Plåster är rasistiska ("vardagsrasism", "vithetsnorm")

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-17 1:27:37

Trots det är det ju äckligt om man ser blodet igenom. Folk är ofta känsliga för sånt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 1:36:11

Kvinnorna tycker synd om en och resten håller avståndet. Kan det bli bättre? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Plåster är rasistiska

Inläggav LILITH_ » 2015-08-17 1:54:56

plåtmonster skrev:
LILITH_ skrev:Plåster är alltså i slutändan något man applicerar på sår och skråmor för att slippa visa upp dem i första hand
Funktionen är att minska risken för infektion från smuts eller folk som nyser ut sin influensa mm. Samt hinder mot ren mekanisk skada.

Nja, det är vad plåstertillverkarna vill att vi ska tro att de behövs till iaf. :wink:
Skrubbsår och ytliga småsår behöver i regel inget plåster, rengöringen är viktigast. Skärsår är ju ofta rätt blodiga, då används ju plåster i huvudsak för att undvika att man blodar ner allt.
Hur plåster är tänkt att användas och hur det sedan används skiljer sig åt en del.

Sedan kan vi ju tillägga ytterligare användningsområden eftersom såret i sig är en möjlig smittokälla och ska täckas över för att inte sprida sårbakterier till födoämnen, eller andras sår och dylikt.

Men i vardagen så hävdar jag faktiskt att plåster främst används för att dölja skadan, minst lika mycket som till att skydda den. Det är för de flesta normalfuntade motbjudande med synliga revor i hudkostymen.
(Där fick jag allt till det.)
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Plåster är rasistiska

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 2:55:35

Om man har råkat riva ett stort jack med en kökskniv så kanske man sätter på ett plåster innan man går ner på stan för att undvika att tvåbenta petridiskar får chansen att välsigna en med snabbinfektion. Samt att insidan av kollektivtrafiken oftast är rätt smutsig ur smittosynpunkt och det finns en hel del damm och skit.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Plåster är rasistiska

Inläggav Alien » 2015-08-17 3:22:12

Mountain_lion skrev:Det finns både barnplåster i alla möjliga häftiga färger och dessutom kirurgtejp i olika hudnyanser.
Att hon som vuxen inte kan hantera detta. Inte för att jag vet vem personen är men hon har tydligen bedömningsförmåga och omdöme som ett barn och då vet jag att jag inte är rättvis mot barnen.


Så om man protesterar mot något betyder det att man "inte kan hantera" något? Det låter som du tror att hon får ett hysteriskt utbrott varje gång hon köper plåster. Tvärtom, som vuxen hanterar man saker man finner irriterande genom att säga ifrån.

Apoteksdirektören agerade också vuxet genom att erkänna att de aldrig tänkt på det men nu skulle försöka införskaffa de efterfrågade plåstren.

Däremot finner jag gnället över att hon vågar säga ifrån synnerligen omoget. Det tyder på snipig missunnsamhet. Som påpekats femtielva gånger är det inte plåstret i sig som är det stora problemet utan att det är att tecken på vithetsnormen, dvs att man utgår från att alla har samma hudfärg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Plåster är rasistiska

Inläggav DIProgan » 2015-08-17 5:44:31

Det spelar ingen som helst roll vad plåstrets "egentliga" funktion är då färgen i sig självklart är hudfärgad för att fungera döljande och därmed är gjord för vita i vanliga plåster. Hur svårt kan detta va? Det har redan tagits upp flera faktiska exempel där svarta yttrat sig negativt så det är irrelevant att försöka påstå motsatsen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Plåster är rasistiska

Inläggav Wine » 2015-08-17 8:53:01

kiddie skrev:...
Men hur faan anpassar man sin hudfärg till plåstren? Ska man måla sig vit eller vad fan menar ni med anpassning?

Lite jävla måtta får det vara på dumheterna.
...


Ja, för det finns ju faktiskt genomskinliga plåster som redan tidigare påpekats.

LILITH_ skrev:Alltså - genomskinliga plåster är jävligt fula eftersom de inte alls är genomskinliga utan har en vit, fast samtidigt oftast blodbesudlad, "kudde" i mitten.
...


