Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kiddie » 2015-08-17 1:08:21

Jag har framfört mitt eget tyckande. Det får man ta för vad det är, medhåll eller inte.

Men nu ska jag säga hur det ÄR. Vare sig folk tycker det är bra eller fel att det är såhär.

På ett forum kan man skapa regler som inskränker de regler och lagar som finns ute i samhället. Forumet självt bestämmer om allt som är lagligt i Sverige ska vara OK enligt reglerna på forumet. Ofta tar ett forum inte detta spåret. Istället skapar det snävare ramar som passar just den typen av forum. Vilket är OK. Godkänner man reglerna när man går med får man inte sura till om man utesluts om man bryter mot reglerna. Det är inte en fråga om medborgerlig rätt att vara medlem på ett forum.

Men sedan finns det en annan sak också. Ett forum kan ALDRIG tillåta det som är FÖRBJUDET i svensk lag, om det är ett svenskt forum på en svensk server. Om det finns lagar som förbjuder hets mot folkgrupp som exempel, då kan man inte komma som forum och göra sina egna regler om detta. Säga att på vårt svenska forum så tänker vi tillåta lagbrott eftersom vi sätter reglerna.

Detta har inget med att vi ska vara mesiga eller ha lågt i tak. Det handlar om att svensk lag står över ett forums regler. ALLTID.

Det är bara att acceptera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kiddie » 2015-08-17 1:17:00

TORatANDET skrev:
nallen skrev:Det här är ju redan Lieberts bögkramarforum, det är redan förbjudet att kritisera smutskastningen av diagnosen som vissa ägnar sig åt på pride och liknande pervohögtioder. Vad mer begär du?

Jag har anmält inlägget till moderatorer och vill ha respons. De har ju inte stängt av dessa personer permanent än. Sprider de inte missaktning? Jag undrar hur moderatorerna tänker.

Någon juridiskt kunnig som vill testa polisanmälan, om moderatoranmälan inte ger effekt denna gång heller? Men kolla i så fall först juridiken även med RFSL! : http://www.rfsl.se/?p=2841


Tack. Jag tycker att våra moderatorer gör ett bra jobb med tanke på hur mkt vi ställer till för dem! ;)

Det är lite att lägga sten på börda att dra in det juridiska i deras arbetsuppgifter men dessvärre är det nog nödvändigt. Vi vill ju inte ha ett forum som slutligen hamnar i ngn smaskig kvällspress som uppmuntrande av olagligheter...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav snuggelhund » 2015-08-17 1:20:38

plåtmonster skrev:Man kan vara kompis IRL med personer vars aktiviteter och åsikter man kanske inte delar det är skillnad på person och sakfråga. Det gäller inte minst projektarbeten där kritik genast blir att man inte gillar personen istället för att det handlar om utförd insats. Man kan gilla en individ utan att göra detsamma med gruppen som individen anses ingå i. Den gruppkategoriseringen kan dessutom vara helt irrelevant i praktiken.

Man kan ha olika åsikter och synvinklar men ändå tycka om och respektera varann. Det finns dessutom sällan en svartvitt omvärld. Den har oftast fler dimensioner än man inser först och många nyanser som man upptäcker med tiden och insikt.


:-)049
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-17 9:01:00

Folk får ha vilka åsikter de vill. Det är hur och när de uttrycks som kan ställa till problem.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-17 9:04:00

Zirre skrev:Folk får ha vilka åsikter de vill. Det är hur och när de uttrycks som kan ställa till problem.


Och vi är ju allmänt dåliga på det där med timing och att hålla igen. :mrgreen:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-17 9:04:47

Fenren skrev:
Zirre skrev:Folk får ha vilka åsikter de vill. Det är hur och när de uttrycks som kan ställa till problem.


Och vi är ju allmänt dåliga på det där med timing och att hålla igen. :mrgreen:

Vadå skylla ifrån sig, det kan man faktiskt lära sig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-17 9:13:37

Zirre skrev:
Fenren skrev:
Zirre skrev:Folk får ha vilka åsikter de vill. Det är hur och när de uttrycks som kan ställa till problem.


