Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-25 3:01:53

Gripandekylig skrev:Eventuellt skulle ju asperger kunna vara en riskfaktor för extremistisk åsiktstillhörighet. Se den här tråden exempelvis. Angående konnexiteten mellan just skolmassakrer och asperger verkar den dock mer generellt ha gått mer direkt mellan diagnosen och uppkomsten av utanförskap, men det är givetvis svårt att svara på om mördarna diagnosticerats med AS, eftersom att de varit utfrysta eller om de blivit utfrysta därför att de haft en neuropsykiatrisk predisposition inom det högfungerande autistiska spektrumet.

Asperger är ju ingen objektivt ställd diagnos utan någonting man kan råka sätta på patienter som uppvisar autismspektrumrelaterade symptom av andra orsaker än neuropsykiatriska. Deprimerade individer, personer som utsatts för mobbning och andra människor kan i dagsläget ges aspergerdiagnoser trots att de, om man tillämpat DNA-screening eller någon avancerad neuroimagingteknik eller vad det nu kan bli, inte hade fått diagnosen - om nu någon objektiv diagnostiseringsmetod funnits.

Mestadels verkar de idag dessvärre epidemiska skolmassakrerna ofta motiveras av hämnd på ett samhälle man anser agerat otillräckligt för att förhindra det utanförskap gärningsmännen funnit sig i. Utanförskapet som symptom är nog en mer rättvisande gemensam nämnare än asperger som diagnos, för symptomet är mer evident påvisbart.


Där finns vissa oklarheter med inlägget du hänvisar till. Menar du att aspergare baserar sin partitillhörighet på andra grunder än neurotyper?

Jag tror inte aspergers påverkar åsikter, utan snarare hur man förhåller sig till dem.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 3:03:28

Alien skrev:Nu tycker jag ni verkar mest bekymrade över att någon skulle titta snett på er, mindre intresserade av om det hade gått att förhindra tragedin.


Det har hänt en gång. Nu vill jag förstås inte att ngt liknande ska hända igen, men jag tror inte vi kan se några mönster direkt av en ensam händelse. Det kanske känns otryggt att veta att detta inte kunde förhindrats. Men ibland är livet så.

Det finns väldigt många människor som är introverta eller har sociala rädslor. Det är en alldeles för stor grupp för att kunna utnämnas till riskgrupp. Jag tycker personligen att det är skrämmande att man försöker patologisera allt som inte är extremnormalt. Att hålla sig på sig kant ska i sig inte få folk att undra om man ska mörda dem...

Det behöver också betonas att många gör våldsbrott som har ett socialt normalt liv.

Ja, nu var han ju på något vis sjuk, men vem kunde ha upptäckt det? Alla verkar ju chockade över att det gick såhär. Då kan man nog tro att han helt enkelt inte gick att upptäcka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 3:03:52

debase skrev:Där finns vissa oklarheter med inlägget du hänvisar till. Menar du att aspergare baserar sin partitillhörighet på andra grunder än neurotyper?

Jag tror inte aspergers påverkar åsikter, utan snarare hur man förhåller sig till dem.

Nej, jag menar att aspergare kanske baserar sina partitillhörigheter på andra grunder än neurotypiska personer; det är i vart fall vad undersökningen i den länkade tråden skulle kunna antyda.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 3:12:13

Alien skrev:Vad fan lägger du för ord i munnen på mig!


Du patologiserar hellre en individ än ser sammanhanget tycker iallafall jag att det verkar som. Själv tror jag inte att man löser problem med utanförskap genom att ta den som är utanför åt sidan och behandla denne. Jag tror det som hjälper på lång sikt är en idé om att i vårt samhälle ska alla inkluderas.

Du förkastar den idén genom att lägga allt på en person. Den som det är fel på. Inget annat tror jag kan stoppa sådant här våld än ett samhälle där alla får känna att de är OK. Det kan synas flummigt ja, men jag står för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 3:15:51

kiddie skrev:
Alien skrev:Nu tycker jag ni verkar mest bekymrade över att någon skulle titta snett på er, mindre intresserade av om det hade gått att förhindra tragedin.


Det har hänt en gång. Nu vill jag förstås inte att ngt liknande ska hända igen, men jag tror inte vi kan se några mönster direkt av en ensam händelse. Det kanske känns otryggt att veta att detta inte kunde förhindrats. Men ibland är livet så.

