga saker. Synd då man själv älskar att diskutera vad som händer i världen utifrån många olika synvinklar.


Bra poäng!
Man får se det som ingång till samtalet och undvika politik i överdriven mängd eller för färgade värderingar.
Det beror ju lite på en själv såklart och den egna förmågan att anpassa sig.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-11-23 15:57:35

Som att låtsas att man är lobotomerad på riktigt och sen undrar folk varför man tycker att "vara social" är jobbigt :-)051

Man ska alltså framförallt hålla med om gängse konsensus men helst undvika politik, religion och sex. Välj ämnen som inte har någon betydelse egentligen och fördjupa dig aldrig på något meningsfullt sätt. Plattityder är bra.

Varför sverige har svårt att utvecklas som kunskapsnation kan man ju fundera på! :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav kaffetroll » 2015-11-23 17:27:49

Nu är har jag ju haft väldigt tur och fått mitt jobb genom min diagnos så alla på jobbet vet hur det är. Så har jag en dag när jag inte vill vara social tar jag på mig en keps så lämnar folk mig ifred..
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Foxlove » 2015-11-23 18:10:59

Hur går det till att få ett jobb genom en diagnos?
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav kaffetroll » 2015-11-23 18:20:26

Foxlove skrev:Hur går det till att få ett jobb genom en diagnos?


Det var ett test projekt genom arbetsförmedlingen att få hjälpa folk med ADHD/ADD att få ett jobb som passade dom och anpassa arbetsplatsen i vissa fall om det behövdes.

Det är nerlagt så klart..
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Foxlove » 2015-11-23 18:38:11

Va bra projekt det låter som.
Foxlove
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Sollentuna

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 18:57:58

Det finns ju en massa små projekt vilket arbetar utifrån SI metoden ( Supported Employment) vilka ska vara bra.
Botkyrka kommun hade ett sådant projekt vet jag.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 19:01:18

Länkar för den intresserade, det är dock mellan åldrarna 18 - 29 år. (Sedan får man väl sjukersättning om man inte klarar arbetslivet).
http://www.samordningsforbundetbotkyrka ... x?refid=65
http://www.samordningsforbundetbotkyrka ... x?refid=73
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-23 19:14:24

Man kan söka projektdeltagande genom Arbetsförmedlingen, Habiliteringen, socialen m.m.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav kaffetroll » 2015-11-23 19:37:28

Tror jag var äldre när jag kom in på det projektet.

Men i varje fall om det går så är det guld värt att ha en signal folk vet om att man är på kass humör och inte orkar vara social. Typ att sätta en lapp på skrivbordet eller på dörren..
Eller som ta på sig en keps som jag gör när jag e grinig :D
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-23 22:24:16

På mitt jobb är det lätt att "missa" fikarasterna. det är bara att arbeta vidare. Säga att man har mkt just nu och "jag tar kaffet lite senare eller på kommande mötet" eller ngt.

Lägga upp en tidplan på projekt/ärende/aktivitet och sätt ut delmål tidsmässigt. Ha något som larmar audiotivt så du kan avsluta där och ta nästa steg.
Ingen aning om det funkar. På mitt jobb kan jag inte ofta inte arbeta så.
Jag önskar att jag kunde.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in