En riktig man läser inte böcker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Alien » 2014-08-25 1:27:58

Det finns ju en del idéer om vad som utmärker en "riktig man". En del anser att en "riktig man" inte kan göra el gilla något som en "riktig kvinna" gör. Tjejer gillar att läsa, alltså kan inte killar gilla det.

Citerar ur en kulturartikel av Ulrika Knutson:
UNT skrev:Redan 1825 suckar salongsvärdinnan Malla Silfverstolpe från Uppsala över saken. Hon är på resa i Tyskland med vännerna Erik Gustaf Geijer och tonsättaren Adolf Lindblad. Tillsammans har de gjort studiebesök i de litterära salongerna i Berlin. Malla har just charmats av en tysk greve Moltke och kan jämföra på plats:

"Jag fruktar att männerna äro mer bildade utom Sverige, och hafva mera sinne för konst och kunskap."
---
Säg det inte till någon, men i Sverige har bildning och kultur alltid varit en tjejgrej, något som riktiga karlar rynkar på näsan åt. De vill väl inte tas för fjolliga fransmän.

Var det inte just franska affärsmän som fasade inför tanken att behöva representera med svenskar? Svenskarna kunde inte prata om någonting annat än sport, och det blev för trist i längden.
http://www.unt.se/kultur-noje/modiga-ma ... 03688.aspx

Visst, män kan producera kultur som författare och regissörer. Men inte konsumera, det får kvinnorna göra (kulturtanterna).

Minns när Göran Persson blev tillfrågad om sin favoritfilm? Sound of Music var en sjysst film, tyckte dåvarande statsministern, men små svart-vita, intellektuella krångelrullar från Polen var ingenting för honom. Hö hö.

Minns när nuvarande statsministern Fredrik Reinfeldt och hans regering skulle hitta på en present till kronprinsessans födelsedag? De ansträngde sig verkligen, och vad blev det? En platt-tv.

Minns när fotbollslegenden Tomas Brolin hamnade på sjukan och en kompis undrade om han ville ha något att läsa?

– Nej, så sjuk blir jag aldrig! svarade Brolin svenskt.


Vad är problemet då? Jo, att killarna gör som sina fäder, inte läser böcker och därför har svårare att knäcka läskoden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav notwoodstock » 2014-08-25 1:49:22

Sett för ett tag sedan:
Läsandet bland pojkar i årskurserna fyra, fem och sex ökar kraftigt.

http://www.dagen.se/nyheter/nu-okar-lasandet-bland-pojkar/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-25 2:01:14

Antiintellektualism är ett jävla oskick...när folk stoltserar med att de inte läser böcker.
Många på vischan är såna.

Som Alien menar verkar det ingå i nån slags karlakarlsattityd.
Det plus nåt slags socialt dumhetskontrakt i Janteanda:
-Man får minsann inte intressera sig för sånt som vi inte intresserar oss för.
-Man får minsann inte kunna nånting som vi inte kan.
-Man får minsann inte syssla med sånt som vi tycker verkar för svårt, för komplicerat.

Men i själva verket är det ju tvärtom; det är tuffare att vara intelligent, bildad, nyfiken, världsvan än att inte vara det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Alien » 2014-08-25 2:26:28

notwoodstock skrev:Sett för ett tag sedan:
Läsandet bland pojkar i årskurserna fyra, fem och sex ökar kraftigt.

http://www.dagen.se/nyheter/nu-okar-lasandet-bland-pojkar/

Ja, trenden verkar vända.
DN skrev:Pojkars läsförståelse har varit ett mörkt kapitel i den svenska skolhistorien. Men nya siffror från SCB visar att läsandet bland pojkarna i årskurs fyra till sex nu har ökat.

– Är det en utveckling som håller i sig är det väldigt glädjande, säger läsforskaren Caroline Liberg.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lasand ... -kraftigt/

Åter står det om fädernas viktiga roll:
– Vi vet inte riktigt varför pojkar läser mindre men jag tror att inställningen hos föräldrarna har stor betydelse. Ser pojken att hans pappa njuter av att läsa så signalerar man att det är något roligt. Annars framstår läsningen bara som ett tvång.

Så här sas det för ett par år sedan:
Språktidningen skrev:I en rapport från 2010 presenterar Skolverket resultatet av en studie av svenska femtonåringars läsvanor. Inte bara skönlitteratur räknas in. Även serier, facklitteratur och tidningar är läsning, enligt rapporten. Bara hälften av killarna läser för sitt nöjes skull, får man veta, vilket är en minskning under den senaste tioårsperioden. Samtidigt har var tionde kille bristande kunskaper i svensk läsförståelse. Mycket talar för ett samband.

Klyftan mellan könen ökar dessutom: bland femtonåriga tjejer uppger hela 75 procent att de nöjes­läser. Killars och tjejers läsning skiljer sig åt även på en rad andra punkter. Bland annat läser tjejer oftare skönlitteratur än killar.
http://spraktidningen.se/artiklar/2012/ ... tt-bladdra

Förklaringen till pojkars minskade läsande var dataspel.

