Poänglös argumentation och eviga diskussioner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Poänglös argumentation

Inläggav outzaidur » 2010-08-30 5:09:34

L'inimitable skrev:
outzaidur skrev:Vad gör man egentligen när en person börjar argumentera i ett ämne där det finns klara fakta, tillgängliga för alla, men vägrar acceptera dem?

Jag har kommit fram till att det bästa för mig är att helt och hållet strunta i det och sluta argumentera. Till och med om det är nåt som påverkar mig.


Vad gör du om någon fysiskt börjar bråka och slåss med dig?
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Re: Poänglös argumentation

Inläggav Le_inimitable » 2010-08-30 5:51:23

outzaidur skrev:Vad gör du om någon fysiskt börjar bråka och slåss med dig?
Det borde du starta en helt ny tråd för, men svaret är att det beror på. Jag hade en granne som var hotfull för några år sen, men han vågade inte bli handgriplig. (I stället polisanmälde han mig ofta, sa han, men han talade aldrig om vad han anmälde mig för.)

En gång tror jag det var nära, men jag höll mig passiv för jag såg att det han var nära att göra inte skulle vara så farligt men kanske se illa ut -> han skulle åka dit själv. Inte heller tog jag nåt steg tillbaka eller så. Jag tror att han ville att jag skulle göra ett förebyggande anfall så att han skulle kunna anmäla mig...

Så jag hade ingen plan för handgripligheter och har inte nu heller.

Till saken hör att jag verkar se vem som kommer att bli våldsam och vem som bara viftar med händerna eller bara vill skrika lite grann. Och ser troligtvis lugn ut i de senare fallen. Eller åtminstone inte hotfull och farlig fast jag står kvar.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav nisse » 2010-08-30 8:21:53

Största problemet med idioter är då man står i någon form av beroendeställning till dem. Om de är lärare, handläggare, familjemedlemmar osv så kan nyckerna i deras idioti bli förödande. Om jag inte drabbas av dem så ser jag inget nöje i att slösa energi på att tjafsa i utsiktslösa diskussioner. Själv försöker jag undvika detta med hänsyn till min mentalhygien.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-08-30 8:59:27

Mentalhygien! :D Det hamnar i samlingen över värdefulla uttryck.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Puzzle » 2015-06-28 23:33:39

En lite lätt aspig fråga måhända..

Men i alla fall, det här är ett fenomen som har jag både förundrats och förvånats av över under året nämligen det där att man fortsätter argumentera även när det blivit uppenbart att varken en själv eller motparten är intresserad av att ändra sin åsikt.

Varför gör man så och vad får man ut av det?

Själv så har jag nog aldrig riktigt orkat, ser ingen mening med att fortsätta en "meningslös" argumentation. Möjligtvis att jag inte brinner för ämnen på samma sätt som andra.. :wink:

Förtydligande: Meningslös som i kommer inte påverka den andras åsikt och inte att ämnet i sig är meningslöst.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Huggorm » 2015-06-28 23:40:56

När man passerat den där gränsen brukar jag komma med idiotiska argument, då blir det kul en stund till :D
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav tahlia » 2015-06-28 23:45:24

Kort svar - det är ett rent helvete att vara passionerad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav stuck » 2015-06-28 23:52:39

Att alltid ha något att bemöta "motståndarens" argument på är otroligt tillfredsställande.
Sen så sparas ju allt och ligger öppet för fler att se, tycker man att man har kunnat få ut det man vill ha sagt så kan det kännas som en vinst.
Senast redigerad av stuck 2015-06-29 0:02:42, redigerad totalt 2 gånger.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav snuggelhund » 2015-06-28 23:53:42

Det kan vara kul att stöta och blöta åsikter mot varandra bara för sakens skull ibland.

Eller så är man bara tjurig och vill inte vika ner sig. Måste få sista ordet liksom..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Puzzle » 2015-06-29 0:00:52

Ujujuj, än så länge så låter det mesta jobbigt. Kanske lika bra att man är lite lagomt avslagen ändå.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Charlie72 » 2015-06-29 0:02:58

Kan ju vara så att man har rätt och ser motparten som den idiot den antagligen är
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav RapeRegs » 2015-06-29 0:09:28

Om någon i auditoriet kan övertygas är argumentationen inte meningslös. Dessutom lever man ofta i villfarelsen att opponenten i slutändan, trots enveten bångstyrighet, ändå ska ta sitt förnuft till fånga när hen överbevisats. Även om hen inte erkänner sig besegrad i stundens hetta.

