Risking it all - Att leva off-grid

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-02 14:25:33

Bouleau skrev:Vi är den enda arten på planeten som INTE lever off-grid, utan har blivit så kallat "civilicerade".

I övrigt har detta har varit mitt mål under en lång tid. Och om cirka en månad, är jag på andra sidan jordklotet för att försöka leva i harmoni med naturen. Tänkte bygga en bambukoja, äta vilda frukter som jag sedan tar kärnan ifrån och planterar på nytt i jorden. Odla bomull, tillverka egna kläder, rena vatten med hjälp av vattenfilter, osv.

Sverige har absolut inte varit ett alternativ för mig, då jag önskar att vara självständig och sätta upp odlingar/leva på vildfrukter, så därifrån har jag redan flyttat.

Det har dock varit en utmaning att välja ut ett land där staten bryr sig tillräckligt lite om invandrare / turister, att man kan stanna där under längre tid än vad som är "tillåtet". Vilka länder hade ni haft som kandidater?

Du tänker alltså på riktigt leva på det vis som avhandlas i den här tråden?

Berätta gärna hur det går sen när du kommit igång.
Om du fortfarande har internetuppkoppling, vill säga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav alixha » 2015-05-02 21:47:42

Tror ni att ni skulle klara av/orka att leva off-grid som dom gör i programmet?

Ensam, med familj eller andra människor?
Ensam med djur?

Rent arbetsmässigt kanske det går jämnt ut eller vad tror ni?
Om man är ensam behöver man bara fixa saker till sig själv men samtidigt om man är en familj som i programmet blir det visserligen mer att fixa men då är man ju också fler som kan hjälpa till.

Större säkerhet om man är fler också om något händer.

Påfrestningen av att vara så nära sin familj måste väl ända ta ut sin rätt i det långa loppet eller tror ni att man kan leva så tätt inpå utan att bli skvatt galen?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Krillo » 2015-05-03 8:10:35

Huggorm skrev:Jag har följt människor som lever off-grid och självförsörjande ett tag nu via internet och de amerikanska brukar alltid göra det med massiva investeringar. Det är enorma solenergianläggningar, traktorer, fyrhjulingar, pickuper, regnvattenanläggningar, palatsliknande hus utan riktig isolering och så vidare. Dessutom märks det att drivmedel är billigt för allting skall göras med maskiner, helst stora och tunga sådana som drar mängder med diesel. Småskaligheten som krävs för att göra det långsiktigt hållbart finns inte.


Det var min observation också.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav matterik » 2015-05-14 7:29:58

Att leva off grid i Sverige är svårt. Kanske om en har sjukersättning och äger en stuga i Småland och de andra hjälper till.

Att leva utomlands verkar mer riskabelt än att leva i Sverige. I de varmare länderna där det är lättare att överleva i naturen kan man också bli rånad eller råka ut för något.

En motsvarande situation hände historiskt i Sverige med galder sejdare cirka 1200 efter Kristus när kristendomen kom till Sverige och de som praktiserade trolldom gjordes fredlösa och fick leva i skogen. Generellt så överlevde de inte.

Jag har själv försökt överleva i naturen. Men äter nu seroquel och lever i samhället. Går dock promenader i skogen varje dag. Hemus har fina orienterings- och skidspår.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in