Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 4:48:30

Ja du har nog rätt i det du säger.

Men jag menar i alla fall att representationen kan göras bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 4:50:59

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:Men jag är med på att en bumbibjörnsklubb inte är vad vi behöver, och muppifieringen drar ner allas möjligheter till en rättvis bild.

Bra, då är vi på samma linje.

Åter igen, en "korkad" mupp är en ofarlig och harmlös mupp, som inte uppmanar till revolt och eget tänkande. Det är också därför personen FÅR (just det FÅR, inte väljer fritt)ta plats på den sändningstiden, ett sådant privilegium skulle lätt kunna tas bort med ett vips.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 5:02:52

KrigarSjäl skrev:Ja du har nog rätt i det du säger.

Men jag menar i alla fall att representationen kan göras bättre.

Mm ja hur vore det om majoriteten med smärre problem blev representerade på youtube av Joelbitar? Det skulle bli ett jäkla liv. Men vi har hamnat i ett likgiltighets koma och väljer att inte se för det är lättas så, och jag är väl inte helt oskyldig till detta heller. Det var när jag fick smaka rejält som det blev glasklart. :-)051
Aldrig har jag heller sett någon arbetsgivare anstränga sig så hårt för min skull heller! :lol:
Senast redigerad av misshopeless 2015-11-11 5:07:47, redigerad totalt 1 gång.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 5:05:34

misshopeless skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja du har nog rätt i det du säger.

Men jag menar i alla fall att representationen kan göras bättre.

Mm ja hur vore det om majoriteten med smärre problem blev representerade på youtube av Joelbitar? Det skulle bli ett jäkla liv. Men vi har hamnat i ett likgiltighets koma och väljer att inte se för det är lättas så, och jag är väl inte helt oskyldig till detta heller. Det var när jag fick smaka rejält som det blev glasklart. :-)051

Jo det funkar naturligtvis inte om det blir Joelbitar på tuben...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 5:14:26

misshopeless skrev:
KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:Men jag är med på att en bumbibjörnsklubb inte är vad vi behöver, och muppifieringen drar ner allas möjligheter till en rättvis bild.

Bra, då är vi på samma linje.

Åter igen, en "korkad" mupp är en ofarlig och harmlös mupp, som inte uppmanar till revolt och eget tänkande. Det är också därför personen FÅR (just det FÅR, inte väljer fritt)ta plats på den sändningstiden, ett sådant privilegium skulle lätt kunna tas bort med ett vips.

-Precis så.

Därför blir de tanternas favoriter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 5:21:22

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:
KrigarSjäl skrev:Bra, då är vi på samma linje.

Åter igen, en "korkad" mupp är en ofarlig och harmlös mupp, som inte uppmanar till revolt och eget tänkande. Det är också därför personen FÅR (just det FÅR, inte väljer fritt)ta plats på den sändningstiden, ett sådant privilegium skulle lätt kunna tas bort med ett vips.

-Precis så.

Därför blir de tanternas favoriter.

Och tanter äääääälskar att vaddera dessa personer med massa bomull för att beskydda dem från att upptäcka det samhälle som redan är ett faktum. Är inte personen villig att acceptera hjälpen står tanten där i förundran med all bomull i famnen...Vad ska vi göra nu?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 5:24:12

Jepp.

Har sett detta med egna ögon, gång på gång.

När vi blir självständiga betyder det att tanterna blir arbetslösa.
I princip.

Självständiga aspies är det värsta de vet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav Pemer » 2015-11-11 5:29:35

misshopeless skrev:Men jag är med på att en bumbibjörnsklubb inte är vad vi behöver, och muppifieringen drar ner allas möjligheter till en rättvis bild.


Helt enig (om man nu vågar säga det). Det har varit ett generellt klagomål på OA ända från starten - "Åhåhå, det är mer lågfungerande autister ni inte vill ha med er!!! :evil:"

Överlag är vi ju väldigt klämda i mitten. Stora skaror, som ofta inte ens är emot neurodiversitet, tycker att en förening med neurodiversitet som grundsyn är något överdrivet radikalt som väl knappast kan behövas...

