Skapa egen musik

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skapa egen musik

Inläggav Saninaé » 2008-02-06 12:37:23

Jag har googlat lite efter program. Fast jag tänkte det vore en idee att kolla om någon här på forumet har erfarenheter med program som man kan skapa egen musik (eller ljudfiler).
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 12:49:53

Finns nog mycket och beror på vad du vill göra. Jag har lekt med gratisprogram som heter Anvil Studio (om jag inte minns alldeles fel), men har det inte intstallerat just nu. Till Linux finns ett program som heter Rosegarden som verkar rätt avancerat. Tyvärr fick jag inte riktigt igång det när jag testade, och har inte haft tid och ork att ta tag i det. Det var något problem med någon ljuddrivare, tror jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-06 13:00:39

Fick inte heller Rosegarden att fungera när jag testade. Frågan är också om du har mac eller PC?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-06 13:03:32

De här programmen ni pratar om, är det typ midisequensers som förutsätter att man har keyboard kopplat till datorn, eller är det något annat?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 13:10:18

Bjäbbmonstret skrev:Fick inte heller Rosegarden att fungera när jag testade. Frågan är också om du har mac eller PC?


PC. Det är inte så länge sedan jag installerade Linux på min nuvarande maskin, och eftersom det är himla jobbigt att boota om och växla emellan så har det inte blivit att försöka få igång det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 13:12:31

Savanten Svante skrev:De här programmen ni pratar om, är det typ midisequensers som förutsätter att man har keyboard kopplat till datorn, eller är det något annat?


I Anvil Studio skriver man notskrift, men det ska även gå att koppla in ett keyboard, om jag har förstått det rätt.

Rosegarden tror jag klarar både och, och mycket mera än så, men har som sagt inte provat det ännu. Det verkar användas av proffs i alla fall och har kunniga och seriösa utvecklare bakom sig.

men det finns många andra program också, och jag vet att det finns folk på forumet som har provat andra program, så det kommer nog fler förslag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-02-06 13:38:59

Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Fick inte heller Rosegarden att fungera när jag testade. Frågan är också om du har mac eller PC?


PC. Det är inte så länge sedan jag installerade Linux på min nuvarande maskin, och eftersom det är himla jobbigt att boota om och växla emellan så har det inte blivit att försöka få igång det.


linux-for-n ... 28-14.html

Se mitt första inlägg på sid 2. VirtualBox och andra virtuella lösningar gör det smidigare att ha flera OS. Har inte testat själv ännu.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 13:45:24

barracuber skrev:
Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Fick inte heller Rosegarden att fungera när jag testade. Frågan är också om du har mac eller PC?


PC. Det är inte så länge sedan jag installerade Linux på min nuvarande maskin, och eftersom det är himla jobbigt att boota om och växla emellan så har det inte blivit att försöka få igång det.


linux-for-n ... 28-14.html

Se mitt första inlägg på sid 2. VirtualBox och andra virtuella lösningar gör det smidigare att ha flera OS. Har inte testat själv ännu.

/Barracuber


Kanske värt att testa. Egentligen skulle jag vilja ha en hårdvara med t.ex. dubbla minnesbankar att switcha emellan och ett snabbt sparande i minnet av alla maskintillstånd, så man kunde växla emellan på ett ögonblick.

En tanke jag har haft på att delvis uppnå det är att starta Windows, göra hibernate. Stara Linux, och så göra hibernate. Fast dels får jag inte längre hibernate att fungera i Windows, och dels har jag för mig att man inte har någon möjlighet att välja hibernatefil när man väcker maskinen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Saninaé » 2008-02-10 2:06:50

Jag prövade anvil studio men den verkade inte bra. Man måste tydligen använda noter också. Jag minns att jag hade ett program som jag gjorde en låt med. Där kunde man dra linjer som representerade instrument. Det var jätteenkelt.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 3:50:17

Saninaé skrev:Jag prövade anvil studio men den verkade inte bra. Man måste tydligen använda noter också. Jag minns att jag hade ett program som jag gjorde en låt med. Där kunde man dra linjer som representerade instrument. Det var jätteenkelt.


