Hur har ni det med kärleken?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav nallen » 2015-09-15 23:20:08

:-)002
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav slackern » 2015-09-15 23:23:17

JaneLane skrev:
rdos skrev:
Huggorm skrev:"Fysisk kärlek"


Jo. Han är inte ens seriemonogam. Han ligger i ligan ovanför bland krograggarna. :-)051


:lol:


Svårt att tänka mig han får ju inte ens stock.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Huggorm » 2015-09-15 23:24:27

slackern skrev:
JaneLane skrev:
rdos skrev:
Jo. Han är inte ens seriemonogam. Han ligger i ligan ovanför bland krograggarna. :-)051


:lol:


Svårt att tänka mig han får ju inte ens stock.
Och det tror jag han är väldigt glad för.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav slackern » 2015-09-15 23:26:48

Huggorm skrev:
slackern skrev:
JaneLane skrev:
:lol:


Svårt att tänka mig han får ju inte ens stock.
Och det tror jag han är väldigt glad för.


Så chansen att han får ligga med en kvinna är nästan lika med noll.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Huggorm » 2015-09-15 23:33:55

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Svårt att tänka mig han får ju inte ens stock.
Och det tror jag han är väldigt glad för.


Så chansen att han får ligga med en kvinna är nästan lika med noll.
Det skrev du inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-15 23:37:50

rdos skrev:
Huggorm skrev:
rdos skrev:Jo, det vet jag. Frågan är bara varför han skriver i en tråd om kärlek då? :-)063
"Fysisk kärlek"


Jo. Han är inte ens seriemonogam. Han ligger i ligan ovanför bland krograggarna. :-)051

rdos du gillar inte sex vad jag förstått, helt asexuell? rätt? eller är det lägre nivå?
Om du blir kär, känner du inte någon sexlust alls för din partner?
Kan du förklara hur det fungerar, om ni lever helt utan sex eller om kärleken triggar åtrån?
Ursäkta om det blev mycket och personligt, men jag vill gärna förstå :-)003
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav rdos » 2015-09-16 20:14:45

Athena skrev:rdos du gillar inte sex vad jag förstått, helt asexuell? rätt? eller är det lägre nivå?


Nej, jag är inte klassiskt asexuell. Det kan väl sammanfattas i två punkter:

1. Jag gillar inte vanligt sex, och får inget ut av det (bondar inte med sex). Jag får rent ut sagt äckelkänslor av normalsexuellas aktiviteter.

2. Jag är mer sexuellt attraherad av de jag inte känner än av en partner. Faktum är att när jag väl blivit kär i någon så har jag noll lust att ha sex med dem.

Athena skrev:Om du blir kär, känner du inte någon sexlust alls för din partner?


Nej, om jag hade den innan dess så försvinner den när jag blir kär. Det händer vaje gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-16 20:20:00

Det är tvärtemot hur jag och min fästman kände, (han var nästan utan sexdrift, 50 år och oskuld) hans lust kom efter att han blev kär i mig, och jag känner aldrig för sex med någon jag inte är kär i, så detta var en helt ny insikt för mig. Tack :-)Happy
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-16 20:20:36

Hur fixar hon det? :roll:
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav rdos » 2015-09-16 20:23:34

Athena skrev:Hur fixar hon det? :roll:


Hon är rätt så lik mig. Annars skulle det inte funkat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-16 20:26:04

Athena skrev:Jag har haft en bästa vän som dött, två mycket nära vänner som dött(en av dem bodde jag ihop med)
mina föräldrar som dött, ingen av dessa kom ens i närheten av den smärta som när Chris dog, jag hade dött av undernäring om inte en person tagit hand om mig, jag slutade äta helt, det tar 14 dagar att dö då, jag var på min 4 dag då jag fick hjälp.
Jag vill inte leva längre, men min lust att leva har aldrig varit stark, bortsett från den tid vi fick tillsammans, då ville jag verkligen leva länge.

Jag måste tillägga att jag var gift 9 år, han dog, inget jag sörjde direkt.
Vissa personer glömmer man lätt, dom fastnar liksom inte ens efter 9 år.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-16 20:26:36

Ja då har ni det bra ihop, grattis :-)Hug
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav rdos » 2015-09-16 20:39:19

Athena skrev:Det är tvärtemot hur jag och min fästman kände, (han var nästan utan sexdrift, 50 år och oskuld) hans lust kom efter att han blev kär i mig, och jag känner aldrig för sex med någon jag inte är kär i, så detta var en helt ny insikt för mig. Tack :-)Happy


Så är ju majoriteten. Det finns dock en hel del neurodiversa som dels inte gillar normalsexuellas aktiviteter (och ofta inte heller andra NT-relationsdrag) och som dels är mer sexuellt attraherade av främlingar än de man känner väl. Det är den förstnämnda gruppen som ofta identifierar sig som asexuella.

