Strategier verktyg i arbetslivet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-24 15:59:40

kaffetroll skrev:Nu är har jag ju haft väldigt tur och fått mitt jobb genom min diagnos så alla på jobbet vet hur det är. Så har jag en dag när jag inte vill vara social tar jag på mig en keps så lämnar folk mig ifred..

Jätte bra grej, vilka arbetsuppgifter har du?

Jag tvingades att vara med på raster och blev "hämtad" när det var dags för fika, jag blev därmed beroende av bra bortförklaringar.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav kaffetroll » 2015-11-24 16:13:43

misshopeless skrev:Jätte bra grej, vilka arbetsuppgifter har du?


Jag lagar kaffeautomater i en verkstad :-)
Sen eftersom alla vet att jag inte alltid orkar vara social kan jag bara säga att jag inte känner för det när dom hämtar mig för fikarast.

Men tja.. Det hänger ju på om man känner att man kan vara öppen med att man funkar lite annorlunda.
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Fenren » 2015-11-24 18:01:08

misshopeless skrev:Jag tvingades att vara med på raster och blev "hämtad" när det var dags för fika, jag blev därmed beroende av bra bortförklaringar.


Jag säger som det är: "Jag är trött idag. Ni är jobbiga, så jag tar mitt vatten och stänger in mig i tempdelen.", "jag orkar inte med er idag, jag lunchar före/efter er." Eller "Ni stör mig. Ni får vara på andra sidan dörren. Är det något viktigt så mejla, annars tar vi det i morgon."

:mrgreen:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Grisom » 2015-11-24 22:11:57

misshopeless skrev:Exempel: Fikaraster med kallprat brukar inte vara så passande om man har AS. Då försöker jag vända det positivt med att säga något i stil med " Jag vill gärna inte avsluta jobbet när jag gör något viktigt och inte vill tappa tråden" eller "Det är viktigt att jag gör detta nu för att...". Eller skylla på att man vill vara effektiv eller göra något vissa tider för att det passar arbrtsuppgifterna bättre.


Annars är fikaraster ett ypperligt tillfälle att lära sig de sociala samspelen mellan människor. Att bara sitta tyst och lyssna kan ge en hel del insikt i hur sånt där fungerar, åtminstone om du är en analytisk aspie.

misshopeless skrev:Vad säger ni om planering, struktur, och att inte fastna i detaljer?


Planering är bra, struktur kan vara användbart. Har du ett jobb som går ut på att fylla i papper, gör då mallar där du för dig själv beskriver hur papprena ska fyllas i.

Hur att inte fastna i detaljer? Hmmm. Jag försöker se hur detaljen passar in i det hela stora och undvika att nörda ner mig i detaljen i sig, annars kommer jag aldrig att kunna leverera mitt jobb i tid.


Hur hanterar ni missförstånd?


Jag ställer motfrågor: "Menade du att x eller menade du y"? för att klargöra vad personen menar.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-11-24 22:24:57

Grisom skrev:Annars är fikaraster ett ypperligt tillfälle att lära sig de sociala samspelen mellan människor. Att bara sitta tyst och lyssna kan ge en hel del insikt i hur sånt där fungerar, åtminstone om du är en analytisk aspie.
Och om analysen är att de ligger iaf minst 20 enheter lägre på IQ skalan och det både är ointressant vad de har för sig samt att det bara drar mental energi utan att ge något alls?

Det blir mer att man råkar befinna sig på samma fysiska sfär för att det är så man åstadkommer inkomst i fiatvalör. Ett nödvändligt ont men inget som tillför så mycket på det stora hela.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Grisom » 2015-11-24 22:37:22

plåtmonster skrev:
Grisom skrev:Annars är fikaraster ett ypperligt tillfälle att lära sig de sociala samspelen mellan människor. Att bara sitta tyst och lyssna kan ge en hel del insikt i hur sånt där fungerar, åtminstone om du är en analytisk aspie.
Och om analysen är att de ligger iaf minst 20 enheter lägre på IQ skalan och det både är ointressant vad de har för sig samt att det bara drar mental energi utan att ge något alls?

Det blir mer att man råkar befinna sig på samma fysiska sfär för att det är så man åstadkommer inkomst i fiatvalör. Ett nödvändligt ont men inget som tillför så mycket på det stora hela.


Då gör du det inte igen helt enkelt.