Och vi är ju allmänt dåliga på det där med timing och att hålla igen. :mrgreen:

Vadå skylla ifrån sig, det kan man faktiskt lära sig.


Vi kan och ska anstränga oss, men jag tror inte vi kan lära oss. Det har satt mig i klistret så många gånger att jag anser att jag skulle lärt mig om det var möjligt. Jag vet ofta att det kommer gå åt helsike men kan inte låta bli ändå.

Det är väl ok här på forumet, men när jag förbjuder chefens chefs chef att vistas på en stor del av fabriken inför ett flertal andra chefer hamnar i väldigt jobbiga situationer...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-17 9:37:12

Fenren skrev:
Zirre skrev:
Fenren skrev:
Och vi är ju allmänt dåliga på det där med timing och att hålla igen. :mrgreen:

Vadå skylla ifrån sig, det kan man faktiskt lära sig.


Vi kan och ska anstränga oss, men jag tror inte vi kan lära oss. Det har satt mig i klistret så många gånger att jag anser att jag skulle lärt mig om det var möjligt. Jag vet ofta att det kommer gå åt helsike men kan inte låta bli ändå.

Det är väl ok här på forumet, men när jag förbjuder chefens chefs chef att vistas på en stor del av fabriken inför ett flertal andra chefer hamnar i väldigt jobbiga situationer...

Det är olika från person till person så att säga VI som om alla vore exakt lika är ganska dumt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-17 9:40:57

Zirre skrev:
Fenren skrev:
Zirre skrev:Vadå skylla ifrån sig, det kan man faktiskt lära sig.


Vi kan och ska anstränga oss, men jag tror inte vi kan lära oss. Det har satt mig i klistret så många gånger att jag anser att jag skulle lärt mig om det var möjligt. Jag vet ofta att det kommer gå åt helsike men kan inte låta bli ändå.

Det är väl ok här på forumet, men när jag förbjuder chefens chefs chef att vistas på en stor del av fabriken inför ett flertal andra chefer hamnar i väldigt jobbiga situationer...

Det är olika från person till person så att säga VI som om alla vore exakt lika är ganska så dumt.


Jo, fast nu var det ett vi som i jag och alla som vill känna sig vid det jag skrev.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-17 9:44:29

Fenren skrev:
Zirre skrev:
Fenren skrev:
Vi kan och ska anstränga oss, men jag tror inte vi kan lära oss. Det har satt mig i klistret så många gånger att jag anser att jag skulle lärt mig om det var möjligt. Jag vet ofta att det kommer gå åt helsike men kan inte låta bli ändå.

Det är väl ok här på forumet, men när jag förbjuder chefens chefs chef att vistas på en stor del av fabriken inför ett flertal andra chefer hamnar i väldigt jobbiga situationer...

Det är olika från person till person så att säga VI som om alla vore exakt lika är ganska så dumt.


Jo, fast nu var det ett vi som i jag och alla som vill känna sig vid det jag skrev.


Oavsett hur mycket alla stämmer in på det så är vi ändå enskilda individer och skall så förbli.
VI kan man använda om det gäller en grupp människor som gör npgot till sammas tex ett fotbollsag som vunnit "vi har vunnit" osv.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav SoulPain » 2015-08-17 9:49:09

Så det är så mycket hatbrott här tydligen enligt kommentarer och ingen moderator gör tydligen något åt det.

Så för er som känner er kränkta så finns det faktiskt enkla sätt att lösa sådana problem på:

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Polisens internetanmälan, eller så ringer ni, har ni bevisen för att ni utsatts för brott som strider mot Svea Rikes Lag, så TVEKA INTE ATT ANMÄLA BROTTET!!!


