Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-04-27 0:00:27

Präxis, självaste styrelsen i OA Sthlm är spridd från Uppsala till Visby. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-04-27 0:14:37

Kvasir skrev:En fundering jag har är om namnet är lämpligt och beskrivande? Med tanke på medlemskraven, finns de många autister utöver Aspergare som är eller kan förväntas bli medlemmar? Även om AS tekniskt sett hör till autismspektrum, så förknippas ju ordet autism inte i vardagslag med oss, och kan därför ge en skev och onödigt negativ bild.

Det är möjligen en befogad fråga, jag har inte tänkt riktigt så långt tidigare. Fast en av mina senaste värvningar har diagnos högfungerande autism, och en till som jag viskat lite till om OA på klubbfh.se har också samma diagnos.

Jag funderar ju iofs själv en aning åt andra hållet, om föreningens koncept utsträckt till NPF-diagnoser över huvud taget i stället. Men kanske ADHD/ADD borde skötas i en egen förening. På Attentions forum har en tjej skojat om den fiktiva föreningen "Oorganiserade ADHD-are" som motsats till OA. ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-04-27 14:12:50

För att undvika missförstånd, jag menade inte att föreningen ska vara till exklusivt för Aspergare. Vad jag menar är att just ordet autist troligen har en ganska negativ och missvisande klang hos gemene man och därför riskerar namnet att ge utomstående en väldigt felaktig uppfattning om föreningen och dess medlemmar, om nu den överväldiganden majoriteten kommer vara just AS och HFA. Men jag inser samtidigt att det kan vara problematiskt att hitta ett namn som både är rättvisande och fungerar bra utåt. Att kalla det något med Asperger är förstås också lite fel om även HFA och kanske vissa andra autister passar in som medlemmar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-02 2:17:03

Tråden kanske borde vara klistrad. Eller så skriver Pemer en artikel om OA och placerar den i Artiklar?

Själv har jag inte anmält mig ännu. Har en panisk skräck för att bli medlem i en organisation och sen så uttalar sig organisationen om något som jag inte håller med om. Då skulle jag få svälja det el gå ur med buller och bång. :twisted:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-05-02 2:27:34

Kanske en klistrad låst tråd, alternativt artikel, med en mer rak, neutral och saklig artikel om föreningen. Möjligen för jämviktens skull en sådan tråd som heter "Föreningar" där man även nämner FA och Attention med liknande presentationer.

...men man poängterar förstås den stora fina skillnaden att OA är grundad av autister för autister och jobbar med autister enbart, medan de båda andra är grundade av anhöriga för anhöriga och till mycket stor del än så länge har detta som huvudsaklig fokusering.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-05-02 2:31:21

Pemer skrev:Okej, det är kanske en slarvig definition när även Varberg räknas in, men Varberg, Göteborg, Borås respektive Trollhättan finns i alla fall hyfsat nära varandra, lite drygt samma landareal som det fastlandsområde OA Sthlm täcker, Storstockholm plus en medlem i Uppsala och en i Trosa-Vagnhäradstrakten i Sörmland. Sedan har vi ju Mats nere på Gotland också. :)

Hm, var jag inte nykter när jag skrev detta, två i Uppsala är det ju. En i Sörmland, en på Gotland, och då blir det 15 nu i Stockholms län, för totalt blev den senaste medlemmen nummer 19. Vem blir nr 20?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Hej!

Inläggav LillaMy » 2008-05-02 11:47:50

Jag tycker dte vore kul att just ha något ställe där vi högfungerande autister/Aspergare träffats,jag bor i Piteå,men dte finns dåligt med aktiviteter för oss.Och i den närmaste föreningen är det sk "duktiga" mammor som lyckats få in sina barn på daglig sysselsättning eller gruppboende,men finns inte någon högfugerande person,jag menar jag exempelvis har barn hund egne längenhet är inte beronde av assistent eller boendestöd eller morsan,men behöver likasinnade vänner.