Du tycker de är fula, men du kan väl knappast uttala dig för resten av befolkningen? Själv tycker jag att genomskinliga plåster är lika fula eller snygga som beiga, vad spelar det egentligen för roll om man har gjort illa sig vad man väljer?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Plåster är rasistiska

Inläggav Zirre » 2015-08-17 8:54:54

Genomskinliga plåsrer är väl vattenfasta om jag minns rätt eller så var det dem vita.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Plåster är rasistiska

Inläggav Fenren » 2015-08-17 9:01:05

Förr fanns det turtlesplåster. Hade de funnits kvar hade vi inte behövt denna diskussion. De passar alla, alltid.
Alla tycker om och passar i turtles.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Plåster är rasistiska

Inläggav Alien » 2015-08-17 16:43:45

Jackal skrev:NEWSFLASH: Det finns inga svarta plåster i Afrika heller. :roll:


Källa på det?

Även om det skulle vara sant, så beror det i så fall på att de importerar plåster, inte tillverkar själva. Och en del är så fattiga att de inte ens har råd med plåster el tillgång till apotek inom rimligt avstånd. Man måste ha uppnått en viss kulturell och ekonomisk status för att kunna ifrågasätta saker. Alltså är det logiskt att det är i länder som USA, Storbritannien och Sverige som mörkhyade konsumenter ifrågasätter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Plåster är rasistiska

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 16:58:19

Min skärm blir svart när strömmen går och det ger associationer till en negativ triggervarning. Vi måste kräva att alla skärmar blir blåa vid brist på elektroner med tryck i. Imorgon kommer alla partiledare att diskutera strömlösa skärmars svarthet på ett extrainsatt möte under 20 timmar!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Plåster är rasistiska

Inläggav DIProgan » 2015-08-17 17:14:10

Din skärm fyller ingen mänsklig funktion i att vara svart men fortsätt bagatellisera bara. Svarta har som sagt redan yttrat sin negativa ståndpunkt i över femtio år kring plåster men jag vet det är svårt att förstå för en del när ett samhälle inte hanterar andra jämlikt. Eller så sticker det bara för mycket i ögat att andra kan göra sig hörda och inte en själv. Man är ju så duktig som lider för jämnan.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Plåster är rasistiska

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 18:13:30

Om man önskar speciella plåsterfärger kan man gå samman och göra ett samköp det får ner kostnaden och underlättar att få en bra affär. Det har fungerat framgångsrikt för betydligt mindre komplicerade saker. Men det kräver egen ork istället för att någon annans ork fixar det åt en.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-17 18:17:11

Bild
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Plåster är rasistiska

Inläggav warrior88 » 2015-08-17 19:43:08

Fenren skrev:Förr fanns det turtlesplåster. Hade de funnits kvar hade vi inte behövt denna diskussion. De passar alla, alltid.
Alla tycker om och passar i turtles.
Hahaha det var nog den bästa lösningen!

Men det finns ju plåster i olika färger, man behöver anstränga sig lite för att hitta dem bara. För att hitta tillverkarna. Allt man vill ha går att köpa online. Man får bara hoppas att man inte får ett papercut innan man hittat sin rätta hudton i sortimentet.
warrior88
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2015-08-14

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-17 20:08:55

Tror jag lever kvar i det förgångna när ett apotek skulle se till kundernas behov. Även de behov som inte är de helt vanliga. Det är ju det ett apotek går ut på. Ett sådant apotek skulle nog med tiden börjat ta in plåster i fler färger.

Men nu har vi ju bara apotek som säljer det allra vanligaste, det flertalet handlar och det man tjänar pengar på. Dvs inte så mkt sjukvård, mediciner och sånt... :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 20:23:20

kiddie skrev:Tror jag lever kvar i det förgångna när ett apotek skulle se till kundernas behov. Även de behov som inte är de helt vanliga. Det är ju det ett apotek går ut på. Ett sådant apotek skulle nog med tiden börjat ta in plåster i fler färger.

