Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav storskojaren » 2015-11-11 21:45:31

Själv tvivlar jag starkt på att det finns någon illvilja varken hos "tanterna" eller de som styr. Problemet är snarare att det inte finns resurser för att se individen, istället ska individen förpassas till en viss grupp, passar man då inte riktigt in där så blir det problem.

Jag tror snarare att det är en kombination av okunskap och kanske framför allt brist på engagemang hos "tanterna" som är det stora problemet. De har en viss bild av hur man ska vara om man tillhör en viss grupp, vilka problem som då eventuellt är aktuella och vilka frågeställningar som kan dyka upp. Stöter de då på någon som inte passar in i den bilden och som ställer frågor de inte på rak arm har svaret så blir man besvärlig, för då är eventuella problem inte längre lättlösta utan kräver ansträngning.

Det är dock knappast unikt för just "tanterna" utan gäller nog människor i stort, få är intresserade av den bästa lösningen eller att sätta sig in i och förstå problembilden, istället vill alla bara hitta den enklaste lösningen, men komplicerade problem har sällan enkla lösningar. Om man då inte engagerar sig så är det nog lätt att man hittar sin egna källa till problemet istället. Lägger skulden hos den som inte passar in i deras ram eller den som kommer med frågor de inte kan svara på istället. De blir problemet, inte deras okunskap, brist på engagemang eller institutionernas trubbiga regler som är helt beroende av att individen alltid ska kunna passas in i en viss grupp.

Mer resurser och att "tanterna" blev mer upplysta om det stora spannet på alla med en viss diagnos, från de med den gravaste formen till de allra mest högfungerande skulle underlätta väldigt mycket, men även om reglerna kunde ge mer utrymme för individens behov och förutsättningar än vad som finns idag, så att människor slapp att falla mellan stolarna bara för att man inte riktigt passar in i en viss kategori skulle också vara ett rejält steg framåt.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 22:43:33

Nej ingen medveten generell illvilja, men de har som sagt en uppfattning om muppen som de varken vill eller orkar förändra för det rör inte dem. Endå väljer man att jobba på ett sånt ställe? Det ingår i jobbet att förkåvra sig och arbeta mot stigma. Tanterna vet detta, så varför intresserar dom sig inte för att fråga när något oväntat duker upp? Jag tror de flesta skulle ge en begriplig förklaring. Och så handlar det såklart om pengar vilket tanterna duktigt rättar sig efter..."det är ju endå bara muppar och jag vill behålla mitt jobb"..
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 22:51:21

Lathet? Ja,
"Men cash is king" som man säger..i samhället är vi tärande inte närande. Om alla visste sina rättigheter och potential skulle systemet haverera. Därför behöver de hålla oss lagom ovetande inför "sanningen" och hur det egentligen ser ut. Tanter Har en viss funktion, att spara pengar åt staten.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 23:41:12

Oftast är de gravt medelålders birgittor med foträta.
Deras utbildningar från sextio- och sjuttiotal helt obsoleta och deras kunskaper om dagens situation för unga aspies (arbetssökande, medieklimat, studiesituation med mera) lämnar en del i övrigt att önska.

De kan helt enkelt inte lära oss någonting.
Eftersom ingenting ser ut som när de var unga och utbildade sig.

Illviljan och ivern att trycka ner oss uppstår när vi aspies har fräckheten att som sagt uppträda självständigt, självsäkert. Att ha självförtroende är att bryta mot flera tabuer i habiliteringslokalernas syrefattiga institutionsluft och värst av allt är det när vi tänker utanför (deras) boxar.

De givna rollerna är att de är våra överhuvuden, inte bara intellektuellt utan även moraliskt, och vi ska då underkasta oss dom och deras gigantiska ymnighetshorn av livsvisdomar och surt förvärvade kurskunskaper om Asperger.

Eftersom vi är muppar, eftersom vi beskrivs som handikappade och ingår i samma LSS-krets som dementa, förståndshandikappade, hjärnskadade med flera grupper de är vana att arbeta med sen tidigare.
Vi ska falla in i mupprollen motståndslöst och sitta passivt med nedslagen blick när de orerar övertydligt och med uppspärrade ögon om sånt vi redan vet.

Vi ska nöja oss med DV, pension och kontaktperson och sen försvinna som ärenden.
Såvida vi inte vill bekräfta tanternas hegemoni ytterligare genom att delta i deras birgitteledda samtalsgrupper på Hab där de pekar med hela handen och talar grötmyndigt supertydligt, inte med oss utan till oss, om rena självklarheter och allmänna floskler.


