Ser ni ner på andra människor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Humla » 2014-12-16 17:55:17

Jag är nyfiken på en sak som jag gärna hör olika åsikter om.

En god vän till mig som också har AS diagnos berättade nyligen för mig hur hon ser på sig själv emot andra människor och det fick mig att tänka och analysera mina egna tankar också.

Hon sa att hon oftast känner sig underlägsen i sociala situationer, att hon känner att hon är mindre värd än andra då hon inte kommit lika "långt" i vad som anses vara en normal utveckling av en människas liv.

Tänker som olika nivåer, spel levels, där andra i våran ålder är gifta och har barn; job; körkort osv.

Men att hon samtidigt, kanske motsägelsefullt, ser ner på dessa människor inombords.
Hon har väldigt hög IQ och blir ofta uttråkad av människor med enligt henne lägre intellekt.
Hon sa att hon ofta tänker på andra människor som lite dumma i huvudet.

När jag hörde det så tänkte jag "Så där är inte alls jag, jag känner mig också underlägsen socialt men jag har aldrig tänkt att jag är smartare eller viktigare än någon annan."

På vägen hem tänkte jag att det var bra av mig, jag kände mig duktig för att jag inte tänkte så som hon gör.
Något jag alltid värderat väldigt högt hos mig själv är min känsla för vad jag anser vara moraliskt rätt och fel, jag har aldrig varit elak mot någon med avsikt, jag har aldrig satt mitt eget intresse före någon annans och trots att jag blivit både mobbad, lurad och slagen så har jag inte hållit fast vid ilska eller hat.

Jag kände mig god…..men då kom jag på mig själv med hur oerhört arrogant jag själv är som tänkte så.

Precis som min vän kände att hennes tanke sett var rätt, kände ju jag precis likadant om mitt eget tanke sett.

Är det vanligt med denna motsägelsefulla känsla av underlägsenhet/självgodhet?

Har det med AS att göra eller tror ni alla människor upplever detta?

Tycker ni att det är ett bra sätt att tänka, att det ger balans?

Jag menar inget illa med dessa frågor, jag är bara nyfiken på hur ni andra ser på saken?
Känner ni igen er? Känner ni inte alls igen er?

Berätta gärna och ursäkta min långa tråd.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Moggy » 2014-12-16 18:09:36

Humla skrev:
Men att hon samtidigt, kanske motsägelsefullt, ser ner på dessa människor inombords.
Hon har väldigt hög IQ och blir ofta uttråkad av människor med enligt henne lägre intellekt.
Hon sa att hon ofta tänker på andra människor som lite dumma i huvudet.



Ja, jag känner igen mig här. Nu har inte jag väldigt hög IQ eller är högt begåvad på nåt annat sätt. Men jag upplever ofta att människor är okunniga, dåligt pålästa, oförmögna att dra slutsatser som inte är uppenbara (och ibland uppenbara), har en väldigt förenklad världsbild och tror massa saker som inte stämmer.

Det händer ganska ofta att jag låter bli att säga nåt jag vet när andra spekulerar om saker för att jag inte vill framstå som besserwisser. Inbillar jag mig att jag är smartare än andra? Nja, men det är nog så att jag har svårt att göra nåt av det jag kan. Det brukar för det mesta visa asig att det var jag som hade rätt när det handlar om hur det är, vad som stod eller vad nån sa.

Men visst, kunskap i huvudet är inte värt så mycket om man inte gör nåt bra av det och det har jag ju inte lyckats med så det handlar inte om att jag tror att jag är bättre än nån annan. Och det är absolut så att jag kan ha svårt att ha full respekt för de som är kunnigare, mer pålästa och smartare än mig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav DIProgan » 2014-12-16 18:21:28

Det låter mest som dåligt självförtroende att ha en dubbelsidighet kring huruvida man själv eller andra duger och inte kunna bestämma sig vad som är vad.

Sedan tillkommer Aspergares fokusering på fåtalet ämnen och bristande vilja att intressera sig för vad andra håller på med. Lätt att rationalisera andra som tråkiga och dumma för att få fortsätta hålla på med sitt i lugn och ro.
Senast redigerad av DIProgan 2014-12-16 18:24:32, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Chrilleb » 2014-12-16 18:22:33

@DIprogan



Håller med dig i stort, att det har nog att göra med dåligt självförtroende, att se ner på andra människor, se på andra på ett visst sätt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Humla » 2014-12-16 18:31:49

Jag känner mig väldigt ofta som ett litet barn bland andra människor, både Neurotyper och Aspergare, jag kan ibland tänka när någon säger något att "Det där kan inte stämma" men ofta så skakar jag bort det för känslan att andra vet bättre är så stark i mig.