Samtidigt finns det falanger med klart neurodiversitetsperspektiv som har avskrivit oss, för att vi inte är tillräckligt "normkritiska" och inte tillämpar det här intersektionalitet, eller vad det nu heter.

En annan utbrast förnärmat "OA? De tar ju emot SJÄLVDIAGNOSTICERADE!"
(Jag undrar hur det ens skulle gå till rent praktiskt att bara acceptera personer med ställd diagnos... krav på läkarintyg, förmodar jag?)

Överlag den här attityden "de som har startat och driver detta har inte redan nu koll på det jag tycker är så dåligt att de inte har koll på, alltså är de nu och för alltid ovärdiga, jag kommer aldrig att sätta min fot där". Liksom det inte skulle kunna vara deras sak att gå med och börja påverka inifrån och introducera det man saknar hos oss.

Det tyder dessutom på att man varken hade velat dra igång något själv om det inte hade funnits något alls, eller vill gå med om inte exakt det man skulle vlija tänka sig redan finns. :roll:

Och i grund och botten handlar ju inte föreningar om att man ska ha massor fastslaget och hugget i sten i princip innan någon börjar gå med som medlemmar. Det är ju den uppenbara målgruppen som ska slå fast mål och visioner genom att gå med som medlemmar och gå och göra sina röster hörda på föreningens högsta organ, årsmötet. En sak om man hade sådan attityd till något jättestort som de två gigantiska konkurrenterna, de är ju större och en enda ny medlem kan antagligen påverka betydligt mindre.

Men OA som är så nytt och litet och där en stor grupp nya medlemmar med egna idéer lätt skulle kunna påverka. då är det ju bara konstigt och bakvänt att alls tänka så. Frågan man ska ställa är ju inte "Vilka frågor driver ni?" eller "Vilken är er vision?" utan "Vad har jag för chans att påverka om jag går med?", typ. Där svaret är "Ganska stor, och du är JÄTTEVÄLKOMMEN"... :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 5:36:14

KrigarSjäl skrev:Jepp.

Har sett detta med egna ögon, gång på gång.

När vi blir självständiga betyder det att tanterna blir arbetslösa.
I princip.

Självständiga aspies är det värsta de vet.

Man kan säga att de arbetar för att inte bli arbetslösa, så till slut tvångsvadderas man eller blir förkastad.
Jag har själv fått höra " Vi kan inte erbjuda dig någon hjälp här", varför? Jo för att jag nosade på tantens position och yrkesstolthet när det visade sig att jag inte var så långt i från henne. Jag skulle ju i princip själv kunna jobba på Habiliteringen då jag har samma utbildning som en del där. Det skulle i praktiken kunna ge något eftersom jag har perspektivet som "patient" och bomulls tant samt kan göra en egen mix av detta som passar situationen. Men icke!! Inget kladd av en utböling på tant tronen.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 5:46:09

Ja det är ju så det funkar...tanterna är nöjda med sakernas läge. De vill behålla sina positioner och vi aspies ska helst inte vara besvärliga och ställa en massa krav.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 5:46:22

Pemer skrev:
misshopeless skrev:Men jag är med på att en bumbibjörnsklubb inte är vad vi behöver, och muppifieringen drar ner allas möjligheter till en rättvis bild.



Samtidigt finns det falanger med klart neurodiversitetsperspektiv som har avskrivit oss, för att vi inte är tillräckligt "normkritiska" och inte tillämpar det här intersektionalitet, eller vad det nu heter.

En annan utbrast förnärmat "OA? De tar ju emot SJÄLVDIAGNOSTICERADE!"
(Jag undrar hur det ens skulle gå till rent praktiskt att bara acceptera personer med ställd diagnos... krav på läkarintyg, förmodar jag?)