Vi har RSMH men de är som en helt anna sak för de förstår sig ej på as,dte finns länkarna för mitt missbruk men de kan missbruket och flera medlemmar där har adhd.Jag går på ätstörningsenheten men det har noll kunskap om As,jag gick på samtal för depressioner och en kris,jag fick lära dem om as,så det borde finnas en förening som koncentrerar sig på As,hf .
Senast redigerad av LillaMy 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
LillaMy
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2008-04-30
Ort: Piteå

Inläggav Pemer » 2008-05-02 12:27:29

Kul, du är den första vi hör ifrån ända så långt norrut, men vi har en umeåbaserad avdelning i Västerbotten. Du får hemskt gärna bli vår första medlem i Piteå, det innebär inget krav från vår sida att du ska fixa att dra igång en lokalavdelning, men det är ett jättebra första steg att kunna få en första medlem där. Där har vi missat på huvudhemsidan, vi borde lista alla orter där vi har "lösa" medlemmar, men ännu ingen lokalavdelning.

Det rör sig så här långt om Östersund, Ludvika, Rättvik, Örebro, Borås, Trollhättan, Göteborg, Varberg, Malmö, Eslöv och Höllviken. I OA Sthlm är vi 19 medlemmar, i Västerbotten respektive Västernorrland vet jag inte riktigt hur många de är, men jag antar att vi närmar oss 50-strecket totalt i hela riket nu. Det är antagligen ganska bra med inte mer marknadsföring än i stort sett att vi har våra hemsidor och att OA dryftas här på det här forumet. Även om man förstås gärna hade sett att mycket ännu fler på forumet som läste om OA, och tog in vad det handlar om, skulle ha tyckt att "självklart vill jag stödja detta". Det var väl lite sådana tankar som fick mig att starta den här tråden... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-05-19 15:17:04

Jag kom att tänka på OA och RFA och diskussionen om dem när jag läser detta stycke i Mozart och valen:
Varför inte skapa en stödgrupp enkom för och enbart skött av vuxna autistiska personer? Varje gång vi vuxna med autism träffades hade vi dittills alltid hållits i handen av välmenande föräldrar och vårdgivare. Ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag att vårt samhälle tycktes veta mycket mer om de första tjugo åren i en autistisk persons liv än det visste om resten av det livet. Det var helt enkelt oacceptabelt för mig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav A » 2008-05-19 23:00:06

Tjena Pemer

Bra tråd det här.
Kan du inte fixa lite info om OA som går att skriva ut så ska vi skicka ut det till alla våra Attention-medlemmar i Skåne i nästa utskick.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav DC » 2008-05-20 7:54:49

A skrev:Tjena Pemer

Bra tråd det här.
Kan du inte fixa lite info om OA som går att skriva ut så ska vi skicka ut det till alla våra Attention-medlemmar i Skåne i nästa utskick.


Ah vi är fler skåningar här. Hej hej.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2008-05-22 11:04:13

Hallå, A!

Jomenvisst! Enklast är väl att utgå från materialet på hemsidan, jag ska kika på det och maila dig något å det snaraste!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav A » 2008-05-24 22:42:43

Hej själv DC

Vi har pratat via mejl, inte sant, eller var det på telefon....hjälp åldern.....
minns jag rätt, du undrade om vi hade träffats i nåt sammanhang, jösses vad dåligt minne jag har, suck.
Kommer du med oss i Att? Vi har rätt kul.....
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav mitzerl » 2008-05-25 18:52:30

Jag är inne på precis samma linje som Kvasir, och det är därför jag aldrig gått med i OA. Jag är ingen autist, jag är aspergare! Och det är stor skillnad däremellan. Rent instinktivt känns föreningen/organisationen (vet ej vad ni tänkt att det skall vara, titeln tyder snarare på organisation) väldigt främmande för mig, som något som inte alls gäller mig. Den hade lika gärna kunnat heta Sydostasiens vattendjur, det är mig lika främmande.

Autisterna på mitt gamla jobb hade snarare kunnat bli medlemmar, men problemet är bara att de är gravt utvecklingsstörda, så det är nog lite svårt.

Dessutom känns "organisation" som något väldigt stort, ogreppbart och abstrakt för mig, och det är också en anledning till att det känns främmande för mig. En organisation med otydliga mål och bestående av ett knappt hundratal medlemmar, samtliga dessutom från ett och samma diskussionsforum - det känns närmast lite naivt. Ungefär som när man var liten och skulle hitta på klubbar som man bad klasskompisarna att gå med i. Jag hade en klubb som hette FSK - Flickornas Skojiga Klubb när jag var i 6-7-årsåldern. OA känns som något i den nivån. Särskilt när det riktar sig till personer som till övervägande del är utvecklingsstörda och således svårligen kan organisera sig.

