Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav antonius » 2015-11-01 21:04:48

Har provat Valerina i kombination med Propavan och gav mig en något bättre sömn med lite färre mardrömmar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-01 21:46:42

Vänderotsextrakt är uteslutande placeboeffekt enligt kliniska studier.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter

Inläggav kiddie » 2015-11-01 21:50:20

Tramsigt att varna för mediciner man måste ta. Har man väldigt grava sömnproblem så botar man inte det med kost motion och någon växt. Och dessutom är det inte juste att anklaga sömnlösa att leva fel och ohälsosamt. Ingen tar meds för att det är kul!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav marxisten » 2015-11-01 22:05:11

kiddie skrev: Och dessutom är det inte juste att anklaga sömnlösa att leva fel och ohälsosamt. Ingen tar meds för att det är kul!


Om du syftar på mitt inlägg om motion så var det ingen anklagelse att någon lever fel. Däremot tipsade jag om att motionera och träning då det har minskat mina sömnproblem.

De har inte försvunnit men blivit bättre de dagar jag tränat. Måste dock ta insomningstabletter ibland, men inte varje dag längre.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-01 22:17:23

kiddie skrev:Tramsigt att varna för mediciner man måste ta. Har man väldigt grava sömnproblem så botar man inte det med kost motion och någon växt. Och dessutom är det inte juste att anklaga sömnlösa att leva fel och ohälsosamt. Ingen tar meds för att det är kul!


Det är bra att sprida kunskap så att man får bilda sig en egen uppfattning. Många läkare skiter totalt i sina patienter tråkigt nog pga. slapphet och dåliga resurser.
Väldigt få människor behöver stå på stående hypnotiska eller antipsykotiska mediciner.
Väldigt bra för tillfälliga grova sömnproblem eftersom man kliniskt har sett positiv återhämtning av sömnkvalitet om man börjar sova. För kronisk insomnia skall en utredning göras så att bakomliggande orsaker kan medicineras med mildare långsiktiga preparat.

SSRI + benzodiazepiner i tidsintervaller för att minska toleransbildning ger dubbelt så hög återhämtning av sömn jämfört med enbart benzodiazepinbehandling.
Vill man komma åt den sedativa effekten av riskfylld högdosneuroleptika som prometazin/alimemazin eller rena neuroleptikum som levomepromazin/quetiapin finns mildare alternativ utan D2-antagonism som kan leda till jobbiga biverkningar samt förlust av hjärnsubstans. Doxepin är ett TCA som kan skrivas ut på licens i Sverige från vad jag läst. Alldeles för få läkare vet om detta. I låga doser är denna mycket selektiv för enbart H1-receptorn och har en kort halveringstid utan dåsighet dagen efter.
Även trazodon som tyvärr inte är registrerat i Sverige är ett mycket bättre alternativ än exempelvis mirtazapin eller mianserin som besitter 5-HT2C antagonism. Just 5-HT2C antagonism ihop med H1 antagonism/invers agonism är orsaken till den jobbiga viktsökningsbiverkan som ofta tillträder.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav kiddie » 2015-11-01 22:44:01

Det är motsatt min erfarenhet. De flesta läkare vägrar nästan skriva ut sömnisar, särskilt om patienten är under 35 år. Enda undantaget är Propavan som räknas som harmlöst (farligare än benso). Har aldrig trots många läkarkontakter blivit "påtvingad" sömnmedel.

Och att man somnar av SSRI, nja då är det nog en biverkning. Aldrig somnat av mina.

Jag fattar lixom inte vad allt detta om underliggande störning skulle vara. Många har redan en SSRI-behandling mot ångest och depression. Tror nästan ingen bara går på sömnisar vareviga dag och noll annan psykmedicin. Skulle vara om man har oupptäckt bipolär men annars fattar jag inte vad som menas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-01 23:35:21

kiddie skrev:Det är motsatt min erfarenhet. De flesta läkare vägrar nästan skriva ut sömnisar, särskilt om patienten är under 35 år. Enda undantaget är Propavan som räknas som harmlöst (farligare än benso). Har aldrig trots många läkarkontakter blivit "påtvingad" sömnmedel.

Och att man somnar av SSRI, nja då är det nog en biverkning. Aldrig somnat av mina.

Jag fattar lixom inte vad allt detta om underliggande störning skulle vara. Många har redan en SSRI-behandling mot ångest och depression. Tror nästan ingen bara går på sömnisar vareviga dag och noll annan psykmedicin. Skulle vara om man har oupptäckt bipolär men annars fattar jag inte vad som menas.


