Är det ok att klippa andra barns hår?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 16:34:25

Dotter hemkommen från den äldre generationen som agerade barnvakt. Jag badar den lilla. Tvättar hennes hår. Känner att håret är klippt på ett väldigt litet område (rent spontant känns det som att något trasslat fast och att det i panik klippts av en hårtuss).

Får man göra så här? Är det okej att klippa andra barns hår? Och utan att ens säga till efter, eller (det som jag tycker känns mest rimligt) FRÅGA innan man ens bestämmer sig för att göra det?

Det känns, ärligt talat, som att de har våldtagit min själ. Det är väl för i helvete JAG och Fenren som bestämmer vem som klipper vad, när det gäller vår egen avkomma? Och i helvete heller att en liten sektion på ena sidan ska av, medan den andra sidan förblir lång!!! Och hon ska ha långt hår! Alltså jag blir för i helvete galen!

Nu får de fan aldrig passa henne igen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-12 16:42:08

Ta't lugnt.

Diskutera saken med dom när du inte är överhettad utan när du är lugn.
Var tydlig med hur ni tänker och vad som gäller.

Det här med folk som ställer upp som barnvakt är nog nåt bra som man ska underhålla.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 16:56:38

Hur gammal är dottern, kan hon ha gjort det själv (och att barnvakten inte märkt det)? Går ju att fråga barnvakten senare också, dom kanske helt enkelt glömde att säga något?

Annars så hår växer ut, var glad för att hon inte har skadat sig. :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 17:16:05

Men alltså hörrni... Nu handlade det ju om ifall det är OKEJ att göra så här eller inte. Jag tänker liksom inte skälla ut dem; jag vågar knappt prata med dem.

Hon kan inte ha gjort det själv.

Ja, hår växer ut; och nu kommer det att växa ut ojämnt! Med andra ord har de tvingat oss att klippa henne. Jag vill inte klippa henne. MEN JAG HATAR ASYMMETRI!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 17:17:11

Jag är nästan helt säker på att de trodde att de skulle komma undan med det. Men då känner de inte mig. Jag märker ALLT. ALLTID.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-12 17:23:51

Om något har fastnat och det inte går att reda ut det, tex tuggummi är det väl bättre att klippa bort det direkt stället för att det kanske blir en ännu större tova. Så ja, det är okej.

Det hade inte varit okej om de beslutat att hon skulle bli fin i pottfrisyr och helt sonika klippt en sådan på barnet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 17:26:40

Jag tänker väl lite som Manövern men det var väldigt dåligt av dom att inte säga något.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav slackern » 2015-07-12 17:35:01

Puzzle skrev:Jag tänker väl lite som Manövern men det var väldigt dåligt av dom att inte säga något.


Kan lätt glömmas bort vid återlämnande utav småbarn. Både föräldrar och barn är glada vid återseendet och har bråttom att komma iväg för att få egentid med varandra.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 17:44:48

sugrövmanövern skrev:Om något har fastnat och det inte går att reda ut det, tex tuggummi är det väl bättre att klippa bort det direkt stället för att det kanske blir en ännu större tova. Så ja, det är okej.

Det hade inte varit okej om de beslutat att hon skulle bli fin i pottfrisyr och helt sonika klippt en sådan på barnet.

Men borde man inte ha ringt och frågat först? Är det rätt att bara göra. Det syns, alltså! Det känns, syns, är totalt asymmetriskt och fy fan det är jättehemskt, Sugis!

slackern skrev:
Puzzle skrev:Jag tänker väl lite som Manövern men det var väldigt dåligt av dom att inte säga något.


Kan lätt glömmas bort vid återlämnande utav småbarn. Både föräldrar och barn är glada vid återseendet och har bråttom att komma iväg för att få egentid med varandra.

Jo, men det var fan inte skoj. Tycker att det är jättejobbigt. :(
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Maggi » 2015-07-12 18:11:15

Nej dom borde ha ringt och frågat, sen är det fel att inte berätta vid övrlämnandet vad som hänt, det skulle jag ha blivit arg på!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 18:23:16

Maggi skrev:Nej dom borde ha ringt och frågat, sen är det fel att inte berätta vid övrlämnandet vad som hänt, det skulle jag ha blivit arg på!

Dessutom har jag nu upptäckt att det är en rejäl bit som de tagit bort (hon har lockigt hår, så först såg det inte så mycket ut). De har kapat i princip hela högra sidan. På vänster sida ser man hur håret såg ut längdmässigt, innan stölden.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 18:24:16

Vilken tur att jag går på en hög dos antidepressiva, för annars skulle jag nog gråta nu.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 18:25:49

Det är så fult klippt och det är så förbannat jävla ojämnt. Om de dementerar mitt vittnesmål blir jag galen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 18:47:38

Det finns ju sätt och frisyrer som kan dölja det ojämna håret tills det har vuxit ut en bit, har hon tjockt lockigt är det ju ännu lättare. Visst kan jag förstå att man blir frustrerad över att någon fattar sådana beslut utan att fråga först men det kommer ju växa ut igen.

Sen kan du ju kolla med Fenren om han känner för att ringa och skälla ut dom ordentligt för vad dom har gjort.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav antonius » 2015-07-12 19:15:35

När jag var liten så tvångsrakade man mig så man såg ut som en lägerfånge sen satt dom och småhånade en och var så nöjda med tortyren dom utfört, så eventuella barnvakter hade inget i hårväg att förstöra, men det var ju på den tiden barnaga var tillåtet så det utförde man ju fullt ut, men det är ändå förväxlingen av barnuppfostran, med psykningar och nedbrytande av självkänsla man minns bäst. Så frågan är alltid hur barnet mår, har ungen tagit skada av tilltaget, man måste naturligtvis kolla det först... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav kiddie » 2015-07-12 19:34:56

Jag förstår hur det kan kännas fel och man får panik. Men jag hoppas du kan sätta dig lite över det och undra mer om det är något som är farligt för barnet som har hänt.

