Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2015-08-21 6:33:28

Bensodiazepiner
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 16:30:22

Börjar som av ett sammanträffande med Legigan och Zolpidem ikväll, efter att ha tagit en paus på ett år.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Neonland » 2015-08-21 16:37:54

När sömnproblemen är riktigt jävliga har jag tagit Nozinan + Stilnoct + Quetiapin för att kunna få sova 4-5 timmar. Propavan blir jag bara jävligt konstig på.

Nu tar jag bara Quetiapin och har Stilnoct vid behov när jag känner att hjärnan är ute och snurrar om annat än att sova.

Har provat mig fram med det mesta, och det här är det som fungerar bäst för mig.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-21 17:05:22

Jag kryssade i de primära:
Propavan/theralen/lergigan
Stilnoct/imovane
Seroquel + övrig neuroleptika

De jag har nu, varav de fetstilta kan påverka sömnen:
Zoloft
Imovane
Theralen
Zyprexa

litium
Xanor
Xanor depot
Stilnoct

Abilify
Propavan
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-21 23:25:39

Varför bara tre alternativ? Jag hade behövt kryssa i fem. :-)004 :roll:

Tar nu: Theralen, mirtazapin, Stilnoct eller Imovane, Melatonin (direktverkande, på licens), Stesolid.
Tar Theralen och mirtazapin ca två timmar innan jag ska sova, de andra när jag lägger mig. Tar väl 4-6 timmar eller så innan jag somnar. :-)Crying
Tagit Theralen några veckor nu så nu gör den mig snarare uppvarvad än trött. :-)Crying

Har beställt blue blockers-glasögon, hoppas de fungerar ...

Har även Nozinan hemma som jag tar ibland, får nog byta ut Theralenet mot det ett tag nu kanske.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2015-08-22 12:03:16

Tar 4 mg Iktorivil (benzo) på kvällen, dels för att sova bättre, sen sitter den ångestdämpande effekten i dagen efter. Sen tar jag 120 mg Theralen. Dessa tar jag ca 2 timmar innan jag ska lägga mig. Sen tar jag en Imovane 7,5 mg när jag går o lägger mig.

Tar 3 mg Haldol också på kvällen men tror inte den påverkar sömnen.

Har Melatonin hemma också, men de har aldrig fungerat, så de tar jag inte.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-22 12:12:48

Zima33 skrev:Varför bara tre alternativ? Jag hade behövt kryssa i fem. :-)004 :roll:

Tar nu: Theralen, mirtazapin, Stilnoct eller Imovane, Melatonin (direktverkande, på licens), Stesolid.
Tar Theralen och mirtazapin ca två timmar innan jag ska sova, de andra när jag lägger mig. Tar väl 4-6 timmar eller så innan jag somnar. :-)Crying
Tagit Theralen några veckor nu så nu gör den mig snarare uppvarvad än trött. :-)Crying

Har beställt blue blockers-glasögon, hoppas de fungerar ...

Har även Nozinan hemma som jag tar ibland, får nog byta ut Theralenet mot det ett tag nu kanske.


Tänkte att omröstningen skulle ge ett mer rättvist resultat om man anger de 3 främsta sömnmedlen. Tror heller inte att så många tar fler än 3 preparat för just sömnen specifikt.
Men jag uppskattar att du vill bidraga med din lista :-)Happy

Varför tar du mirtazapin, enbart för sömnen eller även för depression? Den har visats öka dopamin och noradrenalin i prefontal cortex. Signalsubstanser som kan göra en uppvarvad och ge insomningsproblem. Speciellt om man är van att ta antihistaminer. Theralen är också en kraftig H1-antagonist. Efter en tid blir receptorerna mindre känsliga och man tappar den sederande effekten. Då tar i teorin den uppiggande effekten från mirtazapin över. Jag har själv erfarenhet av detta.
Jag tipsar dig om att antingen sänka dosen mirtazapin eller ta bort den helt.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-08-22 12:35:37

Tantaly skrev: Theralen är också en kraftig H1-antagonist. Efter en tid blir receptorerna mindre känsliga och man tappar den sederande effekten.