Bakomliggande orsaker är ångest, tvång, stress, depression, störd sömnfas pga depression.
Här går man in med förstahandspreparat som är SSRI och SNRI, buspiron och alfa 2 delta ligander. Andra hand är tricykliska antidepressiva. Man somnar givetvis inte av SSRI men insomnia kan i många fall "läka ut" och det finns kliniska bevis för det.
Melatonin och agomelatin kan vara bra som underhåll i perioder vid autismspektrumstörningar med avvikande kodning av melatonin från L-tryptofan samt störd sömnfas.

Z-analoger är inte svårt att få utskrivet av läkare om man inte har missbrukarbakgrund. Inte heller rena benzodiazepiner faktiskt. Men visst är propavan och theralen vanligt. Många fastnar i det träsket dock och struntar i grundmedicinering samt terapi och motion/bra kosthållning.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav kiddie » 2015-11-02 0:00:28

Fortfarande INTE min erfarenhet men men.... Jag antar att alla utom jag blir bra i sömnen av SSRI och får benso kastat efter sig.

Jag vill att alla som skiter i grundmedicinering och bara badar i benso stiger fram och säger som det är och hur era läkare gav er denna meds på första besöket där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav antonius » 2015-11-02 2:54:23

Tantaly skrev:Vänderotsextrakt är uteslutande placeboeffekt enligt kliniska studier.


Vet du var det finns någon källa på det...? vet inte mer än att det ska vara en växt med "div egenskaper", men det står ingenstans exakt vad det innehåller för ämnen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-02 3:18:34

antonius skrev:
Tantaly skrev:Vänderotsextrakt är uteslutande placeboeffekt enligt kliniska studier.


Vet du var det finns någon källa på det...? vet inte mer än att det ska vara en växt med "div egenskaper", men det står ingenstans exakt vad det innehåller för ämnen... :-)063

Valeriana innehåller bl.a. valeriansyra som i likhet med dess derivat valproinsyra, vilket är det aktiva innehållsämnet i bl.a. det antikonvulsiva läkemedlet Ergenyl Retard, har viss GABA-A affinitet: lite snarlikt bensodiazepiner. Den effekten tycks dock vara extremt svag i jämförelse med bevisat effektiva sömnmedel. I övrigt innehåller valerianaextrakt följande enligt Wikipedia:
Valerian (herb) en.wiki skrev:Biochemical composition
Known compounds detected in valerian that may contribute to its method of action are:

Alkaloids: actinidine, chatinine, shyanthine, valerianine, and valerine
Isovaleramide may be created in the extraction process.
Gamma-aminobutyric acid (GABA)
Isovaleric acid
Iridoids, including valepotriates: isovaltrate and valtrate
Sesquiterpenes (contained in the volatile oil): valerenic acid, hydroxyvalerenic acid and acetoxyvalerenic acid
Flavanones: hesperidin, 6-methylapigenin, and linarin
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav antonius » 2015-11-02 3:30:55

Ok, @Gripandekylig, tack för utförlig beskrivning. Ja särskilt starka är dom inte, man får ta 4st och 2st Propavan men då får jag ändå 5-6 tim hygglig sömn... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-02 3:51:17

antonius skrev:Ok, @Gripandekylig, tack för utförlig beskrivning. Ja särskilt starka är dom inte, man får ta 4st och 2st Propavan men då får jag ändå 5-6 tim hygglig sömn... :-)063

Ja, eller spara 6,20 kr/dygn och använda bara Propavan. Jag testade att äta ett paket på 80 st en gång och de gav ingen effekt eller biverkning alls så i vart fall för mig personligen verkar de inte särskilt sövande, men man använder ju det som fungerar för en själv och 6,20 kr är ju egentligen inga stora pengar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav colaflaska » 2015-11-02 5:15:53

Tantaly skrev:Bakomliggande orsaker är ångest, tvång, stress, depression, störd sömnfas pga depression.
Här går man in med förstahandspreparat som är SSRI och SNRI, buspiron och alfa 2 delta ligander. Andra hand är tricykliska antidepressiva. Man somnar givetvis inte av SSRI men insomnia kan i många fall "läka ut" och det finns kliniska bevis för det.