Det har hänt tre gånger i Sverige (plus en massaker som förbereddes men där polisen förhindrade den), men massor av gånger i USA. Visst, det är kanske så att det omöjligt kunde ha hindrats. Men dessa hatiska tanker har byggts upp under flera år, det var inget som kom plötsligt. Så det borde ha funnits en chans att ana att han inte mådde bra. Han var säkert deprimerad lång tid.

Det finns väldigt många människor som är introverta eller har sociala rädslor. Det är en alldeles för stor grupp för att kunna utnämnas till riskgrupp. Jag tycker personligen att det är skrämmande att man försöker patologisera allt som inte är extremnormalt. Att hålla sig på sig kant ska i sig inte få folk att undra om man ska mörda dem...

Kan man inte tänka sig att de som har social fobi och är deprimerade kan behöva hjälp oavsett risken för brott? Ska man tycka att det är ok att barn mår dåligt och se det som et övergrepp att upptäcka dem?

Det behöver också betonas att många gör våldsbrott som har ett socialt normalt liv.

Ja, det är klart att det är svårare att upptäcka dem. Men sådana här brott brukar begås av just deprimerade och haatiska enstöringar. Dem borde det gå att upptäcka i tid och hjälpa.

Ja, nu var han ju på något vis sjuk, men vem kunde ha upptäckt det? Alla verkar ju chockade över att det gick såhär. Då kan man nog tro att han helt enkelt inte gick att upptäcka.

Kanske inte i just detta fall. Men som jag skrivit tidigare så finns det många tysta barn som mår dåligt, och det är något som skolan borde upptäcka tidigare. Eleverna tillbringar ju (minst) nio år där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-25 3:16:59

Gripandekylig skrev:
debase skrev:Där finns vissa oklarheter med inlägget du hänvisar till. Menar du att aspergare baserar sin partitillhörighet på andra grunder än neurotyper?

Jag tror inte aspergers påverkar åsikter, utan snarare hur man förhåller sig till dem.

Nej, jag menar att aspergare kanske baserar sina partitillhörigheter på andra grunder än neurotypiska personer; det är i vart fall vad undersökningen i den länkade tråden skulle kunna antyda.


Vad jag menar är givetvis om det var tesen du utgick ifrån. Ja, det är möjligt att det kan påverka varför man röster på ett parti. Fast det är nog väldigt generaliserande ändå. Finns troligtvis många neurotyper som röstar på SD av intoleranta skäl, liksom det finns många aspergare som röstar på partiet av vettigare orsaker, för att hänvisa till exemplet. Men visst har det slagit mig också att många med AS är kategoriska, vilket i sin tur kan leda till fanatiska utfall.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 3:23:32

kiddie skrev:
Alien skrev:Vad fan lägger du för ord i munnen på mig!


Du patologiserar hellre en individ än ser sammanhanget tycker iallafall jag att det verkar som. Själv tror jag inte att man löser problem med utanförskap genom att ta den som är utanför åt sidan och behandla denne. Jag tror det som hjälper på lång sikt är en idé om att i vårt samhälle ska alla inkluderas.

Du förkastar den idén genom att lägga allt på en person. Den som det är fel på. Inget annat tror jag kan stoppa sådant här våld än ett samhälle där alla får känna att de är OK. Det kan synas flummigt ja, men jag står för det.

Ja, den som begår brottet är den som ansvarig, att skylla på samhället blir för flummigt.

Jag fattar inte hur du tror att en elev i utanförskap ska kunna hjälpas utan att behandlas el i värsta fall byta skola. Ska alla de andra eleverna behandlas för att bli mer inkluderande? I detta fall var det inte så att de medvetet exkluderade honom genom mobbning, han exkluderade sig själv (för att han inte orkade annat, antagligen).

Ett samhälle som inkluderar alla låter vackert, men det känns inte som det är nära förestående.

Och för alla som predikar isoleringens välsignelser, att isolera sig och endast "umgås" via nätet med dem som har samma hatiska tankar som en själv låter inte sunt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 3:24:06

debase skrev:
Gripandekylig skrev:
debase skrev:Där finns vissa oklarheter med inlägget du hänvisar till. Menar du att aspergare baserar sin partitillhörighet på andra grunder än neurotyper?