Men OA som är så nytt och litet och där en stor grupp nya medlemmar med egna idéer lätt skulle kunna påverka. då är det ju bara konstigt och bakvänt att alls tänka så. Frågan man ska ställa är ju inte "Vilka frågor driver ni?" eller "Vilken är er vision?" utan "Vad har jag för chans att påverka om jag går med?", typ. Där svaret är "Ganska stor, och du är JÄTTEVÄLKOMMEN"... :)


1. Intersektionalitet är när man analyserar olika aspekter av ett problem och lokaliserar deras skärningspunkt, dvs då de alla (eller några) sammanfaller och får betydelse för varandra.

2. Jag tror inte på att utesluta självdiagnostiserade, det är som att införa pissprov och nolltolerans på en missbruksförening. Man vinner på att vara öppen.

3. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att kunna få mandat att påverka i skuggan av "de större föreningarna".
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav Pemer » 2015-11-11 6:10:41

KrigarSjäl skrev:Ja du har nog rätt i det du säger.

Men jag menar i alla fall att representationen kan göras bättre.


Och det tror jag du har rätt i. Tänk om inte minst någon eller några aktiva aspergerföreläsare med stort driv och engagemang kunde prioritera medlemskap i OA och inte bara i de två stora, och dessutom att inleda ett engagemang i OA. Eller om så bara nämna och framhålla OA i sina föreläsningar. I den kretsen finns helt klart en och annan som redan är mediavan och vältalig. Och visa mig en aktiv föreläsare som är ute och föreläser från en synvinkel av "Åh, det är bara elände med min funktionsnedsättning, jag ser bara nackdelar med att ha asperger, och kunde jag välja att födas i nästa liv som aspergare eller som normal skulle jag välja normal veckans alla dagar..."

Men med i OA brukar de i princip aldrig vara i den kretsen, med några få undantag som bekräftar regeln. Och även dessa drivna kommunikativa människor brukar bli tysta som möss om de blir kontaktade och tipsade om OA. :roll:

Ibland har jag nästan undrat om det i en del fall, dels i föreläsarsvängen, dels bland många av de aspergare som redan var aktiva före OA:s bildande handlar om lite av: "Vilka är de här som kom från ingenstans och bildade detta OA, vilka tror de att de är, vet de inte vem jag är? Varför fick inte jag en personlig inbjudan att komma med direkt från det att de påbörjade bildandet?"

Och det här med att den tidigare Föreningen Asperger/HFA hade drivits i ca fem-sex år och plötsligt bara lades ner och uppgick i Föreningen Autism Göteborg... det skedde ungefär ett år efter att RFA hade startat sitt Empowerment-projekt. Har många som var med och lite aktiva där på den tiden reagerade förnärmat på OA:s uppdykande med ungefär "Vad är det här, vilka är det här??? Vi hade ju SAGT att det duger så bra med RFA och/eller Attention, och att vi inte SKA ha något eget???"
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 7:22:52

Jaja, jag ska inte såga OA helt och hållet...

Men jag säger såhär: föreningen kan bli betydligt bättre.
Mer radikal i sitt neurodiversitetsperspektiv.
Ta ett större ideologiskt avstånd från omsorgsbranschen med dess jargong och kultur.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 17:24:30

KrigarSjäl skrev:Ja det är ju så det funkar...tanterna är nöjda med sakernas läge. De vill behålla sina positioner och vi aspies ska helst inte vara besvärliga och ställa en massa krav.

Precis..och nu ska jag ta mig ifrån muppgruppen som är i tant regi och sanera mig ifrån all hjärntvätt och lobotomering. Vid varje tillfälle som jag tog plats ville tanterna trycka tillbaka mig i mupp-konstruktionen, men det är bara att blåneka att den finns och fortsätta. Jag känner mig som Huvudpersonen i Gökboet som sa ifrån och blev tillslut intetgjord av sjuk -tanterna. Men som tur är finns det en hel del av oss som har rollen som indianen och som tillslut kommer att vakna upp och gå.
Och jag tror inte att tanterna kan tillföra mig något nytt, men det är intressant att höra vad de andra "mupparna" har att säga.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 17:29:45

misshopeless skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja det är ju så det funkar...tanterna är nöjda med sakernas läge. De vill behålla sina positioner och vi aspies ska helst inte vara besvärliga och ställa en massa krav.

