Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken huvudstad/storstad skulle ni helst vilja bo i/besöka?

Köpenhamn, Danmark
4
6%
London, England
9
13%
Paris, Frankrike
5
7%
Amsterdam, Holland
3
4%
Rom, Italien
4
6%
Barcelona, Katalonien (Spanien)
0
Inga röster
Berlin, Tyskland
6
9%
Wien, Österrike
4
6%
Prag, Tjeckien
4
6%
Budapest, Ungern
2
3%
New York, USA
11
16%
Vancover, Kanada
5
7%
Rio de Janeiro, Brasilien
0
Inga röster
Kapstaden, Sydafrika
0
Inga röster
Auckland, Nya Zeeland
6
9%
Sydney, Australieln
2
3%
Peking, Kina
3
4%
Bombay, Indien
1
1%
 
Antal röster : 69

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 12:51:46

Jag tycker att just Stavanger är för präglad av oljeplattformsindustrin.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Gustovich » 2013-10-14 13:01:16

Miche skrev:Jag tycker att just Stavanger är för präglad av oljeplattformsindustrin.


Det är mycket möjligt.. Jag har bara tittat på bilder på google och vet inget annat om staden. Jag tyckte det var så häftigt att det låg lyxkryssare i deras lilla hamn och att det såg ut som en stad i ett betydligt varmare klimat
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2013-10-14 13:13:31

Jag kan inte bestämma mig. :-|
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 13:33:57

Gustovich skrev:Jag tyckte det var så häftigt att det låg lyxkryssare i deras lilla hamn

Det finns gott om oljepengar i Norge, de som jobbar inom oljeindustrin tjänar väldigt mycket pengar så det är kanske inte så konstigt (tror du kan se samma sak på många fler orter som drivs av oljepengar).
Gustovich skrev:såg ut som en stad i ett betydligt varmare klimat

Stavanger värms upp rätt bra av Golfströmmen...

Det finns städer på Englands sydvästkust där det växer palmer (även det tack vare Golfströmmen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2013-10-14 14:00:58

Miche: Du är klipsk, kunnig. Vill du assistera mig att välja mellan Paris och New York? :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Azo85 » 2013-10-14 14:18:04

elle skrev:Jag har ändrat till Prag ev. Budapest. Central -eller Östeuropa.


Skulle aldrig i mitt liv bosätta mig i någon av de städerna. Det tog mindre än en timme efter ankomst till Budapest att jag nästan hamnade i handgemäng när jag bara satt och åt frukost. Senare samma dag ignorerade jag vad jag trodde en tiggare som försökte stoppa mig, började gapa på mig och då sade jag trevligt men bestämt att jag gör vad jag vill håll dig borta, det är möjligt att jag gestikulerade puta eller något men jag använde trevliga ord. Då följde i alla fall tre killar efter och jag trodde verkligen att jag är körd, tänkte i banorna att jag nog får en kniv i ryggen. Gick givetvis bra men jag vart lite skraj. Har även blivit hotad om misshandel i Prag men då var det som frukosten i Budapest en penismätning. Finns en del prostituerade och bra nattklubbar men det väger inte riktigt upp.

Skall man bo i Budapest eller Prag känns det som att man får vara beredd på att ge och ta stryk för bagateller. Då är jag ändå vit, hade jag varit zigenare hade jag säkert fått stryk i varje gathörn.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Azo85 » 2013-10-14 14:19:57

earlydayminer skrev:Miche: Du är klipsk, kunnig. Vill du assistera mig att välja mellan Paris och New York? :-)Happy


Beror på om man gillar illaluktande, baguetteätande homofiler mest eller om man är mer sugen på att stödja imperialism.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Gustovich » 2013-10-14 14:33:52

Miche skrev:
Gustovich skrev:Jag tyckte det var så häftigt att det låg lyxkryssare i deras lilla hamn

Det finns gott om oljepengar i Norge, de som jobbar inom oljeindustrin tjänar väldigt mycket pengar så det är kanske inte så konstigt (tror du kan se samma sak på många fler orter som drivs av oljepengar).
Gustovich skrev:såg ut som en stad i ett betydligt varmare klimat

Stavanger värms upp rätt bra av Golfströmmen...

Det finns städer på Englands sydvästkust där det växer palmer (även det tack vare Golfströmmen).


Nej det är inte så konstigt.. Men fortfarande häftigt enligt mig. Ursäkta om jag verkade okunnig, jag är mycket väl medveten om att golfströmmen går där vid.
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2013-10-14 15:15:21

Han ignorerar mig! Grr.

Då får det vara.

Paris.

Edit: Aah, multival. Då blir det båda, men helst Paris.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 15:28:32

earlydayminer skrev:Miche: Du är klipsk, kunnig.

Tack, nu tog du väl i... ;)

earlydayminer skrev:Vill du assistera mig att välja mellan Paris och New York? :-)Happy

Jag har varit i Paris men känner mig inte alls sugen på New York.

I Paris är det lätt att hitta små trevliga restauranger på bakgator som är hur ljuvliga som helst, det tilltalar mig, nackdelen (har åtminstone varit) att fransmännen är inte så duktiga på engelska och vill inte gärna visa det, jag löste det genom att fråga Parlez vous Anglais? (med reservation för stavningen) på min usla franska och då hade jag visat dem att jag är ganska usel vilket de accepterade och sedan gladeligen språkade med mig på engelska (om de kunde, då jag tågluffade genom Frankrike träffade jag endast på en enda person som inte kunde engelska).

