Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 11:49:15

Maggi skrev:Frågan gällde alltså, tycker du att alla åsikter ska få uttalas? Och Kan du tolerera att dina vänner tycker olika?

Du får tycka vad du vill om folkmord! Jag är inte rädd för debatt!

Anser du också att det ska vara tillåtet att propagera för folkmord och t.ex. värva medlemmar till IS?

Wine skrev:
Kanin skrev:Är det så konstigt om homosexuella inte vill umgås med homohatare och om de som inte betraktas som "etniska svenskar" inte vill umgås med rasister?

Kanin, vad tänker du om exempelvis troende muslimer som invandrat till Sverige från olika länder, borde de också träna bort sina inlärda olustkänslor?

Om det också hindrar dem från att umgås med homosexuella personer utan att må illa, så verkar det vettigt. Och, ja, naturligtvis anser jag även muslimers homofobi vara problematisk.
Senast redigerad av Kanin 2015-08-16 11:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav rdos » 2015-08-16 11:50:27

Mountain_lion skrev:Hejsan kramis. :-)Happy
Ska vi göra en deal.
Om du slutar säga att HBTQ¨personer är äckliga så slutar jag säga att du är äcklig.
Liksom, vi vet vad vi båda tycker men vi behöver inte uttrycka det.
Förhoppningsvis känns det lite bättre för oss båda. I bästa fall känns det lite bättre för några till. :-)Happy


Ok. :-)154

Fast jag skrev inte att HBTQ personer var äckliga, utan att själva aktiviteterna var det. Det är en viss skillnad.

Men, ok, jag ska hålla det för mig själv. Fast jag kan råka nämna det i diskussionens hetta någon gång. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav rdos » 2015-08-16 11:54:10

TORatANDET skrev:
nallen skrev:Det här är ju redan Lieberts bögkramarforum, det är redan förbjudet att kritisera smutskastningen av diagnosen som vissa ägnar sig åt på pride och liknande pervohögtioder. Vad mer begär du?

Jag har anmält inlägget till moderatorer och vill ha respons. De har ju inte stängt av dessa personer permanent än. Sprider de inte missaktning? Jag undrar hur moderatorerna tänker.

Någon juridiskt kunnig som vill testa polisanmälan, om moderatoranmälan inte ger effekt denna gång heller? Men kolla i så fall först juridiken även med RFSL! : http://www.rfsl.se/?p=2841



Herre gud. Och du ska få sprida information om diagnosen? Man baxnar! :-)051
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Maggi » 2015-08-16 12:08:16

Ja, även vissa ord kan komma att förbjudas!! :-)051
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Vaniljflickan » 2015-08-16 12:10:56

Jag skulle gärna se en nolltolerans mot uttalanden och trådar av det slaget, hade själv tagit bort allt sådant om jag kunnat och gjort mig av med en handfull medlemmar som är här endast för att provocera och piska upp stämningen.. allt som är ett uttryck som rör att någon/några skulle vara sämre är ren smörja och att så många aspare nappar har väl med ngn dröm om en sann grupptillhörighet att göra.. grupper utesluter för att stärka gruppen.

Varför kan inte alla bara vara som jag och tycka att gemenskapen är fin och ska helst va så inkluderande som möjligt.. jävla kolatomer gone sars..man kan också roa sig utan att göra det på andras bekostnad och kan en inte det så bör en nog söka hjälp specifikt för detta.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Wine » 2015-08-16 12:12:30

Vaniljflickan skrev:Jag skulle gärna se en nolltolerans mot uttalanden och trådar av det slaget, hade själv tagit bort allt sådant om jag kunnat och gjort mig av med en handfull medlemmar som är här endast för att provocera och piska upp stämningen.
...


Vilka är det du syftar på? Feminsterna/vänstersympatisörerna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Zirre » 2015-08-16 12:13:29

Maggi skrev:Ja, även vissa ord kan komma att förbjudas!! :-)051

Det hjälper inte då de byts ut till ex. socker och folk fattar iaf.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Maggi » 2015-08-16 12:14:33

Kanin skrev:
Maggi skrev:Frågan gällde alltså, tycker du att alla åsikter ska få uttalas? Och Kan du tolerera att dina vänner tycker olika?

Du får tycka vad du vill om folkmord! Jag är inte rädd för debatt!

Anser du också att det ska vara tillåtet att propagera för folkmord och t.ex. värva medlemmar till IS.


Åsikter och handlingar är inte samma sak. Dessutom är det väl bra att kunna lokalisera den som propagerar för folkmord!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Vaniljflickan » 2015-08-16 12:15:06

Wine skrev:Vilka är det du syftar på? Feminsterna/vänstersympatisörerna?


Tänker ej gå in på specifika medlemmar, känner en att man för sig med sådant beteende så är det bara bra om en tar åt sig tkr jag.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-16 13:02:25

Kanin skrev:Anser du också att det ska vara tillåtet att propagera för folkmord och t.ex. värva medlemmar till IS?