Det låter kanske naivt, men jag förutsätter alltid att människor har rationella skäl för sina uppfattningar. En princip jag helst inte vill överge.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-29 0:12:39

Människor kanske har rationella skäl för sina uppfattningar men de är inte nödvändligtvis själva rationella.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav tahlia » 2015-06-29 10:21:54

plåtmonster skrev:Människor kanske har rationella skäl för sina uppfattningar men de är inte nödvändligtvis själva rationella.

Mja, de flesta människor har ju någon form av resonemang bakom sina åsikter. Ju mer åsikterna vilar på rent känslomässiga argument, desto mer irrationella kan de te sig om man inte vet bakgrunden till nämnda känsla.
De känslor som tycks orsaka det mest irrationella resonemanget är föga förvånande rädsla och ilska.

Lägg till det att människors reaktioner till olika händelser kan skilja sig åt rätt kraftigt och det är inte underligt att det ibland kan vara svårt för någon att hitta en enda liten gnutta rationalitet i vissa argument eller grunder.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav nescio » 2015-06-29 15:19:54

stuck skrev:Sen så sparas ju allt och ligger öppet för fler att se,
Om man själv har fel, är det väl dåligt att beviset för ens dumhet bevaras för alltid?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-29 19:56:29

1. Det här är en offentlig arena.

2. Man vill inte låta meningsmotståndare stå oemotsagda i viktiga frågor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav SunOfDarkness » 2015-06-29 20:10:12

I vissa fall kan det väl bero på att personen vill ha rätt och därmed inte vill ändra åsikt.
SunOfDarkness
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-06-15

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-29 20:26:30

nescio skrev: Om man själv har fel, är det väl dåligt att beviset för ens dumhet bevaras för alltid?


Bara för att man har fel så betyder det inte att man besitter höga halter av dumhet.

Att envist hålla kvar vid sin ståndpunkt trots att man blivit motbevisad, i syfte att "rädda sitt anseende" låter som en NT grej.

Enligt min erfarenhet så kan passionerade autister generellt i stor grad medge när dom har eller haft fel utan att känna ett personligt nederlag över det.

Det något lösare definierandet av självkänslan och jaget tror jag hjälper till att
inte bli så emotionellt sammankopplad med åsikter etc, som många NTs blir.

För en autist är det viktigaste att rätt är rätt, vem som har eller fick rätt är mindre relevant.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Puzzle » 2015-06-29 20:29:45

Kan tydligen behöva förtydliga mig ytterligare, jag menade inte direkt här på forumet även om det såklart kan ha tolkats som så, utan det händer ju även i mindre offentliga platser som i fikarum och andra begränsade platser.

Dessutom är det ju när diskussionen gått till det orimliga, det är ju inte så att man inte ska säga emot om någon säger eller skriver något som man själv tycker är helt galet men det där eviga argumenterandet och ältandet förstår jag mig som sagt inte på. Då har ju båda sidorna lagt upp ett antal argument och motargument så även om det hade varit på ett internetforum så är ju ändå båda sidorna där, lite får man väl hoppas att andra läsare tänker själv?

I de allra flesta frågor har ju ändå folk en egen uppfattning och även om det är undermedvetet så är många oftare öppnare för argument som får sin synvinkel stärkt än att se den ifrågasatt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-29 20:57:19

tahlia skrev:Kort svar - det är ett rent helvete att vara passionerad.


Gud vilket underbart citat. Det snor jag. :-)173
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Meningen med meningslösa argumentationer?

Inläggav tahlia » 2015-06-29 21:07:18

Kahlokatt skrev:
tahlia skrev:Kort svar - det är ett rent helvete att vara passionerad.


Gud vilket underbart citat. Det snor jag. :-)173

Oj, det var redigt upplyftande när det kommer från en storläsare som du katten.
Sno på du. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in