Men nu har vi ju bara apotek som säljer det allra vanligaste, det flertalet handlar och det man tjänar pengar på. Dvs inte så mkt sjukvård, mediciner och sånt... :-)003

Det där försvann nog när apoteken blev privatägda är jag rädd. Var någon gång då jag till och med hade svårt att få ut min receptbelagda medicin.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Plåster är rasistiska

Inläggav Huggorm » 2015-08-17 20:54:12

LILITH_ skrev:Nja, det är vad plåstertillverkarna vill att vi ska tro att de behövs till iaf. :wink:
Skrubbsår och ytliga småsår behöver i regel inget plåster, rengöringen är viktigast. Skärsår är ju ofta rätt blodiga, då används ju plåster i huvudsak för att undvika att man blodar ner allt.
Hur plåster är tänkt att användas och hur det sedan används skiljer sig åt en del.

Sedan kan vi ju tillägga ytterligare användningsområden eftersom såret i sig är en möjlig smittokälla och ska täckas över för att inte sprida sårbakterier till födoämnen, eller andras sår och dylikt.

Men i vardagen så hävdar jag faktiskt att plåster främst används för att dölja skadan, minst lika mycket som till att skydda den. Det är för de flesta normalfuntade motbjudande med synliga revor i hudkostymen.
(Där fick jag allt till det.)
Håller med, det är oftast bättre att inte använda plåster. Jag använder det aldrig, jag har inte ens några. Sår behöver luft, då läker dom. Det slutar blöda efter några minuter så det är bara att hålla ut. Jag är hantverkare och skadar mig hela tiden så jag har mycket erfarenhet i frågan :roll: Är man riktigt seriös kan man bada i salt havsvatten, det rensar såren bra även om det svider lite.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-17 22:07:02

Så säger du bara för att det inte finns plåster som matchar ditt huggormsskinn. :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav bardamu » 2015-08-17 22:17:54

Kanin skrev:Bild


Komiskt att det här är resultatet av att fixa det här systematiska problemet.

Vilket är att föredra?

2:se på mig jag har ett plåster i ansiktet. Ingen lär bry sig. det ser inte ett dugg konstigt ut oavsett hudfärg.
3:se på mig jag verkar ha smuts eller en missfärgad fläck i ansiktet.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Plåster är rasistiska

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 22:28:49

(4) Sambeställ ett plåster i passande färg. - Problem solved.. NEXT!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-17 22:56:53

Jag tycker själv det ser knäppt ut när jag har plåster eftersom det är mycket gulare än min hud. Men det ser ännu knäppare ut när svarta har "hudfärgade" plåster. Skulle jag vara svart skulle jag nog välja ett mönsterplåster istället typ blommor eller vad det nu kan finnas. Inte ett gulbeige.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-18 6:45:18

bardamu skrev:Vilket är att föredra?

Svaret på den ytliga estetiska frågan är naturligtvis helt subjektivt.

plåtmonster skrev:(4) Sambeställ ett plåster i passande färg. - Problem solved.. NEXT!

Har du ens undersökt om det är möjligt att göra specialbeställningar av plåster?

Den huvudsakliga frågan är inte huruvida beige plåster passar mörkhyade, eller bruna plåsters tillgänglighet, utan handlar om hur mörkhyade personers perspektiv och behov osynliggörs och att utgångspunkten allt som oftast är att alla är ljushyade. Det löses inte genom sambeställning. Det är möjligt att "hudfärgade" plåster är ett dåligt exempel, men det förändrar inget.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Plåster är rasistiska

Inläggav DIProgan » 2015-08-18 10:47:19

plåtmonster skrev:Om man önskar speciella plåsterfärger kan man gå samman och göra ett samköp det får ner kostnaden och underlättar att få en bra affär. Det har fungerat framgångsrikt för betydligt mindre komplicerade saker. Men det kräver egen ork istället för att någon annans ork fixar det åt en.
Ja så kan man ju resonera om väldigt mycket. Gör saker själv eller så får du skylla dig själv. Man undrar om du har asperger diagnos för det borde du ju inte ha med samma resonemang utan du borde bara jobba lite hårdare.

Sedan tror jag i och för sig att detta kommer lösa sig självt när producenterna inser att det finns pengar att tjäna. Debatten är mest ett uppretat kaos mellan konservativa och de som ser en poäng men det är bra om fler förstår på hur många små och stora sätt som minoriteters liv ser annorlunda ut än sitt eget bekväma.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in