AS och avvikande sexualitet.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 21:25:03

Innan vi börjar den här tråden föreslår jag att alla försöker ta några djupa andetag, det är ett laddat ämne men även jobbiga saker måste tålas att diskuteras. Därför ber jag i förväg om att tonen i tråden skall hållas saklig och fri från demoniseringar, insinueringar osv.

Anledningen till skapandet av tråden var några studier som inte motbevisades på ett trovärdigt sätt:

Pikachu skrev:
Ungdomar som begår sexuella övergrepp Enligt Kjellgren är det inte ovanligt att ungdomar begår sexuella övergrepp. Det finns ingen enskild faktor som leder till att barn och ungdomar agerar eller förgriper sig sexuellt. Ofta är det flera faktorer sammantaget som gör att de utvecklar ett sexuellt oönskat beteende. Exempelvis kan känslomässigt övergivna barn, barn som har bevittnat våld, lever i gränslösa familjer etc. vara bakgrundsfaktorer som gör att barnet kan löpa en större risk att bli sexuellt utagerande. Andra faktorer som kan göra att barn och ungdomar blir sexuellt utlevande är psykiska funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar som ADHD och Aspergers syndrom.
januari 2010
Sid 17: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 11-1-1.pdf

Några funderingar kring detta?
Pikachu skrev:
http://www.clinicalneuropsychiatry.org/ ... lester.pdf A comparison of the characteristics of 55 serial killers who engaged in sexual acts whit the dead body and 307 serial killers who did not engage in such acts supported the proposal by Fitzgerald that necrophilia may be associated whit the presence of symptoms of Asperger´s syndrome. November 2011

Alltså verkar det som om AS är en riskfaktor gällande sexuella övergrepp bland ungdomar.

AS verkar också vara en riskfaktor för att utveckla nekrofila böjelser.

Det är inte svårt att föreställa sig i fråga om nekrofili att eftersom människor med AS har mindre empati, så kan det vara lättare att skända en död person. Föga förvånande verkar ungdomar med AS ha svårare att känna av den lämplighetsgräns med exempelvis sexuellt ofredande i ljuset av en nedsatt empatisk förmåga. "nödbromsen" eller "spärren" saknas nog mer frekvent om man har svårigheter av detta slag.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 21:31:10

Åhej åhå.
:roll:
Vad får du ut av det här demoniserandet och smutskastandet av AS? Om du var Hasse Aro skulle jag kanske fatta, men du har ju uppenbarligen Asperger själv? Tycker du det är spännande, rentav lite kittlande, att ha ett syndrom som, enligt din uppfattning, gör att man är empatistörd och kan bli såväl mördare som nekrofil? Eller vad handlar det om?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 21:50:14

Kahlokatt skrev:Åhej åhå.
:roll:
Vad får du ut av det här demoniserandet och smutskastandet av AS? Om du var Hasse Aro skulle jag kanske fatta, men du har ju uppenbarligen Asperger själv? Tycker du det är spännande, rentav lite kittlande, att ha ett syndrom som, enligt din uppfattning, gör att man är empatistörd och kan bli såväl mördare som nekrofil? Eller vad handlar det om?
Varför är mitt syfte så intressant? Det viktiga är väl inte vad som driver mig, det viktiga är vad som är sant.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 22:00:07

Jag känner inte till någon aspergare som har eller har haft en sjuk sexuell böjelse i stil med pedofili eller nekrofili. Kan inte påminna mig att jag någonsin ens har sett Asperger nämnas som förklaring till denna typ av avvikelser.
De enda avvikelser - om man nu skall kalla det avvikelser, kanske är det bättre med "varianter av sexualitet" - som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet. Och möjligen fetichism av mer oskyldiga slag, typ att leka djur eller ha på sig blöjor.

Det verkar vara ganska vanligt att aspergare fascineras av makabra saker, t.ex. mördare, vapen, tortyrmetoder, skelett, konstiga missbildningar, domedagssekter, etc., men att man själv vill ägna sig åt mord och tortyr har jag aldrig läst som diagnoskriterier.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav nallen » 2015-06-05 22:01:49

Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-05 22:15:15

Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-05 22:17:11

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?


Finns det inte någon tråd om detta med avvikelser, finns väl diskussioner om det mesta här på forumet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 22:20:35

Wine skrev:Finns det inte någon tråd om detta med avvikelser, finns väl diskussioner om det mesta här på forumet?


hetero-homo-bi-om-sexualitet-t37993.html?hilit=as
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 22:21:03

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?


Din homofobi kan du ta någon annanstans.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-05 22:24:29

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?