Ingenting av detta har med resursbrister att göra.
Tanternas arbetssituation är inte på långa vägar lika ansvarstyngd som exempelvis en läkares, de jobbar inte jour eller nattetid och de behöver vare sig stressa omkring eller oroa sig för att få sparken.
Deras fysiska arbetsmiljöer är tysta, lugna kontorslokaler.
Deras löner är såvitt jag vet vanliga tjänstemannanivåer, alltså lider de knappast nöd, och själva habiliteringsverksamheterna är inte heller särdeles nedläggningshotade.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-11-11 23:55:39, redigerad totalt 6 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav storskojaren » 2015-11-11 23:44:42

misshopeless skrev:Nej ingen medveten generell illvilja, men de har som sagt en uppfattning om muppen som de varken vill eller orkar förändra för det rör inte dem. Endå väljer man att jobba på ett sånt ställe? Det ingår i jobbet att förkåvra sig och arbeta mot stigma. Tanterna vet detta, så varför intresserar dom sig inte för att fråga när något oväntat duker upp? Jag tror de flesta skulle ge en begriplig förklaring. Och så handlar det såklart om pengar vilket tanterna duktigt rättar sig efter..."det är ju endå bara muppar och jag vill behålla mitt jobb"..

Jag håller med. Jag har nog inte lika bra inblick i "tanternas" arbetssituation som du, men jag tror som du att mycket nog beror på sparkrav, antagligen kombinerat med ett ganska högt tryck att behandla ärenden så fort som möjligt, då finns det kanske inte tid eller energi att engagera sig så mycket som man borde i enskilda fall. Lades det mer resurser så skulle sparkraven och arbetsbördan minska och mer plats kunnat ges till individen. Under rådande omständigheter så är väl dock alla ute efter den enkla lösningen. Man sitter hellre lugnt i båten och rättar sig i ledet och låter bli att skapa ringar på vattnet än att klaga och riskera att själv bli uppfattas som besvärlig och kanske riskera jobbet. Sad but true.
misshopeless skrev:Lathet? Ja,
"Men cash is king" som man säger..i samhället är vi tärande inte närande. Om alla visste sina rättigheter och potential skulle systemet haverera. Därför behöver de hålla oss lagom ovetande inför "sanningen" och hur det egentligen ser ut. Tanter Har en viss funktion, att spara pengar åt staten.

Det allra sorgligaste i det där är all potential som går till spillo på grund av regelverk som är så rigida och trubbiga instrument att de förstör chansen att ta vara på individens potential. Både för individen, men också för den ekonomiska förlusten det innebär för samhället att inte ta tillvara på den potential som ändå finns.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:08:18

KrigarSjäl skrev:Oftast är de gravt medelålders birgittor med foträta.
Deras utbildningar från sextio- och sjuttiotal helt obsoleta och deras kunskaper om dagens situation för unga aspies (arbetssökande, medieklimat, studiesituation med mera) lämnar en del i övrigt att önska.

De kan helt enkelt inte lära oss någonting.
Eftersom ingenting ser ut som när de var unga och utbildade sig.

Illviljan och ivern att trycka ner oss uppstår när vi aspies har fräckheten att som sagt uppträda självständigt, självsäkert. Att ha självförtroende är att bryta mot flera tabuer i habiliteringslokalernas syrefattiga institutionsluft och värst av allt är det när vi tänker utanför (deras) boxar.

De givna rollerna är att de är våra överhuvuden, inte bara intellektuellt utan även moraliskt, och vi ska då underkasta oss dom och deras gigantiska ymnighetshorn av livsvisdomar och surt förvärvade kurskunskaper om Asperger.

Eftersom vi är muppar, eftersom vi beskrivs som handikappade och ingår i samma LSS-krets som dementa, förståndshandikappade, hjärnskadade med flera grupper de är vana att arbeta med sen tidigare.
Vi ska falla in i mupprollen motståndslöst och sitta passivt med nedslagen blick när de orerar övertydligt och med uppspärrade ögon om sånt vi redan vet.

Vi ska nöja oss med DV, pension och kontaktperson och sen försvinna som ärenden.
Såvida vi inte ska legitimera tanternas hegemoni ytterligare genom att delta i deras birgitteledda samtalsgrupper på Hab där de pekar med hela handen och talar grötmyndigt supertydligt, inte med oss utan till oss, om rena självklarheter och allmänna floskler.


