Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken huvudstad/storstad skulle ni helst vilja bo i/besöka?

Köpenhamn, Danmark
4
6%
London, England
9
13%
Paris, Frankrike
5
7%
Amsterdam, Holland
3
4%
Rom, Italien
4
6%
Barcelona, Katalonien (Spanien)
0
Inga röster
Berlin, Tyskland
6
9%
Wien, Österrike
4
6%
Prag, Tjeckien
4
6%
Budapest, Ungern
2
3%
New York, USA
11
16%
Vancover, Kanada
5
7%
Rio de Janeiro, Brasilien
0
Inga röster
Kapstaden, Sydafrika
0
Inga röster
Auckland, Nya Zeeland
6
9%
Sydney, Australieln
2
3%
Peking, Kina
3
4%
Bombay, Indien
1
1%
 
Antal röster : 69

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-07-07 13:42:13

Vi har haft trådar om favvoland och favvovärldsdel, nu är det dags för favvostad.

Det gäller alltså städer som ni drömmer om att bo i. Eller, om ni föredrar att bo där ni bor, städer som ni vill besöka. Eller städer som ni redan har besökt och vill besöka igen.

Antalet val är begränsat. Så det finns givetvis många storstäder/huvudstäder som fattas. S:t Petersburg och Moskva, Ryssland kom inte alls med. Många andra populära städer: München, Venedig, San Francisco, Bangkok, Shanghai, Hongkong, Tokyo etc. Men de kan ni nämna i inläggen.

Urvalet är också rätt europacentrerat. What can I say, jag (och de flesta andra här) bor i Europa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-07-08 3:47:59

En storstad som många svenskar tycks älska är New York. "Varannan stockholmare säger att det är staden de allra helst vill bo i." (DN NY-byggarna 2013-07-04)

Ur intervjuer med svenskar som flyttat dit för alltid el för kortare tid:

"Varje sommar reser jag till Stockholm, det är fortfarande en härlig stad. Men jag älskar New York!" (Eli, 91 år)

"Mitt hjärta finns nog kvar i Stockholm men min själ får betydligt mer energi här." (Camilla, i 40-årsålern)

"Jag saknar min familj, mina vänner och naturen i Sverige. Men det har varit enkelt att skaffa amerikanska vänner. Amerikaner är trevliga och mer öppna." (Anne, 29 år)

"New York är en underbar stad. Jag är aldrig uttråkad, det finns alltid något att göra." (Johannes, 18 år)

"Här behöver man inte be om ursäkt för den man är, som man måste i Sverige." (Katharina, 26 år)

"De flesta kulturkrockar är behagliga. New York omfamnar det annorlunda och det är därför jag tror att så många trivs i staden." (Krister 43 år)

Dyraste lägenhet i Stockholm (Östermalm): 68.606 kr7kvm
Dyraste lägenhet i New York (Sho): 123 160 kr/kvm

Utrikes födda i Stockholm: 22,9%
Utrikes födda i New York: 36,8%

Längsta shoppinggatan i Stockholm: Drottninggatan 3,1 km
Längsta shoppinggatan i New York: Broadway 21,3 km

Antal skyskrapor (högre än 100 m)
Stockholm: 2
New York: 558

Från DN Sthlm 2013-07-04
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav colaflaska » 2013-07-08 4:48:44

Jag trivs jävligt bra i min lilla håla i Sverige faktiskt, men det vore nice att besöka Tokyo. Ingen av städerna i omröstningen intresserar mig.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 9:35:39

Kul att Auckland, Nya Zealand var med. Av alla större städer jag besökt är det min favorit. Jäkligt trevlig stad med fin stämning och ett underbart läge med havet och öarna. Klimatet är perfekt också.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-07-08 10:48:19

Om vi glömmer att storstäder med största sannolikhet skulle stressa livet ur mig och låtsas att jag faktiskt skulle kunna trivas så tror jag att jag skulle välja Rom eller Paris, båda av samma anledning. Möjligheten att vandra mitt i historia (t.ex colosseum) och/eller gå på riktigt intressanta museum så som t.ex Louvren.

Bosätta mig i någon storstad kommer aldrig på frågan dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav dasunbedingte » 2013-07-08 11:16:41

Germania.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-07-08 15:07:00

En annan tråd om världens bästa städer (inkl småstäder), dock utan omröstning: varldens-basta-stader-t9773.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2013-07-08 16:15:36

Skulle haft alternativet annan stad också kan ju jag tycka..
Hur som helst valde jag London, blev så förälskad i den staden när jag var där. vill dit igen.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-07-08 16:23:09

dasunbedingte skrev:Germania.


Haha Berlin med andra ord under tredje riket.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Welthauptstadt_Germania
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Hundralappen » 2013-07-08 16:30:11

New York igen, helt klart. Väldigt nice.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-07-08 17:01:59

Jag gillar egentligen att bo i en stad bättre än själva resan. Så jag föredrar euoropeiska städer, där flygresan inte blir så lång.

Jag har varit i Berlin, Paris och London på korta turistbesök (allra kortast i London), och skulle gärna besöka de städerna igen. Rom, Barcelona och Budapest skulle jag gärna vilja besöka också. De storstäder jag bott i (längre än en vecka) är München och Peking. Skulle gärna besöka München igen. Peking också, men då inte på sommaren (olidligt hett) och flygresan är avskräckande.

