Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Sjuckert » 2015-08-18 14:31:10

Admin:

Vissa tycker alltså att forumledningen inte ingriper mot rasism eller homofobi, men det gör vi. Den som uttrycker sig på ett sätt som vi uppfattar som rasistiskt eller homofobiskt får en reprimand i form av en tillsägelse eller varning, och ibland kan det rentav bli aktuellt med förhandsgranskning.

Däremot delar inte alla forumister vår uppfattning om vad som är rasistiskt. Det händer t.ex. att man ser rasism i inlägg som vi mest ser som fördomsfulla. Sådana inlägg bör bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt istället för att man avfärdar personen som rasist – även om det säkert är lättare sagt än gjort.

Vi värnar om yttrandefriheten och tycker att alla har rätt att uttrycka sina åsikter, så länge de inte bryter mot forumreglerna, givetvis.

För övrigt har ett antal inlägg flyttats till off topic-tråden, och fler kan komma att göra dem sällskap. Håll er till ämnet i fortsättningen. Låser upp tråden igen.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Jackal » 2015-08-19 22:18:43

Jag har inget emot homofiler personligen, det är homolobbyn, företrädd av främst kommunister, anarkister, vänsterliberaler i RFSL och public service, som provocerar mig.
Jag är ledsen om någon känner sig personligen utpekad av mina, stundvis, grova kommentarer.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-20 12:20:19

Jackal skrev:Jag har inget emot homofiler personligen, det är homolobbyn, företrädd av främst kommunister, anarkister, vänsterliberaler i RFSL och public service, som provocerar mig.

Du har inget emot homosexuella personer så länge de inte syns eller hörs och kräver samma rättigheter som heterosexuella?

Om du verkligen inte har något emot homosexuella personer så kan du till att börja med visa det genom att sluta använda ordet homofil.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Sjuckert » 2015-08-24 14:36:58

Admin:

Nu går ni off topic. Håll er till ämnet; det finns lämpligare trådar för att diskutera neurodiversitet.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Puzzle » 2015-08-25 22:12:17

Moderator:

Ett flertal inlägg flyttades till Off-Topic. Tänk på vad tråden handlar om och dessutom är den i avdelningen som ska handla om forumet och inte egna åsikter eller vad som händer i samhället som helhet.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav debase » 2015-09-18 23:52:42

Det här är åter en sån här tråd där trådskaparen fått ett infall att starta en tråd om något han brinner för utan att tänka igenom innehållet. Blir lite häpen över att det finns så många likartade och observerar ett mönster. Handlar det om att vara kategorisk eller ha nedsatt empati?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav RainBowChild » 2015-09-19 0:01:03

debase skrev:Det här är åter en sån här tråd där trådskaparen fått ett infall att starta en tråd om något han brinner för utan att tänka igenom innehållet. Blir lite häpen över att det finns så många likartade och observerar ett mönster. Handlar det om att vara kategorisk eller ha nedsatt empati?


Näe, men fortsätt gärna gissa. Det är mycket intressant vilka teorier folk kommer på!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav debase » 2015-09-19 11:37:29

Att personer med AS skulle vara mer ovilliga eller oförmögna att sätta sig in i andras tankegångar är väl snarare teorier som florerar inom psykiatrin. Jag bara spekulerar i om det går att dra paralleller utifrån folks beteende på forumet. Empati handlar trots allt inte bara om att tycka synd om människor, utan om att kunna förutse hur andra kommer reagera på en viss handling eller budskap.

En tråd som inleds med ett imperativ eller en rad påstående kan förutsättas komma att ifrågasättas. Då förstår man också vikten vid att försöka göra den så informativ och avgränsad som möjligt för att undvika tvetydighet, och för att göra det möjligt att följa varje steg i resonemanget. Som läsare undrar man såklart först och främst vad som kan motivera ett forum utan politisk profil att vara selektiv i vilka åsikter som ska släppas fram. Vidare är det oklart om tråden berör foruminlägg eller privata meddelande, samt vad som räknas som påhopp.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in