Sedan är det ju så att jag istället bondar genom att jämt och ständigt tänka på de jag är kär i. Det ersätter så att säga sexet. Även det är ganska vanligt bland neurodiversa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-16 20:53:10

Jag tror inte att någon av oss var i läggning klass "normal sex", eller jag var nog normalast, men inget spelar roll om man bara matchar varandra på innehållet.
Ja det att jämt och ständigt tänka på den man är kär i känner jag igen från denna relation, kunde sitta över 9 timmar och stirra på varandra på skype cam, (absolut inget naket, eller sex relaterat) tror jag inte är vad normala brukar göra.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav caracara » 2015-09-17 2:06:45

Jag höll ihop med "Nattens drottning" i många år. Men om dagarna var vi nästan fiender. Ändå saknar jag det.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav rdos » 2015-09-17 23:26:46

Athena skrev:Jag tror inte att någon av oss var i läggning klass "normal sex", eller jag var nog normalast, men inget spelar roll om man bara matchar varandra på innehållet.


Låter iaf lite mer spännande än det vanliga bäverdunkandet. :wink:

Athena skrev:Ja det att jämt och ständigt tänka på den man är kär i känner jag igen från denna relation, kunde sitta över 9 timmar och stirra på varandra på skype cam, (absolut inget naket, eller sex relaterat) tror jag inte är vad normala brukar göra.


Japp, det var så jag menade. Vem behöver sex när det finns sånt?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Tardis89 » 2015-09-18 18:21:15

Det är typ sämre än sämst :/ Har så sjukt svårt för relationer. Vet inte hur jag ska bete mig, vad som gäller eller vad som förväntas av mig. Jag har jättesvårt att läsa av någon jag dejtar.
Måste ha alla kort på borden för att jag ens ska kunna fungera (och då menar jag ALLA kort) och det skrämmer folk rätt rejält har jag insett!

Eller ja, bland annat det! Alla springer bara åt det andra hållet när de träffat mig en gång...

well, borde väl egentligen ge upp!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-18 20:43:26

Tardis89 skrev:Det är typ sämre än sämst :/ Har så sjukt svårt för relationer. Vet inte hur jag ska bete mig, vad som gäller eller vad som förväntas av mig. Jag har jättesvårt att läsa av någon jag dejtar.
Måste ha alla kort på borden för att jag ens ska kunna fungera (och då menar jag ALLA kort) och det skrämmer folk rätt rejält har jag insett!

Eller ja, bland annat det! Alla springer bara åt det andra hållet när de träffat mig en gång...

well, borde väl egentligen ge upp!

Du kan ju testa att spela online? jag har lätt att läsa av folk som jag spelar med, men om jag skulle träffa dessa IRL före, är jag typ lika körd som du beskriver.
Har du provat? :-)Hug
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav torkadmajs » 2015-09-19 10:02:01

Brukar oftast sluta i kaos. Jag försöker verkligen vara snäll och omtänksam i mina förhållande. Men får ändå alltid höra hur dåligt jag lyssnar, att jag är känslokall o.s.v.. Det är väl största anledning till att mina förhållanden tar slut, andra parten tröttnar på mig och tror jag inte uppskattar dem.

Just nu är jag ihop med en tjej som faktiskt verkar stå ut med mig. Det känns jättebra och jag kan prata med henne om allting. Hon är den som fick mig att våga påbörja min utredning, så oavsett vad som händer med henne kommer jag alltid vara tacksam. Vi har känt varandra länge innan vi blev ihop så hon var med på noterna från början. Kanske är det som gör att det äntligen kommer funka. Håller tummarna iallafall :D
torkadmajs
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-06

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav Athena » 2015-09-19 10:12:14

Grattis, du verkar haft tur och hittat en som verkligen bryr sig om er relation :-)Hug
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Re: Hur har ni det med kärleken?

Inläggav tahlia » 2015-09-19 13:49:56

Det där med uppskattning är knepigt. Jag har inte riktigt förstått det hela - varken begreppet i sig eller förfarandet.
Till att börja med tycks "visa uppskattning" betyda en rad olika saker beroende på person. Vidare förstår jag inte riktigt vad det är man söker egentligen då jag själv inte har något behov av att fiska komplimanger eller höra hur någon gillar det jag gör.
Krångligt värre.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav slackern » 2015-09-19 13:53:52

tahlia skrev:Det där med uppskattning är knepigt. Jag har inte riktigt förstått det hela - varken begreppet i sig eller förfarandet.
Till att börja med tycks "visa uppskattning" betyda en rad olika saker beroende på person. Vidare förstår jag inte riktigt vad det är man söker egentligen då jag själv inte har något behov av att fiska komplimanger eller höra hur någon gillar det jag gör.
Krångligt värre.


Uppskattning kan också vara att någon stannar upp smeker dig på kinden och ger dig en kyss. Eller tittar på dig och ger dig ett stort äkta leende.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-19 13:56:14

Eller köper hem en ny laddkontakt till smartphonen som var på väg att gå i stycken. Eller överraskar med chocklad osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur har ni det med kärleken?

Inläggav antonius » 2015-09-19 20:44:55

plåtmonster skrev: laddkontakt


...att man trots sin kontaktfobi, vånda och osäkerhet på om det är rätt tillfälle, ger någon som är lite sorgsen en kram :-)004
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in