Det stämmer inte ens. Det finns en övervikt för lesbiska (men ej för bögar), men den skillnaden förklaras bättre på annat sätt. Det finns vissa element i Sverige (som givetvis själva är HBTQ) som påstår att det är vanligare, men de har NOLL bevis för sina teser.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 22:25:22

Abstract

A number of case reports have been published that describe offending behaviour in people with developmental disorders. None of the offences referred to in these case reports however, has been sexual in nature. The authors describe a case of Asperger's Syndrome where the diagnosis was made in adulthood after the patient had committed several sexual offences. This case raises the possibility that developmental disorders may go unrecognized among forensic psychiatric populations and that they could be an important consideration in certain offences. The kind of behavioural problems typical of Asperger's Syndrome are seen to be clearly related to the offending behaviour.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-05 22:26:37

Wine skrev:
nallen skrev:
Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?


Finns det inte någon tråd om detta med avvikelser, finns väl diskussioner om det mesta här på forumet?


Jo, den finns i off-google, och jag tänker inte citera den här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-05 22:31:05

rdos skrev:
nallen skrev:
Kahlokatt skrev:De enda avvikelser [...] som verkar vara lite vanligare bland aspergare är homo-, bi- och transsexualitet.

Är inte det illa nog då?


Det stämmer inte ens. Det finns en övervikt för lesbiska (men ej för bögar), men den skillnaden förklaras bättre på annat sätt. Det finns vissa element i Sverige (som givetvis själva är HBTQ) som påstår att det är vanligare, men de har NOLL bevis för sina teser.


Jag har faktiskt haft svårt att tro på påståendet att det skulle vara vanligare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Zima33 » 2015-06-06 0:59:19

Wine skrev:Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518


Jag tror såna frågor ingår i personlighetsstörningsutredningen, som ska göras innan eller under NPF-utredningen.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Neurofunk » 2015-06-06 1:41:16

Alltså, om det nu är så, så är det såklart intressant och skulle tillföra mycket positivt till att förstå personer som har en problematik inom sexförståelse grundat i sin AS.

Men lika mycket kan det göra negativt, och där är det snarare regel än undantag att det kommer blåsa upp fördommar ännu mer om AS. Viktigt är isåfall, ur egen fundering, att om sådana rön nås så bör det hållas bakom stängda dörrar och användas som underlag vid behov när det händer, och inte vara något man går ut med det och gör allmänt känt, för det är inte mer än nödvändigt att veta för mer än en eventuell sexualförbrytare med AS (där brottet kan bevisas att det är en missförståelse för hur sex fungerar kopplat till sin AS) och dennes anhöriga. Omvärlden behöver faktiskt inte veta.

För att tillägga så har jag haft sex med två aspergare vid två olika tillfällen. I det ena så visste inte han att han gjorde fel och var inte öppen för att få sin egna uppfattning av sex anpassad efter andra än sig själv, vilket också slutade i något som absolut kan ses som samlag som gick över till våldtäkt, detaljer utesluter jag för mitt egna måendes skull. I det andra tillfället visste inte den aspergaren hur sex gick till men heller skapade han inte sig en egen uppfattning och istället frågade om precis allt istället (precis som jag gör för jag känner inte att jag förstår sex heller), så även om det blev mycket frågor så gick det ändå efter väldigt mycket försiktighet just för att inte göra något som inte anses vara okej, varken för mig, honom eller lagen.

Alltså får jag med min knapphändiga erfarenhet säga att om det stämmer så stämmer det inte på alla. Att inte nödvändigtvis förstå sex betyder inte att alla aspergare skulle vara inne i sina egna fabriceringar om hur det måste gå till, och eftersom jag får anta att det är så så är det många aspergare som blir oskyldigt anklagade om sånt här forskas om och dessutom förkunnas offentligt.

En sista sak; världen över lag är inte redo för sån här information. Nyktra, rationella och realistiska seenden på saker är inte som fört världen dit vi är idag. Så långt har vi inte kommit ännu.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-06 2:17:16

Jag orkar inte läsa igenom hela rapporten..Kan någon delge statistiken över det dom påstås ha kommit fram till?


edit: för det lär ju inte vara nått okonkret, typ att man klumpat ihop olika diagnoser osv och sen slarvar ur sig nått uttalande utan riktiga faktaunderlag. Så skulle väl aldrig socialstyrelsen göra.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-06 8:00:19

Zima33 skrev:
Wine skrev:Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518


Jag tror såna frågor ingår i personlighetsstörningsutredningen, som ska göras innan eller under NPF-utredningen.


Ja kanske är det så, jag visste dock inte om att man även utreds för personlighetsstörningar i samband med en neuropsykiatrisk utredning, det fick jag reda på rätt långt efteråt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-06 9:02:49

KNSNNTR skrev:Men lika mycket kan det göra negativt, och där är det snarare regel än undantag att det kommer blåsa upp fördommar ännu mer om AS. Viktigt är isåfall, ur egen fundering, att om sådana rön nås så bör det hållas bakom stängda dörrar och användas som underlag vid behov när det händer, och inte vara något man går ut med det och gör allmänt känt, för det är inte mer än nödvändigt att veta för mer än en eventuell sexualförbrytare med AS (där brottet kan bevisas att det är en missförståelse för hur sex fungerar kopplat till sin AS) och dennes anhöriga. Omvärlden behöver faktiskt inte veta.


