essensen i asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

essensen i asperger

Inläggav anja921 » 2015-11-16 23:14:36

Jag har det sociala.Men jag menade att just relefonsamtal för jag bara med ett fåtal....,sen när det gäller socialt allmänt så har jag många möjligheter men jag avstår självmant. Tycker människor kan vara så jobbiga att läsa av
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

essensen i asperger

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-16 23:56:08

Min upplevelse innan jag fick mina diagnoser var , varför verkar allt så lätt för andra ? Hur gör dom ? Och varför kan inte jag ?
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

essensen i asperger

Inläggav Flinta » 2015-11-17 19:34:14

Flia skrev:
Du behöver inte uppfylla alla kriterier för att få diagnosen.
Alltså kan du ha lätt för en av de angivna svårigheterna, och svårt för andra.


Jag brukar tänka att "avvikande" inte enbart måste innebära att en person med AS är sämre/mycket sämre än genomsnittet på något (t ex cykla, rättstavning, orienteringsförmåga, städning, matematik, ironi, empati) utan att det likagärna kan vara tvärtom - att den har särskilt lätt för dessa saker och på det sättet utmärker sig och kan uppfattas som avvikande och/eller udda.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

essensen i asperger

Inläggav misshopeless » 2015-11-18 3:53:53

Detta klipp tycker jag beskriver innehållet i diagnosen på ett bra sätt, mer vetenskapligt och mindre "aspie-kriterier".

Essansen tror jag är att "vi" har så pass lite problem enl omgivningen att det knappt märks, men att detta är tillräckligt för problem.

https://m.youtube.com/watch?v=GCFIy8Z8u ... ihk8_L_eMB

Speciellt slutet med forskningen var intressant.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

essensen i asperger

Inläggav Flia » 2015-11-18 11:37:29

misshopeless skrev:Detta klipp tycker jag beskriver innehållet i diagnosen på ett bra sätt, mer vetenskapligt och mindre "aspie-kriterier".

Essansen tror jag är att "vi" har så pass lite problem enl omgivningen att det knappt märks, men att detta är tillräckligt för problem.

https://m.youtube.com/watch?v=GCFIy8Z8u ... ihk8_L_eMB

Speciellt slutet med forskningen var intressant.


Den var bra
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

essensen i asperger

Inläggav kiddie » 2015-11-19 4:31:48

Det tänket vi har idag är från DSM. Beskriv "problemet". Analysera inte. Bara beskriv.

Det behövdes i en tid av kylskåpsmammor och befängda förklaringsmodeller.

Men idag har vi tillgång att scanna hjärnan på olika sätt. Detta är väl den troliga nya förklaringsmodellen, att men ser neurologin bakom syndromen.

Tycker det känns ganska bra. Att bara iaktta och beskriva, det ger inte så mycket längre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in