Varför är många av er handlingsförlamade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 9:54:07

Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Huggorm » 2015-10-03 10:02:28

ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?
Finns det inget som inte du klarar av?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 10:20:32

Huggorm skrev:
ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?
Finns det inget som inte du klarar av?

alltså att diska, jobba, sköta min hygien är inga problem. jag har dock i perioder inbillat mig att det är ett problem. då har jag skjutit upp det i evighet. det var dock mer eller mindre ett OCD beteende. t.ex, om jag duschar för mycket blir jag sjuk, eftersom mitt naturliga kroppsliga försvar försvinner. detta är ju nonsens som ni ser, det funkar inte på det sättet.

men visst, det finns kanske saker jag inte klarar av. jag har inget körkort och har aldrig kört bil. så det kan jag inte. men jag kan alltid lära mig när det är dags
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Hadraniel » 2015-10-03 10:34:22

ArgeAnkan skrev:jag trollar inte. jag är genuint intresserad av varför vissa människor kan med att säga: jag kan inte sköta min hygien.

det är inte svårt, ställa sig under rinnande vatten i 1 minut, tvåla in sig, schampo(om det behövs) skölja av sig 1 minut till. klart.

det tar kanske 1 minut att klä av sig, 3 minuter i duschen, 1 minut att torka sig, 1 minut att ta på kläder igen. så 6 minuter tar det och det är inga svåra steg heller. därav undrar jag, varför vissa inte kan klara av det. hur det utspelar sig fysiskt att en person inte kan göra detta.

Det finns väl vissa som tycker att det är extremt obehaglig och plågsamt som jag har förstått det. Att vattenstrålarna och en del saker omkring hygienskötseln gör ont eller blir för intensivt. Är det så pass illa så är det väl fullt förståeligt att man inte alltid är i ett tillräckligt bra mentalt skick för att kunna utsätta sig för mer eller mindre tortyrliknande aktiviteter?

Har själv inte problem med att duscha eller bada, utan mer eller mindre älskar att göra det och det blir nog för ofta istället.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 10:37:04

Hadraniel skrev:
ArgeAnkan skrev:jag trollar inte. jag är genuint intresserad av varför vissa människor kan med att säga: jag kan inte sköta min hygien.

det är inte svårt, ställa sig under rinnande vatten i 1 minut, tvåla in sig, schampo(om det behövs) skölja av sig 1 minut till. klart.

det tar kanske 1 minut att klä av sig, 3 minuter i duschen, 1 minut att torka sig, 1 minut att ta på kläder igen. så 6 minuter tar det och det är inga svåra steg heller. därav undrar jag, varför vissa inte kan klara av det. hur det utspelar sig fysiskt att en person inte kan göra detta.

Det finns väl vissa som tycker att det är extremt obehaglig och plågsamt som jag har förstått det. Att vattenstrålarna och en del saker omkring hygienskötseln gör ont eller blir för intensivt. Är det så pass illa så är det väl fullt förståeligt att man inte alltid är i ett tillräckligt bra mentalt skick för att kunna utsätta sig för mer eller mindre tortyrliknande aktiviteter?

Har själv inte problem med att duscha eller bada, utan mer eller mindre älskar att göra det och det blir nog för ofta istället.

men då kan man göra det till en sport. idag klarade jag 3 minuter i duschen, imorgon ska jag slå det rekordet. hänger du med?

man måste göra det bästa av situationen. annars är man ingen man. en tjej är annorlunda eftersom dom inte har vad som krävs för att vara en man.

du citerade inte allt i min text, så jag antar att du inte är ett fan. det var tråkigt :(
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Puzzle » 2015-10-03 10:44:50

Det simpla svaret är väl att folk är olika och klarar därför olika saker och aspergare (som jag antar att du också är) har oftast svårare att förstå och kunna sätta sig in i sådant. Som någon annan redan har sagt så kan vissa ha en viss överkänslighet och känna att duschstrålarna gör ont och bland det sundaste människor kan göra är att undvika sådant som gör ont.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav tahlia » 2015-10-03 11:39:01

Det finns även aspekter som depression och nedstämdhet, vanliga följdsjukdomar vid AS som ofta gör de till synes mest simpla saker till oöverstigliga hinder.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 11:47:52

Puzzle skrev:Det simpla svaret är väl att folk är olika och klarar därför olika saker och aspergare (som jag antar att du också är) har oftast svårare att förstå och kunna sätta sig in i sådant. Som någon annan redan har sagt så kan vissa ha en viss överkänslighet och känna att duschstrålarna gör ont och bland det sundaste människor kan göra är att undvika sådant som gör ont.

badkar?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 11:48:29

tahlia skrev:Det finns även aspekter som depression och nedstämdhet, vanliga följdsjukdomar vid AS som ofta gör de till synes mest simpla saker till oöverstigliga hinder.

sitter fortfarande i huvudet. jag söker inte psykologiska svar utan fysiologiska.

psykologiska svar tenderar att vara sjukt luddiga och vem som helst går med på vad som helst.