Jag hade hellre velat ha en FÖRENING, och som riktar sig till i första hand ASPERGARE. Funnes någon slik förening ginge jag gärna med.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-25 19:50:30

Hihi om jag får säga spontant hur jag reagerade på namnet så tycker jag att det är kul en förening som heter "organiserade autister" just därför det ställer saker och ting på huvudet. Eftersom många människor tror att autister bara är några som inte pratar och inte tar kontakt med någon och så visar det sig att dom en egen förening som dom sköter själva. Det menar att dessa människor får sina fördomar ifrågasatta bara genom föreningens existens. Och då har ni väl uppnått något redan där ?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2008-05-25 22:23:40

Tycker Bjäbbis slår huvudet på spiken! :)

OA riktar sig verkligen inte till några "till största delen utvecklingsstörda", har man tolkat det så har man knappast läst någon som helst tillgänglig information utan går bara på ett instinktivt och ganska konstigt sätt på sin egen tolkning av just ordet "autister". Det räcker att läsa det allra minsta på OA:s hemsida för att inse att OA inte riktar sig alls mot mer lågfungerande autister.

Och jag tycker inte att en specifik förening för enbart aspergare, som stänger ute alla andra, skulle vara ett dugg intressant - jag är ju formellt inte ens själv aspergare, utan atypiker, så i en sådan förening skulle jag kanske inte ens vara välkommen att vara med och tala för några aspergare.

Själv har jag tvärtom öppnat träffarna jag arrangerar i Tullinge till öppna för alla NPF-diagnoser så att även ADHD-are kan komma, och jag skulle inte motsätta mig ett utökat OA med den inriktningen, vad nu en sådan förening skulle kunna tänkas heta... Organiserade NPF-are...?

Att en förening av något som helst slag sedan är nystartad och under uppbyggnad samtidigt som någon eller några av oss som håller i trådarna drömmer om en stor framtid... men vadå, liksom alla befintliga jättestora organisationer har väl också startat från noll någon gång??!? :shock:

Jag har aldrig trott att rikstäckande stora föreningar/organisationer uppstår fixa och färdiga och får sina 1.000 eller 10.000 första medlemmar exakt när de startar.

Men i alla sammanhang där jag själv varit med om att försöka starta föreningar från grunden har jag varit med om att möta alltför många negativa människor som inte är intresserade att gå med i något som är alldeles nytt, utan i flera fall har projekten gått i stöpet på att klart flest potentiella medlemmar har velat vänta och se och gå med först när föreningen redan är stor och etablerad och kan erbjuda en massa häftiga förmåner till sina medlemmar.

Sedan är det faktiskt en förening vi involverade ser det som. Däremot är hela konceptet av en sådan art att det är ganska naturligt att det i förlängningen borde kunna bli precis vad FA respektive Attention är, och dessutom till skillnad från båda två är något som vuxna med egen diagnos själva har startat.

Alla vuxna aspergare som redan gladeligen är med i FA eller Attention är just de personer vi vill bilda detta för... exakt vad FA och Attention kan göra för någon vuxen aspergare är vad vi känner att en förening/organisation som vuxna aspergare bildar själva ska kunna göra och i förlängningen mycket bättre. Om bara tillräckligt många vuxna aspergare kan se vad det är vi gör.

Det är då det blir så oerhört svidande att se vuxna aspergare man känner, som delar OA:s syn i alla avseenden där OA har någon syn på något, inte kan ta till sig vad OA är, och se att OA har just den syn de också delar - utan tolkar in så konstiga vinklar på saker och ting, samtidigt som de utan problem är med i anhörigföreningarna som är ursprungligen bildade av anhöriga för anhöriga, och egentligen mest har släppt in vår kategori som medlemmar lite med armbågen.

Jag startade den här tråden just för att se någon sådan börja argumentera för varför det skulle vara i längden bättre att hålla sig till FA och/eller Attention och att OA bara skulle vara ett onödigt moment, och det Mitzerl skrev nu är väl den första argumentering jag sett i den riktningen.

Och det som Mitzerl anger känns konstigt och fel är att vi är nybildade, just har startat och ännu inte har så många medlemmar, men har en dröm om att bli större än så en dag...

