Erfarenheter av MISA

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-15 21:23:47

Hur varnar vi andra från att hamna hos MISA? (förutsatt att det som skrivits om de stämmer)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av Misa?

Inläggav Ananas » 2015-05-18 22:59:01

Jag har lite erfarenhet av MISA. Hade kontakt med MISA på Östermalm ett tag för några år sedan och tyckte bemötandet var bra och professionellt. Kände mig behandlad med respekt och värdighet till skillnad mot exempelvis AF. Mycket mer individanpassat än AF.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Erfarenheter av MISA

Inläggav Latmask » 2015-08-06 16:56:22

Jag fick en lönebidragsanställning via Misa som har pågått i tre år. Det är väl "bra" antar jag. Samtidigt kan jag inte påstå att själva tiden på Misa var något att hurra för. Mestadels gick det mest ut på att söka menlösa anställningar som inte resulterade i någonting. Jag hade typ turen att lyckas få anställningen under mina sista veckor på misa.

Hade jag inte fått det så hade Misa varit en riktig katastrof.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 17:36:48

Antar att Left is Right är mer vettigt? (de har samma styrelseledamot) Har du tjänat mer på att vara på de lönebidragsanställningar som MISA gett dig än att göra något utan deras hjälp? dvs har det varit ekonomiskt lönsamt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav Latmask » 2015-08-06 18:19:04

Svårt att säga. Jag var arbetslös innan så det mesta är väl bättre i jämförelse. Har dessutom rätt till vilande sjukersättning så länge jag jobbar deltid. Tror dock bara det gäller fram till att jag har hundratusen kr på kontot. Tydligen finns det dock undantagsomständigheter (om man tex väljer att fondspara). I vilket fall som helst är det bättre än att vara arbetslös. Men det är väl inget att hurra för direkt.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Erfarenheter av MISA

Inläggav plåtmonster » 2015-08-06 18:36:18

Har för mig att man bara får ha sjukersättning vilande i max 2 år.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av MISA

Inläggav Latmask » 2015-08-06 19:03:39

Jag har haft det vilande i tre år. Har inte hört talas om någon tidsbegränsningar. Tror det är baserat på att jag har läkarintyg på att jag max kan jobba 75 procent.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Erfarenheter av MISA

Inläggav Zima33 » 2015-08-06 22:46:17

plåtmonster skrev:Har för mig att man bara får ha sjukersättning vilande i max 2 år.

Ja, 24 månader är det men om man jobbar deltid kanske de räknar så att de 24 månaderna tar slut långsammare.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Erfarenheter av MISA

Inläggav bilbauer » 2015-08-07 12:23:56

plåtmonster skrev:Hur varnar vi andra från att hamna hos MISA? (förutsatt att det som skrivits om de stämmer)

Man får vara på sin vakt när man är hos AF. Det är egentligen ingen som vill hjälpa dig, de vill bara sko sig själva.
Folk borde starta sociala kollektiv själva och anställa varandra med lönebidrag.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Erfarenheter av MISA

Inläggav AstridAddison » 2016-01-08 2:59:50

Efter att ha läst den här tråden känner jag mig förbannad. :-)Raging Om inte ens de som är till för att hjälpa oss vill oss väl då är allt bra ruttet! Har tvekat ett tag kring huruvida jag ska berätta om min diagnos eller inte men nu har jag nästan bestämt mig. Det finns liksom ingen anledning. Det enda sättet att få ett värdigt bemötande på är att inte säga något! Har bara några veckor kvar på det år som jag blev ditskickad på och jag känner mig så grundlurad. :cry: De har 10% som mål, finns det någon annan som sätter så låga mål? De verkar vara slackers hela bunten!
AstridAddison
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-08-23
Ort: Epic fail

Erfarenheter av MISA

Inläggav yumxi » 2017-11-12 0:14:25

Bump!

Någon som har fler erfarenheter att dela med sig av angående Misa?

