Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre prestationer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Wine » 2015-05-04 19:50:14

Alien skrev:Här får jag vatten på min kvarn - det är förlegade könsroller som är orsaken till pojkarnas lägre betyg. Och värst tycks det vara i Sverige.

UNT skrev:Pojkar presterar sämre i skolan och ägnar mindre tid åt läxor. Och i Sverige är gapet mellan könen ovanligt stort, visar en ny studie från OECD.
Bristen på jämställdhet drar ner resultaten i den svenska skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
http://www.unt.se/omvarld/brist-pa-jams ... 27195.aspx

Om flickorna började strunta i skolan kanske det skulle bli tillåtet för pojkar att plugga. Enligt den dikotomiska tron att pojkar och flickor måste vara diametralt olika. Eller olika skolor för pojkar och flickor?

Om pojkar tidigt får lära sig att det inte är riktigt manligt att plugga och anstränga sig i skolan utan det är någonting som flickorna gör är det väldigt svårt att bryta det mönstret.
Normkritisk pedagogik

Allra sämst presterar svenska pojkar i läsförståelse, där 31 procent hade svaga kunskaper jämfört med 14 procent av flickorna. Svenska flickor sticker även ut genom att prestera bättre i matematik än pojkarna.

Men vilka är det som "lär" pojkarna att det är omanligt att plugga och bry sig om skolan? Pojkarnas fäder? El de tuffa killarna, som vet att de inte är så bra på det och därför hånar allt vad pluggande heter. Och alla killar tar efter de tuffa killarna.

"Normkritisk pedagogik" ska bli verktyget att förändra. Men jag undrar, allt som skolan bygger upp kan föräldrarna (för att inte tala om internet) riva ner. Hur ändrar man på inställningen att allt som förknippas med flickor ses som något att undvika till varje pris?


Kanske är det svenska feministers idéer om att alla ska behandlas lika som har förstört mer än det gjort nytta:

Hufvudstadsbladet - "Svenska skolan låter pojkarna förlora"
Publicerad: 13.02.2014 18.44 • Uppdaterad: 13.02.2014 20.48

Skolorna i Sverige har lämnat många pojkar i sticket genom att ställa för låga krav, säger regeringens utredare. Konsekvensen kan bli en växande grupp män som slås ut.


Den svenska regeringens utredare Svend Dahl hävdar att skolan lämnat pojkarna i sticket, pojkar anstränger sig mindre i skolan på grund av förutfattade meningar om vad killar kan och vill och han tror också att det finns en föreställning om att pojkar är stökigare:

Han får stöd av professor Martin Ingvar, som redan 2010 undersökte könsskillnaderna i skolan.

– Det här är vuxentänk som gått överstyr. I dag har vi ett samhälle där det är en riskfaktor att vara pojke när det gäller skolresultat. Det kommer att kosta dyrt, säger Martin Ingvar.

Skolan har, tvärtemot vad som är dess uppgift, förstärkt ojämlikheten i samhället, säger han. Bland annat tas inte hänsyn till att pojkar ligger upp till ett år efter flickor i mognad under de tidiga skolåren.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Frimodig » 2015-05-04 21:17:53

Kära nån. Nu skall man upprepa sig.

En rätt auktoritär skolkultur tvingar grabbar att bli jämlika. Grabbar är inte gjorda för skolan.

Jag vet inte varför i helvete det här är så svårt att förstå. Gick alla här i hjälpklass?

Nå.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-05 16:12:06

Kvinnliga lärare ger ju pojkar lägre betyg än vad de förtjänar och tjejer får. Visar ju undersökningar. Går ju inte undvika att det finns ett samband mellan den fientliga inställning till pojkar och att ge dem sämre betyg. Blir ju ett dubbelt övergrepp när först pojkföraktande förmodligen feminister först behandlar pojkar sämre och sedan säger att de hamnar efter pga deras egna natur.

På min mosters förskola hindrar de pojkar från att springa ut på raster. Sjukt pojkfientlig omgivning pojkar får växa upp i skapad av det sk "mjukare" könet.