...och att namnet är Organiserade Autister och inte Organiserade Aspergare, vilket skulle vara så oerhört mycket mer fel att föreningen skulle vara mer relevant för de gravt utvecklingsstörda autisterna på Mitzerls gamla jobb.

Men mot exakt samma bakgrund - hur kan i så fall Föreningen Autism vara en förening mer för dig än för de autisterna, Mitzerl? Var den helt okej att gå med i för att den redan fanns och var etablerad när du först hörde talas om den och ville gå med?

Bara en sådan sak också - OA är alla intresserade vuxna aspergares chans att vara med och dra igång något alldeles nytt från start. Att inte den biten av det hela lockar fler mer tycker jag också är mycket förvånande.

Men en givande konstruktiv diskussion är aldrig fel. Ser fram emot fortsättningen på denna...! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2008-05-26 21:29:01

Pemer skrev:Tycker Bjäbbis slår huvudet på spiken! :)


Jaha, så det är det som är syftet med OA, att spränga EN fördom, på dessutom felaktiga grunder ?

Pemer skrev:OA riktar sig verkligen inte till några "till största delen utvecklingsstörda", har man tolkat det så har man knappast läst någon som helst tillgänglig information utan går bara på ett instinktivt och ganska konstigt sätt på sin egen tolkning av just ordet "autister".


Nej då, det är inte bara min egen tolkning, det är ganska vedertaget inom neuropsykiatrin att personer med autism till övervägande del även är utvecklingsstörda. Det finns mycket tillgänglig information om detta, välj vilken bok som helst som handlar om autism, så får du se.

Pemer skrev:Det räcker att läsa det allra minsta på OA:s hemsida för att inse att OA inte riktar sig alls mot mer lågfungerande autister.


Men likväl har man missvisande rubrik. Det är som att starta en förening som låt säga får namnet "Äppelälskarnas förening", och sen när man läser närmare om föreningen så får man veta att det egentligen är päron det gäller. Det blir lite knasigt och päronälskare blir tveksamma att gå med eftersom det står äpplen i namnet och man kanske själv inte alls gillar äpplen. Namnet på en förening är minst lika viktig som dess syften. Är namnet missvisande blir det svårt för föreningen att nå ut.

Pemer skrev:Och jag tycker inte att en specifik förening för enbart aspergare, som stänger ute alla andra, skulle vara ett dugg intressant - jag är ju formellt inte ens själv aspergare, utan atypiker, så i en sådan förening skulle jag kanske inte ens vara välkommen att vara med och tala för några aspergare.


Inte "enbart aspergare", utan "huvudsakligen aspergare", skulle mina ordval vara. Men som det är nu är det en förening för nästan bara Pemer själv. Plus det yttersta fåtal som antingen fått HFA som diagnos eller autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning.

Pemer skrev:och jag skulle inte motsätta mig ett utökat OA med den inriktningen, vad nu en sådan förening skulle kunna tänkas heta... Organiserade NPF-are...?


Desto bättre! Då öppnar man upp dörrarna för betydligt många fler, för mig bl a :).

Pemer skrev:Att en förening av något som helst slag sedan är nystartad och under uppbyggnad samtidigt som någon eller några av oss som håller i trådarna drömmer om en stor framtid... men vadå, liksom alla befintliga jättestora organisationer har väl också startat från noll någon gång??!? :shock:


Självklart. Fast då kallar man det för FÖRENING och inte organisation. Det var andra saken i min kritik av namnet och det jag menade när jag liknade det med barndomens små klubbar och kallade det för naivt. Att skapa en sammanslutning av ett knappt hundratal medlemmar och kalla det för organisation, det känns naivt för mig. Jag hade velat ha ett "Föreningen ...." med i namnet, för att tydliggöra att det är en förening.

Pemer skrev:Men i alla sammanhang där jag själv varit med om att försöka starta föreningar från grunden har jag varit med om att möta alltför många negativa människor som inte är intresserade att gå med i något som är alldeles nytt, utan i flera fall har projekten gått i stöpet på att klart flest potentiella medlemmar har velat vänta och se och gå med först när föreningen redan är stor och etablerad och kan erbjuda en massa häftiga förmåner till sina medlemmar.


De kanske vill vänta tills föreningen blivit en riktig förening, då man ser att det är lite seriöst med det hela. Eller så tycker de - liksom jag - att själva namnet ger en oseriös eller naiv antydan.

