Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-24 16:45:33

För man någon annans talan betyder det att den personen inte kan föra sin egen. Det är den signalen som sänds ut, alldeles oavsett hur välmenande det är. Det är OA emot, själva vitsen är att vi ska föra vår egen talan.

Det finns redan föreningar där anhöriga är välkomna, så vad vore vitsen med en till sådan? Milyc har berättat hur de föreningarna brukar funka, hoppas han gör det här också...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2008-08-24 17:22:48

Ja, precis. Det finns ju redan sådana föreningar, som flera av oss redan har erfarenheter från, och därför vill bilda en där vi får jobba själva och föra vår egen talan i stället, för att det inte har verkat fungera i en förening där vi inte jobbar på egen hand, utan där de andra kategorierna tar för stor plats och dominerar.

Den bakgrunden kunde väl inte ha genomlysts mer i alla diskussioner där saken har stötts och blötts förut.

Brydde vi oss inte ett dugg om den aspekten hade vi givetvis bara gått med i RFA och tyckt att den föreningen dög. Men många har alltså redan testat det och inte uppskattat den upplevelsen.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-08-24 17:33:00

KrigarSjäl skrev:Några frågor:
Varför står det autister.org? Jag trodde namnet var bytt.
Till vem anmäler jag mig som bor i Skåne?

Det nya domännamnet skickar bara vidare till sajten där den ligger sedan förut, och det gamla domännamnet är kvar som huvuddomän där. Det behöver vi ändra på, det var bra att du nämnde, för det har jag glömt.

Än så länge är inget lokalt startat i Skåne, så du anmäler dig enklast till Johannes eller mig. På hemsidan står för närvarande enbart Johannes namn för det, men det är en sak till jag glömt att ta tag i att säga till om, jag ser gärna att vi ändrar det till en neutral anmälningsadress som kan vidarebefordra till oss båda två, jag är nyfiken som sjutton på att se jag med hur medlemsskaran ökar... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Milyc » 2008-08-24 18:44:04

Thalia

I de organisationer som drivs av människor utan diagnos som vill hjälpa oss upprätthålls en maktstruktur där föräldrar till barn med diagnos (var av en hel del vuxit upp men som dessa föräldrar fortsätter se som barn), tillsammans med socionomtanter framställer alla medlemmar utan diagnos som duktiga välgörare och hjältar. Alltså att alla föräldrar och personal är likadana och alla med diagnos är hjälplösa stackare. Alltså alla med diagnos är likadana. Deras verksamhet som riktar sig till oss med diagnos är nästan alltid utformad och framställd som vore det avsett för barn eller allmänt efterblivna trots att många med AS är högintelligenta och välutbildade liksom de frågor som drivs handlar om vad de anhöriga och personalen tycker är bäst för oss med diagnos.

Många relativt självständiga vuxna aspergare däribland undertecknad känner sig inte alls hemma i sådana föreningar och upplever att det är "rasism" mot oss med diagnos.

Naturligtvis är inte alla föräldrar och personal likadana eller "lika hemska" men ändå är det så att där dessa grupper, som varandes just grupper tillåts få inflytande skapar de strukturer som främjar "tant-inställningen".

Så har det visat sig fungera och detta vill OA bekämpa och det anser jag och övriga OA-grundare bäst kan motverkas genom att vi med diagnos arbetar i en egen förening oberoende av de grupper som skapar "tantklimatet".

Det handlar också om att visa omvärlden och andra aspergare att vi faktiskt kan själva och inte behöver anhöriga och vårdpersonals hjälp till allting.

Tycker du att det är viktigare "inte kategorisera i vi och dem" eller som jag tycker visa mer respekt för NT än vad de någonsin visar oss (jag anser nämligen inte att det är mer rätt att stämpla oss som släpandes på något syndrom än att kalla dem som inte är neurologiskt avvikande för neurologiskt typiska dvs NT) så är nog OA ingenting för dig.

Jag kan dock upplysa dig om att jag berättat om terminologin "Aspie - NT" för många NT samt om OA:s regler och de har haft full förståelse och inte alls tagit illa vid sig.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-26 1:20:06

Har heller aldrig gillat uppdelningar MEN i det här fallet har jag tänkt tanken att hade det fungerat att driva frågor med personer utan diagnos så hade det visat mer resultat SÅ eftersom det är ett magert resultat så tror jag på en enad front av dom som har diagnos så det inte blir blaskit svar ifrån försåtsigpåare.