Pojkar är inte dumma. De förstår ju föraktet som samhället sanktionerar mot dem med t.ex förneka deras behov av att ränna runt på raster.

Dom förstår väl också innebörden av att höra feministisk manshatande på tven. De förstår väl också innebörden när de får veta att mamma läser ladydahmers blogg om kvällarna.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-05 17:09:23

bardamu skrev:På min mosters förskola hindrar de pojkar från att springa ut på raster. Sjukt pojkfientlig omgivning pojkar får växa upp i skapad av det sk "mjukare" könet.

Pojkar är inte dumma. De förstår ju föraktet som samhället sanktionerar mot dem med t.ex förneka deras behov av att ränna runt på raster.


Vad menar du? Att flickor får springa ut på raster men inte pojkar? Eller att varken pojkar el flickor får springa ut på raster (men bara pojkar lider av det)?

För övrigt brukar man inte ha några raster i förskolan, personalen måste vara ute med när barnen är ute.

Är felet att pojkar och flickor behandlas olika (och pojkarna därför diskrimineras) el att pojkar och flickor behandlas lika (och man inte tar hänsyn till pojkars särskilda behov)?

Moderator Puzzle: Förtydligade citatet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Pikachu » 2015-05-05 17:23:52

Om man struntar i skolan för att få vara med de "populära", får man kanske skylla sig själv?

Visst skillnaden mellan flickors och pojkars skolresultat reduceras när man tittar på de nationella proven, men att läsa läxor och göra ambitiösa skolarbeten borde väl oavsett grundförutsättningar ge utslag på betyg?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-05 17:42:55

Alien skrev:
bardamu skrev:På min mosters förskola hindrar de pojkar från att springa ut på raster. Sjukt pojkfientlig omgivning pojkar får växa upp i skapad av det sk "mjukare" könet.

Pojkar är inte dumma. De förstår ju föraktet som samhället sanktionerar mot dem med t.ex förneka deras behov av att ränna runt på raster.

Vad menar du? Att flickor får springa ut på raster men inte pojkar? Eller att varken pojkar el flickor får springa ut på raster (men bara pojkar lider av det)?

För övrigt brukar man inte ha några raster i förskolan, personalen måste vara ute med när barnen är ute. Är felet att pojkar och flickor behandlas olika (och pojkarna därför diskrimineras) el att pojkar och flickor behandlas lika (och man inte tar hänsyn till pojkars särskilda behov)?


sluta spela dum. Flickorna får gå ut först. De springer inte. För kön är inte en social konstruktion och pojkar har helt andra behov att röra på sig och vara fysiska.

Man kan inte ha mycket empati i sig om man inte kan låta en pojke som har myror i brallorna få springa ut på rast. Skrämmande oförmåga till empati faktiskt.

Problemet är att skolan och förskolan är feminiserad. Pojkar behandlas som defekta flickor.

Självklart ska pojkar och flickor inte behöva behandlas lika. T.ex så hanterar traditionellt pojkar och flickor konflikter på helt olika sätt. Om de har fostrats rätt.

Men för det andra så det faktum att kvinnor ger sämre betyg till pojkar än vad de förtjänar tyder ju på att kvinnor inte tror på att behandla pojkar och tjejer likadant heller. Inte egentligen. Man säger en sak men i praktiken handlar man på ett annat sätt genom att man påverkats av samhällets pojkfientliga feminism. Ett enormt hyckleri.

Moderator Puzzle: Rättade till citatet.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-05 18:10:30

bardamu skrev:
Alien skrev:
bardamu skrev:På min mosters förskola hindrar de pojkar från att springa ut på raster. Sjukt pojkfientlig omgivning pojkar får växa upp i skapad av det sk "mjukare" könet.

Pojkar är inte dumma. De förstår ju föraktet som samhället sanktionerar mot dem med t.ex förneka deras behov av att ränna runt på raster.
Vad menar du? Att flickor får springa ut på raster men inte pojkar? Eller att varken pojkar el flickor får springa ut på raster (men bara pojkar lider av det)?