Om det nu inte finns några bevis, utan några av er bara rent av ogillar att andra med tvärt motsatta åsikter skall få skriva på forumet, så bör ni läsa igenom reglerna en gång till och tål ni inte dem, så lämna forumet omgående och gå med i ett forum med likasinnade.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav TORatANDET » 2015-08-17 12:43:40

kiddie skrev:Tack. Jag tycker att våra moderatorer gör ett bra jobb med tanke på hur mkt vi ställer till för dem! ;)

Det är lite att lägga sten på börda att dra in det juridiska i deras arbetsuppgifter men dessvärre är det nog nödvändigt.

Tack för ett vettigt svar, kiddie.

För att inte pressa moderatorer kan jag utöka min fråga till: ev. ansvarig utgivare, ägare eller moderatorer.
Jag undrar som sagt hur ni tänker angående ifall inlägg som det aktuella sprider missaktning mot homosexuella. Lagen finns ju, och ni måste väl ha tänkt genom det??

”Hets mot folkgrupp
Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för hets mot folkgrupp om man uttalar eller sprider hot eller missaktning mot en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.”
http://www.rfsl.se/?p=2841

Och jag är den första att hålla med om att även aspergare borde inräknas. Men det är långt ifrån att kunna genomdrivas, och är en annan fråga än den som diskuteras här.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-17 12:56:31

TORatANDET skrev:Jag undrar som sagt hur ni tänker angående ifall inlägg som det aktuella sprider missaktning mot homosexuella. Lagen finns ju, och ni måste väl ha tänkt genom det??


Det står väl den/de som känner sig hetsade mot fritt att göra en anmälan. Det borde inte forumet eller dess representanter göra.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 13:51:11

TORatANDET skrev:För att inte pressa moderatorer kan jag utöka min fråga till: ev. ansvarig utgivare, ägare eller moderatorer.
Jag undrar som sagt hur ni tänker angående ifall inlägg som det aktuella sprider missaktning mot homosexuella. Lagen finns ju, och ni måste väl ha tänkt genom det??

”Hets mot folkgrupp
Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för hets mot folkgrupp om man uttalar eller sprider hot eller missaktning mot en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.”
http://www.rfsl.se/?p=2841

Och jag är den första att hålla med om att även aspergare borde inräknas. Men det är långt ifrån att kunna genomdrivas, och är en annan fråga än den som diskuteras här.


Moderator:

Vi har fått in och hanterat ärendet som du anmälde, däremot anser vi inte att det klassas som hets mot folkgrupp utan bara en illa formulerad åsiktsyttring.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-17 13:56:45

Uttalade hatiska rasistiska och homofobiska budskap är åt helvete.

Det inser alla mänskor som är vid sunda vätskor och har ett fungerande pall.

Men jag tror inte på att vi börjar polisanmäla varann till höger och vänster...spar det till extrema fall, om det skulle bedrivas regelrätta trakasserier.


Det är inte trakasserier när nån kallar mig sur gubbjävel eller när folk har olika åsikter i en debatt.

Lite friktion får man räkna med.


Nolltolerans, förbjuda vissa ord, sätta ribban efter de allra känsligaste...sånt blir bara åsiktsdiktatur och ett jäkla merarbete för moddarna att hålla rätt på.


Så folks - vad sägs om sunt förnuft och lite is i magen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-17 15:13:49

KrigarSjäl skrev:Nolltolerans, förbjuda vissa ord, sätta ribban efter de allra känsligaste...sånt blir bara åsiktsdiktatur och ett jäkla merarbete för moddarna att hålla rätt på.

Sånt leder bara till att åsiktsutvecklingen fortsätter där det är friare att uttrycka sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kiddie » 2015-08-17 15:28:35

Tycker heller inte man ska ha nolltolerans för så funkar inte lagen, det ska till en del för att det ska kallas hets. Däremot har det förekommit grova saker här och just dessa borde man faktiskt stoppa, tycker jag.

Ja, vemsomhelst kan anmäla, men javisst skulle det bli skumt om vi började polisanmäla varandra. Å andra sidan ska vi inte bara tro att ingen kommer anmäla eftersom polisen tar brott på internet mer på allvar nuförtiden.