Jag tror inte aspergers påverkar åsikter, utan snarare hur man förhåller sig till dem.

Nej, jag menar att aspergare kanske baserar sina partitillhörigheter på andra grunder än neurotypiska personer; det är i vart fall vad undersökningen i den länkade tråden skulle kunna antyda.


Vad jag menar är givetvis om det var tesen du utgick ifrån. Ja, det är möjligt att det kan påverka varför man röster på ett parti. Fast det är nog väldigt generaliserande ändå. Finns troligtvis många neurotyper som röstar på SD av intoleranta skäl, liksom det finns många aspergare som röstar på partiet av vettigare orsaker, för att hänvisa till exemplet. Men visst har det slagit mig också att många med AS är kategoriska, vilket i sin tur kan leda till fanatiska utfall.

Nej jag utgår inte från den hypotesen. Det inlägg jag skrev ovan hade som huvudsyfte att förklara varför diagnosen asperger är en sämre gemensam nämnare mellan skolmördare än symptomet utanförskap.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-25 3:26:49

Gripandekylig skrev:Jag anser inte att människor som befinner sig i utanförskap är onda utan jag anser att utanförskap är ont.
Att vilja slippa människor måste också vara en rättighet som ingen skall inskränka.

Alien skrev:Tror du inte de som har AS blir stämplade ändå, även utan diagnos? Som "konstiga", "omöjliga" etc.
Genom att en auktoritet står bakom diagnosen så får omgivningen vatten på sin kvarn.

kiddie skrev:Jag tycker det är viktigare att man faktiskt tar tag i de som redan nu bedriver våld (=mobbare), de har redan bekänt färg, där finns det ingen tvekan längre vad de går för.
Fast både skola och rättsväsendet visar ju att man skiter i detta. Så man kan ju få en del funderingar angående dessa organisationer. Skolverket introducerade om jag minns rätt dessutom antimobbningsmetoder som förvärrade saker istället för att det byggde på vetenskapliga studier. Detta lyckades finska skolverket få rätt.

Alien skrev:Att få en diagnos är inte samma sak som att bli "registrerad av staten".
Det står i den elektroniska journalen och kan således bli föremål för ändamålsglidning.

Alien skrev:Du verkar ju vara helt emot psykologin öht.
Det finns not tre komponenter i detta. Inkompetens, förutfattade meningar om klientelet och resursbrist. Utifrån det så lär inte mycket gott komma.

Gripandekylig skrev:Eventuellt skulle ju asperger kunna vara en riskfaktor för extremistisk åsiktstillhörighet. Se den här tråden exempelvis.
Med tanke på den dårskap som genomförs i dagsläget så faller nog den analysen.

Gripandekylig skrev:Mestadels verkar de idag dessvärre epidemiska skolmassakrerna ofta motiveras av hämnd på ett samhälle man anser agerat otillräckligt för att förhindra det utanförskap gärningsmännen funnit sig i. Utanförskapet som symptom är nog en mer rättvisande gemensam nämnare än asperger som diagnos, för symptomet är mer evident påvisbart.
Aktiv respekt och inklusion är väl det som behövs. Men för att få till det så behövs både kompetens och kurage vilket saknas i dagsläget.

Alien skrev:Nu tycker jag ni verkar mest bekymrade över att någon skulle titta snett på er, mindre intresserade av om det hade gått att förhindra tragedin.
Detta hänger dock ihop. Om det blir okej att titta snett på andra så skapar man grogrund för fler tragedier. Man kan förhindra dessa genom att göra om skolan till en säkerhetsbunker eller så kan man acceptera att det kanske inträffar något vart 30:e år och att det i sin tur inte blir värre för att man har ett tryggt och mänskligt samhälle i övrigt. Det har ju gått förut i sverige så det gäller att återskapa de goda delarna av det samhället.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 3:34:27

plåtmonster skrev:
Gripandekylig skrev:Mestadels verkar de idag dessvärre epidemiska skolmassakrerna ofta motiveras av hämnd på ett samhälle man anser agerat otillräckligt för att förhindra det utanförskap gärningsmännen funnit sig i. Utanförskapet som symptom är nog en mer rättvisande gemensam nämnare än asperger som diagnos, för symptomet är mer evident påvisbart.
Aktiv respekt och inklusion är väl det som behövs. Men för att få till det så behövs både kompetens och kurage vilket saknas i dagsläget.