Kan påpeka att det, som allt annat, lär vara individuellt. Under två av mina fem skitår gick jag runt på Theralen och istället för mindre effekt så blev jag allt känsligare för den sederande effekten. En halv ml knockade mig i sömn i timmar och gjorde mig sedan genomtrött ett dygn framåt, så pass att jag sov bort det mesta av tiden.
När jag varit utan mediciner ett år provade jag lite Theralen för att sova bättre men överkänsligheten kvarstår så den stjäl ett dygn av mig rakt av.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-22 12:44:42

tahlia skrev:
Tantaly skrev: Theralen är också en kraftig H1-antagonist. Efter en tid blir receptorerna mindre känsliga och man tappar den sederande effekten.

Kan påpeka att det, som allt annat, lär vara individuellt. Under två av mina fem skitår gick jag runt på Theralen och istället för mindre effekt så blev jag allt känsligare för den sederande effekten. En halv ml knockade mig i sömn i timmar och gjorde mig sedan genomtrött ett dygn framåt, så pass att jag sov bort det mesta av tiden.
När jag varit utan mediciner ett år provade jag lite Theralen för att sova bättre men överkänsligheten kvarstår så den stjäl ett dygn av mig rakt av.


Notera att Theralen¨(Alimemazin) också är ett fentiazinderivat med antipsykotisk effekt, dvs. blockage av dopaminreceptorer. Denna effekt är också kraftigt tröttande och blir mer uttalad vid kroniskt bruk. Värt att nämna är att det faktiskt användes i hög dos för att behandla schizofrenisymptom effektivt förr. Det är en medicin som kan uppvisa extrapyramidala biverkningar och bör användas med försiktighet. Bra mot sömnproblem utlöst av mani.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2015-08-22 14:29:17

Den j-vla muntorrheten man får av Theralen är ju inte kul... Vaknar ibland mitt i natten o måste gå upp o dricka vatten. O dåligt för tänderna är det också.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-08-22 19:53:19

Tar xanor kvällstid och ibland extra triazolam för att sova. Relativt låga doser men behöver inte mer. De går ur kroppen så jag kan vakna som en normal människa dagen därpå.

Propavan, antihistaminer och remeron alla fruktansvärda för mig. Extrem baksmälla som tar mer än 12 timmar att gå bort... stor mening att ta meds om man ändå är trött efter att ha sovit??? Då är jag hellre i kontroll av mig kropp och inte drogad och inte utsövd. Det känns mycket lindrigare.

Dessutom somnar jag inte alltid av dem. Jag kan inte vara uppe på dem för hela kroppen är skakig och som gelé och jag känner mig så fysiskt drogad att det nästan är svårt att ens andas. Jag måste ligga ner. Men trött är inte sömnig. Så jag hindras bara att gå upp och måste ligga ner tills jag eventuellt somnar.

Det är rena tortyren. Att bli LUGN av atarax känns så overkligt! Det är som att du skulle bli lugn av att bli munkavlad och knuten till händer och fötter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2015-08-22 20:08:42

Richard skrev:Den j-vla muntorrheten man får av Theralen är ju inte kul... Vaknar ibland mitt i natten o måste gå upp o dricka vatten. O dåligt för tänderna är det också.


Kan bli så med Propavan med, men man kan ha en träningsvattenflaska på nattduksbordet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2015-08-22 20:11:24

En slägga, 4500000 mg.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-22 21:20:57

Tantaly skrev:
Zima33 skrev:Varför bara tre alternativ? Jag hade behövt kryssa i fem. :-)004 :roll:

Tar nu: Theralen, mirtazapin, Stilnoct eller Imovane, Melatonin (direktverkande, på licens), Stesolid.
Tar Theralen och mirtazapin ca två timmar innan jag ska sova, de andra när jag lägger mig. Tar väl 4-6 timmar eller så innan jag somnar. :-)Crying
Tagit Theralen några veckor nu så nu gör den mig snarare uppvarvad än trött. :-)Crying

Har beställt blue blockers-glasögon, hoppas de fungerar ...

Har även Nozinan hemma som jag tar ibland, får nog byta ut Theralenet mot det ett tag nu kanske.