Jag laddede faktisit ner det igen sent som idag (hm igår då, eftersom det är natt) och installerade igen.

Du behöver inte använda noter. Du har flera alternativ som att redigera pianorulle (vilket nog är ungefär vad du menar) eller gitarrnotation etc.

Fast jag har många invändningar också mot det. Jag upplever noteditorn som ganska bökig, bl.a.

Tips på andra bra gratisprogram mottages tacksamt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2008-02-10 4:36:27

Kvasir skrev:Tips på andra bra gratisprogram mottages tacksamt.


<a href="http://www.noteworthysoftware.com/">Noteworthy</a> fanns i freewareversion förr, minns jag, men nu verkar alla versioner kosta, jag kollade bara som hastigast dock. Annars ett ganska smidigt litet program för notskrift, MIDI m.m. Nu ser jag att de verkar ha fler produkter än förr. Jag har nog kvar den äldre freewareversionen på nån CD men om den går att köra fortfarande är ju en annan fråga. Men det är heller inget dyrt program.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Trolsk » 2008-02-10 8:27:46

Här och här kan du läsa om några tillgängliga program. Personligen uppskattas Reason, men några ord måste sägas om Renoise som följer en tradition med långa och vackra (datanörds-) anor. Att klicka noter rekommenderas dock inte alls, utan du bör överse ett MIDI-klaviatur; alternativt ett mjukvarusådant som binder tangenter till noter, vilket för övrigt är tekniken som Renoise använder.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 15:19:31

Saninaé skrev:Jag prövade anvil studio men den verkade inte bra. Man måste tydligen använda noter också. Jag minns att jag hade ett program som jag gjorde en låt med. Där kunde man dra linjer som representerade instrument. Det var jätteenkelt.

"Fruity loops" ? "Cake walk"? "Sawcutter"?
Har du någon speciell typ av musik i åtanke ?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 15:22:39

Trolsk skrev:Här och här kan du läsa om några tillgängliga program. Personligen uppskattas Reason, men några ord måste sägas om Renoise som följer en tradition med långa och vackra (datanörds-) anor.

Apropå datanördiska anor. Har du testat C-sound - "Musikens Assemblerkod" ?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 16:15:54

Det visade sig att jag fick med ett musikprogram när jag köpte pianot nu, och det verkar rätt avancerat. Det är Cakewalk Sonar LE. Är det någon som har någon erfarenhet av det eller någon variant av det?

Manualen är en pdf på 642 sidor. :shock:
Hade de verkligen tänkt att man ska skriva ut den? Jag får väl köra en dubbelsidig utskrift med 4 sidor per sida, så det blir en rimlig pappersbunt, men nätt och jämnt läsbart.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 16:38:52

*slänger ut på vinst och förlust*

Fick glutta litet på ett program som hette "Finale" för några år sedan (2003?)
- ett som tydligen musikhögskolor och klassiska (men även andra) kompositörer använde. För, då, 20.000:- sådär.

Jag skulle behöva något såpass avancerat (eller några med sammantaget sådan kapacitet).
Inte kan väl någon ha något att säga om hur man kan skaffa sig bästa närmevärde till det, gratis eller för en spottstyver, och med instruktioner som t.o.m. en dataidiot förstår??

Har ingen som helst klaviatur att koppla till datorn. (Skulle egentligen behöva ett bra digitalpiano. Men pengar, hehe...) Ev. tips där (fortfarande dataidiot)??
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 16:43:15

Zombie skrev:*slänger ut på vinst och förlust*

Fick glutta litet på ett program som hette "Finale" för några år sedan (2003?)
- ett som tydligen musikhögskolor och klassiska (men även andra) kompositörer använde. För, då, 20.000:- sådär.

Jag skulle behöva något såpass avancerat (eller några med sammantaget sådan kapacitet).
Inte kan väl någon ha något att säga om hur man kan skaffa sig bästa närmevärde till det, gratis eller för en spottstyver, och med instruktioner som t.o.m. en dataidiot förstår??

Har ingen som helst klaviatur att koppla till datorn. (Skulle egentligen behöva ett bra digitalpiano. Men pengar, hehe...) Ev. tips där (fortfarande dataidiot)??