Pemer skrev:Och det som Mitzerl anger känns konstigt och fel är att vi är nybildade, just har startat och ännu inte har så många medlemmar, men har en dröm om att bli större än så en dag...


Nej, som sagt, så är icke fallet. Där har jag blivit feltolkad. Det är inget konstigt och fel alls att ni är nybildade, det som är det konstiga är namnet. Dels att det antyds vara en organisation (vilket känns tämligen naivt och överdrivet), dels att det riktar sig till en grupp som, som sagt, till övervägande del är utvecklingsstörda.

Pemer skrev:Men mot exakt samma bakgrund - hur kan i så fall Föreningen Autism vara en förening mer för dig än för de autisterna, Mitzerl? Var den helt okej att gå med i för att den redan fanns och var etablerad när du först hörde talas om den och ville gå med?


Jag gick med i FA för att:
a) jag är intresserad av autism och jobbade precis med det.
b) jag ville träffa folk med AS för att se om jag kände igen mig i dom (jag hade fått höra av psykolog att jag ev hade AS), och för detta var jag tvungen att gå med i FA. Träffgruppen i Stockholm hade FA-medlemskap som krav för att gå med.

Jag har aldrig känt mig riktigt hemmahörande inom FA. Om jag inte hade jobbat med autister och om träffgruppen inte hade haft medlemskap som krav så skulle jag nog aldrig ha gått med.

Att jag fortfarande är med beror mest på mitt intresse för autismfrågor faktiskt (jag vill förkovra mig i det för att lättare kunna få sådana jobb). Hade jag inte haft detta intresse så hade jag nog bara prenumererat på Empowermenttidningen utan att vara med i FA. För jag ser mig INTE som en målgrupp för FA. Jag är väl kanske en indirekt målgrupp för FA, eftersom Asperger räknas som en lättare form av autism, men jag känner mig som sagt inte som någon målgrupp.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Sam » 2008-05-26 22:32:45

Mitzerl, om du nu tycker att OA är så otroligt värdelösa, så varför inte bara låta OA vara. Det är ingen som tvingar dig att vara medlem eller att gå med i OA.
Personligen tror jag att OA behövs, just för att det inte finns någon annan förening som i första hand är till för och drivs av personer med egen diagnos.

Däremot tror jag inte att vi kommer att vara drivande i det intressepolitiska arbetet.
Men vi har en betydligt större möjlighet att göra vår egen röst hörd och ge våra synpunkter på frågor som de större föreningarna driver, men från ett inifrånperspektiv, om vi är organiserade som diagnosinnehavare.

Jag tror inte namnet autister har riktigt samma associationer som ordet autism, som trots allt är en egen diagnos i vårt vardagsspråket. Autister är ett betydligt vidare begrep.
Min gissning är att föreningen till större delen kommer att fungera som ett nätverk, för vuxna med egen diagnos inom AST. Vilket är en bra bit på väg för att förbättra våra egna möjligheter att dela våra erfarenheter och få kontakt med varandra, i riktiga livet. om vi uppnår detta, då tycker jag att vi har kommit långt.

Som sagt vi är bara i inledningsfasen, om vi kommer att lyckas att göra vår röst hörd, har knappast med namnet att göra, utan vad föreningen ev kommer att göra sig känt för.
Att fungera som ett nätverk är för mig fullt tillräckligt, för att tycka att det här är något bra
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Kristofer » 2008-05-26 23:23:59

Två enkla reflektioner:

1. OA är relativt nybildat, och lixom allt annat så måsta vi börja från början. Vi kan inte ha allt utstakat eller ordnat från början. Föreningens utveckling måste ses som en process som måste få ta sin tid och i viss mån också prova sig fram. Det finns inga färdiga paketlösningar för dessa saker och vi vet inte vad framtiden utvisar. Men vi måste jobba i nuet.

2. Då det gäller namnet. Något måste föreningen rimligtvis heta. Asperger tillhör ju autismspektrat så namnet är inte i sak felaktigt. Dessutom inkluderar det både människor med AS och HFA.

