AS och avvikande sexualitet.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kvinniska » 2015-06-09 14:54:10

rdos skrev:
..sedan bör ju sambor och gifta undantas.


Är det inte så att majoriteten av alla våldtäkter sker i hemmet och/eller inom äktenskap?

Moderator Puzzle: Tog bort ett par extra citatrutor.
Kvinniska
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2015-04-16
Ort: Stockholm

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Chrilleb » 2015-06-09 14:56:04

Jag är Aspergare och är dragen både till kvinnor såsom män :D
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav tahlia » 2015-06-09 15:51:03

Kan asexualitet klassas som avvikande sexualitet? Det är ju egentligen avsaknad av sexualitet, typ.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav colaflaska » 2015-06-09 17:27:41

tahlia skrev:Kan asexualitet klassas som avvikande sexualitet? Det är ju egentligen avsaknad av sexualitet, typ.

Jag tror det. Det är ju inte "naturligt" att inte vilja reproducera sig öht.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-09 19:10:32

colaflaska skrev:
tahlia skrev:Kan asexualitet klassas som avvikande sexualitet? Det är ju egentligen avsaknad av sexualitet, typ.

Jag tror det. Det är ju inte "naturligt" att inte vilja reproducera sig öht.


Sex kan man ju faktiskt ha utan att vilja reproducera sig. Dessutom kan man ju tycka om att fantisera om sex, titta på vackra människor och onanera, utan att vilja ha samlag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-10 9:10:27

Kvinniska skrev:
rdos skrev:
..sedan bör ju sambor och gifta undantas.


Är det inte så att majoriteten av alla våldtäkter sker i hemmet och/eller inom äktenskap?

Moderator Puzzle: Tog bort ett par extra citatrutor.


Förr kunde man inte bli våldtagen av någon man var gift med, och det finns ingen anledning att ändra på det. Anser man sig bli våldtagen inom en relation så är det bara att lämna relationen. Svårare än så är det inte. Som det är nu så blir det ett vapen i skilsmässor eller ännu värre i vårdnadsärenden.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-10 9:12:01

Kahlokatt skrev:
colaflaska skrev:
tahlia skrev:Kan asexualitet klassas som avvikande sexualitet? Det är ju egentligen avsaknad av sexualitet, typ.

Jag tror det. Det är ju inte "naturligt" att inte vilja reproducera sig öht.


Sex kan man ju faktiskt ha utan att vilja reproducera sig. Dessutom kan man ju tycka om att fantisera om sex, titta på vackra människor och onanera, utan att vilja ha samlag.


Det är nog att betrakta som avvikande i dagens läge. Allt som inte är samlag är snart i DSM. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav rdos » 2015-06-10 9:37:25

colaflaska skrev:
tahlia skrev:Kan asexualitet klassas som avvikande sexualitet? Det är ju egentligen avsaknad av sexualitet, typ.

Jag tror det. Det är ju inte "naturligt" att inte vilja reproducera sig öht.


Det är den gängse uppfattningen, som dock stämmer dåligt med verkligheten. Snarare är det så att asexualitet har en jättestor korrelation med att tycka samlag är äckligt och med andra NT-relationsdrag.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav plåtmonster » 2015-06-10 17:36:35

Wine skrev:Även om det skulle ändras så att man man börjar med skriftliga medgivanden från båda parter så kanske man inte skulle kunna komma ifrån problemet med tjejer som i efterhand ljuger för att exempelvis hämnas, tjejer som är manipulativa som skulle kunna påstå att de under hot blivit tvingade att skriva under eller att killen förfalskat underskriften.

Det kan man lösa genom att få två oberoende underskrifer som intygar att personen som skriver under gör det frivilligt och i fullt förstånd. Det brukar formuleras som:

Undertecknade särskilt anmodade vittnen intygar härmed att XX denna dag vid sina sinnens fulla bruk och av egen fri vilja i vår samtidiga närvaro förklarat för oss att ovanstående förordnande är dennes yttersta vilja samt egenhändigt undertecknad handling.


Ev domstol har dock sannolikt rätt att egenhändigt värdera och döma saken. Så inget är garanterat. Dessutom har man i Sverige fri bevisvärdering om jag minns det rätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kvinniska » 2015-06-11 15:53:35

rdos skrev:Förr kunde man inte bli våldtagen av någon man var gift med, och det finns ingen anledning att ändra på det. Anser man sig bli våldtagen inom en relation så är det bara att lämna relationen. Svårare än så är det inte. Som det är nu så blir det ett vapen i skilsmässor eller ännu värre i vårdnadsärenden.