Precis..och nu ska jag ta mig ifrån muppgruppen som är i tant regi och sanera mig ifrån all hjärntvätt och lobotomering. Vid varje tillfälle som jag tog plats ville tanterna trycka tillbaka mig i mupp-konstruktionen, men det är bara att blåneka att den finns och fortsätta. Jag känner mig som Huvudpersonen i Gökboet som sa ifrån och blev tillslut intetgjord av sjuk -tanterna. Men som tur är finns det en hel del av oss som har rollen som indianen och som tillslut kommer att vakna upp och gå.
Och jag tror inte att tanterna kan tillföra mig något nytt, men det är intressant att höra vad de andra "mupparna" har att säga.

-Om du visste hur mycket jag känner igen mig.
Exakt så ser det ut ute på habiliteringsgolvet.

Precis så är det; man ska vara lydig, snäll, lagom kuschad och motståndslöst låta sig vaggas in i muppkonstruktionen och bli dompterade av tanternas narrativ.
Mycket väl funnet by the way; muppkonstruktionen. Samt liknelsen med Gökboet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav plåtmonster » 2015-11-11 18:15:18

@Pemer, Kanske du kan satsa på att få psykologer mm att tipsa om OA direkt vid diagnos?

@misshopeless, Hur påtvingas du tanteriet ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 19:05:59

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja det är ju så det funkar...tanterna är nöjda med sakernas läge. De vill behålla sina positioner och vi aspies ska helst inte vara besvärliga och ställa en massa krav.

Precis..och nu ska jag ta mig ifrån muppgruppen som är i tant regi och sanera mig ifrån all hjärntvätt och lobotomering. Vid varje tillfälle som jag tog plats ville tanterna trycka tillbaka mig i mupp-konstruktionen, men det är bara att blåneka att den finns och fortsätta. Jag känner mig som Huvudpersonen i Gökboet som sa ifrån och blev tillslut intetgjord av sjuk -tanterna. Men som tur är finns det en hel del av oss som har rollen som indianen och som tillslut kommer att vakna upp och gå.
Och jag tror inte att tanterna kan tillföra mig något nytt, men det är intressant att höra vad de andra "mupparna" har att säga.

-Om du visste hur mycket jag känner igen mig.
Exakt så ser det ut ute på habiliteringsgolvet.

Precis så är det; man ska vara snäll och lydig och tryckas in i muppkonstruktionen.
Mycket väl funnet by the way; muppkonstruktionen. Samt liknelsen med Gökboet.


Ja man ska stanna i den lilla mentala låda som det står Mupp på, försöker man tänja gränsen tillrättavisas man snabbt. Men jag fick iaf många igenkännande nickningar av gruppen och då tappade tanterna greppet om bomullssäcken och försökte istället med 2 mot 1.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 19:10:08

Ja jag hör ju att du upplevt exakt detsamma som jag gjort.

Du beskriver nämligen den mellanmänskliga dynamiken som uppstår i såna situationer som bara den som suttit där kan göra.

Man måste själv ha upplevt Mrs Ratched's blick för att förstå.
För att dra ytterligare en parallell till Gökboet.

Tanterna vill behålla tolkningsföreträde och försöker då kuscha en, när man visar att man har självförtroende och yttrar sig självständigt. Aspies med självförtroende är det värsta de vet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 19:14:54

Är du upplevd som ett hot har du också något de är rädda för, kom ihåg det...och se till att bevara detta för det är värdefullt.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 19:20:23

misshopeless skrev:Är du upplevd som ett hot har du också något de är rädda för, kom ihåg det...och se till att bevara detta för det är värdefullt.

