Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Fröken Fräken » 2015-06-26 23:07:08

Wine skrev:Individer diagnostiserade med Aspergers syndrom har ofta brister vad gäller självinsikt om sitt eget beteende och hur de fungerar.

Jag tänker att en del individer med AS-diagnos kan ha bättre koll på hur de fungerar/inte fungerar än vanliga normala människor. Just eftersom de har genomgått en utredning. Och jag vet inte om det alltid är så, men jag fick i alla fall träffa psykolog efter utredningen och diskutera vad diagnosen innebär för mig och hur jag funkar. Plus att det verkar som att många på egen hand lägger mycket tid och energi på att fundera över och analysera mänskligt samspel och sitt eget beteende.
Alltså, de kanske inte är födda med de bästa förutsättningarna för självinsikt, men kompenserar för det.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-26 23:11:14

Fröken Fräken skrev:
Wine skrev:Individer diagnostiserade med Aspergers syndrom har ofta brister vad gäller självinsikt om sitt eget beteende och hur de fungerar.

Jag tänker att en del individer med AS-diagnos kan ha bättre koll på hur de fungerar/inte fungerar än vanliga normala människor. Just eftersom de har genomgått en utredning. Och jag vet inte om det alltid är så, men jag fick i alla fall träffa psykolog efter utredningen och diskutera vad diagnosen innebär för mig och hur jag funkar. Plus att det verkar som att många på egen hand lägger mycket tid och energi på att fundera över och analysera mänskligt samspel och sitt eget beteende.
Alltså, de kanske inte är födda med de bästa förutsättningarna för självinsikt, men kompenserar för det.


Jo jag tror att det är bra att man får träffa psykolog efter utredningen och ha samtal, det fick jag också men så ser det definitivt inte ut för alla och en del har nog bra koll på hur de fungerar och vad som brister men en del har det inte, det är dock inte ovanligt att människor överhuvudtaget brister vad gäller självinsikt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav kiddie » 2015-06-27 4:53:57

tahlia skrev:Eller så saknar helt enkelt inte alla autister empati men det känns orättvist för de som faktiskt är oempatiska, så för att känna sig bättre så bestämmer man sig för att alla andra är likadana. En oempatisk människa lär f.ö vara helt olämplig att bedöma nivån av empati hos andra.


Oj vad bra sagt det sista. Inte bara vad gäller diskussionen här men kändes som jag behövde höra det angående lite andra situationer med. Tack!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav kiddie » 2015-06-27 5:03:56

Är det konstigt att man inte vill att aspergers ska betyda känslokall? Vi har kommit långt, från "Den tomma fästningen" där det inte fanns varken själ eller känslor, till att de med autism och aspergers faktiskt har känslor men kan ha svårt att uttrycka dem. Alltså inte bara empati utan alla känslor. Det är ett stort steg att de fattar att aspergare faktiskt har känslor och inte är robotar. Jag vill inte gå tillbaka i utvecklingen till där aspergare betyder robot.

Sedan kan man tjafsa till döddagar hur mycket "empati" aspergare känner, men tror man att ingen aspergare känner empati, ja då är man nog ute och cyklar. Det är ju lite som att vi inte har känslor alls. Att det handlar om att det är svårt att ta in och uttrycka. Sedan är det klart att det finns olika snällhet på aspergare, en del bränner ut sig för att hjälpa andra, en del tänker bara på sig själva.

Men det kanske beror på att aspergers är en etikett, aspergers ska inte förklara 100 % av aspergarens känslor och beteenden. Vi är inte bara ett syndrom. Vi är människor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-27 9:18:45

Det finns ju nya idéer om att p.g.a. dålig filtrering tar autister i stället in för mycket av sinnesstämningar, så att problemet kanske inte handlar om att "inte läsa av för att man inte kan ta in" utan snarare att det blir för mycket.

Ett flertal har även beskrivit detta, ex Iris (kan ej efternamn, men hon har skrivit en bok). En del har träffsäkert kunnat beskriva stämningar som andra inte sett, på ett nästan obehagligt sätt eftersom just andra inte kunde se.

Att visa sympati (det som säger empati om) kräver att många delar passar ihop. Avläsning/känna in, tolka (ingår att filtrera intrycken och se vilka som är relevanta), känna/fatta sympati, ge uttryck för. Gör man inte det sista, så uppfattas man som oempatisk även om de andra delarna fungerar aldrig så bra.

Funkar man särskilt dåligt ihop med människor, kanske man verkar oempatisk eller avskild (man behöver ju inte verka som man har något emot folk, man kanske bara avskärmar sig) som Temple Gradin, som ju samtidigt visar en oerhört stor empatisk förmåga med tillhörande uttryck, för boskap.

Andra med autism kan ha svårt för att läsa av djur i stället, och kan missa så enkla signaler som när ett djur inte vill bli klappat så hårt eller länge.

Det är väl bara att acceptera att det inte är precis en del som brister och ger ett visst symptom hos alla. Det är en kedja som ska funka, och där vi kan ha brister på flera plan. Något som också påverkar är också vad vi har för andra egenskaper och intressen. Djurintresserad och inriktad? Vill slippa både djur och människor? Socialt intresserad och blir expert på kommunikation med tiden (finns ju aspergare som lever på detta)?

Några självklarheter finns inte när det handlar om komplexa saker som utöver sin komplexitet påverkas av en massa andra egenskaper.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-27 9:19:37

kiddie skrev:Är det konstigt att man inte vill att aspergers ska betyda känslokall?

Det hoppas jag verkligen att vi har kommit ifrån. Det är ju änna vederlagt för länge sedan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-27 9:41:23

Bror Duktig skrev:Ett flertal har även beskrivit detta, ex Iris (kan ej efternamn, men hon har skrivit en bok). En del har träffsäkert kunnat beskriva stämningar som andra inte sett, på ett nästan obehagligt sätt eftersom just andra inte kunde se.

Menar du Iris Johansson som har skrivit böckerna "En annorlunda barndom" och "Ett annorlunda liv"? Väldigt bra inlägg, intressant att läsa och det ligger säkert mycket i det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav nallen » 2015-06-27 12:27:41

I en tillvaro utan känslor skulle det vara väsentligt lättare att få nåt vettigt gjort.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav aspiemason » 2015-06-27 14:20:16

Aldrig hört någon använda asperger som skällsord.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-27 22:32:01

Pikachu skrev:Ja Lispington var skarp, synd att han quittade. Förstår han väldigt väl dock.


Andra som också har lämnat är Sigvard Lingh och Archpsyche, upplevde det nästan som att det var några här som ville jaga iväg dem, några verkade ju bli väldigt upprörda i alla fall av att Sigvard skrev här, som att det blev känsligt. Sigvard ville bl.a. resonera och prata om sin bok Psykopater och sociopater och diagnosen AS som jag uppfattade det
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-28 9:04:15

Puzzle skrev:
Bror Duktig skrev:Ett flertal har även beskrivit detta, ex Iris (kan ej efternamn, men hon har skrivit en bok). En del har träffsäkert kunnat beskriva stämningar som andra inte sett, på ett nästan obehagligt sätt eftersom just andra inte kunde se.

Menar du Iris Johansson som har skrivit böckerna "En annorlunda barndom" och "Ett annorlunda liv"? Väldigt bra inlägg, intressant att läsa och det ligger säkert mycket i det.

Ja, det var hon. Men jag har bara sett och läst första boken. för kanske 7-10 år sedan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in