FÖRSÖK
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Puzzle » 2015-10-03 12:07:19

ArgeAnkan skrev:
Puzzle skrev:Det simpla svaret är väl att folk är olika och klarar därför olika saker och aspergare (som jag antar att du också är) har oftast svårare att förstå och kunna sätta sig in i sådant. Som någon annan redan har sagt så kan vissa ha en viss överkänslighet och känna att duschstrålarna gör ont och bland det sundaste människor kan göra är att undvika sådant som gör ont.

badkar?


Kan fortfarande vara samma eller liknande problem där.

ArgeAnkan skrev:sitter fortfarande i huvudet. jag söker inte psykologiska svar utan fysiologiska.

psykologiska svar tenderar att vara sjukt luddiga och vem som helst går med på vad som helst.

Dessvärre så är det ju inte så lätt att man "bara behöver försöka", många har dessutom redan försökt och antingen hittat något som fungerar för dom eller ej. Läste dessutom i en annan tråd att du hade ett "jobb" via AF där du fick komma och gå lite som du ville så du har ju ändå löst din vardag på ett ovanligt sätt så jag förstår hur du kan ha så svårt att förstå att det samma gäller andra fast ibland på andra plan?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:02:32

Puzzle skrev:
ArgeAnkan skrev:
Puzzle skrev:Det simpla svaret är väl att folk är olika och klarar därför olika saker och aspergare (som jag antar att du också är) har oftast svårare att förstå och kunna sätta sig in i sådant. Som någon annan redan har sagt så kan vissa ha en viss överkänslighet och känna att duschstrålarna gör ont och bland det sundaste människor kan göra är att undvika sådant som gör ont.

badkar?


Kan fortfarande vara samma eller liknande problem där.

ArgeAnkan skrev:sitter fortfarande i huvudet. jag söker inte psykologiska svar utan fysiologiska.

psykologiska svar tenderar att vara sjukt luddiga och vem som helst går med på vad som heinte lst.

Dessvärre så är det ju inte så lätt att man "bara behöver försöka", många har dessutom redan försökt och antingen hittat något som fungerar för dom eller ej. Läste dessutom i en annan tråd att du hade ett "jobb" via AF där du fick komma och gå lite som du ville så du har ju ändå löst din vardag på ett ovanligt sätt så jag förstår hur du kan ha så svårt att förstå att det samma gäller andra fast ibland på andra plan?

okej, så aspergare är handikappade? eller? undrar bara.

i många trådar jag läser så är aspergare rent ut sagt Gudar jämfört mot "NT" människor? betyder det att man är bättre människa för att man inte klarar basala uppgifter? förklara för mig.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav debase » 2015-10-03 13:04:36

ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?


Ja, det är inte enkelt att svara på, men min hjärna tycks sända ut signaler till hela min kropp att monotona, icke-stimulerande aktiviteter, är en fruktansvärd uppoffring i nivå med ett maratonlopp. Det verkar inte hjälpa att försöka lösa det rationellt. Jag saknar helt enkelt förmåga med att identifiera mig med tanken att tänka två steg framåt.

Lite som det där experimentet där man skulle testa förskolebarns tålamod genom att lova dubbel utdelning om de lovade låta bli att äta en marshmallows under ett x antal minuter. Jag äter uppenbarligen den där marshmallowsen gång på gång. :-)051 Ibland har jag försökt "skärpa" mig under perioder, vilket bara renderat i utbrändhet.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:07:37

debase skrev:
ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?


Ja, det är inte enkelt att svara på, men min hjärna tycks sända ut signaler till hela min kropp att monotona, icke-stimulerande aktiviteter, är en fruktansvärd uppoffring i nivå med ett maratonlopp. Det verkar inte hjälpa att försöka lösa det rationellt. Jag saknar helt enkelt förmåga med att identifiera mig med tanken att tänka två steg framåt.

Lite som det där experimentet där man skulle testa förskolebarns tålamod genom att lova dubbel utdelning om de lovade låta bli att äta en marshmallows under ett x antal minuter. Jag äter uppenbarligen den där marshmallowsen gång på gång. :-)051 Ibland har jag försökt "skärpa" mig under perioder, vilket bara renderat i utbrändhet.

så du är självmedveten om att du gör fel? men du gör fel ändå, för att en psykolog har sagt att du kan göra fel om du vill? trots att du vet om att det är fel?

förklara gärna :)
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-10-03 13:22:32

:) poep
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav debase » 2015-10-03 13:24:01

ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?


Ja, det är inte enkelt att svara på, men min hjärna tycks sända ut signaler till hela min kropp att monotona, icke-stimulerande aktiviteter, är en fruktansvärd uppoffring i nivå med ett maratonlopp. Det verkar inte hjälpa att försöka lösa det rationellt. Jag saknar helt enkelt förmåga med att identifiera mig med tanken att tänka två steg framåt.

