Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-15 14:20:01

Jag har ett kort. Men det går ju på mitt personnummer så jag behöver inte visa upp det. Det står att det gäller "tills vidare".

Jag sa också "det gula kortet" förut, därför att det är gult både i Dalarna och Östergötland. Tydligen är det andra färger i andra landsting.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Om tandvårdskortet

Inläggav Skinny » 2015-10-17 15:44:14

Lilla Gumman skrev:Jag har ett kort. Men det går ju på mitt personnummer så jag behöver inte visa upp det. Det står att det gäller "tills vidare".

Jag sa också "det gula kortet" förut, därför att det är gult både i Dalarna och Östergötland. Tydligen är det andra färger i andra landsting.



Där har du fel. Jag bor i Östergötland och mitt kort är blått.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Om tandvårdskortet

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-18 19:19:04

Skinny skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag har ett kort. Men det går ju på mitt personnummer så jag behöver inte visa upp det. Det står att det gäller "tills vidare".

Jag sa också "det gula kortet" förut, därför att det är gult både i Dalarna och Östergötland. Tydligen är det andra färger i andra landsting.



Där har du fel. Jag bor i Östergötland och mitt kort är blått.

När jag bodde i Östergötland var det gult och i hårdplast. Men detta var 2002-2003.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav kullan » 2015-10-18 21:36:13

I Norrköping var det grönt nät jag bodde där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om tandvårdskortet

Inläggav sugrövmanövern » 2015-10-19 0:33:33

Mitt är en mintgrön papperslapp, lite hårdare än kopieringspapper, ej inplastat. De har gjort dem så för att de numera ska finnas i datorerna och ej ska behöva visas upp typ. (Västerbotten). Mitt gäller i två år åt gången.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om tandvårdskortet

Inläggav Automaton » 2015-10-26 19:52:30

Bor i Närke, i en stad utanför Örebro. Jag har stora lagningsbehov i mina tänder, och inte närheten av en ekonomi som kan hantera detta.

Har försökt få tandvårdskort genom att prata med mitt boendestöd i kommunen men kommunen säger bara fuck you, du får klara dig själv i princip. Hur ska jag göra, kan jag göra nåt? Jag vet inte vad jag ska göra, lagningarna kommer kosta åtskilliga tusen som jag absolut inte har närheten av möjlighet att kunna betala i detta akuta läge.

Kan jag gå direkt till tandvårdsenheten i landstinget?
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Om tandvårdskortet

Inläggav xxxxx » 2015-10-26 20:08:37

Automaton skrev:Bor i Närke, i en stad utanför Örebro. Jag har stora lagningsbehov i mina tänder, och inte närheten av en ekonomi som kan hantera detta.

Har försökt få tandvårdskort genom att prata med mitt boendestöd i kommunen men kommunen säger bara fuck you, du får klara dig själv i princip. Hur ska jag göra, kan jag göra nåt? Jag vet inte vad jag ska göra, lagningarna kommer kosta åtskilliga tusen som jag absolut inte har närheten av möjlighet att kunna betala i detta akuta läge.

Kan jag gå direkt till tandvårdsenheten i landstinget?


Kontakta vuxenhabiliteringen! Eller en läkare
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Om tandvårdskortet

Inläggav xxxxx » 2015-10-26 20:09:12

Skinny skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag har ett kort. Men det går ju på mitt personnummer så jag behöver inte visa upp det. Det står att det gäller "tills vidare".

Jag sa också "det gula kortet" förut, därför att det är gult både i Dalarna och Östergötland. Tydligen är det andra färger i andra landsting.


Där har du fel. Jag bor i Östergötland och mitt kort är blått.


Mitt är grönt!
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Automaton » 2015-10-26 20:39:32

xxxxx skrev:
Automaton skrev:Bor i Närke, i en stad utanför Örebro. Jag har stora lagningsbehov i mina tänder, och inte närheten av en ekonomi som kan hantera detta.

Har försökt få tandvårdskort genom att prata med mitt boendestöd i kommunen men kommunen säger bara fuck you, du får klara dig själv i princip. Hur ska jag göra, kan jag göra nåt? Jag vet inte vad jag ska göra, lagningarna kommer kosta åtskilliga tusen som jag absolut inte har närheten av möjlighet att kunna betala i detta akuta läge.

Kan jag gå direkt till tandvårdsenheten i landstinget?


Kontakta vuxenhabiliteringen! Eller en läkare


Är boendestöd vuxenhabiliteringen? För de har uttryckligen sagt att min kommun (mindre kommun i närke) vägrar ge ut tandvårdskort.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Om tandvårdskortet

Inläggav xxxxx » 2015-10-26 21:36:42

Automaton skrev:
xxxxx skrev:
Automaton skrev:Bor i Närke, i en stad utanför Örebro. Jag har stora lagningsbehov i mina tänder, och inte närheten av en ekonomi som kan hantera detta.