För övrigt brukar man inte ha några raster i förskolan, personalen måste vara ute med när barnen är ute.
Är felet att pojkar och flickor behandlas olika (och pojkarna därför diskrimineras) el att pojkar och flickor behandlas lika (och man inte tar hänsyn till pojkars särskilda behov)?


sluta spela dum. Flickorna får gå ut först. De springer inte. För kön är inte en social konstruktion och pojkar har helt andra behov att röra på sig och vara fysiska.

Man kan inte ha mycket empati i sig om man inte kan låta en pojke som har myror i brallorna få springa ut på rast. Skrämmande oförmåga till empati faktiskt.

Jag tycker inte du resonerar särskilt empatiskt. Har du frågat din moster varför flickorna får gå ut först? Jag slår vad om att det beror på att de är snabbare med att klä på sig medan pojkarna behöver mera hjälp. Är det inte då bättre att låta de som redan är klara för utgång få gå ut i stället för att stå och trängas inne och vänta? Pojkar brukar behöva mera hjälp, antingen det beror på att de är senare motoriskt utvecklade än flickorna el på att de är bortskämda hemifrån.

Klart flickor behöver ut och röra på sig lika mycket som pojkarna. Vad gör de ute annars, bara står stilla rakt upp och ner?

bardamu skrev:Problemet är att skolan och förskolan är feminiserad. Pojkar behandlas som defekta flickor.

Självklart ska pojkar och flickor inte behöva behandlas lika. T.ex så hanterar traditionellt pojkar och flickor konflikter på helt olika sätt. Om de har fostrats rätt.

Men för det andra så det faktum att kvinnor ger sämre betyg till pojkar än vad de förtjänar tyder ju på att kvinnor inte tror på att behandla pojkar och tjejer likadant heller. Inte egentligen. Man säger en sak men i praktiken handlar man på ett annat sätt genom att man påverkats av samhällets pojkfientliga feminism. Ett enormt hyckleri.

Du ser bara vad du vill se. Om flickorna får högre betyg beror det på att de är bättre på att samarbeta med lärarna i klassrummet och gör sina läxor. Det är faktiskt en rätt bra egenskap att ha i arbetslivet, att samarbeta och göra det man ska. Medvetet el omedvetet påverkas lärarna av det.

Och varför är det bra att pojkar och flickor hanterar konflikter på olika sätt. Hur hanterar pojkar konflikter, genom att slåss?

Men du har ju redan bestämt dig. Allt som är fel beror på de ondskefulla feministerna. :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav CarolusRex » 2015-05-05 18:49:33

I slutändan är vi individer. Jag vill inte klumpas ihop med en viss typ av grupp som jag inte har mer gemensamt med än den andra gruppen, bara för att jag råkar ha en snopp mellan benen. Lärarna gör skillnad på könen, på olika sätt. Ibland drabbas flickor, ibland drabbas pojkar. Flickor drabbas t.ex. av ''boys will be boys''-tänket där pojkar kan komma undan med elakheter utan tillsägelse. Pojkar drabbas av tänket att alla pojkar är likadana, dvs. olydiga vildar. Som i bardamus exempel. Jag har själv aldrig upplevt att jag skulle klä på mig långsammare än flickorna, och även jag har råkat ut för att flickorna får gå ut först på grund av att många pojkar inte kan bruka allvar. Och det drabbar ju mig som individ.

Har hänt många gånger att jag känt mig sårad i skolan när lärare kommer med kommentarer som ''pojkar, nu får ni lugna ner er och låta flickorna ta plats''. Där jag som tyst pojke känt mig ihopklumpad med en grupp jag inte alls känner igen mig i. (De högljudda, de som tar plats.) Hade hellre önskat att de riktade sig direkt till skränarna istället och bad om att de mer tillbakadragna eleverna skulle få ta plats.

Mansrollen/pojkrollen är problematisk. Men det är inte de nyskapta pojkarnas fel. Pojkarna gör vad omgivningen förväntar sig av dem.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Wine » 2015-05-05 18:59:54

bardamu skrev:...
Man kan inte ha mycket empati i sig om man inte kan låta en pojke som har myror i brallorna få springa ut på rast. Skrämmande oförmåga till empati faktiskt.

