Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav bardamu » 2015-08-16 16:25:10

Skriver du genomtänkta, begripliga inlägg eller är öppen för andra åsikter?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav tahlia » 2015-08-16 16:46:24

bardamu skrev:Skriver du genomtänkta, begripliga inlägg eller är öppen för andra åsikter?

Jag försöker skriva genomtänkt men det händer oftare att jag skulle önska att känslor tar över eller tålamodet tryter.
Eftersom människor intresserar mig är jag absolut intresserad av varför de har en specifik åsikt och försöker förstå perspektivet även om det ofta är skitsvårt. Det innebär dock inte att det är enklare att ändra mina åsikter än det är att ändra någon annans.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav snuggelhund » 2015-08-16 17:14:19

Jag ser hellre att vi tolererar rasister och homofober här än att vi går mot ett forum för intolerans mot oliktänkande.

Sen tycker jag att moderatorerna ska ha lägre tolerans mot när det skrivs direkt rasistiska och homofoba inlägg, men där tycker jag att de förbättrat sig iaf när det gäller det sistnämnda.


Jag är medlem i ett antal forum på Facebook där man har nolltolerans mot just de ovannämnda och där det istället blivit skrämmande lågt i tak.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav SoulPain » 2015-08-16 18:03:19

Kanin skrev:
SoulPain skrev:För vad som sker när ni förbjuder vissa åsikter är att folk blir rädda för att skriva, de blir rädda för att bli kickade om de har "fel" åsikter.

Det är märkligt att det enbart tycks vara det här forumet som har det problemet med att begränsa homofobi och rasism/främlingsfientlighet.


Då har dem väldigt lågt tak i de flesta forum du sitter på, medan i mina är det mer varierat, därför jag kan se hur det blir, i forum med lågt tak är det mindre debatt och mer rädsla för övertramp, medan i forum med högre tak, så debatterar fler.

Det sagt, så har de flesta forum regler som förbjuder rena personangrepp och konkret rasism.


Men som jag ser det på detta forumet, så är det som i hela samhället, en extrem polarisering, mellan SD anhängare och mångkulturförespråkare och inga andra grupper vid sidan om accepteras. Antingen är man rasist/fobiker/främlingsfientlig/barnätandedödsnazist eller så är man vänsterextremist/afait/mångkulturkramare/landsförrädare osv...

Vill ni få bukt på det problemet, så önskar jag er lycka till !
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav elle » 2015-08-16 18:05:16

Kanin skrev:
elle skrev:Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

Religiösa personer måste inte uttryckta sina åsikter om homosexuella just här.

Man kan ha sina åsikter om homosexuella även som icke religiös. Finns religiösa som har mjuka åsikter om homosexuella och det finns icke religiösa som har starka åsikter men varför just religiösas åsikter skulle vara mer " farliga " än icke religiösas förstår jag inte .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav elle » 2015-08-16 18:07:53

slackern skrev:
elle skrev:Hur föreställer du dig din revolution ?

Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

( jag undanber diskusioner om religion i den här tråden ) .


Har inte påven propagerat för en mjukare syn på homosexualitet? Svenska kyrkan har inget emot homosexuella och den är kristen så det gäller inte alla kristna samfund.

Såvitt jag vet kan homosexuella inte vigas i katolska kyrkan . Det beror inte på att man vill diskriminera men det är svårt att förklara .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav bardamu » 2015-08-16 18:20:39

Tycker inte heller att trycka ner någon pga läggning eller etnicitet är okej.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 18:26:13

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Hur föreställer du dig din revolution ?

Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

( jag undanber diskusioner om religion i den här tråden ) .


Har inte påven propagerat för en mjukare syn på homosexualitet? Svenska kyrkan har inget emot homosexuella och den är kristen så det gäller inte alla kristna samfund.

Såvitt jag vet kan homosexuella inte vigas i katolska kyrkan . Det beror inte på att man vill diskriminera men det är svårt att förklara .


Jag förstår, fast katolska kyrkan gillar inte att viga par som har barn innan äktenskapet, men dom gör det fast då är det en diakon som viger istället.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 18:29:21

elle skrev:
Kanin skrev:
elle skrev:Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

Religiösa personer måste inte uttryckta sina åsikter om homosexuella just här.