Har försökt få tandvårdskort genom att prata med mitt boendestöd i kommunen men kommunen säger bara fuck you, du får klara dig själv i princip. Hur ska jag göra, kan jag göra nåt? Jag vet inte vad jag ska göra, lagningarna kommer kosta åtskilliga tusen som jag absolut inte har närheten av möjlighet att kunna betala i detta akuta läge.

Kan jag gå direkt till tandvårdsenheten i landstinget?


Kontakta vuxenhabiliteringen! Eller en läkare


Är boendestöd vuxenhabiliteringen? För de har uttryckligen sagt att min kommun (mindre kommun i närke) vägrar ge ut tandvårdskort.


jag vet faktiskt inte om det är det..
Men du kanske kan kontakta asperger och autism förbundet om du är medlem där så kanske de vet vad du har rätt till?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Om tandvårdskortet

Inläggav matgar » 2015-10-28 16:58:58

Automaton skrev:
xxxxx skrev:
Automaton skrev:Bor i Närke, i en stad utanför Örebro. Jag har stora lagningsbehov i mina tänder, och inte närheten av en ekonomi som kan hantera detta.

Har försökt få tandvårdskort genom att prata med mitt boendestöd i kommunen men kommunen säger bara fuck you, du får klara dig själv i princip. Hur ska jag göra, kan jag göra nåt? Jag vet inte vad jag ska göra, lagningarna kommer kosta åtskilliga tusen som jag absolut inte har närheten av möjlighet att kunna betala i detta akuta läge.

Kan jag gå direkt till tandvårdsenheten i landstinget?


Kontakta vuxenhabiliteringen! Eller en läkare


Är boendestöd vuxenhabiliteringen? För de har uttryckligen sagt att min kommun (mindre kommun i närke) vägrar ge ut tandvårdskort.

Habiliteringen är inte samma som boendestöd.
Boendestöd är något du får via kommunen. Nästan allt via LSS går via kommunen.
Men Ungdom/vuxenhabiliteringen är landstinget tror jag. Helt klart skilt från kommunen iaf.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-10-28 17:03:23

matgar skrev:Boendestöd är något du får via kommunen. Nästan allt via LSS går via kommunen.


Boendestöd ges av kommunen, men det är inte LSS-lagstiftningen som är grund för detta, utan Socialtjänstlagen. Det handläggs dock vanligen av samma handläggare som för LSS.

Skillnaden är att just att det är SoL och inte LSS som insatsen går via rent juridiskt gör att man i vissa landsting nekar "tandvårdskortet" när du har just boendestöd, då det inte ses som en LSS-insats.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Moggy » 2015-10-28 23:36:14

Lånar tråden för lite OT.

Jag var till tandläkaren för första gången på många år. Var givetvis orolig men det visade sig osm tur var vara skapligt bra. Hade ett hål och en del tandsten men inget annat.

Det jag reagerade på vad hur snabbt det gick att göra undersökningen. Tog max 20 min.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om tandvårdskortet

Inläggav matgar » 2015-10-29 0:49:43

Moggy skrev:Lånar tråden för lite OT.

Jag var till tandläkaren för första gången på många år. Var givetvis orolig men det visade sig osm tur var vara skapligt bra. Hade ett hål och en del tandsten men inget annat.

Det jag reagerade på vad hur snabbt det gick att göra undersökningen. Tog max 20 min.

Jag var själv hos tandläkaren förra veckan efter typ 4år, och den första gången sedan jag fått mitt kort.
Jag hade som tur var inga hål (trotts att jag misskött mina tänder). Det gick nog på 20min för mig också.
Dock var jag hos tandhygienisten igår, det tog 40min. Fast hon menade på att det inte var så farligt med tandsten ändå.

Skönt med tandvårdskort samt vanligt frikort. Tog mig själv i kragen och bokade tid innan frikortet gick ut. :)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Om tandvårdskortet

Inläggav Smultron » 2015-11-05 18:57:13

När tror ni landstingen kommer dra in tandvårdskorten eller naggas rejält i kanten på dom med tanke på regeringen nu desperat sparar och drar in på allting för att kunna finansiera den enorma bidraginvandringen?

Efter en "ny tolkning" av LSS-lagen från regeringen anses inte längre andningshjälp för svårt sjuka svenskar som ett "grundläggande behov"..

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.28854 ... n=redirect

När kommer nästa "nya tolkning" av LSS-lagen rörande tandvårdstödskorten?
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-11-05 20:41:10

Smultron skrev:När tror ni landstingen kommer dra in tandvårdskorten eller naggas rejält i kanten på dom med tanke på regeringen nu desperat sparar och drar in på allting för att kunna finansiera den enorma bidraginvandringen?