Det kan ju troligtvis vara på grund av att jag ofta behandlats som ett barn även i vuxen ålder.
Det kan jag också känna ibland, speciellt när man talar med LSS eller doktorer och liknande, att de ser mig som ett litet barn som inte förstår så att de måste tala väldigt sakta och tydligt och ta om all information många gånger så att jag hänger med.

Då kan jag tycka att det underskattar mig, men ofta när folk inte gör det så hänger jag ju faktiskt inte med heller :-)024

Så jag ser mig oftast i en underlägsen roll, men nästan som att jag själv valt den positionen, om det låter rimligt, lite som ett skådespel.

Jag vet inte varför jag tänker så mycket på det här just nu, jag antar att jag tycker om att gräva omkring i mitt eget huvud och försöka förstå hur och varför det fungerar som det gör.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Bredochbutter » 2014-12-16 18:34:46

Moggy skrev:Men jag upplever ofta att människor är okunniga, dåligt pålästa, oförmögna att dra slutsatser som inte är uppenbara (och ibland uppenbara), har en väldigt förenklad världsbild och tror massa saker som inte stämmer.


En bra beskrivning på människor i allmänhet.

Det vanligaste som jag möter vid en diskussion är att folk ganska snabbt går över i att försöka övertala eller agitera om att deras åsikt är den korrekta. Det är inte ovanligt att vederbörande endast har läst en artikel i någon av kvällsblaskorna eller ännu värre lyssnat på någon annan som har läst en artikel i en kvällsblaska.
Denna typ av människa idiotförklarar jag mycket snabbt. Något som jag vid flera tillfällen har märkt är att folk ljuger väldigt mkt när dom är i grupp. Och som enda förklaring till detta är att dessa personer inte vågar säga vad dom tycker, kanske av rädsla för att inte få vara med i den sociala gruppen.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav nescio » 2014-12-16 18:37:57

Ja, alla andra är dumma i huvudet.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Bredochbutter » 2014-12-16 18:48:47

DIProgan skrev:Sedan tillkommer Aspergares fokusering på fåtalet ämnen och bristande vilja att intressera sig för vad andra håller på med. Lätt att rationalisera andra som tråkiga och dumma för att få fortsätta hålla på med sitt i lugn och ro.


Det låter som tactical ignorance! Använder mig ofta av det på jobbet, dessvärre funkar det inte med frun :roll: Men de går helt enkelt ut på att förringa sin egna kompetens för att slippa undan.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-16 18:56:52

-Jag försöker se ner på företeelsen och inte människan.

Men det är lättare sagt än gjort och dumhet är aldrig en egenskap värd respekt.
Jag tappar lätt humöret om folk är för jävla dumma i huvudet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav H2SO4 » 2014-12-16 19:13:18

Många människor har en tendens att be sig som apor, ofta relaterat till alkoholkonsumption. Det ser jag ner på eftersom jag inte förstår det beteendet. Även allmänt korkade handlingar och liknande. Personligen rycks jag mellan att vara otroligt självstolt för mina egenheter och att vara en missbildad outsider.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Moggy » 2014-12-16 19:22:43

Humla skrev:Jag känner mig väldigt ofta som ett litet barn bland andra människor, både Neurotyper och Aspergare, jag kan ibland tänka när någon säger något att "Det där kan inte stämma" men ofta så skakar jag bort det för känslan att andra vet bättre är så stark i mig.

Så jag ser mig oftast i en underlägsen roll, men nästan som att jag själv valt den positionen, om det låter rimligt, lite som ett skådespel.



Ja det känner jag igen. Jag känner mig ofta underlägsen andra i ett sällskap. Känns som att andra har full koll på läget och att dom är vuxna som vet vad som gäller. Tar för givet att dom kommer att sköta dig och bete sig som man ska och är seriösa. Det får jag spegla mig i och ska jag göra nåt så vill jag gärna ha bekräftelse att det jag gör är på riktigt. Känns ofta som att jag låtsas göra vuxna saker utan att ha koll.

Blir förvånad när nån gör helt stupida saker och ställer till massa elände. Ofta är det så att jag såg innan varthän det barkade men den känsla som vinner ända att jag tog för givet att den hade koll på läget.