Nu är vi långt ute och cyklar. Du har fel. Helt fel. Många inser aldrig, eller först efter 20 år att de öht blir utnyttjade. Läs på.
Kvinniska
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2015-04-16
Ort: Stockholm

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-11 18:08:36

Hur fan kan det ta 20 år att upptäcka att man blivit våldtagen? Antar att vi snackar om sådana där feministframmanade kvasivåldtäkter av typen "Jag hade egentligen inte lust, men ställde upp för husfridens skull".

Tror många blir våldtagna då hela tiden, jävligt många, alla som inte har exakt samma sexlust vid exakt samma tidpunkt som sin partner.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Kvinniska » 2015-06-11 22:56:33

Ja just husfrid-fenomenet ser jag som ganska allvarligt. Samt alla ojämlika förhållanden som jorden kryllar av. Hemmablindhet och dylikt.
Kvinniska
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2015-04-16
Ort: Stockholm

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Liljan » 2015-06-11 23:39:46

Zima33 skrev:
Wine skrev:Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518


Jag tror såna frågor ingår i personlighetsstörningsutredningen, som ska göras innan eller under NPF-utredningen.

Det görs ingen personlighetsstörningar utredning i samband med en NPF utredning. Har det gjorts det för dig är det för att de misstänkte att just du hade en personlighetsstörning också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Liljan » 2015-06-11 23:43:37

rdos skrev:
Kvinniska skrev:
rdos skrev:
..sedan bör ju sambor och gifta undantas.


Är det inte så att majoriteten av alla våldtäkter sker i hemmet och/eller inom äktenskap?

Moderator Puzzle: Tog bort ett par extra citatrutor.


Förr kunde man inte bli våldtagen av någon man var gift med, och det finns ingen anledning att ändra på det. Anser man sig bli våldtagen inom en relation så är det bara att lämna relationen. Svårare än så är det inte. Som det är nu så blir det ett vapen i skilsmässor eller ännu värre i vårdnadsärenden.

Det går väl utmärkt att bli våldtagen och sedan lämna relationen. Eller låta bli, många som blir utsatt för vad regelbundet blir förtryckta.

Jag ska dra ett senario. Mannen kommer hem och är berusad och vill ha sex, kvinnan vill inte. Han slår henne och tvingar ner henne på golvet, sliter sönder hennes trosor och tvingar sig in i henne medan hon skriker Nej, Nej. Är det inte våldtäkt? Eller är det kej för dig för då man är gift är det bara att ta för sig?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Wine » 2015-06-12 8:18:11

Liljan skrev:
Zima33 skrev:
Wine skrev:Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518


Jag tror såna frågor ingår i personlighetsstörningsutredningen, som ska göras innan eller under NPF-utredningen.

Det görs ingen personlighetsstörningar utredning i samband med en NPF utredning. Har det gjorts det för dig är det för att de misstänkte att just du hade en personlighetsstörning också.


Jo, vid en neuropsykiatrisk utredning ingår även att utreda differentialdiagnoser och eventuell samsjuklighet så därför utreder man även personlighetsstörningar. Det är inte speciellt ovanligt med psykiatrisk samsjuklighet i form av en eller flera personlighetsstörningar. Jag blev dock inte diagnostiserad med någon personlighetsstörning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Hadraniel » 2015-06-12 8:40:07

Kvinniska skrev:Ja just husfrid-fenomenet ser jag som ganska allvarligt. Samt alla ojämlika förhållanden som jorden kryllar av. Hemmablindhet och dylikt.


Så om en kvinna väljer att ha sex med mig för att det blir mer harmoniskt i hemmet om jag inte är sexuellt frustrerad hela dagarna så skulle det vara "jag" som begått ett övergrepp mot henne, även om jag inte ens visste om att hon gjorde detta trots att hon egentligen inte ville ha sex just då?

Låter helt befängt tycker jag!
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Re: AS och avvikande sexualitet.

Inläggav tahlia » 2015-06-12 10:48:55

Nja, du måste pressa henne om det ska ligga på dig... Problemet är väl att du kan pressa henne omedvetet genom att bli grinig, irriterad och rent ut arg till följd av sexuell frustration. Det blir en form av känslomässig utpressning.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Dagobert » 2015-06-12 16:11:02

tahlia skrev:Nja, du måste pressa henne om det ska ligga på dig... Problemet är väl att du kan pressa henne omedvetet genom att bli grinig, irriterad och rent ut arg till följd av sexuell frustration. Det blir en form av känslomässig utpressning.

Scen: Sen kväll i sängen hos ett gift par som trivs bra ihop. Det går för mannen först vid ett normalt samlag och han är trött och vill helst sova. Kvinnan säger "Men jag då?" och vill att han hjälper henne till orgasm. Han gör det för han vet att hon kan bli sur; han och det fortsatta samlivet vinner på att han gör som hon vill här. Är det utnyttjande/övergrepp/våldtäkt?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: AS och avvikande sexualitet.