Kan dock tipsa om att den största orsaken att jag har ett välbetalt jobb, är uppskattad som kollega - och min kompetens och har fungerat hyfsat bra, är att jag har "betalat" genom att lyssna på grönsaker som pratar om sport, TV serier som fungerar lika bra som sömnpiller och skvaller om melodifestivalen deltagare - och lärt mig social kommunikation.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Fenren » 2015-11-24 23:21:40

Grisom skrev:
plåtmonster skrev:
Grisom skrev:Annars är fikaraster ett ypperligt tillfälle att lära sig de sociala samspelen mellan människor. Att bara sitta tyst och lyssna kan ge en hel del insikt i hur sånt där fungerar, åtminstone om du är en analytisk aspie.
Och om analysen är att de ligger iaf minst 20 enheter lägre på IQ skalan och det både är ointressant vad de har för sig samt att det bara drar mental energi utan att ge något alls?

Det blir mer att man råkar befinna sig på samma fysiska sfär för att det är så man åstadkommer inkomst i fiatvalör. Ett nödvändligt ont men inget som tillför så mycket på det stora hela.


Då gör du det inte igen helt enkelt.

Kan dock tipsa om att den största orsaken att jag har ett välbetalt jobb, är uppskattad som kollega - och min kompetens och har fungerat hyfsat bra, är att jag har "betalat" genom att lyssna på grönsaker som pratar om sport, TV serier som fungerar lika bra som sömnpiller och skvaller om melodifestivalen deltagare - och lärt mig social kommunikation.


För många här tar en fikarast ungefär lika mycket energi i anspråk som ett halvt vasalopp... Det är inte görligt att ha tre sådana och sköta arbetsuppgifterna och handskas med allt oförutsett.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Grisom » 2015-11-24 23:43:18

Fenren skrev:För många här tar en fikarast ungefär lika mycket energi i anspråk som ett halvt vasalopp... Det är inte görligt att ha tre sådana och sköta arbetsuppgifterna och handskas med allt oförutsett.


Jag vet, därför sa jag "betala", hade jag inte tyckt det varit jobbigt så hade jag använt ett annat ord. Tror du det var lätt för mig? Människors agerande och blindhet mot oss är skitstressande för mig, men jag valde att ta steget att lära mig om människor.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Fenren » 2015-11-24 23:49:55

Grisom skrev:
Fenren skrev:För många här tar en fikarast ungefär lika mycket energi i anspråk som ett halvt vasalopp... Det är inte görligt att ha tre sådana och sköta arbetsuppgifterna och handskas med allt oförutsett.


Jag vet, därför sa jag "betala", hade jag inte tyckt det varit jobbigt så hade jag använt ett annat ord. Tror du det var lätt för mig? Människors agerande och blindhet mot oss är skitstressande för mig, men jag valde att ta steget att lära mig om människor.


Och iochmed det tror jag det var relativt lätt för dig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-24 23:58:17

Grisom skrev:
plåtmonster skrev:
Grisom skrev:Annars är fikaraster ett ypperligt tillfälle att lära sig de sociala samspelen mellan människor. Att bara sitta tyst och lyssna kan ge en hel del insikt i hur sånt där fungerar, åtminstone om du är en analytisk aspie.
Och om analysen är att de ligger iaf minst 20 enheter lägre på IQ skalan och det både är ointressant vad de har för sig samt att det bara drar mental energi utan att ge något alls?

Det blir mer att man råkar befinna sig på samma fysiska sfär för att det är så man åstadkommer inkomst i fiatvalör. Ett nödvändligt ont men inget som tillför så mycket på det stora hela.


Då gör du det inte igen helt enkelt.

Kan dock tipsa om att den största orsaken att jag har ett välbetalt jobb, är uppskattad som kollega - och min kompetens och har fungerat hyfsat bra, är att jag har "betalat" genom att lyssna på grönsaker som pratar om sport, TV serier som fungerar lika bra som sömnpiller och skvaller om melodifestivalen deltagare - och lärt mig social kommunikation.

Ja, så försöker jag också se det när det gäller fikarast "jag gör det för pengarna"... om jag nu orkar vara med.
Vad jobbar du med/som?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-25 0:11:56

Fenren skrev:
misshopeless skrev:Jag tvingades att vara med på raster och blev "hämtad" när det var dags för fika, jag blev därmed beroende av bra bortförklaringar.