Jag ska nämlingen dit om några veckor men efter att ha läst tråden känns det ju rätt så hopplöst när så många har dåliga upplevelser av dem.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Erfarenheter av MISA

Inläggav Flinta » 2017-11-12 17:49:19

Kristofer skrev:OT:

Lönebidrag kan ur vissa aspekter vara en fälla. En person som uppbär lönebidrag räknas inte som fullt arbetsför enligt försäkringsbolaget Salusansvar. Därmed nekas personer med lönebidrag att teckna de sjukförsäkringar som vissa fackförbund erbjuder sina medlemmar. Detta är sjukförsäkringar som ger extra skydd vid inkomstbortfall till följd av sjukdom och som fackförbund förhandlat fram med försäkringsbolag. Försäkringsbolag och även villkor skiljer nog beroende på vilket fackförbund det är.


Är det fortfarande så att personer med lönebidrag nekas att teckna de sjukförsäkringar som vissa fackförbund erbjuder sina medlemmar?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Erfarenheter av MISA

Inläggav Flinta » 2017-11-12 18:12:36

malplacee skrev:Men grejen är den att de inte är intresserade av att deltagarna ska ta sig ur sin situation, för om de slutar på MISA, kan MISA inte längre tjäna pengar på dem. Så istället för att hjälpa deltagarna till arbetsmarknaden, har de satt i system att förhala och manipulera (både deltagarna själva och alla runtomkring), så att deltagarna ska tro att de är beroende av MISA och inte sluta, trots att det kan gå flera år och de inte får någon praktisk hjälp att komma närmare arbetsmarknaden alls.


Det låter förskräckligt men logiskt att Misa m fl vill ha med en att göra, mer eller längre tid än en behöver, ogärna släpper en och låter t ex kartläggning och coaching dra ut på tiden så att de får in pengar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Erfarenheter av MISA

Inläggav Shakespeare » 2018-06-02 0:04:07

Bra erfarenhet? Nja... nej faktiskt inte.
Shakespeare
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-06-01

Erfarenheter av MISA

Inläggav yumxi » 2018-06-02 10:00:22

Shakespeare skrev:Bra erfarenhet? Nja... nej faktiskt inte.


Varför? Utveckla gärna.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Erfarenheter av MISA

Inläggav BellaBelle » 2018-06-05 14:50:39

Shakespeare skrev:Bra erfarenhet? Nja... nej faktiskt inte.


Äsch, jag har för tillfället gett upp alla tankar på arbete/sysselsättning. :(
Det tycks bara sluta med att jag blir mer sjuk. Utmattad. :-)004

Ska försöka acceptera att livet blivit som det blivit, men jag tycker det är svårt. Så ofta som någon frågar en ”vad jobbar du med”. Svårt inte vara ”normal”. :-)003
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Erfarenheter av MISA

Inläggav BellaBelle » 2018-06-05 14:52:55

Det var ett bra tag sedan jag ”gjorde något” nu. Vet dock inte om Misa är bra för de som inte blivit utbrända och vill ha ett riktigt jobb? Det är väl mot vanliga arbetsmarknaden Misa riktar sig - att man ska få en anställning?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Erfarenheter av MISA

Inläggav Marcus Garvey » 2020-12-19 20:46:50

Misa är nog den sämsta dagliga verksamheten som går att finna. Det hela verkar mest gå ut på att tjäna pengar, inte på att få ut långtids arbetslösa/deltagare i jobb. En anställd sade till mig i samband med att jag avslutade mina 10 bortkastade år där Vi sysslar med sysselsättning inte med jobb. Beskriver i ett nötskal verksamheten. De anställda håller på att tjata om praktik platser, som dessvärre alltid tyckas finnas långt bortom horisonten och aldrig materialiseras i verkligheten.

Är en praktik plats det enda man kan få så är det värt att ta om man är 18-25 år men chansen att du får det genom Misa är mikroskopisk såvida du inte har rätt ålder, högskoleutbildning och kan tänka dig jobba gratis de första 1-2 åren. Mycket snack ingen verksamhet än mindre substans på någonting överhuvudtaget.