Förlaggaren Svante Weyler gillar förstås böcker:
SvD skrev:– Att män läser färre romaner än kvinnor är för mig helt oförklarligt. Män förefaller alltså vara mindre intresserade av andra människor. För ett engagemang för att förstå andras liv och känslor, är något de som läser romaner delar. Därför är ointresse för litteratur bland det värsta man kan säga om mitt kön. Det luktar död, säger Svante Weyler och ser ut som om han verkligen menar det.
http://www.svd.se/kultur/lordag-mans-br ... 964879.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Huggorm » 2014-08-25 7:00:17

Jag läste mycket förr men sedan de uppfann internet har jag inte tid längre
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav elle » 2014-08-25 7:33:13

Jag associerar inte manlighet eller kvinnlighet med läsning . Däremot med antiintellektuelism .

Folk som inte läser böcker eller inte är belästa är lätt att manipulera både som individ och som hela samhälle . Dessa människor kan liksom tro på vad som helst .

Som " beläst " menar jag inte skvallerpressen , Harlequin , bloggar och flashback .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav elle » 2014-08-25 7:52:34

KrigarSjäl skrev:Antiintellektualism är ett jävla oskick...när folk stoltserar med att de inte läser böcker.
Många på vischan är såna.

Som Alien menar verkar det ingå i nån slags karlakarlsattityd.
Det plus nåt slags socialt dumhetskontrakt i Janteanda:
-Man får minsann inte intressera sig för sånt som vi inte intresserar oss för.
-Man får minsann inte kunna nånting som vi inte kan.
-Man får minsann inte syssla med sånt som vi tycker verkar för svårt, för komplicerat.

Men i själva verket är det ju tvärtom; det är tuffare att vara intelligent, bildad, nyfiken, världsvan än att inte vara det.

+ 1.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav geocache » 2014-08-25 7:53:18

Jag är man. Och jag läser mycket, har alltid tre-fyra böcker "igång" samtidigt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: En riktig man läser inte böcker?

Inläggav kullan » 2014-08-25 8:16:05

Jag anser att de män som avlägger dylika komnentarer om att bokläsande män inte skulle vara en riktig man är fjantiga och deras ev manlighet ifrågasätter jag starkt. Sabla töntar säger jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav ajemen » 2014-08-25 10:50:59

Alltså sånt här var/är väl på agendan hos folk i de yngre tonåren, och eventuellt hos dom ute på vischan som KrigarSjäl skrev, men i övrigt är väl konsensus att diskussionen är rätt barnslig, t.o.m. överflödig. Jag kan i alla fall inte tänka mig att det finns ett respekterat forum där man menar att män inte läser böcker för att det inte är manligt, eller vad skulle det annars vara för mähän månntro? Så vitt jag vet handlar det om bondestolthet och cool kids, och bägge parter kan tänkas är svåra att kommunicera med.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Re: En riktig man läser inte böcker?

Inläggav slackern » 2014-08-25 11:07:15

Vilka fördomar TS har mot män.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav antonius » 2014-08-25 11:22:14

Det är en typisk, stoisk del av männen som är sådana att dom ser ner på de som läser böcker. Läser man dessutom tecknad satir, då finns det ingen återvändo, då är man genomkonstig, för serier det läser ju bara barn. Flera kollegor har den inställningen, de har aldrig läst en bok i hela sit liv, sen de gick ut skolan, då gick dom dessutom bara grundskolan och knappt det. Jag ser då dom måste skriva ngt att de är kanske lite dyslektisk, de skriver sämre än mig till och med.

Så det där avståndstagandet beror kanske på dålig utbildning/dyslexi, sen har de gemensamt bildat en slags grupp som gemensamt är bokhatare, för numer bör man alltid ha ett "hatarkollektiv" omkring sig, det ingår ju i identiteten, där de kan ha taggarna uttåt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav River » 2014-08-25 12:33:19

Jeg liker godt å lese. Det er selskap i bøker. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav rdos » 2014-08-25 13:04:18

Japp. Riktiga män läser bara facklitteratur. Skönlitteratur är inte värt besväret. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav geocache » 2014-08-25 13:18:43

River skrev:Jeg liker godt å lese. Det er selskap i bøker. :-)Happy


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Dandelo » 2014-08-25 13:35:53

Att läsa böcker är livsviktigt.
Jag bör själv läsa ännu mer.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav kullan » 2014-08-25 13:37:33

Hade jag haft någon ro till det skulle jag läsa mer men nu har jag inte tålamodet som krävs.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav nescio » 2014-08-25 14:02:18

geocache skrev:Jag är man. Och jag läser mycket, har alltid tre-fyra böcker "igång" samtidigt.
Ja, men du kanske inte är en riktig man?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-25 17:14:17

Bokläsarna tycker jag är de som är värst på att se ner på de som inte är bokläsare.

Jag har då aldrig stött på karlar som sagt att det är töntigt att läsa. Vet många som inte läser dock, men utan att uttrycka bu eller bä om saken.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Parvlon » 2014-08-25 17:30:15

Bara bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Charlie72 » 2014-08-25 18:40:37

Va dumt, läser inga böcker själv, men har aldrig hört att det skulle vara omanligt att läsa böcker :-)063 :-)051
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav gadas » 2014-08-25 20:08:35

- Konstnärsjääävel !!
(Per Morberg i Såsom i himmelen)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav gadas » 2014-08-25 20:09:46

Nej, en riktig man läser inte böcker - han skriver dem!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-27 22:46:24

En riktig man vet att njuta av både en god bok och en rejäl kvinna (eller man, om han nu skulle föredra det). Så det så.
(Och "rejäl" skall här tolkas som "bra person som kan stå på egna ben".)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in