Lite som det där experimentet där man skulle testa förskolebarns tålamod genom att lova dubbel utdelning om de lovade låta bli att äta en marshmallows under ett x antal minuter. Jag äter uppenbarligen den där marshmallowsen gång på gång. :-)051 Ibland har jag försökt "skärpa" mig under perioder, vilket bara renderat i utbrändhet.

så du är självmedveten om att du gör fel? men du gör fel ändå, för att en psykolog har sagt att du kan göra fel om du vill? trots att du vet om att det är fel?

förklara gärna :)


Jag blir ju så illa medveten när jag plötsligt helgen innan måste hårdplugga inför tentan jag haft två veckor på mig att studera inför, eller när där blivit ett tallriksberg i diskhon, trots att det skulle tagit fem sekunder ungefär att diska en gång om dagen. Det finns för mycket som i stunden råkar vara mycket intressantare att göra en tråkiga måsten och jag klarar inte av att sortera ut dem.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav nescio » 2015-10-03 13:28:37

ArgeAnkan skrev: jag är genuint intresserad av varför vissa människor kan med att säga: jag kan inte sköta min hygien.
Jag kan sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Huggorm » 2015-10-03 13:30:29

nescio skrev:Jag kan sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden.
Vare sig det behövs eller inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav debase » 2015-10-03 13:43:55

nescio skrev:
ArgeAnkan skrev: jag är genuint intresserad av varför vissa människor kan med att säga: jag kan inte sköta min hygien.
Jag kan sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden.


Du är ju en katt för tusan! Tror folk har viss förståelse.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:46:13

debase skrev:
ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
Ja, det är inte enkelt att svara på, men min hjärna tycks sända ut signaler till hela min kropp att monotona, icke-stimulerande aktiviteter, är en fruktansvärd uppoffring i nivå med ett maratonlopp. Det verkar inte hjälpa att försöka lösa det rationellt. Jag saknar helt enkelt förmåga med att identifiera mig med tanken att tänka två steg framåt.

Lite som det där experimentet där man skulle testa förskolebarns tålamod genom att lova dubbel utdelning om de lovade låta bli att äta en marshmallows under ett x antal minuter. Jag äter uppenbarligen den där marshmallowsen gång på gång. :-)051 Ibland har jag försökt "skärpa" mig under perioder, vilket bara renderat i utbrändhet.

så du är självmedveten om att du gör fel? men du gör fel ändå, för att en psykolog har sagt att du kan göra fel om du vill? trots att du vet om att det är fel?

förklara gärna :)


Jag blir ju så illa medveten när jag plötsligt helgen innan måste hårdplugga inför tentan jag haft två veckor på mig att studera inför, eller när där blivit ett tallriksberg i diskhon, trots att det skulle tagit fem sekunder ungefär att diska en gång om dagen. Det finns för mycket som i stunden råkar vara mycket intressantare att göra en tråkiga måsten och jag klarar inte av att sortera ut dem.

du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:47:19

nescio skrev:
ArgeAnkan skrev: jag är genuint intresserad av varför vissa människor kan med att säga: jag kan inte sköta min hygien.
Jag kan sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden.

en gång per dag menar du va? för en gång i månaden är inte = att sköta sin hygien :)
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav debase » 2015-10-03 13:59:22

ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
ArgeAnkan skrev:så du är självmedveten om att du gör fel? men du gör fel ändå, för att en psykolog har sagt att du kan göra fel om du vill? trots att du vet om att det är fel?

förklara gärna :)


Jag blir ju så illa medveten när jag plötsligt helgen innan måste hårdplugga inför tentan jag haft två veckor på mig att studera inför, eller när där blivit ett tallriksberg i diskhon, trots att det skulle tagit fem sekunder ungefär att diska en gång om dagen. Det finns för mycket som i stunden råkar vara mycket intressantare att göra en tråkiga måsten och jag klarar inte av att sortera ut dem.

du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)


Jag skjuter upp allt tråkigt tills det inte går att skjuta upp längre.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Braincandy » 2015-10-03 14:02:05

"varför är ingen människa perfekt?" :lol:

Jadu, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag är relativt säker på att det som orsakar obehag avskräcker de allra flesta från att pina sig i onödan. För ingen människa vill väl utsätta sig för skit upprepade gånger.

Jag känner obehag inför en del ljud och har arbetat i hög ljudnivå i över ett år. Trots hörselskydd blev jag aldrig "van" vid ljuden. Så det här med att påstå att det i alla fall är så bara att vänja sig stämmer inte.

"Insanity: Doing the same thing over and over again and expecting different results" - Albert Einstein.

Huggorm skrev:
nescio skrev:Jag kan sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden.
Vare sig det behövs eller inte.


Även på sommaren?
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Plasticfck » 2015-10-03 14:16:21

Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"

Tankebanor att träna in;
* Alla människor är olika
* Alla människor har olika förutsättningar
* Alla människor är ej kapabla till samma saker

Prutt.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav CarolusRex » 2015-10-03 14:17:50

Plasticfck skrev:Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"

Tankebanor att träna in;
* Alla människor är olika
* Alla människor har olika förutsättningar
* Alla människor är ej kapabla till samma saker

Prutt.


+1
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in