Jag säger som det är: "Jag är trött idag. Ni är jobbiga, så jag tar mitt vatten och stänger in mig i tempdelen.", "jag orkar inte med er idag, jag lunchar före/efter er." Eller "Ni stör mig. Ni får vara på andra sidan dörren. Är det något viktigt så mejla, annars tar vi det i morgon."

:mrgreen:

Skönt att du kan vara så ärlig, jag hoppas att jag hittar ett sådant öppet arbete.
Men då kanske du känner arbetskamraterna bra? Jobbat där länge?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-11-25 1:56:16

Grisom skrev:Kan dock tipsa om att den största orsaken att jag har ett välbetalt jobb, är uppskattad som kollega - och min kompetens och har fungerat hyfsat bra, är att jag har "betalat" genom att lyssna på grönsaker som pratar om sport, TV serier som fungerar lika bra som sömnpiller och skvaller om melodifestivalen deltagare - och lärt mig social kommunikation.
Då är fikastrunt en del av de inofficiella arbetsuppgifterna. Men det kan ju också innebära att om du haft ett annat jobb där det var strikt jobbet i sig som premierades så hade du kanske haft ännu högre lön för att du hade varit mer produktiv.

Det du gör är ehlt och hållet en framkomlig strategi och beror helt på ens mentala förmågor. Antar att du inte umgås i någon större utsträckning med arbetskollegorna efter arbetstid?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav Fenren » 2015-11-25 7:16:29

misshopeless skrev:
Fenren skrev:
misshopeless skrev:Jag tvingades att vara med på raster och blev "hämtad" när det var dags för fika, jag blev därmed beroende av bra bortförklaringar.


Jag säger som det är: "Jag är trött idag. Ni är jobbiga, så jag tar mitt vatten och stänger in mig i tempdelen.", "jag orkar inte med er idag, jag lunchar före/efter er." Eller "Ni stör mig. Ni får vara på andra sidan dörren. Är det något viktigt så mejla, annars tar vi det i morgon."

:mrgreen:

Skönt att du kan vara så ärlig, jag hoppas att jag hittar ett sådant öppet arbete.
Men då kanske du känner arbetskamraterna bra? Jobbat där länge?


Sprungit där till och från från jag var 16... Idag är jag tillräckligt gammal för att vara gift och ha barn.

Jag känner de kring fikabordet väl och de två-tre jag jobbar med känner jag väl mycket väl och de är de enda på bygget som vet om min diagnos. De andra vet bara hur jag är.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-25 15:05:45

Fenren ja om man känner folk redan så ger det såklart mer utrymme att vara sig själv, och det är bra!
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav misshopeless » 2015-11-25 15:08:10

plåtmonster skrev:
Grisom skrev:Kan dock tipsa om att den största orsaken att jag har ett välbetalt jobb, är uppskattad som kollega - och min kompetens och har fungerat hyfsat bra, är att jag har "betalat" genom att lyssna på grönsaker som pratar om sport, TV serier som fungerar lika bra som sömnpiller och skvaller om melodifestivalen deltagare - och lärt mig social kommunikation.
Då är fikastrunt en del av de inofficiella arbetsuppgifterna. Men det kan ju också innebära att om du haft ett annat jobb där det var strikt jobbet i sig som premierades så hade du kanske haft ännu högre lön för att du hade varit mer produktiv.

Det du gör är ehlt och hållet en framkomlig strategi och beror helt på ens mentala förmågor. Antar att du inte umgås i någon större utsträckning med arbetskollegorna efter arbetstid?


Det finns nästan inge jobb kvar där arbetsprestationen är isolerad från det sociala samspelet. Det är liksom inbakat med att man är en del av arbetsgruppen och därmed ska kvala in som flockmedlem.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Strategier verktyg i arbetslivet

Inläggav TORatANDET » 2015-12-24 21:28:43

misshopeless skrev:Det finns nästan inge jobb kvar där arbetsprestationen är isolerad från det sociala samspelet. Det är liksom inbakat med att man är en del av arbetsgruppen och därmed ska kvala in som flockmedlem.

Ja, så är det. Bra formulerat.
(Jag personligen hanterade utmaningen genom att starta eget företag.)
Acceptans av verkligheten är ett viktigt steg mot bra arbete.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in