Ingenting av detta har med resursbrister att göra.
Tanternas arbetssituation är inte på långa vägar lika ansvarstyngd som exempelvis en läkares, de jobbar inte jour eller nattetid och de behöver vare sig stressa omkring eller oroa sig för att få sparken.
Deras fysiska arbetsmiljöer är tysta, lugna kontorslokaler.
Deras löner är såvitt jag vet vanliga tjänstemannanivåer, alltså lider de knappast nöd, och själva habiliteringsverksamheterna är inte heller särdeles nedläggningshotade.

+1
Nej pratar vi om habiliterings-tanten är det ingen fara med lön och överdriven stress, de har ju för fan ett helt eget bibliotek också.

Såvida vi inte ska legitimera tanternas hegemoni ytterligare genom att delta i deras birgitteledda samtalsgrupper på Hab där de pekar med hela handen och talar grötmyndigt supertydligt, inte med oss utan till oss, om rena självklarheter och allmänna floskler.

Exakt, de talar med oss som barn och lägger till ett konstgjort övertydligt kroppsspråk och de fattar inte ens att en del av oss kan känna oss kränkta av detta. Eller när de använder förenklade "handikapp texter" för att förklara något vi redan vet (för vi har levt med detta hela livet). Det uppmuntras heller inte till diskussion bland deltagarna utan det är "peka med hela handen" som du säger på tavlan och "lyssna på fröken". Jag får vibbar av lågstadiet, förutom att tavlan numera är vit istället för svart. Och det hela går ut på att vi ska lära något av dem, inte lika mycket av varandra och De ska absolut inte lära sig något av oss.
Jag blev verkligen stereotypifierad idag när jag satte mig på en annan plats än förra gången då jag blev sen, tanten tog då för givet att jag skulle bli obekväm och "autistisk ala i rymden finns inga känslor" och flippa. Hon bara bleknade när jag sa "nej det är lugnt, jag blev ju sen".
Sedan skulle det presenteras böcker om Asperger och då poängterade tanten att de var lättlästa!! Jag höll på att gå upp i atomer när jag hörde detta.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 0:12:33

Ja du har ju upplevt detta hör jag...frågan är om du behöver dom överhuvudtaget?

Talar till oss som barn.
Jepp, det är legio bemötandekultur på det bygget.
Detta helt oavsett den enskilde aspergarens bildningsnivå.

På mig låter som som att det är hög tid att be birgittorna fara till Blåkulla.


Själv har jag gjort det för länge sen.

Det finns ingenting de kan ge mig, det finns ingenting de kan lära mig.

Deras institutionsvärld har föga med verkligheten utanför att skaffa, ännu mindre med min verklighet.

Allt de säger är pedagogfloskler.
Socionomtugg. Eufemismer och runtsnack.
Meningslöst dravel, således.

De är inte som medmänniskor betraktat inspirerande och livgivande att ha att göra med som vänner och bekanta normalt brukar vara.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-11-12 0:24:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:23:48

KrigarSjäl skrev:
På mig låter som som att det är hög tid att be birgittorna fara till Blåkulla.


Ha ha ha..ja..och ullorna också..! För även om det finns olika nivåer på deltagarna så är det den som håller i "undervisningen" som ska kunna variera sig vid behov.

Jag skulle verkligen vilja låsa birgittan ute och fortsätt diskussionen med de andra. :-)Happy
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:25:12

Barnböckerna kan hon behålla..
Senast redigerad av misshopeless 2015-11-12 0:27:12, redigerad totalt 1 gång.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 0:26:51

Stäm träff med de andra deltagarna utanför habiliteringen.

Utan ledning av birgittor och ullor och majbrittmarie-koftor.

Kan vara värt att fråga dom i alla fall.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-11-12 0:29:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 0:28:11

misshopeless skrev:Barnböckerna kan hon behålla..

Barnböckerna.

Delar de ut barnböcker!?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:30:09

KrigarSjäl skrev:Stäm träff med de andra deltagarna utanför habiliteringen.

Utan birgittor och ullor och majbrittmarie-koftor.

Kan vara värt att fråga dom i alla fall.


Absolut! Det ska jag göra när tillfälle ges. :-)Happy
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:34:52

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:Barnböckerna kan hon behålla..

Barnböckerna.

Delar de ut barnböcker!?