Mitzerl. Är det bara namnet som du känner tar emot?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav mitzerl » 2008-05-26 23:33:50

Sam, jag tycker inte att OA är "värdelöst" eller att det inte skulle behövas. Jag tycker absolut att en sådan förening behövs, särskilt som jag ju själv inte känner mig hemma i FA. Och det är det jag tycker känns så tråkigt, att när det väl skapas en sådan förening så utesluts jag ändå genom namnet. Det verkar som att mitt öde inte vill att jag skall höra hemma någonstans. :(

Och ja, jag vet att ingen tvingar mig att vara med, men jag måste väl få komma med mina synpunkter i en tråd som handlar om föreningen/organisationen eller vad det räknas som?!

Jag vill öppna upp till en diskussion angående namnvalet. Det är därför jag skriver i tråden. Och för att höra hur man egentligen har tänkt kring det. För om en förening kommer att lyckas med sitt arbete har visst med namnet att göra. Som sagt, en äppelförening kan inte handla om päron och vice versa.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Pemer » 2008-05-26 23:35:49

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Tycker Bjäbbis slår huvudet på spiken! :)


Jaha, så det är det som är syftet med OA, att spränga EN fördom, på dessutom felaktiga grunder ?

Nej, det menade jag inte. :roll:

mitzerl skrev:
Pemer skrev:OA riktar sig verkligen inte till några "till största delen utvecklingsstörda", har man tolkat det så har man knappast läst någon som helst tillgänglig information utan går bara på ett instinktivt och ganska konstigt sätt på sin egen tolkning av just ordet "autister".


Nej då, det är inte bara min egen tolkning, det är ganska vedertaget inom neuropsykiatrin att personer med autism till övervägande del även är utvecklingsstörda. Det finns mycket tillgänglig information om detta, välj vilken bok som helst som handlar om autism, så får du se.

Jo, det är du som tolkar vilka OA vänder sig till på ett eget sätt - utifrån den tolkning du själv väljer att göra av ordet autist - i stället för att söka OA:s egen information om vilka OA riktar sig till. Som sagt: Det räcker att läsa det allra minsta på OA:s hemsida för att inse att OA inte riktar sig alls mot mer lågfungerande autister. OA har massor av information om tankarna kring vad det handlar om, all din kritik bygger på dina egna reaktioner på föreningsnamnet utan att du däremot rimligen kan ha läst någon information på http://www.autister.org - det är definitivt det intryck man får när du uttrycker dig så här i alla fall...

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Det räcker att läsa det allra minsta på OA:s hemsida för att inse att OA inte riktar sig alls mot mer lågfungerande autister.


Men likväl har man missvisande rubrik. Det är som att starta en förening som låt säga får namnet "Äppelälskarnas förening", och sen när man läser närmare om föreningen så får man veta att det egentligen är päron det gäller. Det blir lite knasigt och päronälskare blir tveksamma att gå med eftersom det står äpplen i namnet och man kanske själv inte alls gillar äpplen. Namnet på en förening är minst lika viktig som dess syften. Är namnet missvisande blir det svårt för föreningen att nå ut.

Okej. Då är i alla fall du en aspergare som anser att autism bara betyder autistiskt syndrom, och att autist bara kan betyda person med autistiskt syndrom. Köper du personligen inte alls beteckningen autismspektrumet - som Asperger ingår i???!? :shock:

Jo, du nämner trots allt själv i slutet av ditt inlägg att Asperger räknas som en lättare form av autism, så du är ju medveten om det. Men ändå räknar du beteckningarna autism och autist som exklusiva för autistiskt syndrom/Kanners syndrom, och omöjliga för åtminstone dig som aspergare att över huvud taget identifiera dig med.

Vi har här en förening med namnet Organiserade Autister, av vars ca 50 medlemmar så här långt en av mig värvad har diagnosen HFA, jag själv formellt har atypisk autism (men inte har sett att verkligen något enda kriterium för Asperger inte skulle vara uppfyllt) och förmodligen alla andra har Asperger (om än några är formellt odiagnosticerade). Ändå sitter du och gör veterligt för oss alla att föreningens namn betyder att den är öppen för personer med autistiskt syndrom, inte för personer med diagnoser inom autismspektrumet. Det är därmed rent faktiskt en bra personlig åsikt, och definitivt inget annat!

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Och jag tycker inte att en specifik förening för enbart aspergare, som stänger ute alla andra, skulle vara ett dugg intressant - jag är ju formellt inte ens själv aspergare, utan atypiker, så i en sådan förening skulle jag kanske inte ens vara välkommen att vara med och tala för några aspergare.