Skulle aldrig be en elektriker fixa skorstenen........
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2008-08-26 1:58:13

Good point! RFA är väl grundat på 60-talet, tror jag. Eller tidigt 70-tal.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav HGJ » 2008-08-26 5:48:31

Pemer skrev:Good point! RFA är väl grundat på 60-talet, tror jag. Eller tidigt 70-tal.

Fast fram till 1989 kallade de sig "Riksföreningen för psykotiska barn".
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Milyc » 2008-08-26 9:53:13

HGJ skrev:
Pemer skrev:Good point! RFA är väl grundat på 60-talet, tror jag. Eller tidigt 70-tal.

Fast fram till 1989 kallade de sig "Riksföreningen för psykotiska barn".


Same shit! diffrent word.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav tahlia » 2008-08-26 20:12:35

Ja, ja. Jag förstår vad ni menar, och problemet ligger ju egentligen hos mig själv, eftersom människor har en tendens att gruppera sig på det här sättet och utestänga dem som inte har önskvärd diagnos/sjukdom/läggning/ursprung etc. (alltså föreningar av olika slag), och inte ser något fel i det.
Jag har dock alltid ogillat grupperingar av sådana slag där vissa personer inte är välkomna, vilket också (förstod jag när jag äntligen kom till självinsikt för någon dag sedan) är anledningen till att jag alltid känt obehag inför att vara med i någon form av förening.

Det betyder inte att jag tycker att de som gått med i OA (eller någon annan förening/organisation) är idioter, det betyder bara att jag inte kan med det. Jag hoppas iaf att ni kan uppnå det ni vill med OA. Information är alltid viktigt, oavsett vad det gäller. Stöd likaså, speciellt för människor med lite sämre "social begåvning" (usch vilket vidrigt ord!).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Milyc » 2008-08-26 20:40:46

tahlia skrev:Det betyder inte att jag tycker att de som gått med i OA (eller någon annan förening/organisation) är idioter, det betyder bara att jag inte kan med det. Jag hoppas iaf att ni kan uppnå det ni vill med OA. Information är alltid viktigt, oavsett vad det gäller.


Tack för de orden Thalia.
Jag kan förstå hur du känner om det handlar om grupperingar generellt även om jag själv inte känner likadant.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Kvasir » 2008-08-26 20:46:29

tahlia skrev:Ja, ja. Jag förstår vad ni menar, och problemet ligger ju egentligen hos mig själv, eftersom människor har en tendens att gruppera sig på det här sättet och utestänga dem som inte har önskvärd diagnos/sjukdom/läggning/ursprung etc. (alltså föreningar av olika slag), och inte ser något fel i det.


Så du tycker även illa om t.ex. fotbollsföreningar som inte vill ha medlemmar som spelar golf istället för fotboll, ridklubbar som inte vill ha med personer som hellre putsar sina motorcyklar och syjuntor som inte vill ha med folk som spelar datorspel istället för att sy? Föreningar har ofta ett visst syfte och riktar sig till en speciell grupp. Föreningar som är öppna för precis alla skulle tendera att bli meningslösa och inte fylla någon funktion.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tahlia » 2008-08-26 21:23:14

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Ja, ja. Jag förstår vad ni menar, och problemet ligger ju egentligen hos mig själv, eftersom människor har en tendens att gruppera sig på det här sättet och utestänga dem som inte har önskvärd diagnos/sjukdom/läggning/ursprung etc. (alltså föreningar av olika slag), och inte ser något fel i det.


Så du tycker även illa om t.ex. fotbollsföreningar som inte vill ha medlemmar som spelar golf istället för fotboll, ridklubbar som inte vill ha med personer som hellre putsar sina motorcyklar och syjuntor som inte vill ha med folk som spelar datorspel istället för att sy? Föreningar har ofta ett visst syfte och riktar sig till en speciell grupp. Föreningar som är öppna för precis alla skulle tendera att bli meningslösa och inte fylla någon funktion.


