Ser ni ner på andra människor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 12:44:41

-Ser du ner lika mycket på bilisternas beteende och livsval?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav H2SO4 » 2015-05-11 13:04:52

KrigarSjäl skrev:-Ser du ner lika mycket på bilisternas beteende och livsval?


Nej eftersom infrastrukturen ser ut som den gör i dagens läge och att det inte är lika uppenbara direkta hälsoproblem associerade till bilavgaser i Sverige.
Det är mer av ett störningsmoment att man väljer bilen framför cykel/kollektivt för bekvämlighetens skull.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 13:21:04

H2SO4 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Ser du ner lika mycket på bilisternas beteende och livsval?


Nej eftersom infrastrukturen ser ut som den gör i dagens läge och att det inte är lika uppenbara direkta hälsoproblem associerade till bilavgaser i Sverige.
Det är mer av ett störningsmoment att man väljer bilen framför cykel/kollektivt för bekvämlighetens skull.

Du tror alltså att bilavgaser är nyttigare att inandas än tobaksrök.

-No comments.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav cocos » 2015-05-11 13:29:44

KrigarSjäl skrev:
H2SO4 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Ser du ner lika mycket på bilisternas beteende och livsval?


Nej eftersom infrastrukturen ser ut som den gör i dagens läge och att det inte är lika uppenbara direkta hälsoproblem associerade till bilavgaser i Sverige.
Det är mer av ett störningsmoment att man väljer bilen framför cykel/kollektivt för bekvämlighetens skull.

Du tror alltså att bilavgaser är nyttigare att inandas än tobaksrök.


-No comments.


Det är ju inte så att man står och inhalerar gasen vid avgasröret precis. Nyare bilar renar även aromatiska och cancerogena ämnena ganska effektivt. Det finns idag inget som tyder på direkta hälsoproblem hos individer. Däremot är det ett faktum att rökande personer tvingas till sjukvård.
Vi vet däremot inte långtidseffekterna ihop med cocktaileffekten vad det gäller föroreningar. Som sagt ett olösligt problem i dagsläget. Rökning går att göra något åt.
Orkar inte sitta och argumentera med en rökare? som inte har högskolepoäng i naturvetenskapliga ämnen.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav nescio » 2015-05-11 13:51:14

KrigarSjäl skrev:-No comments.
:-)056 Det ska vara "No comment".
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 13:53:43

Högskolepoäng eller inte, många kör fortfarande på diesel.

Jag har ännu inte sett nån ta livet av sig genom metoden tobaksrökning i bil.
Avgasmetoden är däremot känd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav cocos » 2015-05-11 14:04:56

KrigarSjäl skrev:Högskolepoäng eller inte, många kör fortfarande på diesel.

Jag har ännu inte sett nån ta livet av sig genom metoden tobaksrökning i bil.
Avgasmetoden är däremot känd.


Jösses så du resonerar. Det går att ta livet av sig på tusentals sätt.
Du får gärna jämföra dödsstatistik mellan rökning och självmord genom gasning i bil. Posta gärna resultatet så vi får skratta åt dig lite.

Stör mig på rökare jag också. Fy för detta äckliga beteende som påverkar oskyldiga.
Senast redigerad av cocos 2015-05-11 14:06:42, redigerad totalt 1 gång.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 14:06:39

cocos skrev:
KrigarSjäl skrev:Högskolepoäng eller inte, många kör fortfarande på diesel.

Jag har ännu inte sett nån ta livet av sig genom metoden tobaksrökning i bil.
Avgasmetoden är däremot känd.


Jösses så du resonerar. Det går att ta livet av sig på tusentals sätt.
Du får gärna jämföra dödsstatistik mellan rökning och självmord genom gasning i bil. Posta gärna resultatet så vi får skratta åt dig lite.

Menar du att du inte känner till avgasmetoden!?

Jag menar att bilavgaser är långt skadligare än tobaksrök och det här exemplet torde fungera som illustration.

Undrar just vem som får garva...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav cocos » 2015-05-11 14:20:46

Jag känner till metoden för självmord genom kolmonoxidförgiftning ja. En ynka liten bråkdel av hur många som dör pga rökning och passiv rökning. Med nyare bilar är det dessutom i princip omöjligt att ha ihjäl sig själv med den metoden. Att du ens väljer att jämföra det. Men tydligen har ju rökare lägre IQ enligt en person i tråden.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 14:25:21

cocos skrev:Jag känner till metoden för självmord genom kolmonoxidförgiftning ja. En ynka liten bråkdel av hur många som dör pga rökning och passiv rökning. Att du ens väljer att jämföra det. Men tydligen har ju rökare lägre IQ enligt en person i tråden.

Du kan inte tolka statistiken på det viset.

Naturligtvis finns det fler rökare än såna som tar livet av sig genom avgasmetoden.


Pinsamt att behöva förklara sånt för en som har högskolepoäng, men jag har ju att göra med en som kallar sig cocos och har valt en småflickig japansk popsymbol som avatar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav cocos » 2015-05-11 14:30:33

När personpåhopp börjar bli argument i en diskussion har man inget att komma med. Simple fact.
Gå och ta ett bloss du. Jag ska plugga.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 14:33:45

-Personpåhopp är det du som börjat med.

Jag har emellertid inte ägnat mig åt personpåhopp utan möjligen avatarpåhopp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Hettan » 2015-05-11 15:43:52

Jag ser ner på människor som ser ner på människor.

Alltså ser jag ner på mig själv som ser ner på människor som ser ner på människor, därför försöker jag vara helt fördomsfri, men det är fan svårt.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav kullan » 2015-05-11 16:33:49

Idioter har jag inte mycket för. Andra behandlar jag med respekt,
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-11 17:07:16

H2SO4 skrev:Enligt flertalet vetenskapliga studier har rökare lägre IQ.