Titti, jag tror Nallen menar att om du stöttar homosexuella på ngt sätt så visar du att en sån dära helig aspergare (som visst är en slags folkgrupp enligt KS och Nallen mer än bara en diagnos... :-)051 ) kan stå på ett "pervos" sida vilket naturligtvis är fel. Du som aspergare har ett ansvar att vare sig vara barnslig eller stötta "äckliga pervon". Annars smutsar du ner den heliga diagnosen.

Själv ser jag risken med att tillåta grova saker som uppenbar. Folk blir förbannade och med tiden kommer en allt hårdare ton från alla eftersom det blir mer och mer godkänt. Sen har vi ett otrevligt forum där alla kallar varandra saker. Har sett det hända på ett annat ställe så det verkar inte omöjligt, man ska bara vänjas långsamt så ingen riktigt fattar att det händer...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav nescio » 2015-08-17 19:21:36

TORatANDET skrev:Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för hets mot folkgrupp om man uttalar eller sprider hot eller missaktning mot en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.”
Vad betyder "sprida missaktning"? Sprider man missaktning om man säger: "Jag ogillar bögar"?
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav TORatANDET » 2015-08-17 19:47:31

Puzzle skrev:Moderator:

Vi har fått in och hanterat ärendet som du anmälde, däremot anser vi inte att det klassas som hets mot folkgrupp utan bara en illa formulerad åsiktsyttring.

När fientligt inställda personer benämner homosexuella för ”pervo” m.m. 2015, och det bara betraktas som ”illa formulerad åsiktsyttring” av moderatorerna på AspergerForum, konstaterar jag bara att jag inte delar de senares synsätt i frågan, samt påminner mig om att Europa går mot mörka tider igen.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kiddie » 2015-08-17 19:59:54

Vad bra. Råkar jag bli förbannad på någon och säger elaka saker av ren ilska kan jag sedan hävda att det bara var lite dåligt formulerat.

:mrgreen:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 20:35:10

TORatANDET skrev:När fientligt inställda personer benämner homosexuella för ”pervo” m.m. 2015, och det bara betraktas som ”illa formulerad åsiktsyttring” av moderatorerna på AspergerForum, konstaterar jag bara att jag inte delar de senares synsätt i frågan, samt påminner mig om att Europa går mot mörka tider igen.
kiddie skrev:Vad bra. Råkar jag bli förbannad på någon och säger elaka saker av ren ilska kan jag sedan hävda att det bara var lite dåligt formulerat.

:mrgreen:

Moderator:

Ni båda verkar ha missat första meningen eller det underförstådda budskapet att han har fått reprimander för det och att inlägget har flyttats.

Vi undviker permanenta bannnigar så långt det går då detta är tänkt som ett forum för alla.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav nallen » 2015-08-17 21:33:46

Titti skrev:Vilken smutskastning? Av vilken diagnos? Asperger?

Ja.

Titti skrev:Vem ägnar sig åt det på pride?

Det fanns minst två olika initiativ med folk som skulle basunera ut sin aspergerdiagnos på skränbögsfestivalen (olika trådar i "träffar").

Titti skrev:Och varför?

Beats me.


Det visade sig inte vara tillåtet att säga emot perversionerna, varför epitetet "bögkramarforum" ter sig synnerligen relevant. :-)004
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Jackal » 2015-08-17 21:55:44

För det första så har jag ingen sjuklig rädsla för homofiler, jag har en sund aversion mot fenomenet som sådant.
För det andra undrar jag vad det skulle vara för skillnad att kräva nolltolerans mot homofiler och invandrare på forumet?
Människor som människor och vi ska väl alla få göra våra röster hörda?
Om ni inte tycker det så undrar jag varför era röster ska få bli hörda?
Har ni lika mer "allas lika värde" för att ni omfamnar homofili och massinvandring, än jag som inte gör det?
Har jag överhuvudtaget rätt att finnas eller ska jag bara utfrysas från den sociala gemenskapen?
Förklara gärna så att även en sån som jag, med jättegrav Aspergers förstår.

Jag försöker inte göra mig rolig, jag förstår verkligen inte.

Tack.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Puzzle » 2015-08-17 22:33:40

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in