Samtidigt säger mig min erfarenhet att jag brukar klara mig för att jag har undvikit de korkade valen. Ett exempel kan vara hur det har gått när vi varit på fyllan. Det har till och från hänt att kompisar ställt till det för sig på fyllan och har missat sista tåget hem, bränt allt sina pengar och glömt massa saker både här och där. Det har aldrig hänt mig för att jag alltid ser till att ha så pass koll att jag kommer hem. Tappar aldrig bort plånbok, mobil och nycklar. Festar/knarkar aldrig upp pengarna till mat och hyra. Jag har då förstås setts som tråkig när jag har avstått från att följa med på nån efterfest långt bort utan att bry sig hur man kommer hem.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Charlie72 » 2014-12-16 19:32:06

Hon kanske har hög iq och är mycket smartare än dom andra och då som du skriver tycker att dom andra är "dumma i huvudet"

Folk med hög iq förstår ofta dom med lägre, men dom med lägre förstår inte dom med högre, man brukar väl säga att vid större skillnad än 20 poäng så är man på helt olika nivåer
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav tunga moln » 2014-12-16 19:32:11

Det är jobbigt att se när vuxna människor beter sig barnsligt, som om de inte lärt sig något alls om livet. Människor som krånglar till saker, inte är ärliga mot sig själva, skapar konflikter, missförstår varandra osv...

Något väldigt deprimerande är när vuxna sittet och bara pratar om sina renoveringsprojekt, jobb, vädret, skvaller, och andra betydelselösa saker. Då tänker jag att om det är sånt som livet handlar om, så är det ju helt absurt och meningslöst. Då känner jag tyvvär att de har missat något...

Ofta känner jag mig antingen 30 år äldre, eller 10 år yngre än vad jag är. Antar att det beror på ojämn begåvning eller nåt.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Humla » 2014-12-16 19:37:40

Moggy skrev: Jag har då förstås setts som tråkig när jag har avstått från att följa med på nån efterfest långt bort utan att bry sig hur man kommer hem.


Ja, bättre tråkig än pank eller död kan man ju tycka...
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-16 19:43:35

Ja, jag ser ofta ner på andra människor. Jag forsöker at låta bli men jag er 1,90 hög.


Nej, men seriöst:

Humla skrev:Hon sa att hon oftast känner sig underlägsen i sociala situationer, att hon känner att hon är mindre värd än andra då hon inte kommit lika "långt" i vad som anses vara en normal utveckling av en människas liv.

Tänker som olika nivåer, spel levels, där andra i våran ålder är gifta och har barn; job; körkort osv.


Jag tenker ofta på dom här sakarna. Andra på min alder har barn och et helt annat liv enn mej. Så jag föler det lite som at jag har tapt spelet. Jag gjorde några levels, men så var det `game over`. Ser inte på dom som dumma, föler mej dum selv.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Oliver Qvist » 2014-12-16 20:14:44

Det här med att alla är värda lika mycket. Det finns dumma människor, och det är helt okej att se ner på dom. Jag tänker alltid tillbaks till högstadiet där jag var mobbad i sjuan och åttan. En dag så efter gympan så kom en kompis springande till mig och sa att mina kläder var i duschen, och då tänkte jag, "vem i helvete kan vara så dum att göra så emot mig". Dom hade slängt in mina kläder och skor i duschen på gympan. Sen så ser man dom här "coola" tonåringarna och vuxna som har keps bakåt vänd, byxorna nere vid knäna, gungar när dom går och beter sig som småbarn runt andra folk. Såna här folk ser jag ner på.

När jag började gymnasiet så trodde jag att jag skulle gå på en skola där det fanns lite mer ordentliga folk. Men nej, andra veckan så började mobbningen av en kille som hade en syndrom som gjorde att han prata väldigt mycket utan att tänka först, men han var också smartast i klassen. Jag gick till rektorn och sa till om mobbningen som pågick för jag blev arg. Lektionerna var bara en massa trams från dom flesta, skrikande och ätande när läraren pratade, och där satt jag tyst och försökte koncentrera mig och undrade, "Ar det mig det är fel på? Ska jag också tramsa, äta chips och brottas mitt på lektionen?". Alla folk är inte lika värda, det finns dumma folk och smarta folk, och tyvärr så finns det fler dumma än smarta, och därför så är vi smarta inte normala och blir istället ner sedda på av dom dumma. Det ska vara tvärt om.

Tycker jag iaf.
Oliver Qvist
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-05-03

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-12-16 20:28:07

Ofta ser jag mina medmänniskor som bättre vetande än jag själv och frågar en massa som jag redan vet svaret på. Jag vill dölja min överlägsenhet när det kommer till vissa intellektuella och kunskapsmässiga aspekter och tenderar då att sträva åt det andra hållet - dvs spela dummare än vad man är. Både att förhäva sig (i mitt fall genom intelligens, mognad och analyseringsförmåga in absurdum) och att förminska sig är ju två sätt att häda mot Gud. Att hitta mellantinget är svårt. Varför är det så? Beror det på Asperger?