Man kan ha sina åsikter om homosexuella även som icke religiös. Finns religiösa som har mjuka åsikter om homosexuella och det finns icke religiösa som har starka åsikter men varför just religiösas åsikter skulle vara mer " farliga " än icke religiösas förstår jag inte .

Det förstår inte jag heller. Jag svarade på ditt inlägg som specifikt tog upp religiösa personer. Jag kunde lika gärna ha tagit bort ordet "religiösa" från mitt inlägg.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav elle » 2015-08-16 18:44:13

slackern skrev:
elle skrev:
slackern skrev:Har inte påven propagerat för en mjukare syn på homosexualitet? Svenska kyrkan har inget emot homosexuella och den är kristen så det gäller inte alla kristna samfund.

Såvitt jag vet kan homosexuella inte vigas i katolska kyrkan . Det beror inte på att man vill diskriminera men det är svårt att förklara .


Jag förstår, fast katolska kyrkan gillar inte att viga par som har barn innan äktenskapet, men dom gör det fast då är det en diakon som viger istället.

Det har blivit vanligare med diakoner för att avlasta präster eller det finns brist på präster .
Svårt att säga men det är inte så att kyrkan uppmuntrar folk att skaffa barn innan äktenskap.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 18:58:30

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Såvitt jag vet kan homosexuella inte vigas i katolska kyrkan . Det beror inte på att man vill diskriminera men det är svårt att förklara .


Jag förstår, fast katolska kyrkan gillar inte att viga par som har barn innan äktenskapet, men dom gör det fast då är det en diakon som viger istället.

Det har blivit vanligare med diakoner för att avlasta präster eller det finns brist på präster .
Svårt att säga men det är inte så att kyrkan uppmuntrar folk att skaffa barn innan äktenskap.


När min bror gifte sig kyrkligt i Schweiz ville inte prästen viga dom för att dom hade barn innan äktenskapet, så diakonen gifte dom istället, kan tillägga att dom hade gift sig borgerligt i Stockholms stadshus innan. Eller i Schweiz måste man gifta sig borgerligt för att det ska räknas som lagligt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-16 19:13:34

Folk är inte kloka i huvudet

I natt sattes ett nästan två meter högt kors upp och brändes vid ett asylboende i Malung . [...]
Personal på boendet har berättat för polisen hur de såg flera ungdomar i 15-16 årsåldern ta sig från platsen, men än så länge finns ingen misstänkt för brottet som polisen utreder som ofredande med hatbrottskaraktär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21263181.ab
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Julianus » 2015-08-16 20:14:21

Zirre skrev:Folk är inte kloka i huvudet

I natt sattes ett nästan två meter högt kors upp och brändes vid ett asylboende i Malung . [...]
Personal på boendet har berättat för polisen hur de såg flera ungdomar i 15-16 årsåldern ta sig från platsen, men än så länge finns ingen misstänkt för brottet som polisen utreder som ofredande med hatbrottskaraktär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21263181.ab

Är förvånad att man bränner kors här i Sverige. Trodde USA var ensam om den saken. Iallafall så är det exakt så Ku Klux Klan gör, en kristen högerextremistiskt terroristorganisation.

Som sagt, folk är inte kloka. Så enkelt är det.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 20:17:34

Julianus skrev:
Zirre skrev:Folk är inte kloka i huvudet

I natt sattes ett nästan två meter högt kors upp och brändes vid ett asylboende i Malung . [...]
Personal på boendet har berättat för polisen hur de såg flera ungdomar i 15-16 årsåldern ta sig från platsen, men än så länge finns ingen misstänkt för brottet som polisen utreder som ofredande med hatbrottskaraktär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21263181.ab

Är förvånad att man bränner kors här i Sverige. Trodde USA var ensam om den saken. Iallafall så är det exakt så Ku Klux Klan gör, en kristen högerextremistiskt terroristorganisation.

Som sagt, folk är inte kloka. Så enkelt är det.