Inläggav tahlia » 2015-06-12 17:21:56

Nej. Om han däremot svarar "nej" varvid hon går vidare med att bli riktigt vrång, fräser så fort han harklar sig och därefter blir riktigt arg och håller honom vaken genom att attackera honom verbalt på en rad olika vis. Då blir svaret ja.
Nu blir det ett extremexempel då den emotionella pressen vanligtvis brukar fortgå i dagar (veckor och till och med månader) och slutligen nöter ned den andra parten så till den milda grad att denne går med på sex så snart det kommer på tapeten för att slippa den emotionella utpressningen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Hadraniel » 2015-06-12 17:29:05

tahlia skrev:Nej. Om han däremot svarar "nej" varvid hon går vidare med att bli riktigt vrång, fräser så fort han harklar sig och därefter blir riktigt arg och håller honom vaken genom att attackera honom verbalt på en rad olika vis. Då blir svaret ja.
Nu blir det ett extremexempel då den emotionella pressen vanligtvis brukar fortgå i dagar (veckor och till och med månader) och slutligen nöter ned den andra parten så till den milda grad att denne går med på sex så snart det kommer på tapeten för att slippa den emotionella utpressningen.

Jo, då är det väl bättre att avsluta relationen om man mår så pass dåligt av att leva utan sex och har en partner som inte är sugen på detta?

Tycker du att man då bör tala om problemet för sin partner före beslutet eller ska man avsluta relationen direkt utan förklaring i det läget? Berättar man att man mår dåligt på grund av utebliven närhet och sex så riskerar man väl att motparten ställer upp på sex för att rädda förhållandet och då anser väl vissa personer att man begått ett sexuellt övergrepp mot kvinnan?
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Re: AS och avvikande sexualitet.

Inläggav tahlia » 2015-06-12 17:59:41

Mnja... Jag ogillar starkt tanken på att bli ett mähä som är så desperat efter en man att hon fattar ett emotionellt beslut snarare än ett medvetet. Dvs jag anser att om kvinnan går med på sex för att rädda förhållandet i det läget så kan hon inte senare hävda övergrepp.

Ovanstående baseras på ett förhållande där ingen misshandel, verbal psykisk eller fysisk, förekommer och kvinnan således inte redan är nedtryckt i skorna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Zima33 » 2015-06-12 21:43:42

sugrövmanövern skrev:Hur fan kan det ta 20 år att upptäcka att man blivit våldtagen?

Man kan få dissociativ amnesi.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Huggorm » 2015-06-12 21:48:02

tahlia skrev:Mnja... Jag ogillar starkt tanken på att bli ett mähä som är så desperat efter en man att hon fattar ett emotionellt beslut snarare än ett medvetet. Dvs jag anser att om kvinnan går med på sex för att rädda förhållandet i det läget så kan hon inte senare hävda övergrepp.

Ovanstående baseras på ett förhållande där ingen misshandel, verbal psykisk eller fysisk, förekommer och kvinnan således inte redan är nedtryckt i skorna.
Om jag hittar en kvinna jag verkligen tycker om så skulle jag nog kunna gå med på att ha sex med henne om hon tvunget vill. Gör det mig till en toffel?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

AS och avvikande sexualitet.

Inläggav Zima33 » 2015-06-12 22:03:08

Liljan skrev:
Zima33 skrev:
Wine skrev:Har ju i en annan tråd redogjort för vad som hände under min neuropsykiatriska utredning, att jag när jag utreddes fick frågan om jag i min ungdom eller som barn hade försökt tvinga mig på någon, uppfattade denna fråga som en obligatorisk fråga i samband med en neuropsykiatrisk utredning:

post1261518.html#p1261518


Jag tror såna frågor ingår i personlighetsstörningsutredningen, som ska göras innan eller under NPF-utredningen.

Det görs ingen personlighetsstörningar utredning i samband med en NPF utredning. Har det gjorts det för dig är det för att de misstänkte att just du hade en personlighetsstörning också.

Det ska ingå men om alla utredande mottagningar verkligen gör det är en annan fråga. Jag gjorde ps-utredningen ett par år innan och fick diagnos schizoid ps men någon i kuratorns team ansåg att man skulle gå vidare med NPF-utvärdering eftersom schizoid ps är väldigt likt Aspergers.
Efter att jag fått AS-diagnos så sa kuratorn att hon skulle anteckna i journalen att ps-diagnosen inte är aktuell längre.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Intressanta intressen



Logga in