Vad tror du om exempelvis idén om kamratskaps- och respektavhängig CSN-belöning som presenterades tidigare?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-25 3:40:24

Problemet blir att någon annan än den det berör skulle bedöma det hela. Det blir oftast allvarliga problem med sådana system.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 3:42:37

plåtmonster skrev:
Gripandekylig skrev:Jag anser inte att människor som befinner sig i utanförskap är onda utan jag anser att utanförskap är ont.
Att vilja slippa människor måste också vara en rättighet som ingen skall inskränka.

Alien skrev:Tror du inte de som har AS blir stämplade ändå, även utan diagnos? Som "konstiga", "omöjliga" etc.
Genom att en auktoritet står bakom diagnosen så får omgivningen vatten på sin kvarn.

kiddie skrev:Jag tycker det är viktigare att man faktiskt tar tag i de som redan nu bedriver våld (=mobbare), de har redan bekänt färg, där finns det ingen tvekan längre vad de går för.
Fast både skola och rättsväsendet visar ju att man skiter i detta. Så man kan ju få en del funderingar angående dessa organisationer. Skolverket introducerade om jag minns rätt dessutom antimobbningsmetoder som förvärrade saker istället för att det byggde på vetenskapliga studier. Detta lyckades finska skolverket få rätt.

Alien skrev:Att få en diagnos är inte samma sak som att bli "registrerad av staten".
Det står i den elektroniska journalen och kan således bli föremål för ändamålsglidning.

Alien skrev:Du verkar ju vara helt emot psykologin öht.
Det finns not tre komponenter i detta. Inkompetens, förutfattade meningar om klientelet och resursbrist. Utifrån det så lär inte mycket gott komma.

Gripandekylig skrev:Eventuellt skulle ju asperger kunna vara en riskfaktor för extremistisk åsiktstillhörighet. Se den här tråden exempelvis.
Med tanke på den dårskap som genomförs i dagsläget så faller nog den analysen.

Gripandekylig skrev:Mestadels verkar de idag dessvärre epidemiska skolmassakrerna ofta motiveras av hämnd på ett samhälle man anser agerat otillräckligt för att förhindra det utanförskap gärningsmännen funnit sig i. Utanförskapet som symptom är nog en mer rättvisande gemensam nämnare än asperger som diagnos, för symptomet är mer evident påvisbart.
Aktiv respekt och inklusion är väl det som behövs. Men för att få till det så behövs både kompetens och kurage vilket saknas i dagsläget.

Alien skrev:Nu tycker jag ni verkar mest bekymrade över att någon skulle titta snett på er, mindre intresserade av om det hade gått att förhindra tragedin.
Detta hänger dock ihop. Om det blir okej att titta snett på andra så skapar man grogrund för fler tragedier. Man kan förhindra dessa genom att göra om skolan till en säkerhetsbunker eller så kan man acceptera att det kanske inträffar något vart 30:e år och att det i sin tur inte blir värre för att man har ett tryggt och mänskligt samhälle i övrigt. Det har ju gått förut i sverige så det gäller att återskapa de goda delarna av det samhället.


Väldigt bra skrivet. Alltihop.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-25 3:44:03

Gripandekylig skrev:Nej jag utgår inte från den hypotesen. Det inlägg jag skrev ovan hade som huvudsyfte att förklara varför diagnosen asperger är en sämre gemensam nämnare mellan skolmördare än symptomet utanförskap.


Jag får nog erkänna att jag börjar bli lite trött. Du pratar om utanförskap och extrem åsiktstillhörighet och hänvisar sedan till ett inlägg som rör ett av Sveriges största partier. Jag har försökt uttolka det så gott det går, men förstår att vi verkar tala förbi varandra.

Men om vi bortser från det där, så kan säkert personer i utanförskap löpa risk för att inta radikala hållningar, vilket jag antar var poängen. Om inte så ger jag upp för ikväll i alla fall. :D
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav River » 2015-10-25 3:59:48

Jeg har fått vondt i hodet og går og legger meg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 6:04:32

plåtmonster skrev:Problemet blir att någon annan än den det berör skulle bedöma det hela. Det blir oftast allvarliga problem med sådana system.