Nej det gör jag inte, iaf inte som du menar (även om jag inte gillar gruppering öht). Iaf inte gällande t.ex en fotbollsförening där alla som spelar fotboll får vara med, inte bara de som är högerhänta, eller de som är blåögda, etc. Förstår du vad jag menar?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Titti » 2008-08-26 23:00:29

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Ja, ja. Jag förstår vad ni menar, och problemet ligger ju egentligen hos mig själv, eftersom människor har en tendens att gruppera sig på det här sättet och utestänga dem som inte har önskvärd diagnos/sjukdom/läggning/ursprung etc. (alltså föreningar av olika slag), och inte ser något fel i det.


Så du tycker även illa om t.ex. fotbollsföreningar som inte vill ha medlemmar som spelar golf istället för fotboll, ridklubbar som inte vill ha med personer som hellre putsar sina motorcyklar och syjuntor som inte vill ha med folk som spelar datorspel istället för att sy? Föreningar har ofta ett visst syfte och riktar sig till en speciell grupp. Föreningar som är öppna för precis alla skulle tendera att bli meningslösa och inte fylla någon funktion.


Jag har också lite svårt för sammanslutningar som grundar sig på att man ÄR något, för mig är det naturligt att organisera sig utifrån de problem man HAR. Det kan synas vara en petitess men för mig är det viktigt. För mig är det väsentligt att en förening har ett bestämt syfte snarare än en bestämd kategori medlemmar. I min värld organiserar sig människor problembaserat och alla som vill engagera sig i att komma tillrätta med problemet är välkomna.

Alltså: gärna en fotbollsförening men den måste välkomna alla som är intresserade av fotboll, inte bara de som spelar och inte bara de som kan betecknas som "fotbollsspelare". En golfklubb för alla som är intresserade av golf utan hänsyn till innehav av klubbor eller förutsättningar/kunskaper i spelet som sådant, alltså...

I min värld. Ingen skugga må falla på er som bildat och/eller gått med i OA men jag har svårt att tänka mig det själv. Utan att lämna några garantier, det har hänt förr att jag ändrat mig eller tummat på min principiella inställning om andra skäl har vägt tyngre.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 15:24:28, redigerad totalt 2 gånger.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-08-26 23:05:59

tahlia skrev:Nej det gör jag inte, iaf inte som du menar (även om jag inte gillar gruppering öht). Iaf inte gällande t.ex en fotbollsförening där alla som spelar fotboll får vara med, inte bara de som är högerhänta, eller de som är blåögda, etc. Förstår du vad jag menar?


Ja, jag förstår vad du skriver här, men inte vad det har med OA och din kritik däremot att göra.

Låt mig ta ett nytt exempel. Anser du att en förening för cancerpatienter måste välkomna diabetiker, att en förening för njursjuka måste välkomna personer med amputerat ben etc.?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:24:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Sam » 2008-08-27 0:08:53

Den text som Pemer la ut om OA är i princip grunden för vad OA står för, som fanns från början.
Men det håller på att utformas och tas fram nya stadgar, som håller en mer formell och en neutralare ton.
Här är ett av de förslag som finns i dagsläget. Skulle tro att de ger en lite annorlunda och tydligare bild av vad OA vill verka för.
Jag vill bara påpeka att detta är endast ett förslag, som inte är taget ännu.
Så här skulle OA kunna beskrivas, när det gäller syften, verksamhet, och målgrupp.



1§ NAMN
Föreningens namn är Organiserade Aspergare (OA). Föreningen är en ideell förening av och för personer med Aspergers Syndrom, atypisk autism eller andra form av högfungerande tillstånd inom autismspektrum. Föreningen har sitt säte i ________________________________(ort och kommun).

2§ SYFTEN, VERKSAMHET OCH MÅLGRUPP

*OA är en politiskt och religiöst obunden ideell förening, vars syfte är att arbeta för att personer med diagnoser inom autismspektrum.

*OA är en rikstäckande förening endast för dem som själva har någon form av högfungerande tillstånd inom autismspektrum.


*OA verkar för att hjälpa och stötta sina medlemmar att utvecklas var och en utifrån sina styrkor och svagheter.

*OA vekar för att föra vår egen talan i samhället.


*OA arrangerar träffar och aktiviteter för högfungerande personer inom autismspektrum.