Problemet är att skolan och förskolan är feminiserad. Pojkar behandlas som defekta flickor.
...


Kanske därför också så många diagnostiseras med ADHD, man ser det hos många pojkar naturliga beteendet som något som måste korrigeras och styras och deras beteende anses icke önskvärt, pojkarna får inte utlopp för sina naturliga behov och beteenden, de hämmas och mår dåligt och till slut ses beteendet som något sjukligt som måste diagnostiseras och medicineras.

Alien skrev:...
Klart flickor behöver ut och röra på sig lika mycket som pojkarna. Vad gör de ute annars, bara står stilla rakt upp och ner?
...


Felet med feminismen och med hur många feminister verkar resonera är ju att man delar in individer i grupper efter kön, det är ju individer det handlar om främst fast med olika anlag, intressen, förutsättningar och behov men jag tror ändå att det existerar skillnader i beteenden mellan flickor och pojkar om man tittar på gruppnivå och inte individnivå.

bardamu skrev:...
Man säger en sak men i praktiken handlar man på ett annat sätt genom att man påverkats av samhällets pojkfientliga feminism. Ett enormt hyckleri.


Man kan nästan undra om det är ett sätt för feministerna att skapa det samhälle de själva drömmer om och det börjar redan i förskolan så klart, barnen styrs och fostras redan från det att de är mycket små.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-05 19:17:09

Wine skrev:
Alien skrev:...
Klart flickor behöver ut och röra på sig lika mycket som pojkarna. Vad gör de ute annars, bara står stilla rakt upp och ner?
...


Felet med feminismen och med hur många feminister verkar resonera är ju att man delar in individer i grupper efter kön, det är ju individer det handlar om främst fast med olika anlag, intressen, förutsättningar och behov men jag tror ändå att det existerar skillnader i beteenden mellan flickor och pojkar om man tittar på gruppnivå och inte individnivå.

Men som feminist har jag hela tiden hävdat att barn ska ses som individer, inte bara som grupper. Men det är väl lättare för personalen att säga "flickorna går ut först" än "de snabba går ut först" (alla kan kalla sig snabba och springa ut, kanske utan ytterkläder). Däremot kan jag inte tänka mig att man skulle göra så på ett medvetet genusdagis (fast genusdagis hatas ju också).

Wine skrev:
bardamu skrev:...
Man säger en sak men i praktiken handlar man på ett annat sätt genom att man påverkats av samhällets pojkfientliga feminism. Ett enormt hyckleri.


Man kan nästan undra om det är ett sätt för feministerna att skapa det samhälle de själva drömmer om och det börjar redan i förskolan så klart, barnen styrs och fostras redan från det att de är mycket små.

Så det är feministernas fel att pojkarna inte längre vill plugga! (Gäller förstås inte alla pojkar)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-05 19:29:55

När jag läste började läsa om feminism för ett år sedan så gick inte jag in som antifeminism men som neutral. Att läsa om feminism har gjort mig mer antifeministisk.

Just angående mansrollen. Problematiken i mansrollen måste handla om pojkars egna erfarenheter och funktion för disponibilitet för samhället. Med disponibilitet så pratar jag om saker som draften, arbetsdödlighet och förminskat värde om man inte är användbar för samhället eller kvinnor.

Men för feminister handlar mansrollen inte om pojkars eller mäns egna erfarenheter. Det handlar bara om allt påverkar dem som kvinnor. Sedan så har man väldigt korkade ideer och teorier om mansrollen som vi får exempel på här i tråden.

Svara mig det här: när skolan var mer auktoritär och sk "patriarkal". Då var pojkars resultat bättre. Hur kan pojkars sämre resultat då sammankopplas med en mansroll när vi har mindre mansideal och mer feministiskt samhälle än någonsin?
Och varför var inte mansrollen ett problem för pojkars skolresultat för 50 år sedan?


Alien skrev: Klart flickor behöver ut och röra på sig lika mycket som pojkarna. Vad gör de ute annars, bara står stilla rakt upp och ner?


