Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-25 2:13:20

Gripandekylig skrev:Just precis - missförståndet måste ha uppkommit av att du inte uppfattat betydelsen av ges möjlighet i den tidigare formuleringen.


På vilket sätt hindras de att från att få hjälp idag menar du?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:15:57

kiddie skrev:Alla har som det är nu möjlighet att söka vård. Det finns ingen anledning att peka ut någon som redan känner sig annorlunda och utstött och komma och säga att han nog behöver "tala med någon".

I det fall det finns mobbare, DE kanske ska gå och tala med någon? Verkar inte det vettigare?


Nej, eftersom mobarna inte lider så har de ingen motivation att tala med en psykolog. Däremot den mobbade, men om hen uppfattar det som utpekande så vägrar hen. Nu verkar det inte som denne förövare ens var aktivt mobbad. Och det verkar inte som det var klasskamraterna det var "fel på".

Den som först borde upptäcka om någon är ensam och isolerad är väl lärarna. En lärare borde försökt tala med honom. Och även med föräldrarna. En diagnos hade kanske gjort saken bättre; värre hade det knappast kunnat bli.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:17:11

debase skrev:
Gripandekylig skrev:Just precis - missförståndet måste ha uppkommit av att du inte uppfattat betydelsen av ges möjlighet i den tidigare formuleringen.


På vilket sätt hindras de att från att få hjälp idag menar du?

Jag menar inte att de hindras från att få hjälp idag; du måste ha missförstått någonting mer där.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav River » 2015-10-25 2:19:01

Gripandekylig skrev:
River skrev:Dust! Må jo ta med det jeg har sitert da!

Jag förstår inte den här meningen heller tyvärr. Skulle du kunna skriva det på engelska istället?

kiddie skrev:Alla har som det är nu möjlighet att söka vård. Det finns ingen anledning att peka ut någon som redan känner sig annorlunda och utstött och komma och säga att han nog behöver "tala med någon".

I det fall det finns mobbare, DE kanske ska gå och tala med någon? Verkar inte det vettigare?

Uppenbarligen har det inte räckt att ge gärningsmannen möjlighet att på eget initiativ söka kontakt med någon att anförtro sig till så jag tror att det skulle kunna vara nyttigt att se över möjligheterna till ökad uppmärksamhet bland lärare för att identifiera den sortens hat, rasism och eventuellt utanförskap som drivit gärningsmannen att genomföra svärdattacken. Både de som mobbas och mobbarna kan gott i ökad grad erbjudas chans att tala med psykolog.

Forstår ikke hvorfor du ikke tok med min siterte tekst, og jeg vil ikke skrive mer i denne tråden.
Senast redigerad av River 2015-10-25 2:23:47, redigerad totalt 2 gånger.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:19:23

kiddie skrev:
Alien skrev:Svårt att behålla ögonkontakten, ringer det några klockor?


Ja. En odiagnostiserad ÄSSBURGARE. Hur fan lyckades han inte bli DXad???

Vi ska stämplas och hållas kort. Då händer inte såna här brott.


Aspiga drag hade han iaf. Det verkar som du tycker det varit värsta övergreppet om man får diagnos. Jag tycker det verkar som det varit bättre än detta. "Stämpelteorin" håller jag inte alls med om. Tror du inte de som har AS blir stämplade ändå, även utan diagnos? Som "konstiga", "omöjliga" etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 2:23:44

Grejen är att han inte verkade så avvikade i skolan. Så man får nog fråga tusentals unga om de vill ha vård då. Ska det räcka med att man håller sig för sig själv och har en avvikande politisk åsikt? Jag tycker inte det. Han verkar ju inte sänt ut några starka signaler alls.

Sen att sjukförklara någon som inte är med i gänget är ju helt bisarrt särskilt om man anser att mobbare inte har behov av någon form av hjälp.