Vi som är kroniker då? Jag är bipolär. Jag blir bättre när jag tar min medicin men jag kommer aldrig bli botad.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-02 11:46:32

antonius skrev:
Tantaly skrev:Vänderotsextrakt är uteslutande placeboeffekt enligt kliniska studier.


Vet du var det finns någon källa på det...? vet inte mer än att det ska vara en växt med "div egenskaper", men det står ingenstans exakt vad det innehåller för ämnen... :-)063


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17517355/
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav adddd » 2015-11-02 12:51:23

Jag sover 3-4 timmar om natten då jag har problem att stänga av hjärnan och sluta oroa mig så har jag svårt att somna. Nu ska jag få prova Medikinet. Jag har haft den medicinen innan för koncentrationsproblem men det fungerade inte. Jag har ADHD också.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav antonius » 2015-11-02 15:30:36

Tantaly skrev:
antonius skrev:
Tantaly skrev:Vänderotsextrakt är uteslutande placeboeffekt enligt kliniska studier.


Vet du var det finns någon källa på det...? vet inte mer än att det ska vara en växt med "div egenskaper", men det står ingenstans exakt vad det innehåller för ämnen... :-)063


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17517355/


Bra, där ser man. Sådant här "kvällste" är det samma med sådant? t ex Pukka night time, har inte det någon sövande effekt alls, en del dricker ju det på kvällen?

http://www.med24.se/pukka-night-time-te-ekologisk-20-paasar
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-02 15:59:55

antonius skrev:
Tantaly skrev:
antonius skrev:
Vet du var det finns någon källa på det...? vet inte mer än att det ska vara en växt med "div egenskaper", men det står ingenstans exakt vad det innehåller för ämnen... :-)063


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17517355/


Bra, där ser man. Sådant här "kvällste" är det samma med sådant? t ex Pukka night time, har inte det någon sövande effekt alls, en del dricker ju det på kvällen?

http://www.med24.se/pukka-night-time-te-ekologisk-20-paasar

Samma sak där. Av de växtbaserade receptfria läkemedel mot sömnbesvär som säljs fritt i Sverige är det såvitt jag vet bara johannesört som har någon påvisbar effekt och vanligtvis är den för de flesta inte ens sövande utan dess direkta monoaminoxidashämmande effekt verkar mer excitatoriskt stimulerande än eventuella indirekta lugnande effekter nedströms gör sig påminda.

Det går visserligen att receptfritt beställa GABA, fenibut och kava kava från nätbutiker inom EU-länder men eftersom de substanserna sannolikt alla tre är läkemedelsklassade i Sverige bör svensk folkhälsoprotektiv lag trumfa unionens mellanstatliga fria handel, varför det sannolikt skulle leda till värre sömnproblem att kanske få sitt paket genomsökt i tullen.

Extrakt från passionsblomma, citronmeliss, valeriana och liknande är mest trams. När ett naturpreparats FASS-text helt saknar rubriken "farmakodynamik" bör man tolka den signalen som att det rör sig om placebo. Kompletterande sökningar i PubMed påvisar sällan motsatsen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-02 16:37:51

adddd skrev:Jag sover 3-4 timmar om natten då jag har problem att stänga av hjärnan och sluta oroa mig så har jag svårt att somna. Nu ska jag få prova Medikinet. Jag har haft den medicinen innan för koncentrationsproblem men det fungerade inte. Jag har ADHD också.


Hoppas att metylfenidatet kan få hjärnan mer enkelriktad i sitt tänkande så att tankarna inte snurrar och går på högvarv. Var bara uppmärksam på så det inte är tvångstankar (OCD). Där hjälper inte centralstimulanter utan kan snarare förvärra det.
I så fall bör du in med ett SSRI eller TCA:t klomipramin (anafranil) som har visat mycket god effekt. Melatonin kan även vara lönt att testa.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav kiddie » 2015-11-02 18:40:26

Jag tycker du ska akta dig för att leka doktor. Låt folk testa sina meds. Våra hjärnor funkar inte så förenklat som i teorin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-02 19:48:12

kiddie skrev:Jag tycker du ska akta dig för att leka doktor. Låt folk testa sina meds. Våra hjärnor funkar inte så förenklat som i teorin.