Inte "enbart aspergare", utan "huvudsakligen aspergare", skulle mina ordval vara. Men som det är nu är det en förening för nästan bara Pemer själv. Plus det yttersta fåtal som antingen fått HFA som diagnos eller autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning.

Som sagt, se mitt närmast föregående stycke. Här är du närmast fräck och oförskämd, tycker jag... och jag tycker du förolämpar, på lite olika sätt, dels alla övriga som valt att gå med (ett nytt anmälningsmail har trillat in medan jag filat på detta inlägg! :)), och dels Johannes, Linnea och övriga uppe i Härnösand som faktiskt grundade föreningen från första början, jag har inte mer än varit först här i Stockholm att hoppa på och se till att dra igång avdelningen här...

mitzerl skrev:
Pemer skrev:och jag skulle inte motsätta mig ett utökat OA med den inriktningen, vad nu en sådan förening skulle kunna tänkas heta... Organiserade NPF-are...?


Desto bättre! Då öppnar man upp dörrarna för betydligt många fler, för mig bl a :).

Med en diagnos inom autismspektrumet är du redan otvetydigt i föreningens uttryckliga målgrupp, som föreningen beskriver sin målgrupp i sin egen fullt åtkomliga infomation.

Men dina synpunkter på namnfrågan är intressanta, du är som sagt i varje fall en aspergare som absolut inte betraktar dig som "autist" och det här får man naturligtvis se till att kolla upp - vimlar det av aspergare med den synen på termerna och definitionerna...? Självklart får vi kolla det här närmare... är det så att det skulle passa bättre med något helt annat namn...? Och i så fall, vad...?

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Att en förening av något som helst slag sedan är nystartad och under uppbyggnad samtidigt som någon eller några av oss som håller i trådarna drömmer om en stor framtid... men vadå, liksom alla befintliga jättestora organisationer har väl också startat från noll någon gång??!? :shock:


Självklart. Fast då kallar man det för FÖRENING och inte organisation. Det var andra saken i min kritik av namnet och det jag menade när jag liknade det med barndomens små klubbar och kallade det för naivt. Att skapa en sammanslutning av ett knappt hundratal medlemmar och kalla det för organisation, det känns naivt för mig. Jag hade velat ha ett "Föreningen ...." med i namnet, för att tydliggöra att det är en förening.

Jag betvivlar mycket starkt att det skulle vara unikt att organisationer startas från noll med klar intention att bli en organisation. Och i det här sammanhanget tycker jag det är det fullkomligt självklara att en förening av det här slaget inom sitt specifika område i längden har målet att vara den organisation som organiserar sin målgrupp. Det är bra uppenbart av omständigheterna att vi aspergare/autister skulle behöva en bra och väl fungerande sådan organisation. Vi som hittills engagerat oss i uppbyggandet av OA drivs av en passion och en vilja att bilda en sådan.

Men visst, även här... skulle omständigheterna visa att bra många fler vill gå med i något som börjar på mer uttrycklig nivå av *förening* innan man försöker sträva efter att växa sig till en *organisation* ska vi naturligtvis ta intryck av det.

Men just nu planerar vi ju också för fullt för den riksträff då vi ska bilda riksorganisationen formellt. Så fort det sker så är det ju faktiskt en riksorganisation med ett antal distriktsavdelningar redan etablerade med lokal verksamhet. Är det mer en förening än en organisation då? Var ligger egentligen definitionerna av de termerna? I organisationsuppbyggnaden eller i medlemsantalet? Eller i andra faktorer, eller en kombination av flera?

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Men i alla sammanhang där jag själv varit med om att försöka starta föreningar från grunden har jag varit med om att möta alltför många negativa människor som inte är intresserade att gå med i något som är alldeles nytt, utan i flera fall har projekten gått i stöpet på att klart flest potentiella medlemmar har velat vänta och se och gå med först när föreningen redan är stor och etablerad och kan erbjuda en massa häftiga förmåner till sina medlemmar.


De kanske vill vänta tills föreningen blivit en riktig förening, då man ser att det är lite seriöst med det hela. Eller så tycker de - liksom jag - att själva namnet ger en oseriös eller naiv antydan.