Nu verkade han ju vare sig mobbad eller utfryst, men att bli utfryst får inte bli ett tecken på att man är sjuk i huvudet. Då säger man ju att de som vet bäst om man är en bra människa är mobbare. Herregud!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:24:01

Gripandekylig skrev:
debase skrev:Personer ska som är socialt utfrusna ska alltså anklagas på förhand för att smida onda planer och därmed tvingas rentvå sig inför en psykolog?

Nej, jag tänkte att barn som framstår som att uppleva sig socialt utfrusna ska få en chans att komma i kontakt med vuxna som kan hjälpa dem att känna sig mindre utfrusna.

River skrev:Noe uheldig formulering på et forum som dette kanskje.

Vad menar du? Vad betyder uheldig?


"Uheldig" betyder "olycklig". Jag gissade det av sammanhanget men slog upp det för säkerhets skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 2:25:45

Alien skrev:Tror du inte de som har AS blir stämplade ändå, även utan diagnos? Som "konstiga", "omöjliga" etc.


Asså de som ger sig på oss är ju då andra elever i allmänhet.

Vad du föreslår är ju att dessa ungar ska typ registeras undersökas kontrolleras regelbundet av mamma staten. Det är faktiskt ännu äckligare än mobbning.
Senast redigerad av kiddie 2015-10-25 2:26:01, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:25:51

kiddie skrev:Sen att sjukförklara någon som inte är med i gänget är ju helt bisarrt särskilt om man anser att mobbare inte har behov av någon form av hjälp.

Jag är inte säker på ifall du replikerar något av mina inlägg men för att vara extra tydlig utifall att så vill jag påpeka att jag inte förespråkat att sjukförklara utfrysta individer, men jag misstänker delvis att du kanske kommunicerar med någon annan så bortse ifrån detta i så fall.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav debase » 2015-10-25 2:26:55

Den gemensamma nämnaren bland många skolmördare tycks dock varken vara hat eller rasism, utan Aspergers syndrom. Frågan är om vi, aspergare som förhoppningsvis inte mördar folk, kan dra någon slutsats av det här i forumet, eller det bara är en trist sanning att konstatera. Det om något är väl en relevant fråga att ställa sig,
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:30:36

Alien skrev:
Gripandekylig skrev:
debase skrev:Personer ska som är socialt utfrusna ska alltså anklagas på förhand för att smida onda planer och därmed tvingas rentvå sig inför en psykolog?

Nej, jag tänkte att barn som framstår som att uppleva sig socialt utfrusna ska få en chans att komma i kontakt med vuxna som kan hjälpa dem att känna sig mindre utfrusna.

River skrev:Noe uheldig formulering på et forum som dette kanskje.

Vad menar du? Vad betyder uheldig?


"Uheldig" betyder "olycklig". Jag gissade det av sammanhanget men slog upp det för säkerhets skull.

Jaha, okej. Tack. Jag misstänker att det han skrev senare kan översättas till något könsordstillmäle så det blir nog ingen längre replik på kommentaren om den uppfattat olyckliga formuleringen anat än att jag hänvisar de som tolkat tanken om ökad vaksamhet bland lärare som något trubbigt angrepp med tvångsvård av utstötta att läsa om formuleringen en gång till och att verkligen ta sig tid att förstå varje ord: i synnerhet ordval så som ges möjlighet vilket indikerar frivillighet och ökad grad av vilket understryker att chanserna till psykologkontakt idag inte är obefintliga - men att de kan förbättras.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:32:14

kiddie skrev:Grejen är att han inte verkade så avvikade i skolan. Så man får nog fråga tusentals unga om de vill ha vård då. Ska det räcka med att man håller sig för sig själv och har en avvikande politisk åsikt? Jag tycker inte det. Han verkar ju inte sänt ut några starka signaler alls.

Sen att sjukförklara någon som inte är med i gänget är ju helt bisarrt särskilt om man anser att mobbare inte har behov av någon form av hjälp.

Nu verkade han ju vare sig mobbad eller utfryst, men att bli utfryst får inte bli ett tecken på att man är sjuk i huvudet. Då säger man ju att de som vet bäst om man är en bra människa är mobbare. Herregud!