Har du överhuvudtaget varit omkring barn? :o Jag var med i sällskap med 3 barn i helgen. Två 5-7 åriga pojkar och en flicka på 5-6 år. Det är natt och dag i beteende och sätt att leka.

Pojkarna är båda snälla pojkar i grunden men (borde inte skriva men. De är normala pojkar helt enkelt.) de har myror i brallorna. De ränner runt och småbråkar med varandra (utan att det någonsin går överstyr.). Tjejen däremot är tyst och...ja jag minns inte ens vad hon lekte eller vad hon gjorde eftersom hon inte sågs till så mycket.

Det är inte könsroller det handlar om. Det handlar om att vi är biologiska och Könsdimorfiska varelser för det första. För det andra har pojkarnas motsvarighet i flera hundra tusen år ägnat sig åt fysiskt krävande jakt. Medan tjejens motsvarighet har ägnat sig åt betydligt mindre fysiskt krävande aktiviteter som att samla bär eller att sy skinn.

Sådana här biologiska och evolutionära realiteter har sina spår i dagens pojkar och flickor.

Jag säger inte att alla är så eller så. Ja det finns ett spektrumet. Men på en klass på 30 elever så kommer fortfarande finnas en tydlig skillnad på flickor och pojkar. Och det vore väldigt oansvarigt och faktiskt oempatiskt att faktiskt inte acceptera att pojkar är annorlunda och behandla dem därefter.

Du ser bara vad du vill se. Om flickorna får högre betyg beror det på att de är bättre på att samarbeta med lärarna i klassrummet och gör sina läxor. Det är faktiskt en rätt bra egenskap att ha i arbetslivet, att samarbeta och göra det man ska. Medvetet el omedvetet påverkas lärarna av det.


http://www.lararnasnyheter.se/lararnas- ... sattningen

ja tjejer är bättre på att följa regler och gynnas av det. Pojkar är däremot bättre på finna egna lösningar. Kan inte de egenskaperna vara nyttiga i arbetslivet också?

Moderator Puzzle: Förtydligade citatet.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-05 19:38:07

Wine skrev:Kanske därför också så många diagnostiseras med ADHD, man ser det hos många pojkar naturliga beteendet som något som måste korrigeras och styras och deras beteende anses icke önskvärt, pojkarna får inte utlopp för sina naturliga behov och beteenden, de hämmas och mår dåligt och till slut ses beteendet som något sjukligt som måste diagnostiseras och medicineras.


ja adhd är ju en helt och hållet påhittat tillstånd. många normala pojkar som har en livlig fantasi och inte tycker om att vara fastbunden till en skolbänk som blir satt på amfetamin och antipsykotiska.

Det är ju helt sjukt.

En annan kul detalj går att läsa här angående den här sk jämställdheten. Jämställdheten som verkar bara ska åtgärdas åt ena hållet.

"Runt om i Sverige får pojkar sämre betyg än flickor i samtliga ämnen utom gymnastik. Så har det inte alltid varit, men numera tycks det vara en etablerad ordning. Så etablerad att när pojkarna Arabyskolan i Växjö presterar bättre än flickorna föranleder det rektorn att söka medel hos Skolverket (vilket de också fick) för att förbättra studieresultatet hos flickorna."

http://paullindquist.blogspot.se/2010/0 ... samre.html

Undrar hur de ska åtgärda problemet på den skolan? Mer genus kanske.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-05 19:52:08

Till killarna här: Har någon av er någonsin stött på en vuxen man som sagt att ni inte ska göra läxorna och att det inte är macho att ha bra betyg?

Man måste ju fråga sig om inte från män var kommer den här sk mansrollen ifrån som Alien talar om?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Pikachu » 2015-05-05 20:09:20

Nja, snarare var det väl så (i klassen jag gick i) att de "duktiga" eleverna åtnjöt de andras respekt. Även "sportfånarna" såg upp till de "studiebegåvade". Jag upplevde det så iaf. Med andra ord: Det är häftigt att vara nördig 8) .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-05-05 20:19:34

Har uppfattat att det finns en viss anti-tänkande kultur hos en större grupp i skolan. Det är övervägande killar, och en viss övervikt för de som är lågutbildade. Men det är inte heller absolut utan är tveklöst inviduellt. Därför är det ett generalfel att tillskriva personer egenskaper hos en grupp de kan identifieras med på attribut som egentligen är irrelevanta. Man bör se på individers egenskaper istället för ytliga markörer.