Tänkte att omröstningen skulle ge ett mer rättvist resultat om man anger de 3 främsta sömnmedlen. Tror heller inte att så många tar fler än 3 preparat för just sömnen specifikt.
Men jag uppskattar att du vill bidraga med din lista :-)Happy

Varför tar du mirtazapin, enbart för sömnen eller även för depression? Den har visats öka dopamin och noradrenalin i prefontal cortex. Signalsubstanser som kan göra en uppvarvad och ge insomningsproblem. Speciellt om man är van att ta antihistaminer. Theralen är också en kraftig H1-antagonist. Efter en tid blir receptorerna mindre känsliga och man tappar den sederande effekten. Då tar i teorin den uppiggande effekten från mirtazapin över. Jag har själv erfarenhet av detta.
Jag tipsar dig om att antingen sänka dosen mirtazapin eller ta bort den helt.

Tack för info! :-)Happy
Tar mirta för sömnen, blev deprimerad när jag börjat med den men lite sömnigare. Nu gör den nog varken till eller från, minskat till 7,5 mg och tänker göra uppehåll.
Theralen brukar funka 1-3 veckor, sen gör den mig uppvarvad/pigg. (Även innan jag började ta mirta) .Ska nog pausa med den också snart. :-)004
I natt låg jag vaken till 4, sen blev jag less och tog en dusch och la mig igen och somnade efter ett tag.

Det verkar bli så med Theralen att det tar längre och längre tid för mig att somna men när jag väl somnat så sitter den i längre. I dag när jag vaknade på em så var jag rätt groggy. :-)004
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-22 21:24:28

Richard skrev:Den j-vla muntorrheten man får av Theralen är ju inte kul... Vaknar ibland mitt i natten o måste gå upp o dricka vatten. O dåligt för tänderna är det också.

Be om salivstimulerande tabletter på recept! Xerodent är bra men vet inte om de subventioneras, de finns receptfritt annars.
Jag blir inte muntorr längre, tror det är tack vare mirtan eller för att jag bytt allergimedicin.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JaneLane » 2015-08-22 22:14:47

Någon annan som får mardrömmar av imovane..?
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-08-22 22:15:58

JaneLane skrev:Någon annan som får mardrömmar av imovane..?


Nix men det är tydligen en vanlig biverkning utav den. Men däremot fick jag det utav Popavan eller där blandad jag ihop drömmar och verklighet blev fan helt absurt.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-22 22:17:38

På ett annat forum var det en som vaknat av att han stod och stekte sin känga i stekpannan på spisen. Förhoppningsvis hade han tagit foten ur kängan först??? :D

Av Stilnoct var detta ej Imovane, men jag använder de två om vartannat.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JaneLane » 2015-08-22 22:20:23

Haha!! Det är ju en sak med imovane.. :lol: jag själv har vaknat upp på altanen nån gång och märkte att hela min karta var tom och snyggt planterad i blomkrukan :lol:
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-22 22:31:34

JaneLane skrev:Haha!! Det är ju en sak med imovane.. :lol: jag själv har vaknat upp på altanen nån gång och märkte att hela min karta var tom och snyggt planterad i blomkrukan :lol:


Haha! :) Är nog glad att jag inte gjort nått dumt :S
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JaneLane » 2015-08-22 23:03:53

MsTibbs skrev:
JaneLane skrev:Haha!! Det är ju en sak med imovane.. :lol: jag själv har vaknat upp på altanen nån gång och märkte att hela min karta var tom och snyggt planterad i blomkrukan :lol:


Haha! :) Är nog glad att jag inte gjort nått dumt :S


Haha ja, det kan gå illa med imovane :lol:

Men du fick alltså inga mardrömmar? Trivs du med stilnoct?
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-22 23:07:39

JaneLane skrev:
MsTibbs skrev:
JaneLane skrev:Haha!! Det är ju en sak med imovane.. :lol: jag själv har vaknat upp på altanen nån gång och märkte att hela min karta var tom och snyggt planterad i blomkrukan :lol:


Haha! :) Är nog glad att jag inte gjort nått dumt :S


Haha ja, det kan gå illa med imovane :lol:

Men du fick alltså inga mardrömmar? Trivs du med stilnoct?


Nej och jag gillar Stilnoct också. Vilket som. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Neonland » 2015-08-22 23:21:00

Jag drömmer ingenting på Stilnoct, men däremot drömde jag jävligt läskigt när jag gick på Theralen...
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2015-08-22 23:23:51

Er ikke bra å ta medisiner for å sove. :-)056
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in