*OA företräda medlemmarnas intressen som grupp i samhället, i den allmänna debatten, när så är påkallat i frågor som rör vår grupp.

*OA:s lokala avdelningarna verkar i första hand i frågor av lokal art.

*OA samarbeta med myndigheter, organisationer, nätverk och föreningar för att på bästa sätt tillgodose gruppen och den enskilde individens behov och förbättra dennes förutsättningar i samhället.

*OA fungera som ett nätverk för medlemmarna, där de kan knyta inbördes kontakter och fungera som mentorer för varandra i den mån det är möjligt.

*OA arbetar för hjälp till självhjälp, ökade möjligheter till träning och lärande, stöd för personers självkänsla och självförtroende samt förståelse och acceptans av personer med sådant annorlundaskap och behov, som kan följa med autismliknande tillstånd.

*OA verka för bästa möjliga förhållanden för ungdomar och vuxna, så att de i största möjliga utsträckning kan leva ett fungerande och för oss ett normalt liv i samhället.

*OA anser att Aspergers Syndrom och andra tillstånd inom autismspektrum inte enbart är ett funktionshinder. OA vill öka och tillföra kunskap ur vårt eget perspektiv Diagnoser inom autismspektrum, kan vara stora tillgångar både för den enskilde och för samhället. Detta är något vi vill tillföra och verka för i diskussioner som berör vår grupp


3§ SAMARBETE, ANSLUTNING OCH SAMMANSLAGNING
OA kan samverka med andra samarbetsorgan med likartade ändamål. Beslut om sådan samarbete fattas av styrelsen.
3.2. Anslutning eller sammanslagning av OA med annan förening eller organisation beslutas genom bifall vid två på varandra följande riksmöten, hållna med minst två månaders mellanrum, varav det första är ordinarie.

4§ MEDLEMSKAP
Villkor för medlemskap:

a) Att personen har fått, eller tror sig sannolikt kunna få, en diagnos inom autismspektrum

b)Att personen är kapabel att föra sin egen talan, utan bistånd från utomstående.

c)Att kunna delta via Internet kommunikation och/eller på möten, om personen så önskar.

Eventuella undantag från kriterier a) och b) beslutas av styrelsen i varje enskilt fall.

4.2 Medlem i OA blir automatiskt medlem i riks och lokalavdelningen i sin region. Ny medlem på ort där lokalavdelning ännu inte har startats blir medlem direkt i OA: riks.

Startas ny lokalavdelning blir alla befintliga medlemmar i den regionen eller på den orten, medlemmar i den nya lokal avdelningen.


§5 Närvarorätt
Närvaro- och/eller yttranderätt kan annan person än medlem ha efter särskilt beslut.
Det kan vara särskilt inbjuden person. Endast yrkesgruppen personlig assistent till medlem pga. annat fysiskt handikapp. Den personliga assistenten har bara närvarorätt på mötet i den mån det behövs.
Eventuella undantag från kriterier, beslutas av styrelsen i varje enskilt fall.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 15:24:29, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav tahlia » 2008-08-28 10:15:19

Kvasir skrev:Låt mig ta ett nytt exempel. Anser du att en förening för cancerpatienter måste välkomna diabetiker, att en förening för njursjuka måste välkomna personer med amputerat ben etc.?


Det är fortfarande inte någonting du är, eller hur? Det är sjukdomar, och helt ärligt tror jag inte att det finns någon förening för cancerpatienter, diabetiker eller amputerade, som medvetet och solklart utesluter personer som inte själv har dessa sjukdomar eller gått igenom dessa ingrepp. Jag har då aldrig funnit en förening för någon form av sjukdom där det inte står att även anhöriga och "frivilliga" är välkomna.

När jag tänker på det så har jag nog aldrig sett en förening där det står klart och tydligt att "den" och "den" sortens människor inte är välkomna (såvida vi nu inte talar om föreningar för "Ariska brödraskap" eller liknande, därav min hänvisning till rasism tidigare i tråden).