Denna anti-tänk kultur går mycket ut på att det är fel att plugga och ägna sig åt måla, konstruera, utforska osv. Medan gruppaktiviteter med låg kognitiv nivå premieras. De vuxna kan visa vad som är klokt i detta sammanhang. T.ex genom att göra tänkande viktigt och därmed skapa en miljö som gör att tänkande personer lätt hittar sig tillrätta. Utöver det så bör personerna i klassen skyddas från fysiska och andra påhopp så att var och en kan utveckla sig utan att behöva dras ner av indvider som saknar vilja att utveckla sig.

@Pikachu, Låter som en skola med upptagninsområde som samanfaller med föräldrar som har akademisk examen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-08 0:47:25

bardamu skrev:Till killarna här: Har någon av er någonsin stött på en vuxen man som sagt att ni inte ska göra läxorna och att det inte är macho att ha bra betyg?

Man måste ju fråga sig om inte från män var kommer den här sk mansrollen ifrån som Alien talar om?


Har jag redan skrivit om. Den kommer från andra pojkar och från populärkulturen. Och när gäller att läsa skönlitteratur, från icke-läsande fäder. Det hjälper inte att både far och mor säger att det är bra för sonen att läsa, om han ser att hans far aldrig gör det. Det outtalade budskapet blir "läsning är inget för karlar". en-riktig-man-laser-inte-bocker-t41586.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-08 1:09:01

bardamu skrev:En annan kul detalj går att läsa här angående den här sk jämställdheten. Jämställdheten som verkar bara ska åtgärdas åt ena hållet.

"Runt om i Sverige får pojkar sämre betyg än flickor i samtliga ämnen utom gymnastik. Så har det inte alltid varit, men numera tycks det vara en etablerad ordning. Så etablerad att när pojkarna Arabyskolan i Växjö presterar bättre än flickorna föranleder det rektorn att söka medel hos Skolverket (vilket de också fick) för att förbättra studieresultatet hos flickorna."

http://paullindquist.blogspot.se/2010/0 ... samre.html

Undrar hur de ska åtgärda problemet på den skolan? Mer genus kanske.


Det är naturligtvis intressant att en skola som går mot den generella trenden.

smp skrev:På andra skolor i kommunen och i landet är det flickorna som har bättre betyg. Vad som gör det hela ännu märkligare är att vi har fler pojkar än flickor som av sociala eller kunskapsmässiga skäl går under åtgärdsprogram, det borde ju vara tvärtom, säger Judit Béres Lagerquist.
I framförallt svenska som andra språk och matematik klarar en större andel pojkar än flickor betyget godkänt. I svenska som andra språk har 35 procent av pojkarna högre godkänt resultat än flickorna och i matematik är siffran 20 procent. Också i andra ämnen skiljer sig betygen åt.
http://www.smp.se/vaxjo/pojkarna-preste ... flickorna/

Det framgår inte om pojkarna har högre resultat än generellt el om flickorna har extra låga resultat, el om det bara är omvänt.

Hursomhelst finns det anledning att undersöka saken. Resultatet skulle kanske kunna tillämpas både för pojkar och för flickor. Vad är det som får pojkarna att prestera så bra just där? Är det deras familjer som har högre förväntningar på pojkarna än flickorna el är det något som skolan gör?

Så inget fel att göra en undersökning, inte bara för flickornas skull.

Och du kan inte påstå att detta betyder att alla struntar i de fall när pojkarna har sämre resultat, hela den här tråden handlar om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2015-05-08 1:30:08

Pikachu skrev:Om man struntar i skolan för att få vara med de "populära", får man kanske skylla sig själv?


Det blir ju inte bara ett problem för pojkarna själva. Om de inte klarar av gymnasiet och inte lyckas få jobb, drabbas hela samhället. Arbetslöshet, missbruk, kriminalitet. Missnöjda pojkar/män anses stökigare och måste tas på allvar. Flickor är inte lika farliga, anses det.