Efter en "ny tolkning" av LSS-lagen från regeringen anses inte längre andningshjälp för svårt sjuka svenskar som ett "grundläggande behov"..

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.28854 ... n=redirect

När kommer nästa "nya tolkning" av LSS-lagen rörande tandvårdstödskorten?


Tandvårdskortet ligger inte under LSS-lagstiftningen direkt utan det ligger under tandvårdslagens 8§ a p1, i vilken det står att uppsökande verksamhet skall bedrivas hos dem som "omfattas av LSS". Uppsökande verksamhet betyder översatt man har rätt till "intyg om nödvändig tandvård", dvs. tandvårdskort.

Vad som däremot varit på gång är en utredning av just tandvårdslagen där förslaget lyder att "omfattas av" ska bytas ut till "aktiv insats". Oavsett vilket så kan inte landstingen dra in tandvårdskortet för personer som har en insats enligt LSS.

Vad man däremot sparar in på är att man tolkar lagtextens del med "omfattas av" som att man behöver just en aktiv LSS-insats och att det inte räcker med en diagnos som omfattas av LSS. En sådan tolkning gör att folk AS som har enbart boendestöd inte får tandvårdskort då lagstödet för boendestöd ligger under socialtjänstlagen och inte LSS ex. Så på det sättet sparar man in. Men så länge du har en insats enligt LSS så är du garanterad att få tandvårdskort.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Smultron » 2015-11-05 21:12:25

marxisten skrev:
Smultron skrev:När tror ni landstingen kommer dra in tandvårdskorten eller naggas rejält i kanten på dom med tanke på regeringen nu desperat sparar och drar in på allting för att kunna finansiera den enorma bidraginvandringen?

Efter en "ny tolkning" av LSS-lagen från regeringen anses inte längre andningshjälp för svårt sjuka svenskar som ett "grundläggande behov"..

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.28854 ... n=redirect

När kommer nästa "nya tolkning" av LSS-lagen rörande tandvårdstödskorten?


Tandvårdskortet ligger inte under LSS-lagstiftningen direkt utan det ligger under tandvårdslagens 8§ a p1, i vilken det står att uppsökande verksamhet skall bedrivas hos dem som "omfattas av LSS". Uppsökande verksamhet betyder översatt man har rätt till "intyg om nödvändig tandvård", dvs. tandvårdskort.

Vad som däremot varit på gång är en utredning av just tandvårdslagen där förslaget lyder att "omfattas av" ska bytas ut till "aktiv insats". Oavsett vilket så kan inte landstingen dra in tandvårdskortet för personer som har en insats enligt LSS.

Vad man däremot sparar in på är att man tolkar lagtextens del med "omfattas av" som att man behöver just en aktiv LSS-insats och att det inte räcker med en diagnos som omfattas av LSS. En sådan tolkning gör att folk AS som har enbart boendestöd inte får tandvårdskort då lagstödet för boendestöd ligger under socialtjänstlagen och inte LSS ex. Så på det sättet sparar man in. Men så länge du har en insats enligt LSS så är du garanterad att få tandvårdskort.
Det var just den formuleringen det var sånt tjafs om förut, då vissa landsting tolkade "omfattas av" som att man måste ha aktiv insats enligt LSS. Något man inte alls behöver. Men lagar kan som bekant ändras och det finns alltid kryphål som kan användas. Skulle de ändra på förmuleringen kommer det bara resultera i att många som egentligen inte behöver insats kommer att söka sådan för syns skull om de är tvungna.
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Kanin » 2015-11-05 21:34:23

1. Det är Högsta Förvaltningsdomstolen, inte regeringen, som har fastslagit att LSS ska tolkas så att ”annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade” enbart gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar.
2. Angående tandvårdsstödet nödvändig tandvård är lagens intention oklar och den är därmed enligt Socialstyrelsen beklagligt nog öppen för tolkning.
3. Vänligen besudla inte även den här tråden med dina åsikter om "den enorma bidraginvandringen".
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-11-05 21:35:30

Smultron skrev:Det var just den formuleringen det var sånt tjafs om förut, då vissa landsting tolkade "omfattas av" som att man måste ha aktiv insats enligt LSS. Något man inte alls behöver. Men lagar kan som bekant ändras och det finns alltid kryphål som kan användas. Skulle de ändra på förmuleringen kommer det bara resultera i att många som egentligen inte behöver insats kommer att söka sådan för syns skull om de är tvungna.


Är det tjafs om ännu, och jo, inom vissa landsting behöver man fortfarande det då det inte finns några prejudikat på området. Anledningen till avsaknaden av prejudikat är att Tandvårdslagen går under Hälso- och sjukvårdslagen och beslut enligt HSL kan ej överklagas. Så tyvärr råder fortfarande osäkerhet om saken.

