Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök efter påsk

Inläggav Zima33 » 2015-03-12 22:10:58

Ska träffa dr på måndag och behöver idéer!

Dessa har jag nu:
Melatonin
Imovane
Stilnoct
Buspiron (mot ångest)

Har provat dessa:
Atarax (somnar ej, blir bara torr i munnen)
Propavan (kan ej somna pga rastlösa ben)
Theralen (somnar ej snabbare men när jag väl somnat sover jag för länge, om jag tar den för länge gör den mig uppvarvad)
Seroquel (minns inte, var så länge sen)
Zyprexa (ungefär samma verkan som Theralen)
Nozinan (blir väldigt matt och seg dagen efter, orkar inget)

Imovane och stilnoct brukar jag byta mellan, måste göra uppehåll då de slutar fungera och under uppehållet sover jag ej. Kan vara vaken 30 timmar utan att hjärnan blir trött. Sen tar jag Melatonin + insomningstablett och ev 5 mg Stesolid och sover för länge, och så börjar det om igen... :-)004 Sover varannan natt (10-20 timmar) och är vaken 24-30 timmar däremellan. Det blir jobbigt efter några dagar.

Melatonin funkade förut under en period men nu måste jag ta insomningstablett också.
Går på promenad ca 30 min om dagen, några dagar tog jag två promenader men fick då ångest på kvällarna. Så gick ner till en promenad om dagen igen. Jag vet att jag behöver vara ute mer o göra mer saker men kan inte gå för fort fram.

Har inte provat Lergigan, ska nog be om den. Man måste ju prova sig fram... :-|

Har ni några tips på sömnmedel (ej beroendeframkallande) som gör att man somnar rätt snabbt och inte är seg dagen efter?


Moderator Sjuckert: Ändrade tidpunkt i rubriken på TS begäran.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav notwoodstock » 2015-03-12 22:45:42

Helt vimsigt så undrar jag om du inte borde ha något psykofarmaka eller så mot att vara så uppvarvad?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-12 22:54:32

Jo vi ska nog kolla upp om jag kan ha bipolär sjukdom. Har ju ADD (ADHD) så uppvarvningen kan bero på det också. Svårt det där. Jag har aldrig haft manier men ev. hypomanier. Under NPF-utredningen tog jag upp det men den läkaren ville inte ställa bipolärdiagnos förrän jag provat medicinera ADDn. Provade Ritalin men kunde inte ta den pga biverkningar.

Zyprexa används ju vid bipolär sjukdom, första veckan jag åt den så kände jag mig såååå harmonisk! Aldrig mått bättre men det försvann sen.
Seroquel och Nozinan används också mot uppvarvning. Har som sagt provat dem...

Har funderat på Lamictal också.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav colaflaska » 2015-03-12 23:13:41

Jag är diagnostiserad med bipolärt syndrom och har gått på lamitrogin (lamictal) sedan jag var 15. Det är verkligen en skitbra medicin! Det enda negativa med den är att den inte finns i depot, så man måste komma ihåg att ta den både morgon och kväll vilket jag inte gör. Därför går jag på lägre dos än vad som är optimalt för mig, men lite är bättre än inget. Glömmer jag den i några dagar blir jag jävligt uppe i varv, så jag skulle absolut prova på den om jag var du.

Men tänk på att det är jätteviktigt att trappa upp lamotrigin extremt långsamt. Om din läkare inte gör ett bra upptrappningssschema, ifrågasätt!
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav lebannen » 2015-03-12 23:27:35

mirtazapin. hands down den bästa knockout medicinen jag någonsin testat. om du är så lyckligt lottad att du får imovane utskrivet regelbundet så föreslår jag att varva med mirtazapin.
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-12 23:28:08

colaflaska skrev:
Men tänk på att det är jätteviktigt att trappa upp lamotrigin extremt långsamt. Om din läkare inte gör ett bra upptrappningssschema, ifrågasätt!


