Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Julianus » 2015-10-28 9:33:18

SD-terrorist.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Nefarious » 2015-10-28 12:05:10

Fenren skrev:
Nefarious skrev:Lite bisarrt att han tog ledigt från jobbet.


Vad menar du att han skulle ha gjort, sjukanmält sig?

Man kan ju inte sjukanmäla sig för kommande skador. Det går inte.

Ledighet är det enda möjliga.


Det här fick mig att le :lol:

Jag tänker mig att en människa i färd med att begå fruktansvärda dåd och sedan ta sitt liv kanske inte har som högsta prio att ta ledigt från jobbet.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav tahlia » 2015-10-28 12:07:48

Kan ju ha varit en tanke om att inte väcka uppmärksamhet eller misstankar. Han tycks onekligen ha varit en smula paranoid.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-28 12:19:41

Nefarious skrev:
Fenren skrev:
Nefarious skrev:Lite bisarrt att han tog ledigt från jobbet.


Vad menar du att han skulle ha gjort, sjukanmält sig?

Man kan ju inte sjukanmäla sig för kommande skador. Det går inte.

Ledighet är det enda möjliga.


Det här fick mig att le :lol:

Jag tänker mig att en människa i färd med att begå fruktansvärda dåd och sedan ta sitt liv kanske inte har som högsta prio att ta ledigt från jobbet.


:-)005

Folk säger ju att han måste ha/haft AS. Då helgar inga mål de små medlen, men de stora helgas alltid.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-28 12:27:06

tahlia skrev:Kan ju ha varit en tanke om att inte väcka uppmärksamhet eller misstankar. Han tycks onekligen ha varit en smula paranoid.


Ja, tänk om han ringt och sjukanmält sig.

"hej jag är sjuk idag. Om två timmar kommer jag bli skjuten för att jag huggt ihjäl ett par invandrare. Har vi tur är jag på benen och tillbaka på jobbet på måndag"

Det hade garanterat väckt vissa misstankar. Det skulle inte jag kala paranoia att vilja undvika.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 14:07:20

Det är väl bara att säga att man har fått influensan och har feber med yrsel.

Funderinge angående polisens påståenden. Har de lagt ut bevis som belägger deras påståenden?
Dessa händelser är ju så starkt politiserade att man kan misstänka att det lätt slinter på sanningen eller infinner sig ett visst mått av önsketänkande.

triggerhappyD skrev:Anton var en produkt av ett sjukt samhälle och en del i den sociala ingenjörskonst som är lika gammal som våran civilisation.
Tror du är inne på något där. Inte minst aktion innåt ger reaktion utåt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Charlie72 » 2015-10-28 15:18:44

Han kan ju ha tagit ledig för att gå till doktorn men sedan ändrat sig och gått till skolan istället
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Toblerone » 2015-10-28 16:03:23

Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.

Expressen skrev:Statsministern ställer in dagens planerade möte i riksdagen.
Anledningen är dagens attack på en skola i Trollhättan.
– Jag kan bekräfta att statsministern är på väg dit så snart som möjligt, säger Stefan Löfvens pressekreterare Erik Nises.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav River » 2015-10-28 17:17:56

Forstår ikke denne tråden. Sverdsvingeren er så vidt jeg har fått med meg ikke diagnostisert med Aspergers syndrom.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 17:20:49

Bara att inse att alla större inrikes mediakanaler, i synnerhet de som är beroende av presstöd bara är en del av propagandaministeriet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Julianus » 2015-10-28 17:28:23

Ett kvinnofientligt, islamhatisk, sionistiskt parti som skapade en SD-terrorist pga retoriken och dels också bränderna på flyktingförläggningar.

Det är rätt uppenbart vem som ligger bakom bränderna.

SD-terroristen blev ju radikaliserad på nätet.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 17:32:21

Jag har en säker källa som har sett Åkesson med stora tändstickor. Lovar! ;)
Det är därför man inte ser honom på TV så mycket. Det tar rätt mycket tid att springa runt och tutta på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-28 17:51:39

River skrev:Forstår ikke denne tråden. Sverdsvingeren er så vidt jeg har fått med meg ikke diagnostisert med Aspergers syndrom.


Nej, men man behöver inte vara det för att ha aspiga drag. Introvert verkade han också vara.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-28 18:21:56

plåtmonster skrev:Jag har en säker källa som har sett Åkesson med stora tändstickor. Lovar! ;)
Det är därför man inte ser honom på TV så mycket. Det tar rätt mycket tid att springa runt och tutta på.