Ja, det är möjligt.

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Och det som Mitzerl anger känns konstigt och fel är att vi är nybildade, just har startat och ännu inte har så många medlemmar, men har en dröm om att bli större än så en dag...


Nej, som sagt, så är icke fallet. Där har jag blivit feltolkad. Det är inget konstigt och fel alls att ni är nybildade, det som är det konstiga är namnet. Dels att det antyds vara en organisation (vilket känns tämligen naivt och överdrivet), dels att det riktar sig till en grupp som, som sagt, till övervägande del är utvecklingsstörda.

Som jag redan antytt i tidigare stycke - det är en förening som startats i Härnösand, sedan fått en avdelning i Stockholm och en i Umeå, vilka sedan har namngetts som länsavdelningar för respektive län, enstaka medlemmar därutöver har kontinuerligt droppat in i hela landet, och ska nu inom kort ses och bilda riksorganisationen som "överbyggnad" till de befintliga länsavdelningarna... var är egentligen det "naiva" att kalla det för en organisation då, är det inte de facto en organisation?

mitzerl skrev:
Pemer skrev:Men mot exakt samma bakgrund - hur kan i så fall Föreningen Autism vara en förening mer för dig än för de autisterna, Mitzerl? Var den helt okej att gå med i för att den redan fanns och var etablerad när du först hörde talas om den och ville gå med?


Jag gick med i FA för att:
a) jag är intresserad av autism och jobbade precis med det.
b) jag ville träffa folk med AS för att se om jag kände igen mig i dom (jag hade fått höra av psykolog att jag ev hade AS), och för detta var jag tvungen att gå med i FA. Träffgruppen i Stockholm hade FA-medlemskap som krav för att gå med.

Jag har aldrig känt mig riktigt hemmahörande inom FA. Om jag inte hade jobbat med autister och om träffgruppen inte hade haft medlemskap som krav så skulle jag nog aldrig ha gått med.

Att jag fortfarande är med beror mest på mitt intresse för autismfrågor faktiskt (jag vill förkovra mig i det för att lättare kunna få sådana jobb). Hade jag inte haft detta intresse så hade jag nog bara prenumererat på Empowermenttidningen utan att vara med i FA. För jag ser mig INTE som en målgrupp för FA. Jag är väl kanske en indirekt målgrupp för FA, eftersom Asperger räknas som en lättare form av autism, men jag känner mig som sagt inte som någon målgrupp.

Okej. Det var ett rejält klargörande. Tack! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2008-05-26 23:52:28

Kristofer skrev:Mitzerl. Är det bara namnet som du känner tar emot?


Japp, det är bara namnet. Jag tycker att föreningen som sådan definitivt behövs, men jag kan inte gå med i en förening som framställer mig som något jag inte är.

Förvisso HÖR Asperger TILL autismspektrat, men det betyder inte att jag ÄR en autist. Liksom att päron hör till äppelsläktet men ändå inte är något äpple. Ordet autist förknippar jag med utvecklingsstörning, och det gör nog säkert många fler (om inte här, så definitivt ute i samhället) eftersom de flesta autister är utvecklingsstörda. Därför känns namnet väldigt olyckligt, tycker jag. Jag vill inte på misstagsvis tas för en utvecklingsstörd. Sånt har jag nog av på habilitering och dyl.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Sam » 2008-05-26 23:58:13

mitzerl skrev:
Sam, jag tycker inte att OA är "värdelöst" eller att det inte skulle behövas. Jag tycker absolut att en sådan förening behövs, särskilt som jag ju själv inte känner mig hemma i FA. Och det är det jag tycker känns så tråkigt, att när det väl skapas en sådan förening så utesluts jag ändå genom namnet. Det verkar som att mitt öde inte vill att jag skall höra hemma någonstans.


Att skylla på ett "namn" och lägga skulden utanför sig själv, tycker jag är fegt.
Det väsentliga är absolut inte namnet på föreningen, utan vad man själv gör för att förändra sina egna förutsättningar. Den enda som hindrar dig att vara med och göra något bra, är du själv. Tillåt dig istället att ta en plats.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2008-05-27 0:02:12

Jag är inte min Asperger, lika lite som jag är en autist. Men min diagnos tillhör den grupp som man betecknar som autister. Därför har jag anslutit mig till OA.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 11:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in