[EDIT: Jag har också problem med det faktum att man utstänger även männsikor som har diagnos om de inte är kapabla att vara tillräckligt framåt och sociala, vilket är totalt snedvridet. Det är en förening för människor med NPF - dock bara människor med NPF som fungerar på ett vis som tillfreddställer resten av medlemmarna. Snacka om diskriminering.]
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2008-08-28 10:54:25

En viss förbättrning i stadgarna ser jag, men det finns fortfarande problem.

Bland dessa är att man fortfarande sammanblandar föreningens syfte med villkor för medlemsskap. Jag har sagt det förr, men upprepar det gärna, det är ren paranoia att tro att föräldrar eller folk ifrån RFA kommer att ta över föreningen bara för att de får bli medlemmar. Det är förenings mål man ska skydda. Det gör man bäst genom att i stadgarna skriva att styrelsen enbart får bestå av personer med diagnoser / förmodade diagnoser inom autismspektrum. Man kan oxå tillägga att möten ska ha en inriktning på personer inom autismspektrum.

*OA är en politiskt och religiöst obunden ideell förening, vars syfte är att arbeta för att personer med diagnoser inom autismspektrum.

*OA vekar för att föra vår egen talan i samhället.

*OA företräda medlemmarnas intressen som grupp i samhället, i den allmänna debatten, när så är påkallat i frågor som rör vår grupp.

*OA samarbeta med myndigheter, organisationer, nätverk och föreningar för att på bästa sätt tillgodose gruppen och den enskilde individens behov och förbättra dennes förutsättningar i samhället.

*OA verka för bästa möjliga förhållanden för ungdomar och vuxna, så att de i största möjliga utsträckning kan leva ett fungerande och för oss ett normalt liv i samhället.



Verkar svårt (för att inte säga omöjligt) när man inte kan värva sympatisörer till föreningen p.g.a. medlemskrav.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-08-28 10:57:15

tahlia skrev:Jag har också problem med det faktum att man utstänger även männsikor som har diagnos om de inte är kapabla att vara tillräckligt framåt och sociala, vilket är totalt snedvridet. Det är en förening för människor med NPF - dock bara människor med NPF som fungerar på ett vis som tillfreddställer resten av medlemmarna. Snacka om diskriminering.]


Precis så uppfattar jag oxå situationen, vilket var orsaken till att jag lämnade föreningen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-08-28 11:35:41

Milyc skrev:I de organisationer som drivs av människor utan diagnos som vill hjälpa oss upprätthålls en maktstruktur där föräldrar till barn med diagnos (var av en hel del vuxit upp men som dessa föräldrar fortsätter se som barn), tillsammans med socionomtanter framställer alla medlemmar utan diagnos som duktiga välgörare och hjältar.


Jepp, det gör man genom att styrelsern innehåller folk med sådana åsikter och att stadgarna för dessa föreningar ligger i linje med detta synsätt. FYI, så upprätthålls inte maktstrukturen genom att neka aspergare tillträde till föreningen. Inte i RFA iaf, men det förekommer ju utomlands att man nekar folk med diagnos tillträde, t.ex. i forskningsseminarier och annat. Sådant utsätts dock jämt och ständigt för skarp kritik ifrån autism-community. Vad ni alltså bäddar för är att föreningen kommer att framställas som en extremistförening bland NT och bli kritiserad som oseriös och ensidig.

Milyc skrev:Alltså att alla föräldrar och personal är likadana) och alla med diagnos är hjälplösa stackare. Alltså alla med diagnos är likadana.


Återigen genom mål och verksamhet, inte genom medlemsskapskrav.

Milyc skrev:Deras verksamhet som riktar sig till oss med diagnos är nästan alltid utformad och framställd som vore det avsett för barn eller allmänt efterblivna trots att många med AS är högintelligenta och välutblidade liksom de frågor som drivs handlar om vad de anhöriga och personalen tycker är bäst för oss med diagnos.


Jag är högutbildad men jag ställer inte upp på att skapa en förening för en elit.

Milyc skrev:Många relativt självständiga vuxna aspergare däribland undertecknad känner sig inte alls hemma i sådana föreningar och upplever att det är "rasism" mot oss med diagnos.


Rasism och diskriminering finns inte på detta sätt i RFA. Det är bara OA som praktiserar sådant i förhållande till medlemmar. RFA har dock rent diskriminerande mål med sin verksamhet, men det är faktiskt tillåtet (tror jag iaf).