Även Hitler hade sina brunskjortor utav råskinn som utförde grovjobbet. Nu inte sagt att Åkesson är utav samma dignitet som Hitler långt ifrån.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav triggerhappyD » 2015-10-28 22:50:03

plåtmonster skrev:Bara att inse att alla större inrikes mediakanaler, i synnerhet de som är beroende av presstöd bara är en del av propagandaministeriet.


Ja, tyvär så verkar det vara så.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav triggerhappyD » 2015-10-28 22:52:22

Alien, förtydliga gärna vad du menade sen när du har tid.

Har jag misstolkat dig så ber jag så mycket om ursäkt, annars står jag för det jag skrev.

Man kan ju inte hänvisa till drag som aspiga utan att mena att det är typiska drag för aspies eller?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-29 2:05:37

slackern skrev:Även Hitler hade sina brunskjortor utav råskinn som utförde grovjobbet. Nu inte sagt att Åkesson är utav samma dignitet som Hitler långt ifrån.
Kopplingen ligger väl i sympatier och liknande problemformulering. Medan i det förra så vart det en hierarki med direkt kommandogivning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-29 10:46:51

Toblerone skrev:
Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.

Expressen skrev:Statsministern ställer in dagens planerade möte i riksdagen.
Anledningen är dagens attack på en skola i Trollhättan.
– Jag kan bekräfta att statsministern är på väg dit så snart som möjligt, säger Stefan Löfvens pressekreterare Erik Nises.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.

Vad jag menar är att båda var vansinnesbrott som står ut från mängden där man oftast mördar/dräper/misshandlar någon som man har en relation till (med undantag för våldtäktsmän). Visst så ska politikerna inte behöva kommentera varje brott som begås men just vid extremfallen som chockar landet så skulle det se snyggt ut.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-29 11:07:21

Puzzle skrev:
Toblerone skrev:
Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.

Vad jag menar är att båda var vansinnesbrott som står ut från mängden där man oftast mördar/dräper/misshandlar någon som man har en relation till (med undantag för våldtäktsmän). Visst så ska politikerna inte behöva kommentera varje brott som begås men just vid extremfallen så skulle det se snyggt ut.

Ministrar får inte lägga sig i det exekutiva styret av landet utan de ska mer ägna sig åt administration: att servera förslag till riksdagen, finna personer till vissa poster och liknande. Därför kan inte en sittande minister lägga sig i vilka brott som helst; det kan riskera att KU-anmälas för ministerstyre. Vid brott där syftet varit just terrorism brukar emellertid brottets politiska karaktär göra att det blir mer okej att ministrar blandar sig i.

Klassiska typexempel på detta är Lennart Geijer under gisslan- och bombdramat på Västtyska ambassaden (vilket givetvis utgjordes av politisk terrorism), jämfört med Olof Palme under rånet och gisslantagandet på Norrmalmstorg (vilket inte hade samma politiska koppling). I många andra europeiska länder är det vanligare att ministerstyre är tillåtet så där används inte separata generaldirektörer och frånskilda myndigheter. Det är möjligt att somliga låter sig uppröras över Löfvens apati under IKEA-morden för att de, p.g.a. globaliseringen i.o.m. Internet, tänker att Sverige ska fungera som Frankrike där Hollande gör fler besök.

Det är liksom vår demokratiska skyddsbuffert, den som hindrar oss från att riskera att få in överdrivna diktatoriska inslag inom politiken, som också hindrar politiker från att involvera sig i enskilda brott såvida inte terrorbrott begåtts. Ungefär så bör man kunna förklara Stefans större delaktighet i Kronan-morden.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-29 11:39:05

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:Vad jag menar är att båda var vansinnesbrott som står ut från mängden där man oftast mördar/dräper/misshandlar någon som man har en relation till (med undantag för våldtäktsmän). Visst så ska politikerna inte behöva kommentera varje brott som begås men just vid extremfallen så skulle det se snyggt ut.

Ministrar får inte lägga sig i det exekutiva styret av landet utan de ska mer ägna sig åt administration: att servera förslag till riksdagen, finna personer till vissa poster och liknande. Därför kan inte en sittande minister lägga sig i vilka brott som helst; det kan riskera att KU-anmälas för ministerstyre. Vid brott där syftet varit just terrorism brukar emellertid brottets politiska karaktär göra att det blir mer okej att ministrar blandar sig i.