Precis vad jag tror.

Det betyder att man har en inneboende kraft som ingen kan ta ifrån en.

En förmåga att genomskåda och en obändig, grundläggande individualistisk läggning.
Inga auktoriteter gillar såna grejer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 20:07:14

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:Är du upplevd som ett hot har du också något de är rädda för, kom ihåg det...och se till att bevara detta för det är värdefullt.

Precis vad jag tror.

Det betyder att man har en inneboende kraft som ingen kan ta ifrån en.

En förmåga att genomskåda och en obändig, grundläggande individualistisk läggning.
Inga auktoriteter gillar såna grejer.

Tanter är också statens förlängda arm vilket bland annat ska örfila dom som sticker ut och kan bli "besvärliga".
Jag märkte också att tanterna blev helt förskräckta när man ställde genomtänkta frågon som de själva blev osäkra på. Detta utmanar ju bilden av att dom ska kunna vad som är "sannt och rätt" för att de är "normala".
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 20:12:29

Tricket är att kunna "lyfta sig ur" sammanhanget och se situationen objektivt ur olika vinklar och perspektiv i kombination med att vara påläst.

Den som har läst vetenskapsteori vet att att detta är till stor användning även i vardagliga situationer då det finns ett specifikt mönster att följa som oftast ge goda och iaf relativ objektiva resultat.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 20:22:31

Medhåll där också.

Att kunna tänka analytiskt har man glädje av även i det vardagliga livet samt i möte med alla slags människor och situationer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stora diskrimineringstråden - kopplat till arbete m.m

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 20:29:55

Pemer skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja du har nog rätt i det du säger.

Men jag menar i alla fall att representationen kan göras bättre.


Och det tror jag du har rätt i. Tänk om inte minst någon eller några aktiva aspergerföreläsare med stort driv och engagemang kunde prioritera medlemskap i OA och inte bara i de två stora, och dessutom att inleda ett engagemang i OA. Eller om så bara nämna och framhålla OA i sina föreläsningar. I den kretsen finns helt klart en och annan som redan är mediavan och vältalig. Och visa mig en aktiv föreläsare som är ute och föreläser från en synvinkel av "Åh, det är bara elände med min funktionsnedsättning, jag ser bara nackdelar med att ha asperger, och kunde jag välja att födas i nästa liv som aspergare eller som normal skulle jag välja normal veckans alla dagar..."

Men med i OA brukar de i princip aldrig vara i den kretsen, med några få undantag som bekräftar regeln. Och även dessa drivna kommunikativa människor brukar bli tysta som möss om de blir kontaktade och tipsade om OA. :roll:

Ibland har jag nästan undrat om det i en del fall, dels i föreläsarsvängen, dels bland många av de aspergare som redan var aktiva före OA:s bildande handlar om lite av: "Vilka är de här som kom från ingenstans och bildade detta OA, vilka tror de att de är, vet de inte vem jag är? Varför fick inte jag en personlig inbjudan att komma med direkt från det att de påbörjade bildandet?"

Och det här med att den tidigare Föreningen Asperger/HFA hade drivits i ca fem-sex år och plötsligt bara lades ner och uppgick i Föreningen Autism Göteborg... det skedde ungefär ett år efter att RFA hade startat sitt Empowerment-projekt. Har många som var med och lite aktiva där på den tiden reagerade förnärmat på OA:s uppdykande med ungefär "Vad är det här, vilka är det här??? Vi hade ju SAGT att det duger så bra med RFA och/eller Attention, och att vi inte SKA ha något eget???"


1, För in fler akademiker, inte för att de egentligen är bättre i form av människovärde, men för att det höjer statusen

2, Gör en analys av hur andra har gjort:
-vad är deras trick, hur har de lyckats?
-hur når vi målgruppen?
-intervjua många med as och ta reda på behovet (övergripande inte i detalj)
-var påläst, man behöver kunna förstå och behärska (nya)kunskaper om samhället
-
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in