Tråden behandlar tips om medicinering för att sova bättre. Mitt specialintresse är psykofarmaka och har läst åtskillig litteratur kring ämnet. Både teorin och kliniskt erfarenhet.
Det enda du bidrar med är att skriva off topic skit och bidrar med dålig stämning! Lägg ner för helvete.
Du skulle bara veta vad mycket inkompetens och slapphet det råder i vården som patienter får lida för.
Som patient förtjänar man att känna till olika alternativ, risker och kunna komma med förslag till till läkare. Du har däremot rätt i att man kan reagera individuellt på medicinering.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav kiddie » 2015-11-02 20:59:08

Jag har egen erfarenhet av vården tack. Och av mediciner du säkert inte testat själv men som ser bra ut på pappret.

Dessutom ser du i din egen omröstning att enbart 12 % av oss tar benso (och en del tar det säkerligen inte varje dag), och vi är nog en patientgrupp som är "tacksam" att ge detta iom att vi ofta har stress och ångest. Jag tycker inte det bevisar att läkare är slappa och skriver ut för mycket.

Det är säkert känsligt när andra som jag har personliga erfarenheter i ett ämne som är ditt specialintresse men du får acceptera att egna erfarenheter iallafall gäller den personen som har dem. Trots din expertis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav slackern » 2015-11-02 21:01:41

Tantaly skrev:
kiddie skrev:Jag tycker du ska akta dig för att leka doktor. Låt folk testa sina meds. Våra hjärnor funkar inte så förenklat som i teorin.


Tråden behandlar tips om medicinering för att sova bättre. Mitt specialintresse är psykofarmaka och har läst åtskillig litteratur kring ämnet. Både teorin och kliniskt erfarenhet.
Det enda du bidrar med är att skriva off topic skit och bidrar med dålig stämning! Lägg ner för helvete.
Du skulle bara veta vad mycket inkompetens och slapphet det råder i vården som patienter får lida för.
Som patient förtjänar man att känna till olika alternativ, risker och kunna komma med förslag till till läkare. Du har däremot rätt i att man kan reagera individuellt på medicinering.


Men Kiddie har ju faktiskt rätt, det är nämligen olagligt att hålla på med kvacksalveri. Dessutom litar jag 100% mer på min psykiatriker än vad jag gör på dina kunskaper inom området.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter

Inläggav tahlia » 2015-11-02 21:03:25

Om vi säger såhär, har någon en massa kunskap om psykofarmaka så torde vederbörande också veta att människor kan reagera väldigt olika på ett och samma preparat. Något som är som tydligast när det handlar om medicinering som riktar sig till att behandla problem som rör hjärnan. Till och med smärtstillande så som morfin ger skilda resultat.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Tantaly » 2015-11-03 0:44:11

kiddie skrev:Jag har egen erfarenhet av vården tack. Och av mediciner du säkert inte testat själv men som ser bra ut på pappret.

Dessutom ser du i din egen omröstning att enbart 12 % av oss tar benso (och en del tar det säkerligen inte varje dag), och vi är nog en patientgrupp som är "tacksam" att ge detta iom att vi ofta har stress och ångest. Jag tycker inte det bevisar att läkare är slappa och skriver ut för mycket.

Det är säkert känsligt när andra som jag har personliga erfarenheter i ett ämne som är ditt specialintresse men du får acceptera att egna erfarenheter iallafall gäller den personen som har dem. Trots din expertis.


Jag tar till mig allas erfarenhet och skiter fullständigt i vad folk tar för mediciner. Jag ger tips utifrån litteratur från överläkare och professorer med mångårig klinisk erfarenhet.
Tråden handlar just om tips och jag vill sprida kunskap till de som inte orkar plöja igenom 1000 sidor engelsk text. Tråkigt att du väljer att sprida hat emot mig mig person i denna tråd utan att bidraga med något tips till personer som läser tråden och letar tips.


slackern skrev:Men Kiddie har ju faktiskt rätt, det är nämligen olagligt att hålla på med kvacksalveri. Dessutom litar jag 100% mer på min psykiatriker än vad jag gör på dina kunskaper inom området.


Samma grej här. Förväntar du dig att läkare skriver på aspergerforum? Jag delar gärna med mig av mina kunskaper fram tills nu när jag tappade suget helt faktiskt. Jag prackar inte på något mediciner, så kvacksalvare skall du inte anklaga mig för. Varför existerar ens tråden om man inte ens får svara på ursprungsfrågan? Ert uppenbara hat emot mig som person är ganska uppenbart och är något ni gärna får förklara här när ni ändå har gått off topic utan att bidraga med något till tråden.
Sätter inte min fot i forumet något mer någonsin. Mission completed va? Lycka till alla andra med era medicineringar.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in