Okej! Tack! Har du fått hudutslag av den nån gång? Läste att man kan få det.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-12 23:29:40

lebannen skrev:mirtazapin. hands down den bästa knockout medicinen jag någonsin testat. om du är så lyckligt lottad att du får imovane utskrivet regelbundet så föreslår jag att varva med mirtazapin.


Ja Mirtazapin har jag också funderat på men tar redan en antidepressiv (Buspiron) och vet inte om man kan ta Mirtazapin med den, är väl risk för serotonergt syndrom. Dessutom har den viktökning som vanlig biverkning...är redan väldigt överviktig.

Tack för tipset!
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Chilehead » 2015-03-12 23:45:57

Jag säger också Mirtazapin!!!!
Mitt bakgrund
Vaknar till vid midnatt, alltid, oavsett hur trött man är på dagen/kvällen
Blir inte trött förrän 7-8 på morgonen.
Nu kan jag somna vid 2-3 på natten vilket jag inte kunnat på 20år.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Chilehead » 2015-03-12 23:48:51

Vad gäller vikten så jag är vad man skulle kalla kraftigt överviktig
Men att man sover dåligt påverkar vikten också negativt pga ökad kortisolnivå
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav colaflaska » 2015-03-13 0:00:24

Zima33 skrev:
colaflaska skrev:
Men tänk på att det är jätteviktigt att trappa upp lamotrigin extremt långsamt. Om din läkare inte gör ett bra upptrappningssschema, ifrågasätt!


Okej! Tack! Har du fått hudutslag av den nån gång? Läste att man kan få det.

Nej, inga hudutslag. Risken ökar för det om man trappar upp för fort.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav lebannen » 2015-03-13 0:09:06

Zima33 skrev:
lebannen skrev:mirtazapin. hands down den bästa knockout medicinen jag någonsin testat. om du är så lyckligt lottad att du får imovane utskrivet regelbundet så föreslår jag att varva med mirtazapin.


Ja Mirtazapin har jag också funderat på men tar redan en antidepressiv (Buspiron) och vet inte om man kan ta Mirtazapin med den, är väl risk för serotonergt syndrom. Dessutom har den viktökning som vanlig biverkning...är redan väldigt överviktig.

Tack för tipset!


jag tar mirtazapin i kombination med sertralin och det fungerar bra hittills. men visst blir man fet av skiten men den fungerar så helvetiskt bra och farbror doktorn vägrar blankt att skriva ut det enda som verkligen fungerar med noll biverkningar (imovane). men det beror nog på ökad aptit, hoppas jag. jag har räknat kalorier nu i två månader, har gått ned i vikt ca 2 kg på vågen men tyvärr ser jag ännu fetare ut nu än innan jag började räkna kalorier så man börjar ju undra hur pass mycket det utsökta rävgiftet påverkar ens metabolism :(
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav lebannen » 2015-03-13 0:19:59

Chilehead skrev:Vad gäller vikten så jag är vad man skulle kalla kraftigt överviktig
Men att man sover dåligt påverkar vikten också negativt pga ökad kortisolnivå

de åren då min insomnia var som värst så var jag fortfarande smal som en pinne. men det beror på att jag tappar all min aptit av sömnlöshet. så visst känns det lite som att man bara kan välja mellan gift #1 och gift #2? :(
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-13 0:22:01

Ni som tar Mirtazapin, är ni sega dagen efter ni tagit den?

Läste att den har ångest och onormala drömmar som biverkning också. :?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-13 0:24:30

Jag väger redan över 130 kg (163 cm lång) så behöver inte bli fetare. :-)004
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav lebannen » 2015-03-13 0:28:12

Zima33 skrev:Ni som tar Mirtazapin, är ni sega dagen efter ni tagit den?

Läste att den har ångest och onormala drömmar som biverkning också. :?

väldigt seg. galna drömmar har jag också men oftast inga mardrömmar, och även om jag får någon sådan så är jag för sederad för att orka bry mig.

det är inte lätt att leva som inbiten neurotiker så vad ska man göra? speciellt när hälsocentralen inte lyssnar på logiska resonemang och varvningsplaner och avfärdar allt med någon ostig klyscha som "det kommer att leda till värre grejer". vet ni vad som leder till värre grejer? 4 dagar utan sömn. självmord blir väldigt väldigt frestande vid den punkten.
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-13 0:32:54

lebannen skrev:
Zima33 skrev:Ni som tar Mirtazapin, är ni sega dagen efter ni tagit den?