Jag tror att det är många som är tysta i skolan som mår dåligt. Men lärarna lägger väl mest märke till dem som bråkar och stör.

Han hade ju inte heller avslöjat sina "avvikande politiska" åsikter. Och jag tror knappast han hade dem när han var liten. F ö så strider åsikten att mörkhyade är mindre värda och bör utrotas mot skolans värdegrund och är just sådant skolan borde ta itu med. Det är inte så att skolan ska vara neutral och tycka alla åsikter är lika bra.

Den som inte är med i något gäng brukar inte må bra. Och blir man mobbad så mår man inte heller bra. Att prata med en lärare/kurator/psykolog är alltså ett bevis på att man är "sjuk i huvudet"? Du verkar ha en väldigt föråldrad uppfattning om psykisk ohälsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 2:34:51

Gripandekylig skrev:Jag är inte säker på ifall du replikerar något av mina inlägg
(...)


Nej. Vad dina inlägg gäller anser jag bara att det leder till mer lidande att försöka behandla de som kommer bli mer stigmatiserade av behandligen.

Vad gäller Alien så är hennes och min människosyn väldigt olika. Jag anser t ex inte att det är ok att skolbarn drivs till självmord av sina mobbare, jag ser även det som ett slags mord. Jag tycker det är viktigare att man faktiskt tar tag i de som redan nu bedriver våld (=mobbare), de har redan bekänt färg, där finns det ingen tvekan längre vad de går för. Istället för att med tveksamma metoder spana in relativt normala elever för att tro att de kan bli ngt farligt.

Att tycka ngn är socialt OK som mobbar är sjukt. Man kan inte komma och säga att han är frisk, han lider inte och han har ju KOMPISAR. Så kan man inte avgöra vad som är normalt och onormalt.

Även om nu inte mördaren var mobbad tycker jag iallafall att det är mycket viktigare att hindra mobbning än massakrer, eftersom mobbning förstör tusentals liv varje år.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav Moggy » 2015-10-25 2:36:32

Frågan vad isolerad och ensam betyder? Var han extremt isolerad och aldrig gick ut och såg folk? Eller satt han bara mycket hemma och tittade på film och tvserier och spelade spel istället för att vara ute och festa? Han hade ju iaf ett jobb så helt isolerad kan han inte ha varit.

Alltså. Sitta mycket hemma och vara intresserad av film, sitta vid datorn mycket, gilla sd-prylar på Facebook och vara udda. Om det är misstänkt då kan dom få komma och hämta och låsa in mig. Spelar iofs inte mycket spel men går på gym regelbundet och äter lite konstiga piller i samband med det. Det ger säkert några poäng på varningsmätaren det med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:36:46

kiddie skrev:
Alien skrev:Tror du inte de som har AS blir stämplade ändå, även utan diagnos? Som "konstiga", "omöjliga" etc.


Asså de som ger sig på oss är ju då andra elever i allmänhet.

Vad du föreslår är ju att dessa ungar ska typ registeras undersökas kontrolleras regelbundet av mamma staten. Det är faktiskt ännu äckligare än mobbning.


Jag fattar inte hur du resonerar. Att få en diagnos är inte samma sak som att bli "registrerad av staten". Det betyder att man kan få hjälp och stöd och framför allt få hjälpt att förstå sig själv. Hade han fått en AS-diagnos och fått kontakt med andra aspergare, så hade han kanske känt sig mindre ensam.