Milyc skrev:Naturligtvis är inte alla föräldrar och personal likadana eller "lika hemska" men ändå är det så att där dessa grupper, som varandes just grupper tillåts få inflytande skapar de strukturer som främjar "tant-inställningen".


Ni har förstås inte tänkt på att tanterna aldrig kommer att ändra sin inställning när ni driver en vendetta emot dem? T.o.m. rent uttalat genom medlemskapskrav? :roll:

Milyc skrev:Så har det visat sig fungera och detta vill OA bekämpa och det anser jag och övriga OA-grundare bäst kan motverkas genom att vi med diagnos arbetar i en egen förening oberoende av de grupper som skapar "tantklimatet".


Face it. Det är tanterna som har makten idag. Man kan inte ta över makten genom att ignorera makthavare. Speciellt inte som tanterna har "första tjing" på alla som "upptäcks".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Anastasia » 2008-08-28 12:18:49

tahlia skrev:Det är fortfarande inte någonting du är, eller hur? Det är sjukdomar, och helt ärligt tror jag inte att det finns någon förening för cancerpatienter, diabetiker eller amputerade, som medvetet och solklart utesluter personer som inte själv har dessa sjukdomar eller gått igenom dessa ingrepp. Jag har då aldrig funnit en förening för någon form av sjukdom där det inte står att även anhöriga och "frivilliga" är välkomna.

Men är det oftast inte underförstått vilka som är välkomna i en förening ? Jag skulle då inte få för mig att engagera mig i något som jag inte har någon som helst koppling till. Enda skillnaden kanske är att andra föreningar har en positivare inställning till anhöriga och "frivilliga", men det kan ju bero på att aspergare i högre utsträckning har känt sig dåligt bemötta av just de kategorierna.


tahlia skrev: När jag tänker på det så har jag nog aldrig sett en förening där det står klart och tydligt att "den" och "den" sortens människor inte är välkomna (såvida vi nu inte talar om föreningar för "Ariska brödraskap" eller liknande, därav min hänvisning till rasism tidigare i tråden).

Även om jag inte har så stor lust att gå med i OA och inte kan känna gemenskap med någon, så stör det mig inte att de talar om vilka som är välkomna. Det gör det bara tydligt. Jag har heller inget emot att lågfungerande och lågbegåvade aspergare och, i synnerhet tanter, utestängs. De människorna vill jag ändå inte ha något att göra med.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Kvasir » 2008-08-28 12:47:00

Tahlia, som jag ser det så misstolkar du och snedvrider det hela. Föreningen heter Organiserade Aspergerare och enkelt uttryckt så är alla aspergare som kan och vill organisera sig välkomna. Varför man ska ha med andra människor i en förening än de föreningen är till för förstår jag inte riktigt, och det tror jag inte andra föreningar brukar ha heller.

Vad är problemet egentligen? Vill du helt enkelt att OA ska vara en annan förening än den är och ha en annan målgrupp än den tänkta?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-08-28 12:54:39

Kvasir skrev:Tahlia, som jag ser det så misstolkar du och snedvrider det hela. Föreningen heter Organiserade Aspergerare och enkelt uttryckt så är alla aspergare som kan och vill organisera sig välkomna. Varför man ska ha med andra människor i en förening än de föreningen är till för förstår jag inte riktigt, och det tror jag inte andra föreningar brukar ha heller.


Har du aldrig hört talas om stödmedlemmar? :roll:

F.ö. tycker jag inte Tahlia snedvrider något alls, utan det var en klockren analys hon lämnade. Det trots att vi har en så pass vitt skilld uppfattning kring AS-NT och rasism i allmänhet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-08-28 12:58:13

Man skulle förvisso kunna tänka sig medlemskap för andra personer som stödpersoner men att dessa inte har tillträde till möten. Det är något som nog ingen har tänkt på eller övervägt. Är det det ni menar?

Var det något mera än det det gällde?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-08-28 13:00:52

Ett vettigt alternativ, Kvasir. Jag ser inte riktigt poängen i det bara, när det redan finns anhörigföreningar.

Edit: Då den heter Organiserade Aspergare och inte Riksföreningen Asperger blir det ännu mer malplacerat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:32, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in