Egenkomponerad musik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Egenkomponerad musik

Inläggav rabarb » 2008-08-24 23:55:57

a) Har ni något instrument ni spelar på?
b) Gör ni egen musik man kanske få lyssna på?

Tänkte börja med piano, men gud vilken mardröm lektioner är.
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav earlydayminer » 2008-08-25 0:28:18

A) Ja, gitarr och min röst. Jag kan förmodligen lära mig mycket mer instrument men det är dyrt. Och jag har ingenstans att öva på t ex: trummor, saxofon, trumpet, cello etc.
B) Ja, och nej jag delar inte med mig av två anledningar. Jag vill ha en superkvalite när jag spelar in och jag har ännu inte uppnått perfektion i mina öron. Det måste bli perfekt först, i mina öron. Det är en förbannelse, jag blir aldrig riktigt nöjd.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rabarb » 2008-08-25 0:45:16

earlydayminer skrev:B) Ja, och nej jag delar inte med mig av två anledningar. Jag vill ha en superkvalite när jag spelar in och jag har ännu inte uppnått perfektion i mina öron. Det måste bli perfekt först, i mina öron. Det är en förbannelse, jag blir aldrig riktigt nöjd.


Jag känner igen mig, men det håller på att luckras upp. Det var en period då jag rev tovor ur håret p g a ojämnt antal matartiklar i hemmet. :?
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav Zombie » 2008-08-25 2:39:40

Länkar till några närliggande trådar (kanske med en del överlappande inlägg):
skapa-egen-musik-t4453.html
instrument- ... t5095.html
den-stora-p ... t4474.html
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Debbido » 2008-08-25 4:55:31

earlydayminer skrev:A) Ja, gitarr och min röst. Jag kan förmodligen lära mig mycket mer instrument men det är dyrt. Och jag har ingenstans att öva på t ex: trummor, saxofon, trumpet, cello etc.
B) Ja, och nej jag delar inte med mig av två anledningar. Jag vill ha en superkvalite när jag spelar in och jag har ännu inte uppnått perfektion i mina öron. Det måste bli perfekt först, i mina öron. Det är en förbannelse, jag blir aldrig riktigt nöjd.


Precis! Jag vill spela in min musik på dator, men jag är rädd för den nya tekniken och jag vet att om det inte blir rejält bra så kommer jag att gräva ned det i byrån.

Använder Du musikprogram?

Att aldrig bli nöjd är ett drag som många musiker och konstnärer har haft genom alla tider. Om de inte drevs av perfektionism så skulle det heller aldrig kunna bli bra.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav earlydayminer » 2008-08-25 19:51:42

rabarb: Då har du det bra. Min blir allt värre med åren.

Debbido: Rädd för den nya tekniken? Jag är rädd för att jag använder en gammal teknik. Jag vill ha en superkvalite, skrev jag ju! Musikprogram använder jag, men jag använder ett gammalt musikprogram som jag vet att jag tycker om och kan med. Jag gör dock inte musik på datorn, känns inte riktigt för mig.

Gräver ner mig gör jag väl inte direkt men jag blir frustrerad och börjar om senare eller nästa dag. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Debbido » 2008-08-26 20:18:02

earlydayminer skrev:rabarb: Då har du det bra. Min blir allt värre med åren.

Debbido: Rädd för den nya tekniken? Jag är rädd för att jag använder en gammal teknik. Jag vill ha en superkvalite, skrev jag ju! Musikprogram använder jag, men jag använder ett gammalt musikprogram som jag vet att jag tycker om och kan med. Jag gör dock inte musik på datorn, känns inte riktigt för mig.

Gräver ner mig gör jag väl inte direkt men jag blir frustrerad och börjar om senare eller nästa dag. :)


Ja, jag menade bara detta med att inte vilja exponera sådant man komponerat förrän det känns fullkomligt är ett narmalt kreatörsdrag på gott och ont.