Säkert ett pojkstreck där dom inte fattar vad dom sysslar med. Förstår inte hur någon i Sverige kan stödja en organisation som ville behålla rassegregering och apartheid.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav tahlia » 2015-08-16 21:04:18

Deja vu. De brände kors vid flyktingförläggningen här på 90-talet också. Lika dumt var det då eftersom de aktuella flyktingarna på förläggningen inte hade en susning om vad det betydde, vissa frågade personalen om det var en svensk tradition.
Dumma människor har det tyvärr aldrig varit brist på.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 21:06:50

tahlia skrev:Deja vu. De brände kors vid flyktingförläggningen här på 90-talet också. Lika dumt var det då eftersom de aktuella flyktingarna på förläggningen inte hade en susning om vad det betydde, vissa frågade personalen om det var en svensk tradition.
Dumma människor har det tyvärr aldrig varit brist på.


Hade inte dom under 90-talet någon koppling till SD och nationalister?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav tahlia » 2015-08-16 21:09:10

Misstänker att det var typ BSS eller nåt dyligt, fick aldrig det helt klart för mig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 21:13:51

tahlia skrev:Misstänker att det var typ BSS eller nåt dyligt, fick aldrig det helt klart för mig.


Dom ända som använde BSS under 90-talet var SD. Det här är sådant som SD sympatisörer gärna vill sopa under mattan och låssas som ingenting. Vilket jag tycker är djupt skrämmande.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav RainBowChild » 2015-08-16 21:15:59

Eftersom vissa av er gillar att anta saker helt ur det blå:

Åsikter och sånt, helt okej!

När man använder dessa för att trycka ner någon eller provocera, inte okej. (Detta är vad tråden handlar om ifall det är nån som INTE förstått detta.)

Är alla med nu? Har jag gjort mig tydlig???

PS. Tack för alla hat-mail ni skickat!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Jackal » 2015-08-16 21:22:30

RainBowChild skrev:Eftersom vissa av er gillar att anta saker helt ur det blå:

Åsikter och sånt, helt okej!

När man använder dessa för att trycka ner någon eller provocera, inte okej. (Detta är vad tråden handlar om ifall det är nån som INTE förstått detta.)

Är alla med nu? Har jag gjort mig tydlig???

Hur uttrycker man sitt missnöje mot ett samhälle som går mot allt grövre moralisk och sexuell dekadens, utan att provocera och trycka ner?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav nallen » 2015-08-16 22:21:22

rdos skrev:Så nu är det alltså "common sense" att vara homokramare och antirasist?

Till sunt förnuft hör att korrigera den som inte beter sig enligt normen eller, om korrigeringen misslyckas eller är för arbetskrävande, att stöta bort eller låsa in den avvikande.

OT:
Mountain_lion skrev:Alla religioner utom kristendom är skit.

Alla religioner, inklusive humanismen, utom kristendomen har fel.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav nallen » 2015-08-16 22:29:34

Fenren skrev:hur många här är det som har uttryckt att de anser folkmord eller massmord vara en bra lösning på något problem?

Hela kommuistklicken, inklusive delar av moderatorkåren, gör ju det implicit just genom att hylla kommunismen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Dagobert » 2015-08-16 22:49:44

nallen skrev:
Fenren skrev:hur många här är det som har uttryckt att de anser folkmord eller massmord vara en bra lösning på något problem?

Hela kommuistklicken, inklusive delar av moderatorkåren, gör ju det implicit just genom att hylla kommunismen.

Men Nalltolerans vill du vi ska ha.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-16 23:43:47

Man kan vara kompis IRL med personer vars aktiviteter och åsikter man kanske inte delar det är skillnad på person och sakfråga. Det gäller inte minst projektarbeten där kritik genast blir att man inte gillar personen istället för att det handlar om utförd insats. Man kan gilla en individ utan att göra detsamma med gruppen som individen anses ingå i. Den gruppkategoriseringen kan dessutom vara helt irrelevant i praktiken.

Man kan ha olika åsikter och synvinklar men ändå tycka om och respektera varann. Det finns dessutom sällan en svartvitt omvärld. Den har oftast fler dimensioner än man inser först och många nyanser som man upptäcker med tiden och insikt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in