Njäe, det är inte min uppfattning. De saker som är kopplade till neurodiversitet som anses som brottsliga idag, ska bli lagliga och tas bort ifrån DSM (parafilier utom pedofili). Det är lika rimligt som att man gjorde detta med homosexualitet.

Sedan tycker jag man ska se de "övertalningsförsök" till sex som många neurodiversa tjejer blir utsatta för (och som en del inte vågar säga emot) som de sexuella övergrepp de är.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav plåtmonster » 2015-06-06 16:51:58

rdos skrev:De saker som är kopplade till neurodiversitet som anses som brottsliga idag, ska bli lagliga och tas bort ifrån DSM

Vilka är dessa? Generellt sett så kan man väl tillåta allt som inte trampar på någon annans elementära rättigheter?

rdos skrev:Sedan tycker jag man ska se de "övertalningsförsök" till sex som många neurodiversa tjejer blir utsatta för

Det blir lite väl mycket förbud. Det missar också en del om hur kontexten mellan könen faktiskt fungerar (dysfunktionellt). Annars blir det till slut "-Vill du gå på bio med mig? -RAPE!!" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-06 21:42:10

plåtmonster skrev:
rdos skrev:De saker som är kopplade till neurodiversitet som anses som brottsliga idag, ska bli lagliga och tas bort ifrån DSM

Vilka är dessa? Generellt sett så kan man väl tillåta allt som inte trampar på någon annans elementära rättigheter?


Alla parafilier utom pedofili (som ö.h.t. inte har något med parafilier att göra).

plåtmonster skrev:
rdos skrev:Sedan tycker jag man ska se de "övertalningsförsök" till sex som många neurodiversa tjejer blir utsatta för

Det blir lite väl mycket förbud. Det missar också en del om hur kontexten mellan könen faktiskt fungerar (dysfunktionellt). Annars blir det till slut "-Vill du gå på bio med mig? -RAPE!!" ;)


Tja, ett sätt är att all sexuell kontakt måste ha skriftligt medgivande från båda parter. Då slipper killar bli anklagade för våldtäkt för att samtycket är oklart.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Zima33 » 2015-06-06 21:49:00

rdos skrev:
Tja, ett sätt är att all sexuell kontakt måste ha skriftligt medgivande från båda parter. Då slipper killar bli anklagade för våldtäkt för att samtycket är oklart.


Det funkar ju inte om det startar som sex och går över till våldtäkt. Då kan den ena parten våldta den andre i timmar och sen vifta med pappret och säga att "han/hon" samtyckte.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-06 21:52:29

rdos skrev:
plåtmonster skrev:
rdos skrev:Sedan tycker jag man ska se de "övertalningsförsök" till sex som många neurodiversa tjejer blir utsatta för

Det blir lite väl mycket förbud. Det missar också en del om hur kontexten mellan könen faktiskt fungerar (dysfunktionellt). Annars blir det till slut "-Vill du gå på bio med mig? -RAPE!!" ;)


Tja, ett sätt är att all sexuell kontakt måste ha skriftligt medgivande från båda parter. Då slipper killar bli anklagade för våldtäkt för att samtycket är oklart.


Även om det skulle ändras så att man man börjar med skriftliga medgivanden från båda parter så kanske man inte skulle kunna komma ifrån problemet med tjejer som i efterhand ljuger för att exempelvis hämnas, tjejer som är manipulativa som skulle kunna påstå att de under hot blivit tvingade att skriva under eller att killen förfalskat underskriften.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-06 22:07:28

Zima33 skrev:
rdos skrev:
Tja, ett sätt är att all sexuell kontakt måste ha skriftligt medgivande från båda parter. Då slipper killar bli anklagade för våldtäkt för att samtycket är oklart.


Det funkar ju inte om det startar som sex och går över till våldtäkt. Då kan den ena parten våldta den andre i timmar och sen vifta med pappret och säga att "han/hon" samtyckte.


Tja, funkar det bättre utan skriftligt medgivande? Om man vill ge samtycke enbart till specifik sexuell kontakt så kan man skriva in det i kontraktet. Sedan bör ju sambor och gifta undantas.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-06 22:09:27

Wine skrev:Även om det skulle ändras så att man man börjar med skriftliga medgivanden från båda parter så kanske man inte skulle kunna komma ifrån problemet med tjejer som i efterhand ljuger för att exempelvis hämnas, tjejer som är manipulativa som skulle kunna påstå att de under hot blivit tvingade att skriva under eller att killen förfalskat underskriften.


De får iaf en mycket sämre position i rätten än vad de har utan några medgivande då ord står mot ord.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in