Läste att den har ångest och onormala drömmar som biverkning också. :?

väldigt seg. galna drömmar har jag också men oftast inga mardrömmar, och även om jag får någon sådan så är jag för sederad för att orka bry mig.


Usch. Låter inge vidare ju. Jag behöver inte bli segare än jag redan är men det är ju inte säkert jag blir det. Får jag fråga hur mycket Mirtazapin du tar? Och om du tar andra mediciner? De kan ju samverka så man blir seg menar jag.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav lebannen » 2015-03-13 0:37:59

Zima33 skrev:
lebannen skrev:
Zima33 skrev:Ni som tar Mirtazapin, är ni sega dagen efter ni tagit den?

Läste att den har ångest och onormala drömmar som biverkning också. :?

väldigt seg. galna drömmar har jag också men oftast inga mardrömmar, och även om jag får någon sådan så är jag för sederad för att orka bry mig.



Usch. Låter inge vidare ju. Jag behöver inte bli segare än jag redan är men det är ju inte säkert jag blir det. Får jag fråga hur mycket Mirtazapin du tar? Och om du tar andra mediciner? De kan ju samverka så man blir seg menar jag.

som jag skrev längre upp i tråden så tar jag även sertralin (100 mg) utöver mirtazapin (15 mg).

nä, själv är bäste dräng som man säger. jag ska nog göra slag i saken och beställa hem lite RC-benso från internet och köra en avtändning.

är du väldigt desperat att få lite sömn så kommer mirtazapin att göra jobbet, till sitt pris.
lebannen
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2012-12-16

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Zima33 » 2015-03-13 0:56:03

lebannen skrev:som jag skrev längre upp i tråden så tar jag även sertralin (100 mg) utöver mirtazapin (15 mg).


Visstja, det skrev du ju. Mitt korttidsminne är inte så bra. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Wine » 2015-03-13 9:38:21

Ni som har sömnproblem/insomnia vet ni om att det blå ljuset som kommer från datorskärmar, surfplattor, mobiltelefoner, tv-skärmar och vissa lampor påverkar melatoninproduktionen negativt, blått ljus gör att vi upplever att det är dag så melatoninproduktionen stoppas upp och man får problem med sömnen.

Det mesta om blått ljus, hur det påverkar melatoninproduktionen och sömnen är info som är skriven på engelska, finns nästan inget att finna om detta på svenska sajter på nätet tyvärr.

Här finns det i alla fall en artikel i DN om blått ljus:

http://www.dn.se/ekonomi/sent-surfande-stor-somnen/

och här finns det tydligen ett blåljusfilter för android:

https://play.google.com/store/apps/deta ... free&hl=sv

Finns även ett blåljusfilter för datorer här:

https://justgetflux.com/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav antonius » 2015-03-13 11:12:00

Wine skrev:Ni som har sömnproblem/insomnia vet ni om att det blå ljuset som kommer från datorskärmar, surfplattor, mobiltelefoner, tv-skärmar och vissa lampor påverkar melatoninproduktionen negativt, blått ljus gör att vi upplever att det är dag så melatoninproduktionen stoppas upp och man får problem med sömnen.


Tror det är om man håller dom alldeles nära ansikte som det inte är så bra, samt att man har dom så ljussvag som det går, tv påverkar inte lika mycket om man bara har en liten och med ljudet väldigt lågt, för mig verkar det istället mest sövande och gör att jag snarare somnar lättare, men vi är ju olika... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Wine » 2015-03-13 11:32:47

antonius skrev:
Wine skrev:Ni som har sömnproblem/insomnia vet ni om att det blå ljuset som kommer från datorskärmar, surfplattor, mobiltelefoner, tv-skärmar och vissa lampor påverkar melatoninproduktionen negativt, blått ljus gör att vi upplever att det är dag så melatoninproduktionen stoppas upp och man får problem med sömnen.