Att värva soldater till annan krigsmakt än den svenska är olagligt (undantag har medgetts). Det är rimligt.

Att göra det olagligt att anse att IS är snälla och duktiga är väldigt farligt om man anser att demokrati är något bra.

Med andra ord: Propagera för folkmord bäst du vill, så länge du inte rekryterar folk.
Sen gör ju hets mot folkgrupp det olagligt att specificera vilka du vill mörda direkt. Jag har för mig att det är ok att definiera gruppen som ska sparas, så länge som den är nog liten.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 13:17:40

Fenren skrev:Med andra ord: Propagera för folkmord bäst du vill, så länge du inte rekryterar folk.

Där skiljer vi oss åt. Jag anser att det inte ska vara tillåtet att propagera för folkmord, vilket medverkar till åsiktens, och handlingens, spridning och indirekt till rekrytering. Tyck däremot vad du vill om det och säg vad du vill om det privat.

Oavsett om det är tillåtet eller ej, så anser jag inte att det här forumet ska upplåtas som plattform för sådan propaganda.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav SoulPain » 2015-08-16 13:19:11

Mountain_lion skrev:
elle skrev:Hur föreställer du dig din revolution ?

Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

( jag undanber diskusioner om religion i den här tråden ) .


Hahaha, den var rolig.
Alla religioner utom kristendom är skit. Jag vill inte prata religion.
Hahahaha. :mrgreen:


Katolicism är kristendom...


Så när ni ändå håller på, så kan ni ju passa på att förbjuda alla åsikter på forumet som inte rör just funktionshindret Aspergers Syndrom.

För så fort en människa har en åsikt, så kommer den definitivt att kränka någon annan som har en totalt motsatt åsikt.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 13:22:22

elle skrev:Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

Religiösa personer måste inte uttryckta sina åsikter om homosexuella just här.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav JaneLane » 2015-08-16 13:29:43

Ännu en diffus tråd utan något större tänk bakom. Nåväl, fråga: Vem är den som ska få bestämma vad som får/inte får sägas? DU?

Alla bär sitt kors och har rätt till sina åsikter - respektera det och var inte så rapp i käften att hjärnkontoret inte hinner med ut från kafferepet.

Bör tydliggöras att en åsikt och en kränkning är två helt olika saker. Många har en tendens att blanda ihop dessa. En kränkning är alltid en kränkning. Sånt ska man ge fan i bara. En åsikt å andra sidan är något helt annat. Bara för jag inte håller med en annan människa har jag ingen rätt att prega in en munkavel på honom/henne.

Har människan inte lärt sig någonting kring t e x SD:s snabba framväxt? IGNORANS SKAPAR MER MOTSTÅND. Så, ta en sekund och verkligen absorbera orden. (Att jag behöver förklara detta när det är så tydligt att en blind man med käpp på motorväg kan se det är mycket sorgligt.) Om du vill göra en skillnad kan du ju börja med att rycka ut nappen ur käften och börja tänka rationellt och förklara mer tydligt.

Att försöka begränsa människors olikheter och tankar är ju bara förjävligt. Nej, jag är varken homofob eller rasist - på samma gång är jag inte heller en blatte/homoälskare. Jag är logisk. Och aningen irriterad på lättkränkta fanskap som känner sig kränkta kring olika plåsterfärger eller tecknade figurer på tv.

Lösning: Istället för att frånta en människa dennes röst, bör fokus ligga på förståelse och respekt från båda hållen, även om du inte gillar vad som sägs. Oliksinnade kan diskutera hetare ämnen utan att det blir en jävla cirkus kring det hela. För inse fakta, folk kommer alltid ha olika åsikter, även om man fråntar dom rätten till deras röst. (det är bara så fegisar hanterar situationer)

Man kan ju börja med att förändra sig själv först och främst och inte försöka begränsa eller tysta ner andra. För alla är vi knutna till varandra på något djupare plan. Även om jag hamnar i grov konflikt med en annan person där det blir mycket otrevlig stämning, hade jag utan tvekan hjälpt samma människa i nöd.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav EXetoC » 2015-08-16 13:45:54

Tyvärr så måste befolkningen vara hyfsat insatt och logiskt tänkande för att demokrati ska fungera. Det är en utav anledningarna till varför jag tycker att det är en överskattad ideologi.
EXetoC
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-08-15

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Selma » 2015-08-16 13:48:24

SoulPain skrev:Så när ni ändå håller på, så kan ni ju passa på att förbjuda alla åsikter på forumet som inte rör just funktionshindret Aspergers Syndrom.

För så fort en människa har en åsikt, så kommer den definitivt att kränka någon annan som har en totalt motsatt åsikt.


Om vi inte får diskutera annat än sådant som är direkt knutet till diagnosen blir det inte mycket till diskussion.

