Plåster är rasistiska ("vardagsrasism", "vithetsnorm")

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plåster är rasistiska

Inläggav Alien » 2015-08-18 11:17:35

Det är alltså vithetsnormen som ifrågasätts.

Rummet skrev:Ett annat exempel (av flera) som också visar vithetsnormen bra är när jag är ute och shoppar, så är det oftast svårt för mig att hitta en bra och billig foundation som passar min hudfärg, då den ‘’mörkaste’’ foundationen är fyra nyanser ljusare än min hudfärg. Samma gäller med hårprodukter, då jag måste handla från utländska butiker om jag ska hitta en produkt som ska passa mitt hår. Jag kan även se vithetsnormen då jag handlar strumpbyxor och färgen nude eller hudfärgat som det heter på svenska inte passar mig, för jag är inte vit.
---
Ni tycker att jag överdriver? well ta och sök på beautiful girls i google och så kolla vad det som kommer upp. Ju vitare du är, desto vackrare, ju mörkare, desto fulare. Samma sak ser man i mode och skönhetstidningar. Och det är många äckliga skönhetsföretag tjänar på detta genom att sälja krämer som fair and lovely. Det är en ansiktskräm som gör en ljusare, alltså bleker hyn och tyvärr så är den jättepopulär bland många rasifierade. Jag minns när vi bodde i Sudan, hur varenda tjej hade den krämen i deras väskor, det fanns inte en enda affär där den inte såldes. Tjejerna visste om hur farlig krämen är och trots att de fick utslag och sår i ansiktet så fortsatte de använde krämen, just för att bli ljusare.
http://rummets.se/gastbloggare/krossa-vithetsnormen/

Vitt/ljust är finare, det tycker sorgligt nog även de som inte själva är beigefärgade. Vithetsnormen är internaliserad.

Här står om sajten Rummet och en av deras grundare:
SvD skrev:Judith Kiros, 24 år, är en av grundarna till den antirasistiska separatistiska nätsamlingsplatsen Rummet (de andra är Valerie Kyeyune Backström, Mireya Echeverría Quezada och Camila Astorga Díaz). Det är en plats där enbart icke-vita är välkomna att skriva om sina upplevelser och erfarenheter, utan att vita kroppars förståelse ska hamna i centrum.

Många skribenter i Rummet använder termen ”rasifierad” för att beskriva personer som på grund av sina utseenden blir tillskrivna en viss rastillhörighet och vissa egenskaper som förknippas med den. Uttrycket pekar på en process, du blir tillskriven någonting, vilket understryker att ”ras” är en social konstruktion, inte biologisk.
http://www.svd.se/judith-kiros-och-natf ... ng-hudfarg

Spontant känner jag ett visst obehag inför sajter där personer av fel hudfärg inte är välkomna. Åas är jag ju inte själv "rasifierad".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-18 13:44:31

Är ju inte bara hudens färg som spelar roll. Hos levantintjejer är det extremt vanligt (!!!) att om man har råd så opererar man sin näsa till europeisk. Jag fattar ingenting, skulle deras näsa inte duga? Men det är tydligen så att levantintjejer ser tillräckligt vita ut för att se ut som sydeuropeer, bara de fixar sin näsa. De kan jämföra näsor för att se vilka som blev bäst. Jag hade ingen aning om på vilken nivå deras näsfixering var innan jag fick kontakt med dem. :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in