Varför är många av er handlingsförlamade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav DIProgan » 2015-10-04 0:40:49

kiddie skrev:För om det hos AS grundar sig i bristande ToM, så undrar jag lite hur det kan vändas på som jag beskrivit ovan.

Ja ToM problem är inte ett AS problem det finns hos alla även om NT's vanligtvis inte förstår att det är så utan klistrar det som del av NPF.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-04 1:29:13

För de NT som bara exponerats för NT så ter sig självklart personer inom AS som något avvikande och där kan en statisk ToM fungera bra. Medan för personer inom AS så ter sig NT som konstant avvikande och möten AS-AS ger en hint om att det finns andra som är likadana (ungefär). Således behöver personer inom AS förhålla sig med en dynamisk ToM av ren nödvändlighet.

Att internalisera en NT ToM på en person inom AS är som att köra iPhone appar på en Android telefon. Rätt dåligt resultat. Det är också något många dilettanter oavsett formella kvalifikationer försöker sig på rätt ofta med kasst resultat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-10 18:54:33

Kanske för att jag känner att jag inte kan agera logiskt och objektivt alltid, för då anses jag vara konstig och aggressiv. Man förväntas kunna känna in hur man ska agera beroende på hur andra känner för en person oavsett om personen gör rätt eller fel.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav slackern » 2015-10-10 18:57:00

Mer kammar åt folket helt enkelt. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-27 12:25:11

Mountain_lion skrev:Kanske för att jag känner att jag inte kan agera logiskt och objektivt alltid, för då anses jag vara konstig och aggressiv. Man förväntas kunna känna in hur man ska agera beroende på hur andra känner för en person oavsett om personen gör rätt eller fel.

tror du har låst in dig i "den diffusa förmågans värld".
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-27 12:27:19

plåtmonster skrev:För de NT som bara exponerats för NT så ter sig självklart personer inom AS som något avvikande och där kan en statisk ToM fungera bra. Medan för personer inom AS så ter sig NT som konstant avvikande och möten AS-AS ger en hint om att det finns andra som är likadana (ungefär). Således behöver personer inom AS förhålla sig med en dynamisk ToM av ren nödvändlighet.

Att internalisera en NT ToM på en person inom AS är som att köra iPhone appar på en Android telefon. Rätt dåligt resultat. Det är också något många dilettanter oavsett formella kvalifikationer försöker sig på rätt ofta med kasst resultat.

fast varför verkar NT personer i min omgivning helt jävla socialt retarderade och hopplösa(som ni beskriver folk med AS, eller beskriver er själva) när en med AS(diagnostiserad) i samma omgivning agerar, vad som anses normalt?

vad betyder ToM?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 13:29:13

ArgeAnkan skrev:tror du har låst in dig i "den diffusa förmågans värld".
Snarare att omgivningen inte kan hantera logiskt och objektivt handlande utan ser det i alltför stor grad genom ett socialt filter.

ArgeAnkan skrev:ast varför verkar NT personer i min omgivning helt jävla socialt retarderade och hopplösa(som ni beskriver folk med AS, eller beskriver er själva) när en med AS(diagnostiserad) i samma omgivning agerar, vad som anses normalt?
Du får nog utveckla det där lite grann.

ToM = Theory of Mind
Teorin om hur andra människor fungerar.

Klockor som står still visar rätt tid minst en gång om dagen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-27 14:04:09

plåtmonster skrev:
ArgeAnkan skrev:tror du har låst in dig i "den diffusa förmågans värld".
Snarare att omgivningen inte kan hantera logiskt och objektivt handlande utan ser det i alltför stor grad genom ett socialt filter.

ArgeAnkan skrev:ast varför verkar NT personer i min omgivning helt jävla socialt retarderade och hopplösa(som ni beskriver folk med AS, eller beskriver er själva) när en med AS(diagnostiserad) i samma omgivning agerar, vad som anses normalt?
Du får nog utveckla det där lite grann.

ToM = Theory of Mind
Teorin om hur andra människor fungerar.

Klockor som står still visar rätt tid minst en gång om dagen ;)

vet inte riktigt vad du menar med första meningen. så människor överlag kan inte se att du gör rätt? eller missar när du gör rätt? eller fel? förklara gärna. sen får du gärna förklara vad du menar med ett socialt filter och hur verkligheten förändras när man tittar igenom det.

tycker jag beskrev det bra.

ok då vet jag.

det gör även fungerande klockor.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 14:47:22

ArgeAnkan skrev:vet inte riktigt vad du menar med första meningen. så människor överlag kan inte se att du gör rätt? eller missar när du gör rätt? eller fel? förklara gärna. sen får du gärna förklara vad du menar med ett socialt filter och hur verkligheten förändras när man tittar igenom det.

Alltför många betraktar och värderar skeenden utifrån ett relationsmässigt perspektiv istället för ett resultatorienterat. En konsekvens är också att de gärna ser oförrätter där sådana inte finns.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-27 15:07:24

plåtmonster skrev:
ArgeAnkan skrev:vet inte riktigt vad du menar med första meningen. så människor överlag kan inte se att du gör rätt? eller missar när du gör rätt? eller fel? förklara gärna. sen får du gärna förklara vad du menar med ett socialt filter och hur verkligheten förändras när man tittar igenom det.

Alltför många betraktar och värderar skeenden utifrån ett relationsmässigt perspektiv istället för ett resultatorienterat. En konsekvens är också att de gärna ser oförrätter där sådana inte finns.

du menar att i stället för att agera som en människa så bör man agera som en dator? t.ex så gjordes det ett test där en dator spelar tetris, i ett av fallen så pausade datorn spelet, forever, eftersom det var det enda sättet för den att rent logiskt slå spelet. är det så du menar?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in