Har något fastnat i håret så var det en farlig grej eller inget att oroa sig över? Eller kan ngt värre hänt som att barnet svett håret på ett levande ljus? Jag tycker det är lite mystiskt att klippa bort en bit hår och sedan inte säga vad för missöde som hänt.

Det avgör mer om det är tryggt att lämna barnet där, för barnets egen skull.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav slackern » 2015-07-12 19:43:14

antonius skrev:När jag var liten så tvångsrakade man mig så man såg ut som en lägerfånge sen satt dom och småhånade en och var så nöjda med tortyren dom utfört, så eventuella barnvakter hade inget i hårväg att förstöra, men det var ju på den tiden barnaga var tillåtet så det utförde man ju fullt ut, men det är ändå förväxlingen av barnuppfostran, med psykningar och nedbrytande av självkänsla man minns bäst. Så frågan är alltid hur barnet mår, har ungen tagit skada av tilltaget, man måste naturligtvis kolla det först... :-)063


Kollofrilla kallas det här nere i STHLM, alla stackars kollobarn både tjejer som killar tvingades att ha den frisyren, tydligen så gjorde dom det för att bli av med lössen ungarna kom med. Men det du råkade ut för låter rent ut sagt förjävligt förstår att du är förbannad. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-12 19:49:31

Barnet verkar vara i gott skick i de avseenden som är viktiga. Så var rädd om relationen till de som passar barnet. Fråga lungt om vad som skett.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-12 21:55:26

Sheyen skrev:
sugrövmanövern skrev:Om något har fastnat och det inte går att reda ut det, tex tuggummi är det väl bättre att klippa bort det direkt stället för att det kanske blir en ännu större tova. Så ja, det är okej.

Det hade inte varit okej om de beslutat att hon skulle bli fin i pottfrisyr och helt sonika klippt en sådan på barnet.

Men borde man inte ha ringt och frågat först? Är det rätt att bara göra. Det syns, alltså! Det känns, syns, är totalt asymmetriskt och fy fan det är jättehemskt, Sugis!


Låter ju inte kul, ni får ringa och fråga vad som hänt med håret då det är så pass stort sjok som är borta...

Men det går att få det symmetriskt igen, om än lite kortare. Be nån med frisörkunskaper fixa det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 22:28:10

Puzzle skrev:Det finns ju sätt och frisyrer som kan dölja det ojämna håret tills det har vuxit ut en bit, har hon tjockt lockigt är det ju ännu lättare. Visst kan jag förstå att man blir frustrerad över att någon fattar sådana beslut utan att fråga först men det kommer ju växa ut igen.

Sen kan du ju kolla med Fenren om han känner för att ringa och skälla ut dom ordentligt för vad dom har gjort.. :wink:

Det här går dock inte att dölja. Det har visat sig att det var en riktigt stor bit som stulits. Hennes hår är det vackraste jag vet, när det gäller hennes yttre. Hennes stora, fluffiga korkskruvslockar är änglalika. Den som sabbar hennes frilla kan seriöst suga min balle!

plåtmonster skrev:Barnet verkar vara i gott skick i de avseenden som är viktiga. Så var rädd om relationen till de som passar barnet. Fråga lungt om vad som skett.

Vi har nu fått veta vad som hände. Riktigt, riktigt jävla onödigt var det!

sugrövmanövern skrev:
Sheyen skrev:
sugrövmanövern skrev:Om något har fastnat och det inte går att reda ut det, tex tuggummi är det väl bättre att klippa bort det direkt stället för att det kanske blir en ännu större tova. Så ja, det är okej.

Det hade inte varit okej om de beslutat att hon skulle bli fin i pottfrisyr och helt sonika klippt en sådan på barnet.

Men borde man inte ha ringt och frågat först? Är det rätt att bara göra. Det syns, alltså! Det känns, syns, är totalt asymmetriskt och fy fan det är jättehemskt, Sugis!


Låter ju inte kul, ni får ringa och fråga vad som hänt med håret då det är så pass stort sjok som är borta...

Men det går att få det symmetriskt igen, om än lite kortare. Be nån med frisörkunskaper fixa det.

Det är så förstört att kortklippt blir det enda alternativet. Vi har ännu inte tagit beslut om det. Det är jättejobbigt, fan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 22:39:17

Hur tar dottern det hela?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav RainBowChild » 2015-07-12 22:41:57

Det gör ont I hjärtat...

Hur utseendefixerad man kan vara! Undrar också hur dottern ser på det, för det är väl ändå det viktigaste här???
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Fenren » 2015-07-12 22:52:22

Puzzle skrev:Hur tar dottern det hela?

RainBowChild skrev:Undrar också hur dottern ser på det, för det är väl ändå det viktigaste här???


Hon sättrer matgaffeln i håret och utbrister "hatt!" Med ett jäyteleende precis som innan.

RBC: Det handlar inte om utseendet utan om att andra gör sådant de inte ska. Att ens planer blev hindrade mm.

Ingen har uttryckt att den tycker mindre om dotter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav nallen » 2015-07-12 22:54:13

Fenren skrev:Hon sättrer matgaffeln i håret och utbrister "hatt!" Med ett jäyteleende precis som innan.

Det låter som nåt mamma skulle kunna få för sig att göra...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in