Du verkar ju vara helt emot psykologin öht. Alla olyckliga barn ska klara sig själva, för att få hjälp av psykologin och rentav en diagnos, det verkar vara det värsta som kan hända tydligen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-25 2:38:19

Jag har själv gått i en skola där mitt parti inte fick representera sig. Det var för jävligt. Nu är faktiskt SD med i riksdagen så att stötta SD även i skolan borde väl vara OK? Eller?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:39:30

debase skrev:Den gemensamma nämnaren bland många skolmördare tycks dock varken vara hat eller rasism, utan Aspergers syndrom. Frågan är om vi, aspergare som förhoppningsvis inte mördar folk, kan dra någon slutsats av det här i forumet, eller det bara är en trist sanning att konstatera. Det om något är väl en relevant fråga att ställa sig,

Eventuellt skulle ju asperger kunna vara en riskfaktor för extremistisk åsiktstillhörighet. Se den här tråden exempelvis. Angående konnexiteten mellan just skolmassakrer och asperger verkar den dock mer generellt ha gått mer direkt mellan diagnosen och uppkomsten av utanförskap, men det är givetvis svårt att svara på om mördarna diagnosticerats med AS, eftersom att de varit utfrysta eller om de blivit utfrysta därför att de haft en neuropsykiatrisk predisposition inom det högfungerande autistiska spektrumet.

Asperger är ju ingen objektivt ställd diagnos utan någonting man kan råka sätta på patienter som uppvisar autismspektrumrelaterade symptom av andra orsaker än neuropsykiatriska. Deprimerade individer, personer som utsatts för mobbning och andra människor kan i dagsläget ges aspergerdiagnoser trots att de, om man tillämpat DNA-screening eller någon avancerad neuroimagingteknik eller vad det nu kan bli, inte hade fått diagnosen - om nu någon objektiv diagnostiseringsmetod funnits.

Mestadels verkar de idag dessvärre epidemiska skolmassakrerna ofta motiveras av hämnd på ett samhälle man anser agerat otillräckligt för att förhindra det utanförskap gärningsmännen funnit sig i. Utanförskapet som symptom är nog en mer rättvisande gemensam nämnare än asperger som diagnos, för symptomet är mer evident påvisbart.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav River » 2015-10-25 2:40:33

Ja, han skriver jo at utenforskap er ondt jo, og noe som må bekjempes. Er ikke alle som er utenfor som er onde. :-)056
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:43:18

Moggy skrev:Frågan vad isolerad och ensam betyder? Var han extremt isolerad och aldrig gick ut och såg folk? Eller satt han bara mycket hemma och tittade på film och tvserier och spelade spel istället för att vara ute och festa? Han hade ju iaf ett jobb så helt isolerad kan han inte ha varit.

Alltså. Sitta mycket hemma och vara intresserad av film, sitta vid datorn mycket, gilla sd-prylar på Facebook och vara udda. Om det är misstänkt då kan dom få komma och hämta och låsa in mig. Spelar iofs inte mycket spel men går på gym regelbundet och äter lite konstiga piller i samband med det. Det ger säkert några poäng på varningsmätaren det med.


Han var tydligen inte lycklig med att sitta ensam vid datorn. En lycklig människa går inte ut och mördar främmande människor.

Men eftersom han var vuxen så var det ju ingen som kunde hjälpa honom när han inte själv bad om hjälp. Det är medan han gick i skolan som han borde ha fått hjälp. De andra märkte ju att det var något udda med honom, men tydligen inte lärarna. Misstänker att inte heller hans föräldrar anade något. Själv berättade han inte om sitt "utanförskap" och lärarna förstod ju inget och berättade därför inte heller något för föräldrarna.

Nu tycker jag ni verkar mest bekymrade över att någon skulle titta snett på er, mindre intresserade av om det hade gått att förhindra tragedin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:49:37

River skrev:Ja, han skriver jo at utenforskap er ondt jo, og noe som må bekjempes. Er ikke alle som er utenfor som er onde. :-)056

Du har missförstått. Jag anser inte att människor som befinner sig i utanförskap är onda utan jag anser att utanförskap är ont. Jämför med att jag inte anser att cancerpatienter är onda utan att jag anser att cancer är ont.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-25 2:53:13

Alien skrev:"Uheldig" betyder "olycklig". Jag gissade det av sammanhanget men slog upp det för säkerhets skull.
Det är fel. Det betyder snarare att man hade otur eller begick ett misstag.