Inte rakt av, mer maskerade "barnböcker"..mer som vuxenböcker för utvecklingsstörda som typ är väldigt förenklade som det sk arbetshäftet vi har...det måste vara en "dagisfröken" som har utformat det! :?
Men resten poängterades var tunna och lättlästa och inte så "svåra".
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 0:39:45

Känner igen det också...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 0:44:01

Och så ville birgittan att vi skulle förneka samhällsnormernas existens (för vi ska ju rikta uppmärksamheten mot oss) och då blev det protest så klart.
Herre Guuuud.
Är inte detta hjärntvätt och fördummande av folk?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 0:45:53

Alltså, en normalbegåvad människa behöver inte de där tanterna.

Fimpa skiten och prata asperger med aspergare istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav storskojaren » 2015-11-12 1:14:06

Har gott om andra negativa erfarenheter, men jag har nog sluppit ha med just den typen av tanter ni beskriver att göra, men har aldrig heller haft med habiliteringen att göra, men det är alltså där ni stött på dem och den här attityden?
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 1:29:47

Jo. Men inte bara där.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 1:37:28

@misshopeless, Hur hamnade du i klorna på dessa infantilamöbor? Finns det någon anledning som gör att du är tvungen att exponeras för dom?

Rent spontant känns det som att det måste vara mer rationellt att bara gå därifrån?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 1:48:39

plåtmonster skrev:@misshopeless, Hur hamnade du i klorna på dessa infantilamöbor? Finns det någon anledning som gör att du är tvungen att exponeras för dom?

Rent spontant känns det som att det måste vara mer rationellt att bara gå därifrån?

Ja, men det finns få personer med AS (i min ålder) som man kan träffa i grupp, jag får förneka tanten och koncentrera mig på de andra. :-)Happy
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 1:57:20

Kanske du kan förvilla om lokalbyte så du kan finta bort infantilamöban? ;)

Berätta för de andra deltagarna att det är nytt möte i lokal X.. :P
Alternativt ordna en kompis som ringer och frågar om det verkligen är normalt med lågor ut från köksfönstret hemma.. :D Varvid hon åker hem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav supernova » 2015-11-12 16:25:40

storskojaren skrev:Mer resurser och att "tanterna" blev mer upplysta om det stora spannet på alla med en viss diagnos, från de med den gravaste formen till de allra mest högfungerande skulle underlätta väldigt mycket, men även om reglerna kunde ge mer utrymme för individens behov och förutsättningar än vad som finns idag, så att människor slapp att falla mellan stolarna bara för att man inte riktigt passar in i en viss kategori skulle också vara ett rejält steg framåt.


+ 1

Ja, det är lite obekvämt mellan stolarna, det har jag också märkt.

Nåt måste de göra åt detta stora problem. :x icon


Moderator: Rättade trasigt citat.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 16:59:32

Kärnproblemet i batikhäxeriet är väl att de inte lägger manken till att tänka om och till. Frågan är om de ens är kapabla till det. Så den mest praktiska lösningen är att göra själv och i övrigt undvika lågintelligenta element.

supernova skrev:Nåt måste de göra åt detta stora problem. :x icon
Det lär nog inte inträffa det närmaste decenniet då det varken finns ambitioner eller pengar (längre).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-12 17:15:13

supernova skrev:
storskojaren skrev:Mer resurser och att "tanterna" blev mer upplysta om det stora spannet på alla med en viss diagnos, från de med den gravaste formen till de allra mest högfungerande skulle underlätta väldigt mycket, men även om reglerna kunde ge mer utrymme för individens behov och förutsättningar än vad som finns idag, så att människor slapp att falla mellan stolarna bara för att man inte riktigt passar in i en viss kategori skulle också vara ett rejält steg framåt.


+ 1

Ja, det är lite obekvämt mellan stolarna, det har jag också märkt.


Absolut, LSS-insatser är byggt på dagiskaraktär m.m för att tanken om LSS en gång uppkom från ett dåligt samhällssamvete. Detta då (om man läst historien) LSS härrör från den dåliga behandlingen av utvecklingsstörda, vi med Asperger har inte tagit del av samma historia (plus att vi kan tänka själva) vilket gör att vi blir "ihopklumpade" med lite av varje. Vårt sk handikapp är ju inte beroende av kromosomer utan har till stor del med miljöfaktorer att göra.

Se: http://habilitering.se/sites/habiliteri ... rdagen.pdf
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in