Klassiska typexempel på detta är Lennart Geijer under gisslan- och bombdramat på Västtyska ambassaden (vilket givetvis utgjordes av politisk terrorism), jämfört med Olof Palme under rånet och gisslantagandet på Norrmalmstorg (vilket inte hade samma politiska koppling). I många andra europeiska länder är det vanligare att ministerstyre är tillåtet så där används inte separata generaldirektörer och frånskilda myndigheter. Det är möjligt att somliga låter sig uppröras över Löfvens apati under IKEA-morden för att de, p.g.a. globaliseringen i.o.m. Internet, tänker att Sverige ska fungera som Frankrike där Hollande gör fler besök.

Det är liksom vår demokratiska skyddsbuffert, den som hindrar oss från att riskera att få in överdrivna diktatoriska inslag inom politiken, som också hindrar politiker från att involvera sig i enskilda brott såvida inte terrorbrott begåtts. Ungefär så bör man kunna förklara Stefans större delaktighet i Kronan-morden.

Tjah. Hur systemet och reglerna kring sånt därt är utformat är jag inte särskilt insatt eller intresserad av och jag är inte särskilt uppdaterad på hur andra länder gör heller (men tackar för förklaringen) utan jag tycker helt enkelt bara så att i de utstickande fallen hade det sett bra ut med en offentligt kommentar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Wine » 2015-10-29 12:32:09

Toblerone skrev:
Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.

Expressen skrev:Statsministern ställer in dagens planerade möte i riksdagen.
Anledningen är dagens attack på en skola i Trollhättan.
– Jag kan bekräfta att statsministern är på väg dit så snart som möjligt, säger Stefan Löfvens pressekreterare Erik Nises.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.

Julianus skrev:SD-terrorist.


Polisen har inte funnit att gärningsmannen skulle ha haft någon koppling till andra personer eller organisationer:

SR - Så kartlade gärningsmannen skolan
Publicerat onsdag 28 oktober kl 16.14

Polisen har nu undersökt gärningsmannens dator och den visar ännu tydligare att attacken var planerad, säger kriminalkommissarie Thord Haraldsson.


– Vi håller på att kartlägga både telefontrafik och datortrafik och det har där inte framkommit något speciellt intressant för utredningen. Vi kan inte se några intressanta kontakter med andra personer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-29 14:45:34

Puzzle skrev:
Toblerone skrev:
Puzzle skrev:En liten märklig grej är ju att Ikea-attacken gick rätt onoterat förbi politikerna men nu så ställer Löfven in möten för att åka till Trollhättan.


Stor skillnad!
Ikea-dådet: Ensam galning utan politiska motiv.
Trollhättan: Möjlig terrordåd, kan ha hela nätverk bakom sig.

Vad jag menar är att båda var vansinnesbrott som står ut från mängden där man oftast mördar/dräper/misshandlar någon som man har en relation till (med undantag för våldtäktsmän). Visst så ska politikerna inte behöva kommentera varje brott som begås men just vid extremfallen som chockar landet så skulle det se snyggt ut.


Jag tycker inte alls politiker ska kommentera alla "extrema fall" utan bara just dem som verkar vara politiska motiv/terrorbrott. F ö har det ju skett två kvinnomord i somras som också väckt stor uppmärksamhet just för att gärningsman och offer inte var bekanta. Vansinnesdåd när någon anfaller okända personer (utan att det är lustmord) har också förekommit förut, minns ett fall där gärningsmannen knivhögg flera personer (en äldre kvinna till döds) innan han till slut blev skjuten av polisen.

Så det verkar som folk tycker att det är just fall där en utlänning dödar svenskar och tvärtom som behöver kommenteras av politiker. Men det tycker jag verkligen är att uppmuntra ett "vi-och-dom-tänkande".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-29 14:54:28

Julianus skrev:Ett kvinnofientligt, islamhatisk, sionistiskt parti som skapade en SD-terrorist pga retoriken och dels också bränderna på flyktingförläggningar.

Det är rätt uppenbart vem som ligger bakom bränderna.

SD-terroristen blev ju radikaliserad på nätet.


Oj... Nazistvarning på det där...

De flesta bränder på de redan startade boendena startar ju inifrån... Så det är de boende som startar dem.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-29 14:58:26

En del bränder kan uppstå av olyckshändelser. Men knappast de som uppstår innan några flyktingar flyttat in. Vad man är rädd för är att någon kommer att dö till slut pga mordbrand.

Och är inte dessa mordbränder terrorism? Våldsdåd med avsikt att genom att skrämma uppnå vissa politiska mål.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in