Gripandekylig skrev:i synnerhet ordval så som ges möjlighet vilket indikerar frivillighet och ökad grad av vilket understryker att chanserna till psykologkontakt
Det är ungefär som att "erbjuda" möjlighet att att besöka tigerburen och se om man klarar sig. Det är lite darwin över det hela. Människor är imperfekta och då skall de inte vara beväpnade med tvångsremisser.

I det aktuella fallet kan det vara värt att nämna att Trollhättan har en lång historia av främlingshat som funnits i decennier. Det specifika området har dessutom en särskilt hög koncentration av utomeuropeiska invandrare. Det går inte att uttrycka en avvikande åsikt publikt i sverige utan repressalier. Således blir det offentliga diskursen en illusion av konsensus. Det är också ett land som är officiellt socialt men i praktiken oerhört kallt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:53:34

kiddie skrev:
Gripandekylig skrev:Jag är inte säker på ifall du replikerar något av mina inlägg
(...)


Nej. Vad dina inlägg gäller anser jag bara att det leder till mer lidande att försöka behandla de som kommer bli mer stigmatiserade av behandligen.

Vad gäller Alien så är hennes och min människosyn väldigt olika. Jag anser t ex inte att det är ok att skolbarn drivs till självmord av sina mobbare, jag ser även det som ett slags mord. Jag tycker det är viktigare att man faktiskt tar tag i de som redan nu bedriver våld (=mobbare), de har redan bekänt färg, där finns det ingen tvekan längre vad de går för. Istället för att med tveksamma metoder spana in relativt normala elever för att tro att de kan bli ngt farligt.

Att tycka ngn är socialt OK som mobbar är sjukt. Man kan inte komma och säga att han är frisk, han lider inte och han har ju KOMPISAR. Så kan man inte avgöra vad som är normalt och onormalt.

Även om nu inte mördaren var mobbad tycker jag iallafall att det är mycket viktigare att hindra mobbning än massakrer, eftersom mobbning förstör tusentals liv varje år.


Vad fan lägger du för ord i munnen på mig! Var har jag påstått att det är ok att barn drivs till självmord av sina mobbare? Jag anser att barn som mår dåligt ska få hjälp, men du tycks mena att det är samma sak som ett straff. Så barnen ska inte prata med någon utan lida i ensamhet, det är väl då det finns risk för självmord.

Klart man ska ta tag i mobbning och konfrontera mobbare men psykologi är inte rätt metod just för att de mår bra och inte är motiverade. Man får väl se till att mobbningen inte lönar sig så att de mår mindre bra. Men det är en helt annan diskussion.

Och varifrån får du att de som får hjälp av psykolog lider mera? Du menar alltså att vi ska avskaffa all psykvård, alla psykiatrer och alla psykologer. Många klagar på att de inte får hjälp för att det satsas för lite på psykvården, men du menar alltså att det är bättre att de "slipper" hjälpen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-25 2:56:03

plåtmonster skrev:
Alien skrev:"Uheldig" betyder "olycklig". Jag gissade det av sammanhanget men slog upp det för säkerhets skull.
Det är fel. Det betyder snarare att man hade otur eller begick ett misstag.

"uheldig formulering = olycklig formulering. Klart man kan skriva "otursam formulering" också men här tycker jag "olycklig" låter bättre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-25 2:58:24

plåtmonster skrev:
Gripandekylig skrev:i synnerhet ordval så som ges möjlighet vilket indikerar frivillighet och ökad grad av vilket understryker att chanserna till psykologkontakt
Det är ungefär som att "erbjuda" möjlighet att att besöka tigerburen och se om man klarar sig. Det är lite darwin över det hela. Människor är imperfekta och då skall de inte vara beväpnade med tvångsremisser.

Nej du har fortfarande missförstått. Att ge möjlighet innebär inte att tvinga utan den formuleringen har varit avsedd att tolkas som att i ökad grad erbjuda personerna en chans till psykologsamtal. Inga tvång, bara tips.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in