Nämn inte stoppnål eller synål. Någon enögd kan känna sig kränkt.
http://www.piratensallskapet.se/om-piraten/frageladan/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-16 14:14:26

Kanin skrev:Där skiljer vi oss åt. Jag anser att det inte ska vara tillåtet att propagera för folkmord, vilket medverkar till åsiktens, och handlingens, spridning och indirekt till rekrytering. Tyck däremot vad du vill om det och säg vad du vill om det privat.


så var drar man gränsen? hur avgör man om en åsikt får yttras eller ej?

Kanin skrev:Oavsett om det är tillåtet eller ej, så anser jag inte att det här forumet ska upplåtas som plattform för sådan propaganda.


hur många här är det som har uttryckt att de anser folkmord eller massmord vara en bra lösning på något problem?

så vitt jag vet är jag den ende att komma i närheten, även om jag generellt anser att en naturlig orsakad pandemi skulle vara att föredra. hur som helst har jag aldrig sett någon uttrycka åsikter som liknar att de önskar en viss typ av människa döden pga at de är just den typen av människa.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 15:01:11

Fenren skrev:hur många här är det som har uttryckt att de anser folkmord eller massmord vara en bra lösning på något problem?

Det var enbart valt som ett tydligt exempel. De flesta anser att det inte ska vara tillåtet att skriva vad som helst (om en enskild person eller om en grupp av människor) på forumet. Frågan är bara var gränsen går.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav SoulPain » 2015-08-16 15:07:15

Selma skrev:
SoulPain skrev:Så när ni ändå håller på, så kan ni ju passa på att förbjuda alla åsikter på forumet som inte rör just funktionshindret Aspergers Syndrom.

För så fort en människa har en åsikt, så kommer den definitivt att kränka någon annan som har en totalt motsatt åsikt.


Om vi inte får diskutera annat än sådant som är direkt knutet till diagnosen blir det inte mycket till diskussion.



So?

Ni har liksom tre val;

1. Antingen tillåta att folk har åsikter som de yttrar i forumet = mycket debatt.

2. Eller förbjuda att folk har olika åsikter som de yttrar i forumet = lite eller ingen debatt.

3. Förvisso kan ni enbart förbjuda åsikter som en utvald grupp inte gillar, med följd av att det blir samma resultat som i punkt 2.


För vad som sker när ni förbjuder vissa åsikter är att folk blir rädda för att skriva, de blir rädda för att bli kickade om de har "fel" åsikter.
Senast redigerad av SoulPain 2015-08-16 15:10:20, redigerad totalt 1 gång.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-16 15:09:27

Kanin skrev:
Fenren skrev:hur många här är det som har uttryckt att de anser folkmord eller massmord vara en bra lösning på något problem?

Det var enbart valt som ett tydligt exempel. De flesta anser att det inte ska vara tillåtet att skriva vad som helst (om en enskild person eller om en grupp av människor) på forumet. Frågan är bara var gränsen går.


Det håller jag med om. Däremot anser jag att man kan ska kunna uttrycka alla åsikter
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kanin » 2015-08-16 15:21:04

SoulPain skrev:För vad som sker när ni förbjuder vissa åsikter är att folk blir rädda för att skriva, de blir rädda för att bli kickade om de har "fel" åsikter.

Det är märkligt att det enbart tycks vara det här forumet som har det problemet med att begränsa homofobi och rasism/främlingsfientlighet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 15:23:06

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Så du är inte så mycket för sådant som demokrati, yttrandefrihet och åsiktsfrihet med andra ord.
Med tanke på att det är brott mot dom mänskliga rättigheterna är det rätt allvarligt.


Åsikter är inte brott. Det är grundlagsskyddat att vi har åsiktsfrihet.


Nej men det är brottsligt att yttra dom. Det blir hatbrott och hets mot folkgrupp det är tex olagligt att gå omkring med en nazisymbol eller skrika sieg heil ute på stan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav slackern » 2015-08-16 15:24:50

elle skrev:Hur föreställer du dig din revolution ?

Isf måste man visa nolltolerans mot katoliker, judar och muslimer här ( dessa religioner tillåter inte aktivt homosexualitet som bekant ) .

Som någon här har redan skrivit det är illa att utesluta någon pga. åsikter .

( jag undanber diskusioner om religion i den här tråden ) .


Har inte påven propagerat för en mjukare syn på homosexualitet? Svenska kyrkan har inget emot homosexuella och den är kristen så det gäller inte alla kristna samfund.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav tahlia » 2015-08-16 16:23:17

Visst tröttnar även jag på åsikter som jag uppfattar som trångsynta eller ogenomtänkta (och ibland helt obegripliga) men jag föredrar ändå att folk kommunicerar. Om inte annat så för att jag får veta var de står och i det större perspektivet får en uppfattning om vilket håll samhället drar åt.
Jag hyser inga större förhoppningar om att ändra någons åsikt men ändå...om vi inte yttrar våra åsikter får vi aldrig något motstånd varvid det kan bli svårt att avgöra om ens argument bär öht.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in