Det här sker nästan endast när min självkänsla är låg. Annars är jag rätt smidig i kommunikation med andra och känner mig jämbördig oavsett olika nivåer av intelligens och mognad.

Är det här isf endast en fråga om självkänsla?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-16 20:28:18

Humla skrev:där andra i våran ålder är gifta och har barn; job; körkort osv.

De där tvekar inte sällan att behandla de som inte uppnått det som sämre personer. Så man kan gott dra nytta av det man är bra på.

Moggy skrev:Det händer ganska ofta att jag låter bli att säga nåt jag vet när andra spekulerar om saker för att jag inte vill framstå som besserwisser.

Tyvärr är det faktiskt en rätt effektiv metod att hantera dylika grupper. Det är väl därför det som det finns ett ordspråk "Tala är silver, tiga är guld".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav Charlie72 » 2014-12-16 20:31:04

Tycka att nån är "dum i huvudet" och att se ner på någon är inte samma sak
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-16 20:32:57

Ser lätt ner på människor som har egenskaper jag ogillar, som att de är misslyckade som blivit så :-)003 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav tunga moln » 2014-12-16 20:34:00

Det känns som många andra människor har en väldigt begränsad syn på verkligheten. De är så invävda i relationer och upptagna med allt som händer omkring dem att de inte ser annat än just sin egna situation. Men jag ser allt det där utifrån, från mer varierande perspektiv, vilket gör att det ofta blir omöjligt för mig att se vad som är rätt och fel, eller bra och dåligt i stort sett, medan de människor som bara ser åt ett håll lätt kan nöja sig med sina bestämda åsikter och den enkla uppfattningen om hur situationen är.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-16 20:38:38

Charlie72 skrev:Tycka att nån är "dum i huvudet" och att se ner på någon är inte samma sak

Nej, jag ser ner på människor som flaggar med sin dumhet eller okunnighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-16 20:45:14

Lite från verkliga livet:
SVT skrev:Många misstag vid skogsbrand

Omfattningen av skogsbranden i Västmanland berodde på en rad misstag, visar en utredning av insatserna den första veckan.

När branden startade den 31 juli utanför Sala skickades de första brandbilarna till fel plats. Det var också oklart vem som ledde insatsen. Räddningstjänsterna i Sala-Heby och Mälardalen hade liten kontakt med varandra.

Efter insatsen påpekade många att handböckerna borde skrivas om. Men utredarna menar att "de läroböcker som används behöver öppnas och läsas från pärm till pärm".


Först låter man bli att läsa läroböckerna som professionell räddningstjänst. Sedan kritiserar man läroböckerna för att inte innehålla det som tydligen står i dessa. :-)051

AB: Att tiga är guld - Du som är ”tyst” – upptäck dina starka sidor!

Steve Wozniak skrev:”De flesta uppfinnare och tekniker jag träffat är som jag – de är tillbakadragna och lever sina liv i huvudet. /…/ Jag tror inte det finns något revolutionerande som har uppfunnits i grupp”.

Något för kroniskt extrovera att tugga på :P

KrigarSjäl skrev:Nej, jag ser ner på människor som flaggar med sin dumhet eller okunnighet.

Det där har man upplevt ett antal gånger IRL.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ser ni ner på andra människor?

Inläggav kiddie » 2014-12-16 20:56:28

Jag har jobbat på att bli mindre narcissistisk och tycker det funkar bra. Jag har inga problem numera att tycka att andra kan saker som jag kanske inte kan och att det kan vara värdefulla saker. Innan hade jag inget tålamod med folk. Jag var mycket sällan fientlig utåt men kände att jag måste hålla mig ifrån dumskallar, annars orkar jag inte. Jag retade mig oerhört på när folk sa eller gjorde helt idiotiska saker.

När jag var yngre och hade mer energi trodde jag också att jag självklart skulle kunna göra något med alla mina talanger. Nu inser jag att det finns saker som hindrar, dåligt med energi, dålig självdisciplin, dåligt fokus... Men innan så fanns det inte att jag inte skulle "bli" något.

Jag tror jag har lärt mig på en djup nivå att andra kan ha problem med saker jag inte har, och för att de ska kunna respektera mina svagheter måste jag acceptera deras som äkta.

Men trots allt känns det bra att jag inte pålagts en massa negativitet, typ att inte kunna det sociala spelet osv. Har en sen diagnos att tacka detta för. Mitt fokus var inte ens på det sociala innan. Jag resonerade mer att om det inte funkade så var det inte mitt fel. Glad att jag inte vuxit upp med känslan att det är jag som är fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in