Så det är inte enbart av jämställdhetsskäl många i samhället oroar sig för detta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Pikachu » 2015-05-08 12:52:10

Jo, det har du ju iofs rätt i.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-08 13:29:49

Alien skrev:Har jag redan skrivit om. Den kommer från andra pojkar och från populärkulturen. Och när gäller att läsa skönlitteratur, från icke-läsande fäder. Det hjälper inte att både far och mor säger att det är bra för sonen att läsa, om han ser att hans far aldrig gör det. Det outtalade budskapet blir "läsning är inget för karlar". en-riktig-man-laser-inte-bocker-t41586.html


Vilken populärkultur? Jag märkte inget av den iaf. Ingen annan verkar ha märkt den eller blivit påverkad av den här populärkulturen heller.

Känns som en extrem halmgubbe det där citatet från 1800. Ingen blir påverkad av det. Och sedan, vad har kultur och fiktiv litteratur med ämnen i skolan att göra?

Ser pojkar ett praktiskt syfte med att läsa något, så läser de väl.

Jag pluggade inte för att det var tråkigt och såg inte poängen och jag behövde inte anstränga särskilt mycket för att ändå bli godkänd.

Hade inget som helst med några ideer om "manlighet" att göra. Du har ingenting konkret att backa upp det här med. Det kanske kommer som en överraskning för dig men allt kan inte tolkas och förklaras igenom feminismens lens.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav plåtmonster » 2015-05-08 13:35:49

bardamu skrev:Ser pojkar ett praktiskt syfte med att läsa något, så läser de väl.

Döh, men det är ju ett konkret resonemang. Så kan vi inte ha det ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav bardamu » 2015-05-08 13:41:10

Snarare troligt att pojkars ointresse att läsa har att göra med att litteraturen är mindre konkret idag. Män dras till ämnen där det finns ett rätt och konkret sätt att se på saken, inte där allt är subjektivt.

Och vi behöver som sagt se funktionen i det hela.

Pojkars intresse stimuleras knappast av massa genusflum i engelskaboken (sett det här själv.).
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Kattmat » 2015-05-08 14:01:25

Alien skrev:
bardamu skrev:Till killarna här: Har någon av er någonsin stött på en vuxen man som sagt att ni inte ska göra läxorna och att det inte är macho att ha bra betyg?

Man måste ju fråga sig om inte från män var kommer den här sk mansrollen ifrån som Alien talar om?


Har jag redan skrivit om. Den kommer från andra pojkar och från populärkulturen. Och när gäller att läsa skönlitteratur, från icke-läsande fäder. Det hjälper inte att både far och mor säger att det är bra för sonen att läsa, om han ser att hans far aldrig gör det. Det outtalade budskapet blir "läsningar är inget för karlar". en-riktig-man-laser-inte-bocker-t41586.html


Hm, jag minns första gången jag råkade på "antipluggkultur" i skolan. Det var på mellanstadiet. Innan kunde vi säga till en lärare att vi ville gå iväg och jobba någon annan stans, och så gjorde vi det (t.ex. i ett grupprum). Men nu plötsligt handlade "att gå iväg och jobba någon annan stans" om att gå iväg någon annan stans, och sitta och tramsa där istället för att jobba. Plötsligt skulle man inte tycka skolan var intressant längre, fast tidigare hade man fått tycka vad man ville. Jag vet inte var de fick det ifrån. Kanske från äldre elever, äldre syskon.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Huggorm » 2015-05-08 14:07:09

När jag gick högstadiet löste lärarna problemet med antipluggkultur genom att dela upp klassen i olika grupper beroende på hur väl man klarade skolarbetet. Två stora klasser slogs samman och delades upp i tre grupper. Jag hamnade i pluggruppen och alla kompisar hamnade i nedersta gruppen, den för folk med problem. I min grupp var vi fyra killar och ett tjugotal tjejer och då kändes det ändå som att två av de killarna hade placerats i gruppen bara för att det inte bara skulle vara tjejer.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in