Det goda: Det man skapar blir bättre och bättre.

Det onda: Det man skapat, som faktiskt är bra, förblir okänt för de flesta.

Jag gissar att du har för mycket självkritik?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav earlydayminer » 2008-08-26 20:50:24

Självkritisk och känslig för andras kritik. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav antikropp » 2008-08-26 21:07:31

Debbido skrev:Ja, jag menade bara detta med att inte vilja exponera sådant man komponerat förrän det känns fullkomligt är ett narmalt kreatörsdrag på gott och ont.

Det goda: Det man skapar blir bättre och bättre.

Det onda: Det man skapat, som faktiskt är bra, förblir okänt för de flesta.


Jag tror att en hel del går förlorat i just strävandet efter perfektion. Det finns ju otaliga artister och band som släpper riktiga fullträffar till skivor och med större produktionsbudgetar, mer studiotid, mer erfaren studiopersonal, dyrare bättre utrustning och en vilja att förnya sig och vara kreativa går bet.

Ta Dimmu Borgirs, Katatonia eller Satyricons skivor t.ex.

Dimmu Borgirs "For all tid" är en helt ok skiva. Deras "Stormblåst" är nästan en fullträff. "Enthrone darkness triumphant" är en helt ok skiva också. Resten av deras skivor har jag inte lyckats lyssna igenom.

Satyricon följer samma mönster och Katatonia ett liknande.

Judas Priests skiva "Screaming for vengeance" är min favoritskiva av dom, men Breaking the Law min favoritlåt.

Många band släpper skivor där låtarna på skivorna är tänkta att vara i liknande stil, men ändå är det några som sticker ut och blir hits, en del ogillar majoriteten av fans men en del tycker det är det bästa dom har hört. Hur vet man vilka det kommer bli? Vet dom som skapar musiken det? Vet producenterna och A&R-människorna det?

Det handlar inte om att det bara är grejer som är bra men inte perfekta som kommer folk till dels. Det handlar om att någon av dom kanske är ett mästerverk men artisten är hemmablind.

Jag skulle vilja lära mig spela lite piano/keyboard/gitarr men jag orkar inte ta upp ett sånt projekt som innebär att lära mig spela. Däremot lekte jag med olika musikprogram för flera år sen innan jag blev alltför deprimerad, aldrig gjort någon hel låt, men gillar att skapa syntljud och leka med effekterna. Jag skulle någon gång kunna orka spela lite så jag kan använda alla olika tuffa syntljud t.ex.. Jag skulle inte behöva vara en konsertpianist för det är inga avancerade grejer jag har tänkt mig, men det känns alltid som att morgondagen är en bättre dag att starta ett bonusprojekt, ett som är till för att bidra med livsglädje istället för funktion.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav earlydayminer » 2008-08-27 6:28:51

antikropp skrev:Jag tror att en hel del går förlorat i just strävandet efter perfektion.


Jepp, det är lite därför jag alltid gör fler än en version av samma låt.

Du vet att om du vill lära dig spela så är det nog inga problem. Jag lärde mig spela gitarr genom att titta på, fast jag har iofs "musik i blodet". Det kanske är så att även du har det om du "når" rätt sida hos dig. Det brukar oftast bli bäst när man improviserar och kör på ren känsla, mer än när man sitter och skriver låtar. Personligen tycker jag att det är roligare att göra helt sjukt energirika låtar på ren känsla, fast det är väl ändå uppbyggnaden som har betydelsen.

Både jag och min kompanjon söker efter de "perfekta tonerna", det är jäkligt svårt skall jag säga. Jag har därför gjort en egen stämning, jag tror det är öppet B7 men jag är osäker. Där har jag lyckats skapa ett par låtar som får mina andra att låta fjantiga.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav harrypotter » 2008-08-27 11:20:05

Jag gjorde något på datorn i ett program som heter reason.
Låten blev väl sådär. Kunde inte alla funktioner.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in