Det kanske skulle kunna gå att bygga in något som kontinuerligt kan analysera svettens konsistens i en smartwatch så att man utifrån information om GPS-position och markörer så som kortisolhalt kan avgöra vilken emotionell reaktion människor får av interaktion med vilken individ.

Det skulle ju krävas stora mängder data att analysera över tid för att man skulle få fram säkrare resultat på vilken problemperson som med sin mobbning orsakat den mobbade ångest, men på så vis kanske man skulle kunna kartlägga och identifiera vilka enskilda mobbare som skulle behöva behandlas - för att på sikt motverka hat och utanförskap såväl bland mobbarna som bland offren.

Enskilda lärares godtycke leder ju, som du påpekar, till problem med risk för subjektivitet och om man istället låter datorprogram analysera objektiva biodata så som puls och kortisolhalt som borde kunna inrymmas i en klocka i kombination med sensorer för igenkänning av vilka "spelare" som finns med på planen (Wi-Fi, bluetooth, GPS m.m.) så skulle IRL-mobbning kunna upptäckas mer konkret.

Då borde man även få upp en tydligare bild av hur mobbaren lärt sig dumheterna av någon alkoholiserad förälder eller hur det nu kunde vara. Generellt skulle det kunna bli revolutionerande för psykologer och sociologer att använda för att bekämpa hat och utfrysning som kan leda till de nationalistiska åsikter som legat bakom svärdattacken som Wolfensteinpojken utförde.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-25 7:59:56

Gripandekylig skrev:
River skrev:Dust! Må jo ta med det jeg har sitert da!

Jag förstår inte den här meningen heller tyvärr. Skulle du kunna skriva det på engelska istället?

kiddie skrev:Alla har som det är nu möjlighet att söka vård. Det finns ingen anledning att peka ut någon som redan känner sig annorlunda och utstött och komma och säga att han nog behöver "tala med någon".

I det fall det finns mobbare, DE kanske ska gå och tala med någon? Verkar inte det vettigare?

Uppenbarligen har det inte räckt att ge gärningsmannen möjlighet att på eget initiativ söka kontakt med någon att anförtro sig till så jag tror att det skulle kunna vara nyttigt att se över möjligheterna till ökad uppmärksamhet bland lärare för att identifiera den sortens hat, rasism och eventuellt utanförskap som drivit gärningsmannen att genomföra svärdattacken. Både de som mobbas och mobbarna kan gott i ökad grad erbjudas chans att tala med psykolog.


Varför skulle någon som vill göra något liknande säga det till psykologen?
Hur tröga tror du folk är, eller tror du att alla säger sanningen och hela sanningen till personer de vet kan ställa till det för en?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-25 8:14:04

Gripandekylig skrev:Det kanske skulle kunna gå att bygga in något som kontinuerligt kan analysera svettens konsistens i en smartwatch så att man utifrån information om GPS-position och markörer så som kortisolhalt kan avgöra vilken emotionell reaktion människor får av interaktion med vilken individ.


Öööö så vi ska totalövervaka en massa individer för att hitta de två per årskull som är i riskzonen?

Nej tack. 1984 på steroider är inget vi behöver.
Vill du människans väl kommer du längre genom tobaks- och alkoholförbud samt lagstadgad träning 2-3 ggr veckan.

Du vill skapa ett extremt totalitärt samhälle för att förhindra ett fåtal fall av lite grövre brott. Samtidigt verkar du inte inse vilken droppe i havet denna typ av händelse är i förhållande till allt djävulskap som händer.
Du har fokus på fel ställe.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-25 15:15:09

Gripandekylig skrev:Det borde dock ha varit hälsosammare för gärningsmannen att ha vuxit upp i en miljö där han kunnat skaffa kompisar av all världens kulturer och etniciteter så att han kanske haft mindre risk att övertygas om rasistiska fördomar så som de sverigedemokratiska och nazistiska påhitt han använt för att legitimera försöken till massmord nu i veckan.

Trams. Jag sätter min hatt i pant på att precis en sån uppväxtmiljö - omgiven av invandrare och 50-11 "kulturer" utan nån djävla ordning - är en av de viktigare beståndsdelarna i den soppa som danade vår lille fäktare.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-25 15:23:17

Gripandekylig skrev:[...] händelsen i sig är fascinerande lik IKEA-morden [...]