Rosegarden är gratis och sägs vara väldigt avancerat och kapabelt och anväds av en del proffs. Tyvärr måste man köra Linux för att använda det.

Till Windows finns massor av program, men det är nog få som är gratis, och även få som är billiga.

Har du någon uppfattning om vad det är för finesser du behöver?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 16:58:08

Nu har jag ännu ingen som helst uppfattning om Sonar, och har ingen koll på alla olika versioner av det. Men jag hittade i alla fall en version som verkar gå att få för under tusenlappen (95 Euro).
http://www.thomann.de/gb/cakewalk_homestudio_2004.htm?partner_id=25293

Ett program som jag tror mig ha förstått är populärt och anses väldigt bra är Sibelius, men då verkar man landa på minst tre fyra tusen, ser det ut som.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 21:19:08

Kvasir skrev:Rosegarden är gratis och sägs vara väldigt avancerat och kapabelt och anväds av en del proffs. Tyvärr måste man köra Linux för att använda det.

Till Windows finns massor av program, men det är nog få som är gratis, och även få som är billiga.

Linux, ja. Ett kapitel för sig för min del.

Kvasir skrev:Har du någon uppfattning om vad det är för finesser du behöver?

Ja... i Finale kunde man väl skriva det mesta inklusive experimentell klassisk musik på noter (om det bara var en rik meny eller man också kunde göra egna tecken fick jag inte kläm på).
Sedan kunde man få det att klinga med igenkännliga klangfärger och så mycket föredrag och nyanser man orkade ställa in - vare sig opera (med textlös sång) eller symfoni (eller motsvarande som "elektronisk musik"), hårdrocklåt, indisk raga (med andra tonsteg än våra), eller något annat. Eller så kunde man (bokstavligen) spela in musiken från en extern klaviatur.
Redigera musiken i princip som på ett ordbehandlingsprogram, transponera och liknande; in- och utställning av standarder för ackord och dylikt, inbyggd kräftgång och inversion och annat blingbling varav en del kan spara massor med rutinslit medan annat kanske inte är helt nödvändigt...

(... sedan återstår ju förstås frågan när och hur jag ska orka få till det här *slås av litet dåligt samvete att jag tar er eller dig, Kvasir, i anspråk såhär*... å andra sidan - ge upp orkar jag fan ta mig inte heller :!: :?:...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 22:12:31

Zombie skrev:Ja... i Finale kunde man väl skriva det mesta inklusive experimentell klassisk musik på noter (om det bara var en rik meny eller man också kunde göra egna tecken fick jag inte kläm på).
Sedan kunde man få det att klinga med igenkännliga klangfärger och så mycket föredrag och nyanser man orkade ställa in - vare sig opera (med textlös sång) eller symfoni (eller motsvarande som "elektronisk musik"), hårdrocklåt, indisk raga (med andra tonsteg än våra), eller något annat. Eller så kunde man (bokstavligen) spela in musiken från en extern klaviatur.
Redigera musiken i princip som på ett ordbehandlingsprogram, transponera och liknande; in- och utställning av standarder för ackord och dylikt, inbyggd kräftgång och inversion och annat blingbling varav en del kan spara massor med rutinslit medan annat kanske inte är helt nödvändigt...

(... sedan återstår ju förstås frågan när och hur jag ska orka få till det här *slås av litet dåligt samvete att jag tar er eller dig, Kvasir, i anspråk såhär*... å andra sidan - ge upp orkar jag fan ta mig inte heller :!: :?:...)



Inge fara. Jag har ändå försökt börja begripa mig på Sonar LE, eftersom jag nu ändå fick med det till pianot. Jag hade problem att få det att funka först, men det visade sig att jag nog aldrig hade installerat MIDI-drivarna till ljudkortet på den här maskinen, och Windows egna dög tydligen inte åt Sonar.