Wien tillbringade jag "smekveckan" i så den staden har ett förtrollat skimmer. Wien är förknippat med vacker musik, Mozart, Haydn, Schubert, Beethoven och Strauss. Och Wienoperetten! Grinzing och dricka vin under vinrankor. Schönbrunn. Pratern. Klassiska kaféer där man automatiskt får ett glas vatten till. Strassenbahn. Kejsarinnan Sissi.

"Wien, Wien, nur Du allein, soll stets die Stadt meiner Träume sein!"

Men nostalgi kan vara förrädisk, stor risk att bli besviken.

Så jag röstade på Prag som staden jag vill besöka och Amsterdam som staden jag vill besöka igen. Jag gillade verkligen att gå omkring i Amsterdam. De vackra husen, kanalerna, muséerna med de gamla mästarna. (Men Anne Franks hus hoppar jag över nästa gång, så tragiskt att de gömde sig så länge och sedan blev förrådda, må förrädaren brinna i helvetet!)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-07-08 17:09:17

Kevlarsoul skrev:Skulle haft alternativet annan stad också kan ju jag tycka..
Hur som helst valde jag London, blev så förälskad i den staden när jag var där. vill dit igen.

Tänk så olika man kan vara, jag blev inte förtjust i London, föredrar helt klart Paris eller Köpenhamn.

Eftersom Alien hann posta kompletterar jag lite med kommentarer på det inlägget.
Även Amsterdam vill jag besöka igen, göra ett längre besök i Barcelona (förra gången hann jag bara med Sagrada Familia) samt gärna besöka Prag (där jag inte varit än).

Wien tyckte jag var genomtråkigt, men å andra sidan var jag tolv när jag var där och hade lite andra prioriteringar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Mymlan » 2013-07-08 17:15:53

Kevlarsoul skrev:Skulle haft alternativet annan stad också kan ju jag tycka..
Hur som helst valde jag London, blev så förälskad i den staden när jag var där. vill dit igen.


Väljer också London. Precis som du, Kevlar, blev jag tokkär i stan då jag var där :) Har också varit i Paris och Köpenhamn, men eftersom min franska är obefintlig, likaså min danska, väljer jag London. Eller varför inte New York? :)
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav staff3 » 2013-07-08 17:19:15

Vancouver var fint med bergen och vattnet. Centrumet är som en ö och det är trevligt där. Jag var där och jobbade i tio månader. Ett besök i Vancouver rekommenderas.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2013-07-08 18:09:00

Definitivt Prag! Jag blev hejdlöst förälskad så fort jag såg staden. Tyvärr tror jag att jag skulle ha problem att lära mig tjeckiska.
Annars skulle det bli London, eller kanske Paris.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 18:35:44

Amsterdam så jag slipper manipulera till mig sexuellt umgänge :wink: Inte varit i särskilt många av städerna. Amsterdam känns lagom civiliserat och inte så kaotiskt. Inte alltför varma somrar. Wien har jag inte varit i men känns också attraktivt. Tror jag skulle uppleva många av städerna alltför kaotiska.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2013-07-08 19:33:49

Jag drömmer inte om att bo i nån stad, men Kanada verkar vara ett trevligt land (jag har aldrig varit där) och Vancouver en bra stad att bo i.
For more than a decade, business magazine assessments have ranked Vancouver as one of the most liveable cities worldwide, and the Economist Intelligence Unit acknowledged it as the first city to rank among the top-ten of the world's most livable cities for five consecutive years.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vancouver
Jag har varit i några. Paris och Venedig var fint men jag känner ingen längtan att besöka nån stad.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-07-09 17:44:33

Jag drömmer om att bo i engelsktalande städer och valde Vancouver.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-10-14 4:35:23

Var i Prag i våras, otroligt fin stad. Väldigt mycket fina gamla byggnader i centrum. Billig öl också.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav kvicksilver » 2013-10-14 8:07:03

London, Berlin och Köpenhamn gillar jag starkt. New York är min dröm att besöka sedan många år, även Paris vore inte helt fel.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-10-14 8:25:52

Jag har ändrat till Prag ev. Budapest. Central -eller Östeuropa.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Gustovich » 2013-10-14 8:35:33

Stavanger tycker jag verkar fint
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 12:32:40

Gustovich skrev:Stavanger tycker jag verkar fint

Norge har många vackra städer men jag skulle nog välja bort Stavanger, hellre Trondheim om jag skulle välja en stad i Norge.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Gustovich » 2013-10-14 12:46:35

Miche skrev:
Gustovich skrev:Stavanger tycker jag verkar fint

Norge har många vackra städer men jag skulle nog välja bort Stavanger, hellre Trondheim om jag skulle välja en stad i Norge.


Visst är det fint där. Det finns många andra fina städer men jag har svårt att komma ihåg namnen på dom bara. Var inne över norge med google earth en gång och hittade jättemånga riktigt trevliga städer. Kommer inte ihåg namnen på dem dock :P
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Återgå till Intressanta intressen



Logga in