Ja, vare sig IKEA-morden eller de i Trollhättan hade inträffat om inte landet var fullt med utlänningar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-25 15:30:50

Alien skrev:Personer som är socialt utfrysta behöver hjälp och stöd.

Personligen hade jag nöjt mig med lugn och ro när det begav sig. Gärna lite sex också.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 16:57:22

Fenren skrev:Varför skulle någon som vill göra något liknande säga det till psykologen?
Hur tröga tror du folk är, eller tror du att alla säger sanningen och hela sanningen till personer de vet kan ställa till det för en?

Jag menade att om man hade erbjudit personer i hans närhet och han själv en möjlighet att tala med psykolog - eller andra liknande vård- och socialinsatser för att stävja spridandet av hat, redan när han var kanske 7 år eller ännu tidigare hade man möjligtvis kunnat föra in hans liv på en annan bana än att gå mot att skapa en mördare.

Fenren skrev:Öööö så vi ska totalövervaka en massa individer för att hitta de två per årskull som är i riskzonen?

Nej, helst inte. Som sagt vore det lämpligare ifall man kunde förebygga våldet på annat sätt - men det är definitivt en intressant tanke. Vidare kunde man på så vis få tillgång till mängder av biodata om sig själv, om man fick plats med en hel masspektrometer i klockan, och då skulle man kunna få veta mycket - och kanske ha den installerad i kontakt med blodomloppet under huden.

Det kan vara en metod för att ge då bra objektiv data som möjligt till såväl individens som statens och möjligen även storföretags marknadsföringsavdelningars kartläggningsapparater av hur känslor fungerar. Självklart är det behagligare om de här känslorna kan bevaras mer privata och att viss integritet behålls i förhållande till andra större grupper av människor och som du påpekar så lär tekniken, i takt med att den hamnar på eller i var mans kropp för individens häsosyften, riskera att utnyttjas ja.

Det vore ett värdefullt verktyg för vårdsystemet att använda, men visst är det bäst om vi slipper förslavas.

Fenren skrev:Du vill skapa ett extremt totalitärt samhälle för att förhindra ett fåtal fall av lite grövre brott. Samtidigt verkar du inte inse vilken droppe i havet denna typ av händelse är i förhållande till allt djävulskap som händer.
Du har fokus på fel ställe.

Nej, då har du missförstått inläggsförslagets sortering i min i tråden förmedlade tanke. Förslagsvis bör du i framtiden formulera ovanstående påstående som en fråga, för att inte riskera att förnärma de medlemmar som kanske värderat dina ord högre än vad jag gör, tagit åt sig av "anklagelsen" och känt sig sårade. Jag har märkt av att det är ganska vanligt att individer skriver här vars självkänslor är väldigt svaga och avhängiga de övriga forumisternas bekräftelser.

Så ett tips är att uttrycka dig försiktigare så att du inte riskerar att utöver att bara förtala dessa dessutom råka såra dem; det är nämligen den typen av många droppar mobbning små som leder till att de mobbade personerna får material att i sina skadade hjärnor utforma till skäl att begå skolmassakrer.

Åter till det specifika innehåller så måste man läsa alla inlägg för att se i vilken ordning det förslaget lagts fram och till vilket syfte inlägget skrivits. Nu har jag varit så grundlig i sågandet av ditt alltför aggressivt utformade inlägg så jag ska kompensera dig med en kortare recap så att du slipper lusläsa igenom tråden; jag har rekommenderat att motverka hatets uppkomst istället för att stävja dess effekter.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav DIProgan » 2015-10-25 19:54:29

11218155_1564956733724858_2805296224302281754_n.jpg
Sant så sant
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 20:01:50

nallen skrev:
Gripandekylig skrev:[...] händelsen i sig är fascinerande lik IKEA-morden [...]

Ja, vare sig IKEA-morden eller de i Trollhättan hade inträffat om inte landet var fullt med utlänningar.


Och inga kvinnomord hade inträffat om det inte fanns några kvinnor. Och inga judeutrotningar om det inte fanns några judar. Blame the victim, kallas det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-25 20:06:40

Med skillnaden att kvinnorna och möjligen även judarna faktiskt hade nåt här att göra - i de fall då de är svenskar. Så jag kallar det snarare att värna sina egna.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in