Är det ok att klippa andra barns hår?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-14 6:28:01

Saken är ju den att när barn är riktigt små så har man som förälder full rätt att göra bedömningen om vilket utseende ens barn ska ha. Det ingår i föräldrarollen att vårda barnet på det sätt man instinktivt tror är det bästa för barnet.

För att vara extra tydlig citerar jag vad jag sa till mitt boendestöd: "Jag skiter fullständigt i om min dotter en dag börjar klä sig i jeansvästar, snaggar håret, plingar på dörren och kommer hem, hållandes om någon Kim som hon presenterar som sin nya flickvän; men så länge som hon är inkapabel till att förstå hur man klär sig och varför det är fördelaktigt att inte använda jordnötssmör som hårinpackning tar jag mig faktiskt friheten att fritt bestämma hur hon ska se ut, simpelt nog för att det är min plikt att vägleda henne och hjälpa henne, på de sätt som jag tror är de bästa."

För att lugna folk kan jag meddela att vi nyligen lät henne få en tröja som jag personligen tyckte var skitful. Det var fullt med katter på den och till och med Farmor sa att de såg "mordiska" ut. Men avkomman älskar ju djur och eftersom att hon betedde sig väl, pekade, log, jamade och gärna ville känna på tyget, men utan att girigt roffa åt sig tröjan, så fick hon den. Vi har en väldigt strikt uppfostran på vår pruttmaskin och sedan ca 6 månaders ålder har hon ALDRIG fått någonting när hon skrikit (undantaget gos, mat och nya blöjor). Resultatet? En avkomma som alltid beter sig väl, som ger upp snabbt efter några gnälliga tjatförsök med kastade prylar och bebis på golvet, på mage, skrikandes. Jag brukar säga "Det är helt okej att vara arg. Man kan bli jättearg när man inte får vissa saker. Men mamma tycker att du ska komma hit och kramas istället". Och tadaa så kommer hon, kramar mig och möjligtvis åter pekar på det hon ville ha, varpå jag säger "nej", hon gör ett klagoläte, följt av att hon omfamnar mig och håller i mitt nackhår och smaskar högljutt med nappen. Hon är så söt och snäll. :-)154
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Abbreviation » 2015-07-14 14:33:07

Fenren skrev:
Abbreviation skrev:Visst kan en framstå som rätt rigid, inflexibel, krävande och asjobbig som förälder, när en har klara åsikter om hur saker och ting ska vara gällande ens barn.


Det har man all rätt att vara som förälder.

I många fall är det ens skyldighet.

Ja? Det var exakt vad jag skrev i meningen efter.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Fenren » 2015-07-14 14:50:16

Abbreviation skrev:
Fenren skrev:
Abbreviation skrev:Visst kan en framstå som rätt rigid, inflexibel, krävande och asjobbig som förälder, när en har klara åsikter om hur saker och ting ska vara gällande ens barn.


Det har man all rätt att vara som förälder.

I många fall är det ens skyldighet.

Ja? Det var exakt vad jag skrev i meningen efter.


Ja. Jag höll med.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Abbreviation » 2015-07-14 14:52:49

Haha, sweet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav Sheyen » 2015-07-15 4:07:19

Lol @ ovanstående aspergermissförstånd från båda! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är det ok att klippa andra barns hår?

Inläggav ullstrumpan » 2015-09-07 19:29:33

Har håret börjat växa ut nu , eller blir du fortfarande påmind om händelsen. Nog kunde man väl ha väntat o sett om man fått bort kladdet i håret med schampoo, innan man tar till saxen.
Förstår att du blev sur.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in