Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken huvudstad/storstad skulle ni helst vilja bo i/besöka?

Köpenhamn, Danmark
4
6%
London, England
9
13%
Paris, Frankrike
5
7%
Amsterdam, Holland
3
4%
Rom, Italien
4
6%
Barcelona, Katalonien (Spanien)
0
Inga röster
Berlin, Tyskland
6
9%
Wien, Österrike
4
6%
Prag, Tjeckien
4
6%
Budapest, Ungern
2
3%
New York, USA
11
16%
Vancover, Kanada
5
7%
Rio de Janeiro, Brasilien
0
Inga röster
Kapstaden, Sydafrika
0
Inga röster
Auckland, Nya Zeeland
6
9%
Sydney, Australieln
2
3%
Peking, Kina
3
4%
Bombay, Indien
1
1%
 
Antal röster : 69

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-07-11 22:11:19

Huggorm skrev:
Miche skrev:
Gustovich skrev:Stavanger tycker jag verkar fint

Norge har många vackra städer men jag skulle nog välja bort Stavanger, hellre Trondheim om jag skulle välja en stad i Norge.

Det bästa med Trondheim är den roliga dialekten. Min norska favoritstad är Ålesund, där är väldigt fint med vattnet och den bevarade jugendbebyggelsen. Kolla in den här bilden: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 5Y3793.jpg

Jag har ändrat mig sedan jag skrev det, Tönsberg är Norges trevligaste stad. Fast jag har inte varit så mycket i Trondheim, bara åkt igenom några gånger och jobbat på en mindre ort utanför.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Julianus » 2015-07-11 23:35:10

Skulle vilja besöka New York i USA och Sydney i Australien :)
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav stuck » 2015-07-11 23:44:24

Canada men inte Vancouver
Tornonto verkar ok men bäst vore om man fick jobb i en nordligare delstat.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-07-11 23:56:50

Vad elakt att man bara får välja två, jag får ju beslutsångest här! :P

Av dom på listan så väljer jag nog London och Peking, mycket för deras historiska byggnader men det känns ju inte direkt "asperger anpassat" att bo där utan ett kort besök räcker nog. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Julianus » 2015-07-11 23:59:05

Synd att Dubai finns inte med på listan, rätt fin stad :)
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav stuck » 2015-07-12 0:02:40

Danmark är bra också, men i Norge får man slava utifrån vad jag har hört, snart är deras sötebrödsdagar slut dock för de har nästan slut på olja/den som är kvar är svåråtkomlig,
Sen har de nada och ekonomin fuckar så Danmark är ett bättre bet långsiktigt.
ska man bo, se till att få utbildning i Sverige först, den är ju gratis.

Sverige VORE ju bäst men arbetsmarknaden är åt helvete här.
om de som syftar på att bo/jobba i Usa/New York, good luck and have fun...(risken att det går åt hvte med den planen är stor)
Och i Kanada behöver man i princip skaffa jobb INNAN man godkänns temporärt.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav LordGarithos » 2015-07-12 0:16:26

Trivdes väldigt bra i Taipei när jag pluggade där. Levnadsstandarden var inte alltid som hemma, men det gjorde inte så mycket. Trevligt folk, billigt att bo och leva där, och väldigt få turister.

Har inte rest runt så mycket i Europa, men Hamburg återvänder jag gärna till. Sen hoppas jag på att kunna åka till Rom någon gång.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav stuck » 2015-07-12 0:21:38

just det, kritisk till Vancouver pga att jag inte kan franska och det är ett krångligt språk (många fransk talande i Vancouver), så finns det en ganska stor gruppering/parti med makt som är för en utbrytning från Kanada..en fransk egen stat vill de ha. Rasism? eller nationalism gone wrong? De är väl Kanadensare för tusan!?
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-07-12 8:07:40

stuck skrev:just det, kritisk till Vancouver pga att jag inte kan franska och det är ett krångligt språk (många fransk talande i Vancouver), så finns det en ganska stor gruppering/parti med makt som är för en utbrytning från Kanada..en fransk egen stat vill de ha. Rasism? eller nationalism gone wrong? De är väl Kanadensare för tusan!?
Är du säker på att det är Vancouver du tänker på? Det ligger ju i British Columbia på västkusten och de flesta fransoser håller till i Quebec och de andra staterna i den östra delen av landet.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-12 18:39:45

Huggorm skrev:
stuck skrev:just det, kritisk till Vancouver pga att jag inte kan franska och det är ett krångligt språk (många fransk talande i Vancouver), så finns det en ganska stor gruppering/parti med makt som är för en utbrytning från Kanada..en fransk egen stat vill de ha. Rasism? eller nationalism gone wrong? De är väl Kanadensare för tusan!?
Är du säker på att det är Vancouver du tänker på? Det ligger ju i British Columbia på västkusten och de flesta fransoser håller till i Quebec och de andra staterna i den östra delen av landet.


Japp, Montreal är den största fransktalande staden. Tror jag. Borde det vara.
Nästan alla kanadensare behärskar både engelska och franska; engelsktalande barn brukar gå i franska skolor och vice versa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-07-12 18:41:00

Men är dom strikt franskspråkiga eller brukar dom kunna engelska också?

Edit: blev konstigt när du uppdaterade inlägget :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-12 18:43:56

Har inte varit i Kanada, men jag tror inte franskkanadensarna är som fransmän; de verkar inte ha något emot att prata engelska.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 19:14:04

Mina finns inte med på listan. Ålesund, Trondheim, Visby, Simrishamn, Ebelhoft, Lauterbrunnen, Kansas City 8)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav manne » 2022-07-17 20:01:10

Alien skrev:Vi har haft trådar om favvoland och favvovärldsdel, nu är det dags för favvostad.

Det gäller alltså städer som ni drömmer om att bo i. Eller, om ni föredrar att bo där ni bor, städer som ni vill besöka. Eller städer som ni redan har besökt och vill besöka igen.

Antalet val är begränsat. Så det finns givetvis många storstäder/huvudstäder som fattas. S:t Petersburg och Moskva, Ryssland kom inte alls med. Många andra populära städer: München, Venedig, San Francisco, Bangkok, Shanghai, Hongkong, Tokyo etc. Men de kan ni nämna i inläggen.

Urvalet är också rätt europacentrerat. What can I say, jag (och de flesta andra här) bor i Europa.


Hade jag varit frisk så skulle ja vilja bo i lund och plugga på universitetet där. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in