Nu när jag rotat lite i det så börjar jag misstänka att just LE-versionen egentligen är en ganska dyr och avancerad version av Sonar. Jag hade tagit för givet att det var någon nedbantad specialversion eftersom den följde med på köpet. Den kan nog förmodligen göra de saker du vill i alla fall, och mer därtill. (Eller förresten, experimentell musik klarar den nog inte i notskrift i alla fall. Det verkar vara den "vanliga" notskriften enbart. Däremot kan man ju sedan arbeta vidare med hur det ska tolkas på en väldigt detaljerad nivå, som jag förstår).


Men har du provat något av gratisalternativen, som t.ex. Anvil Studio? Den klarar inte allt du vill göra, men kan ju vara en början för att testa något. Gratis betyder i detta fall en del begränsningar, som att man t.ex. måste köpa till vissa finesser som att kunna skriva ut noter på skrivaren.

Anvil Studio
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-02-22 22:59:18

Kvasir skrev:
En tanke jag har haft på att delvis uppnå det är att starta Windows, göra hibernate. Stara Linux, och så göra hibernate. Fast dels får jag inte längre hibernate att fungera i Windows, och dels har jag för mig att man inte har någon möjlighet att välja hibernatefil när man väcker maskinen.


Intressant tanke. Konstigt att inte nån kommit med en lösning för det.

Verkar nästan lite för enkelt, frågan är om det finns nåt hinder för att göra så?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 23:08:50

Moggy skrev:
Kvasir skrev:
En tanke jag har haft på att delvis uppnå det är att starta Windows, göra hibernate. Stara Linux, och så göra hibernate. Fast dels får jag inte längre hibernate att fungera i Windows, och dels har jag för mig att man inte har någon möjlighet att välja hibernatefil när man väcker maskinen.


Intressant tanke. Konstigt att inte nån kommit med en lösning för det.

Verkar nästan lite för enkelt, frågan är om det finns nåt hinder för att göra så?


Vet inte. Jag har aldrig satt mig in i detaljerna. Det kanske t.o.m. funkar? Jag har inte kunnat prova eftersom hibernate har slutat fungera i XP för mig. Fast nu fick jag för mig att prova igen, och plötsligt gick det. När jag startade upp igen så kom jag till OS-menyn först, och efter att ha valt XP så gjorde den resume från hibernation (usch, vilken svengelska), så det borde fungera. Måste provas vid tillfälle.

Det blir ju inte jättesnabbt att byta för det, men lite snabbare, plus att man slipper allt uppstartstjafs i Windows varje gång.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-02-22 23:39:46

Ähh nevermind, läste inte förra sidan..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 13:31:05

Zombie,

Nu var det väl mera än bara notskriftsprogram du ville ha, men jag tolkade dig som att det var en viktig funktion. Efter att ha tittat lite närmare på Sonar så dömer jag ut det helt som program för att skriva notskrift. Det må vara ett på många sätt utmärkt program för att producera musik, kanske, men icke för att producera notskrift. Eftersom det är helt uppstyrt kring MIDI-filer så är notskriften egentligen bara ett sätt att skriva och läsa MIDI-filer. Det finns lite extra ornament som inte har med MIDI att göra, som att man kan skriva in godtyckliga textanvisningar (t.ex. ff eller cresc.). Däremot verkar totalt saknas möjlighet att göra vare sig legatobågar eller staccatomarkeringar. Sådant klarar ju det gratis Anvil studio utan större problem.

Rosegarden verkar däremot klarar nästan vad som helst (om jag fattat det rätt). Jag vet inte det använder Lilypond (se nedan) eller om det bara kan generera filer till Lilypond, så om det klarar lika mycket är oklart. Rosegarden håller redan på kopplingen till MIDI-filerna, men låser inte upp noterna till vad som är möjligt i MIDI och inte, utan noterna verkar ha status som värdefulla i sig själva här.
Rosegarden

Lilypond verkar dock kunna i stort sett allt som förekommer i notskrift från medeltiden till samtida musik, och är specifikt avsett för vackert typsatta noter. Nackdelen är att det inte har något grafiskt användargränssnitt, så man måste specificera partituret i ett textbaserat språk, som inte är svårt att förstå men kanske lite bökigt att jobba med. Fördelen är dock att Lilypond även finns för Windows och Mac.

Lilypond
Exempel
Crash course
Modern notation
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till IT-forum



Logga in