Vilket år genomfördes de undersökningarna?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Puzzle » 2015-05-11 17:42:00

H2SO4 skrev:Enligt flertalet vetenskapliga studier har rökare lägre IQ.


Det där är nog en sanning med modifikation:

Aftonbladet skrev:Det visar att det inte är cigaretterna i sig som försämrar intelligensen utan att de som har lågt IQ är mer benägna att börja röka menar forskarna och säger till Reuters health att man kanske ska fundera på förebyggande antirökprogram som riktar sig till vuxna med lågt IQ.


Det vill säga att människor som har lägre IQ har lättare för att börja röka ("falla för grupptrycket", osv.) men alla som röker behöver inte ha lägre IQ.
plåtmonster skrev:Vilket år genomfördes de undersökningarna?

Vet inte om det har gjorts några senare undersökningar (antagligen inte) men vad jag vet så handlar det om 2010.

Researcher finds link between cigarette smoking and IQ (phys.org)
Smokers Have Lower IQs Than Non-Smokers (Fox News)

Finns väl en något senare undersökning som visar att barn som dagligen blir utsatta för rök kan få lägre intelligens.

Exposure to Secondhand Smoke May Lower Children's IQ (Medicine net)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-11 18:42:39

Om d undersökningar som nämns är de som genomförts 2010 så är Einsteins rökning rätt irrelevant. Då det var fullkomligt normalt att röka på den tiden. Det ansågs t.om fint och progressivt vill jag minnas.

Medan i dagsläget så är det en känd kunskap att rökning är dåligt och därmed inte en smart sak att göra vilket ändrar rökargruppens sammansättning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Charlie72 » 2015-05-11 18:51:02

Försöker se ner på andra, men ibland kan det vara svårt
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Tyler_Durden » 2015-05-11 22:46:11

Tycker dom flesta s.k normala människor är ganska efterblivna. Dom verkar nästan sakna logiskt tänkande och förmågan att se sammanband.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav DIProgan » 2015-05-11 23:24:37

antonius skrev:Bara de som är kortare än mig.
Jag snor den.

H2SO4 skrev:Nu ser infrastrukturen och energisituationen ut så idag att det är ett svårt problem att lösa.
Tesla kommer med billigare modeller inom kort :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-12 1:43:55

Tyler_Durden skrev:Tycker dom flesta s.k normala människor är ganska efterblivna. Dom verkar nästan sakna logiskt tänkande och förmågan att se sammanband.

Bara att starta bondfångeri AB :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Khunark » 2015-05-12 9:43:32

Humla skrev:Är det vanligt med denna motsägelsefulla känsla av underlägsenhet/självgodhet?


Det är väldigt vanligt bland alla neurotyper. I alla lägen då man 'förlorar' på något sätt så vänder man det till en vinst, om det är så att man är funtad att man ägnar sig åt självbedrägeri för att 'lösa' sina problem.

Jag ser det som en skarp indikation av omognad och lynnighet. Människor som av avund väljer en fientlig attityd oprovocerat mot sina medmänniskor, är antingen farliga eller ofarliga och hopplösa.

Det är just också typiskt att dra upp intelligenskvot och använda för att rättfärdiga sin överlägsenhet. IQ bestäms ju för bövelen av att mentalt rotera figurer, jag skulle vilja se någon bygga ett liv på den färdigheten.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Pikachu » 2015-05-12 19:25:28

@Puzzle

OT: Ja en del studier som genomförts har man undrat över, tänker specifikt på en studie som testade datorspelande (mer än vanligt) ungdomar. De kom fram till att testgruppen hade högre IQ än genomsnittet och drog slutsatsen att datorspelande höjde ens IQ. Utan sidonotis om att högbegåvade ungdomar behöver mera stimulans och kanske överlag spelar mera dataspel.

Ja, förbannad är vad man blir.

Är ju likadant som om ifall jag var en forskare och skulle utreda vad som gjorde det möjligt att tillhöra skidlandslaget. Och undersöka deras träningsmetoder och peka på att den träningsmetod de använder är förklaringen till deras framgång. Utan att ha i åtanke att endast de med de bästa fysiska förutsättningarna kommer dit (med extremt hårt arbete därtill.)
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Puzzle » 2015-05-12 19:53:58

Pikachu skrev:@Puzzle

OT: Ja en del studier som genomförts har man undrat över, tänker specifikt på en studie som testade datorspelande (mer än vanligt) ungdomar. De kom fram till att testgruppen hade högre IQ än genomsnittet och drog slutsatsen att datorspelande höjde ens IQ. Utan sidonotis om att högbegåvade ungdomar behöver mera stimulans och kanske överlag spelar mera dataspel.

Ja, förbannad är vad man blir.

Är ju likadant som om ifall jag var en forskare och skulle utreda vad som gjorde det möjligt att tillhöra skidlandslaget. Och undersöka deras träningsmetoder och peka på att den träningsmetod de använder är förklaringen till deras framgång. Utan att ha i åtanke att endast de med de bästa fysiska förutsättningarna kommer dit (med extremt hårt arbete därtill.)

Själv så har jag upplevt det som så att studierna i säg är det inget större fel på men media har för vana att plocka ut snaskigheterna utan att tänka på konsekvenserna att posta påståenden utan all relevant fakta.

Sen när någon väljer att återberätta informationen de har fått från media så brukar det bli ännu mer generaliserat för många brukar ofta försimpla verkligheten.

Börjar nog glida tillbaka som smått till topic nu för jag låter lite som en snorkig aspergare.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in