Och ja, lagar kan ändras. För något år sedan så inkom en rapport från Socialstyrelsen där man föreslog en förändring av Tandvårdslagens 8§ där "omfattas av" skulle förändras till "aktiv insats" dvs. en hårdare formulering (som är likadan som många landsting tolkar den idag). Denna rapport har legat på Socialdepartementet för beredning sedan dess och vad jag vet så har det ej kommit ut på remiss ännu.

Men som det är idag är tolkningen "du behöver en LSS-insats som är aktiv" hos många landsting, dvs. boendestöd enligt SoL räknas inte, och utan insats helt är du helt körd i många landsting. Detta pga. den luckan.

Och ja, det kan det göra, något som kan vara ett rejält problem, främst utvecklingsmässigt. Om man bor på serviceboende ex. varför ska man då gå över till boendestöd? Mindre stöd, boendestöd kan kosta pengar då det är en SoL-insats samt tandvårdsstödet kan ryka beroende på landsting.

Men gällande om man behöver aktiv insats eller ej är det tyvärr en tolkningsfråga då beslut ej kan överklagas finns inget rättsligt prejudikat på frågan. Bl.a därför Socialstyrelsen rapport om förtydling av lagen skrevs, tyvärr så var den ett steg i fel riktning.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-11-05 21:39:10

Kanin skrev:1. Det är Högst Förvaltningsdomstolen, inte regeringen, som har fastslagit att LSS ska tolkas så att ”annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade” enbart gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar.
2. Angående tandvårdsstödet nödvändig tandvård är lagens intention oklar och den är därmed enligt Socialstyrelsen beklagligt nog öppen för tolkning.
3. Vänligen besudla inte även den här tråden med dina åsikter om "den enorma bidraginvandringen".


1... 2... 3... BRAVO!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Smultron » 2015-11-05 22:31:03

Kanin skrev:1. Det är Högst Förvaltningsdomstolen, inte regeringen, som har fastslagit att LSS ska tolkas så att ”annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade” enbart gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar.
2. Angående tandvårdsstödet nödvändig tandvård är lagens intention oklar och den är därmed enligt Socialstyrelsen beklagligt nog öppen för tolkning.
3. Vänligen besudla inte även den här tråden med dina åsikter om "den enorma bidraginvandringen".
Nu framför du ju själv åsikter med ord som "besudla". Det är ju ett faktum att regeringen nu desperat försöker spara in på allt som går pga av hastigt uppkomna drastiska kostnadsökningar. Det är alltid lättast att gå på de svagaste grupperna. När man till med inte drar sig för att dra in hjälp för personer som har svårt att andas är det inte svårt att föreställa sig att de gärna vill dra in saker som tandvårdstödskort. Den nämsta framtiden kommer snart att visa vad som kommer att hända.
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-11-05 22:35:51

Smultron skrev:Nu framför du ju själv åsikter med ord som "besudla". Det är ju ett faktum att regeringen nu desperat försöker spara in på allt som går pga av hastigt uppkomna drastiska kostnadsökningar. Det är alltid lättast att gå på de svagaste grupperna. När man till med inte drar sig för att dra in hjälp för personer som har svårt att andas är det inte svårt att föreställa sig att de gärna vill dra in saker som tandvårdstödskort. Den nämsta framtiden kommer snart att visa vad som händer.


Är ju inte regeringen som gjort utan Högsta Förvaltningsdomstolen som består av väldigt torra jurister som tolkar lagtexten samt förarbetena till den, inget annat, som kommit fram till denna tolkning. Det de kollat på är förarbetena och lagtexten från 1994 och har absolut NOLL med det dagspolitiska läget att göra. Regeringen stiftar lagtexten, domstolar tolkar den. Vid oklarheter så säger domstolen vad lagtextens intention var. De har en tolkning, normalt funtade människor en annan. Tyvärr är det domstolens tolkning som gäller denna gången.

Man har inte rört nuvarande lagstiftning eller liknande från regeringshåll, utan domstolarna har utarbetat en ny praxis. Dock vad jag förstått på regeringens kommentarer om saken skall man se över rådande lagstiftning för att se till att denna nya praxis inte står sig. Men detta lär ta tid tyvärr. Men det har inget med besparingar eller liknande att göra, utan det är enbart ren juridik inblandat. Tyvärr från Sveriges högsta juridiska institution i dessa frågor, så deras tolkning gäller tills det lagtexten förändras.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav mondo beyondo » 2016-02-08 18:55:18

Jag har fått tandvårdskort och ringde Folktandvården och sa att jag har tandvårdskort, personen jag pratade med där visste inte vad det var/är.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-02-09 21:24:52

mondo beyondo skrev:Jag har fått tandvårdskort och ringde Folktandvården och sa att jag har tandvårdskort, personen jag pratade med där visste inte vad det var/är.

Kan bero på att det heter Tandvårdsstödsintyg, inte tandvårdskort.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in