Affärs idén verkar i stort sett gå ut på att sälja in falska förhoppningar. Har man varit ensam, knäckt och arbetslös en längre tid så är det lätt hänt att man faller för deras säljsnack. Att få ut 3 (tre) procent av 800 deltagare i fast jobb per år är väl nästan sämre än Arbetsförmedlingen (arbetsförn*dringen). I synnerhet som de får 15-30 tusen per deltagare av Soc - stadsdelarna. De kunde ha gett hälften till deltagarna så skulle det inte ha varit helt bortkastat. Nej, välj något annat, ge inte upp, ha självdisciplin, stark vilja och har du någon talang-färdighet satsa på dig själv och den istället.

Viktigt att avhålla sig från att självmedicinera vare sig det är droger eller annat. Sänk inte dig själv, väx, utvecklas och segra. Har du vänner som är kriminella och/eller missbrukare/självmedicinerare bryt. Övertyga inte dig själv att deras sällskap har något värde. Det är mycket bättre att vara ensam. Väljer du dom så kommer du och dom hamna i en nedåtgående spiral och Ni kommer att dra ner varandra. Lycka till.



Moderator atoms - la in några mellanrum för att underlätta läsningen.
Marcus Garvey
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-19

Erfarenheter av MISA

Inläggav Marcus Garvey » 2020-12-19 20:55:55

Gick på Misa Kungsgatan. Vi skulle gå på bio. Filmen valdes ut av personalen. Deltagarna i 30-50 års åldern tillfrågades inte. Vilken film det blev? Vad sägs om Moonrise Kingdom med Bruce Willis fr. 7 år. Lyckligtvis genomskådade Arbetsförmedlingen bluffen och sade upp sitt avtal med denna oseriösa verksamhet. Inte en dag för tidigt. :-)056
Marcus Garvey
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-19

Erfarenheter av MISA

Inläggav Alien » 2020-12-20 3:55:42

Lite OT, men vad var det för fel på filmen Moonrise Kingdom?

Sedan tycker jag förstås att deltagarna skulle fått bestämma. Men det kunde ju blivit många olika filmer, men då hade man väl fått tillgripa lottning el omröstning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Erfarenheter av MISA

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 4:05:27

Jag har ingen erfarenhet av just MISA men gick på en DV som var likt MISA och kan bara säga att det kanske hjälper folk som har som mål att vara delaktiga i samhället och i gemenskapen, men för de som vill ha praktik så är det nog bättre att söka ett DV som är mer inriktat på praktikplatser.

Långsammare väg till jobb jämfört med AF- hade jag gått via AF nu så hade jag dels inte klarat av kraven de ställer även om jag är på god väg dit, och klarar av det, men jag vill inte köra järnet och sedan inse att de inte kommer funka och bli av med ersättningar osv. Därför så fokuserar jag på att praktisera istället och kommer in i jobbet tills jag det sitter helt. Jag kan inte allt ännu, utan det är ju därför jag praktiserar och lär mig jobbet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Erfarenheter av MISA

Inläggav sussi83 » 2020-12-20 7:10:53

Ja Misa arbetar väl mot olika mål beroende på vad man kan, en praktik kan mycket väl vara en del av daglig verksamhet och passar man inte för anställning så matchas man för något nytt.
Men kan tänka mig att de som får placeringar via DV kan ha väldigt anpassade uppgifter.
Praktiken ska ha ett stort värde för en själv.

Det snabbaste sättet bör vara genom AF då man matchas mot jobb direkt.
De erbjuder också studiebesök och praktik.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Erfarenheter av MISA

Inläggav yumxi » 2020-12-21 16:39:28

Jag fick arbetsträna via Misa, första stället var en second hand-butik och andra var Rusta. Tycker Misa var bra, har inget dåligt att säga om dem.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in