New York har aldrig lockat mig, tycker det känns för extremt för min smak (det är alldeles för gigantiskt och man måste planera på ett annat sätt, om du vill besöka Frihetsgudinnan så måste du köpa biljett innan du kliver på båten, min syster missade det och kunde därför endast spatsera runt om), det torde visserligen vara lätt att göra sig förstådd, amerikaner har inget emot att prata med folk (det märktes tydligt när jag besökte östkusten, jag gillar San Fransisco, det är en lagom stad för mig). Jag skulle iofs kunna tänka mig att besöka världens enda bordsservering (ligger nära finanskvarteren) men det finns inte tillräckligt med sånt som attraherar mig för att förmå mig att åka dit.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2013-10-14 15:35:26

Tack för ditt svar. :) Paris låter mer lockande!

Däremot är NY en filmstad, det lockar mig väldigt mycket. I synnerhet central park.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-10-14 16:38:45

Miche skrev:(det märktes tydligt när jag besökte östkusten, jag gillar San Fransisco, det är en lagom stad för mig)

San Fransisco ligger i och för sig på västkusten. Men det skall vara en trevlig stad sägs det, jag träffade en gång en kille från Los Angeles och han tyckte San Fransisco var ett bättre val om man skulle besöka västkusten
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-10-14 16:43:22

Miche skrev:
Gustovich skrev:Stavanger tycker jag verkar fint

Norge har många vackra städer men jag skulle nog välja bort Stavanger, hellre Trondheim om jag skulle välja en stad i Norge.

Det bästa med Trondheim är den roliga dialekten. Min norska favoritstad är Ålesund, där är väldigt fint med vattnet och den bevarade jugendbebyggelsen. Kolla in den här bilden: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 5Y3793.jpg
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Mortalis » 2013-10-14 16:50:32

Huggorm skrev:
Miche skrev:(det märktes tydligt när jag besökte östkusten, jag gillar San Fransisco, det är en lagom stad för mig)

San Fransisco ligger i och för sig på västkusten. Men det skall vara en trevlig stad sägs det, jag träffade en gång en kille från Los Angeles och han tyckte San Fransisco var ett bättre val om man skulle besöka västkusten


San Fransico verkar vara en skön stad med hög tolerans för folk som är annorlunda på ett eller annat sätt.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 16:54:34

Trött idag, givetvis menar jag USAs östkust (tack för påpekanden).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-10-14 17:21:59

Miche skrev:Trött idag, givetvis menar jag USAs östkust (tack för påpekanden).

Är du fortfarande trött? :D
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-10-14 17:37:35

Huggorm skrev:
Miche skrev:Trött idag, givetvis menar jag USAs östkust (tack för påpekanden).

Är du fortfarande trött? :D

Kan inte påstå att jag känner mig speciellt alert...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-10-14 18:00:11

Enligt min dotter är Budapest en underbar stad. Hon var där med sin kille. Vackra gamla hus, billigt och mysig stämning. Fast visst märktes fattigdom där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav dotssquare » 2013-10-21 14:35:23

Helst vill jag bo i skogen långt från alla människor, men om någon tvingade mig skulle jag flytta tillbaka till Grünerlökka i Oslo, ett lugnt och fint område med många parker i närheten. Utanför sålde de i och för sig knark och söta små koketta gay-prostituerade stod i gångvägarna, men har aldrig blivit besvärade av de.

Sen har vi de ockuperade husen vid Hausmannsgate som man kan träffa udda typer, då kan man säga att de är konstigare än jag. Vigelandsparken har de häftigaste skulpturerna, sök på det ni! Med mycket mera.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-21 14:38:30

Gött ä borg!
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav cskamartin » 2013-10-21 16:08:02

Jag tycker om New York eftersom det ligger i min hemma delstat jag är föd i norra New York alltså delstaden men jag har besökt några städer i Europa som jag tycker om
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Mountain_lion » 2015-07-11 14:04:41

Jag funderar på valet mellan Göteborg och Malmö. Göteborg är en större stad med mer utbud. dess kuperade terräng gör den mer intressant.
Malmö har en halvtimme tåg till Köpenhamn med ett stort utbud, nästan så man får två städer i en. Malmö har bättre cykelvägar än Göteborg.
Svårt att bestämma mig.

Sydney gillade jag, men såg för lie av för att kunna avgöra ordentligt. Däremot gillade jag klimatet. Å andra sidan kanske jag hade gillat Brisbane bättre, med deeeen stranden.

Har inte varit i Barcelona men all den kultur, arkitektur, nattliv, sport och strand. Svårslaget. Det som saknas är väl då närheten till berg för att kunna åka skidor.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav Alias » 2015-07-11 14:08:26

Huggorm skrev:
Miche skrev:(det märktes tydligt när jag besökte östkusten, jag gillar San Fransisco, det är en lagom stad för mig)

San Fransisco ligger i och för sig på västkusten. Men det skall vara en trevlig stad sägs det, jag träffade en gång en kille från Los Angeles och han tyckte San Fransisco var ett bättre val om man skulle besöka västkusten


Hmm det där kan tolkas lite hur som helst, San Fransisco är känt som ett gaymecka. Läger ingen som helst värdering i det. Vad jag har förstått så tycker du om fruntimmer men den andra mannen kan ha haft andra avsikter.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Vilken är er drömstad/favvostad (Omröstning)

Inläggav geocache » 2015-07-11 15:34:12

Trondheim (vinkar till Miche) och Tallinn är mina "favoritstäder". Trondheim skulle jag till och med kunna tänka mig att bo i :-)173.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in