Tror det är om man håller dom alldeles nära ansikte som det inte är så bra, samt att man har dom så ljussvag som det går, tv påverkar inte lika mycket om man bara har en liten och med ljudet väldigt lågt, för mig verkar det istället mest sövande och gör att jag snarare somnar lättare, men vi är ju olika... :-)063


Blått ljus från tv-skärmar påverkar lite mindre då man oftast sitter en bit ifrån då man tittar men datorskärmar, surfplattor och mobiler påverkar mycket eftersom man är nära.

Människor påverkas olika, här finns info om makuladegeneration (AMD) och hur exempelvis blått ljus påverkar beroende på vilken ögonfärg man har samt hur ljus ögonfärgen är:

People with fair skin and blue or light-colored eyes may be particularly susceptible to macular damage by blue light because they have less melanin in their irises. Their blue eyes transmit up to one hundred times as much light to the back of the eye as dark colored eyes do. Additionally, when the light reaches the choroid and RPE of people with fair skin and blue eyes, there is less melanin there to absorb the radiant energy, leaving these tissues more vulnerable to light damage.


http://northernlighttechnologies.ca/doc ... ration.pdf

People with a lighter eye color also may experience more light sensitivity in environments such as bright sunlight, because darker-colored eyes contain more pigment to protect against harsh lighting.


http://www.allaboutvision.com/condition ... sitive.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav ac4iv » 2015-03-13 13:10:11

Rekomenderar också mirtazapin :-)
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav Lispington » 2015-03-13 19:56:42

Medicinering mot sömnsvårigheter är mer eller mindre meningslöst om man inte samtidigt ser till att man försöker skapa en jämn dygnsrytm, varvar ner på kvällen och sköter sitt sänggående ordentligt. Så här gör jag när jag kommer in i perioder med sömnsvårigheter.

Skapa struktur kring sömnen
Skapa en enkel sömnregim och håll dig till den åtminstone tills problemen har givit med sig.
  • Gå och lägg dig samma tid varje kväll, exempelvis kl. 22.30, även helger.
  • Gå upp samma tid varje morgon, t.ex. kl. 07.00.
  • Om du blir trött innan tiden du har bestämt bör du gå och lägga dig istället för att försöka hålla dig vaken.
  • Skapa rutiner för morgnar och kvällar för att också kunna sköta de här sakerna de dagar du mår sämre.

Att tänka på
  • Undvik alkohol eftersom det gör sömnen ytligare och mer orolig.
  • Undvik koffein efter kl. 16.00 (gäller även te eftersom det innehåller koffein).
  • Gå inte och lägg dig hungrig. Ät något lätt men undvik tunga måltider.
  • Motionera under dagen (gå, cykla, spring, fäktas eller vad du nu vill), men undvik motion timmarna före sängdags.
  • Sovrummet ska vara mörkt, lugnt och svalt.
  • Sängen ska bara vara till för att sova i. Undvik att arbeta, pilla med telefonen eller datorn eller titta på tv i sängen.

Extratips
  • Gör något som du tycker är rogivande om du känner dig uppe i varv; duscha, ta ett bad, drick en mugg varm mjölk eller vad som nu fungerar för dig.
  • Öronproppar mot störande ljud.
  • Avslappningsövningar kan hjälpa.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Tips om medicin för att somna lättare, läkarbesök på måndag!

Inläggav kiddie » 2015-03-13 20:52:11

Lispington skrev:[*]Gå upp samma tid varje morgon, t.ex. kl. 07.00.
[*]Om du blir trött innan tiden du har bestämt bör du gå och lägga dig istället för att försöka hålla dig vaken.


Men då blir det ju också fel. Man måste hålla sig vaken.

I detta fallet låter det dock väldigt mycket som hypomani. Så jag håller med om att testa en stabiliserande medicin. Är man uppe i varv och inte upplever sig som trött så är det inte "normalt" och då kan man göra vad som helst annars och det hjälper inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in