Risking it all - Att leva off-grid

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav alixha » 2015-04-29 23:34:41

Programmet börjar på Torsdag 30:e April klockan 22:00 på TLC.

Många av oss har funderat på att bara sticka iväg nån gång. Göra oss av med all teknik och leva ett enklare liv. I den här serien följer vi tre familjer som har bestämt sig för att göra just det. De tar farväl av släkt och vänner, säljer sina hus och flyttar ut i vildmarken för att börja ett nytt liv utan elektricitet. Varje familj har sin egen anledning till miljöombytet: I en familj är det för att rädda ett äktenskap, i den andra vill man ge mamman i familjen en hälsosammare livsstil, och i den tredje vill man förbättra relationen med familjens far. Alla möter sina livs utmaningar när de måste bygga hem, hitta vatten och lita på varandra på ett sätt som de aldrig tidigare har gjort. Kommer deras nya liv att förbättra relationerna inom familjen, eller blir vildmarkslivet för tufft?

http://www.tlcsverige.se/program/risking-it-all/

Jag har redan streamat alla avsnitten och jag måste säga att det var ett bra program.
Väldigt intressant att se hur dom löste sådana saker som att skaffa dricksvatten, hur dom skulle få tak över huvudet och hur dom skulle ordna med mat.
Dom vill vara egenförsörjande när det gäller allt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-04-29 23:45:13

Jag skulle också vilja göra den resan, men inte ensam. Och det är lite svårt att hitta någon annan som har samma intresse :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav plåtmonster » 2015-04-30 1:59:07

Off grid, ja. Utan teknik och pengar - nej tack ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav alixha » 2015-04-30 9:49:11

Det verkar som att dom spenderar ganska mycket pengar på att leva just off-grid.
Dom ska bygga stugor och har köpt in mycket mat tills dom kommer igång själva.

En familj hade som förslag att sätta upp solpaneler till exempel för att kunna ha tillgång till teknik om det behövdes.

Jag tror man kan leva off-grid på lite olika sätt, främst är det väl att man ska försöka bli självförsörjande när det gäller mat, vatten och el.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-04-30 10:44:06

Jag har följt människor som lever off-grid och självförsörjande ett tag nu via internet och de amerikanska brukar alltid göra det med massiva investeringar. Det är enorma solenergianläggningar, traktorer, fyrhjulingar, pickuper, regnvattenanläggningar, palatsliknande hus utan riktig isolering och så vidare. Dessutom märks det att drivmedel är billigt för allting skall göras med maskiner, helst stora och tunga sådana som drar mängder med diesel. Småskaligheten som krävs för att göra det långsiktigt hållbart finns inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Savanten Svante » 2015-04-30 11:35:57

Njae. När jag är inne på den sortens tankar är det mer ett befintligt torp i skogen jag vill ha. Många böcker, inga telefoner. Att kunna dra sig undan från världen ett tag.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav plåtmonster » 2015-04-30 14:31:30

@Savanten, Det borde vara rätt billigt att ordna?

En bit mark i ingenstans, stuga, solpaneler, kamin?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-30 16:37:29

Man tackar för tipset!

Fast kommer inte se det här programmet utan ett om tatuering.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Savanten Svante » 2015-04-30 22:38:06

plåtmonster skrev:@Savanten, Det borde vara rätt billigt att ordna?

En bit mark i ingenstans, stuga, solpaneler, kamin?


Jup. Plus en bil, som jag inte har och sånt.. Fungerande åkdon är ett måste. Nån som har nån koll på vad som händer om man köper en liten jordplätt i småland och parkerar en byggbarack där?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-04-30 23:10:37

Savanten Svante skrev:
plåtmonster skrev:@Savanten, Det borde vara rätt billigt att ordna?

En bit mark i ingenstans, stuga, solpaneler, kamin?


Jup. Plus en bil, som jag inte har och sånt.. Fungerande åkdon är ett måste. Nån som har nån koll på vad som händer om man köper en liten jordplätt i småland och parkerar en byggbarack där?
Det händer ingenting, förrän någon klagar. Då får du brev från kommunen där de vill att du skall söka bygglov för den.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav plåtmonster » 2015-05-01 1:28:00

Har man en gård så är det rätt fritt med vad man får bygga..

Fast risken att det blir problem med byggnader ute i ingenstans är nog rätt liten. Större risk med problem med avloppsrening osv. Byggnader är rätt svåra att gömma men lite tjuvinstallerat avlopp kan man ju lätt fixa till ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-05-01 10:23:12

Kommunerna letar inte aktivt efter svartbyggen, de har inte tid till det. Men om någon anmäler blir de tvungna att kolla upp saken, så det gäller att hålla sig väl med sina grannar om man skall försöka något sådant. Avlopp är lite värre, de har fått för sig att det är en miljöfara nu så de reser runt och inspekterar alla avlopp.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Cyan » 2015-05-01 21:09:50

De verkar ju inte vara särskilt självförsörjande direkt, många av sakerna de har skulle de aldrig kunna byta ut på egen hand om de gick sönder eller blev utslitna, speciellt alla typer av fordon. Förmodligen har de inga planer på att till exempel tillverka egna kläder heller, och det borde dessutom vara helt omöjligt att bli äkta "självförsörjande" när det gäller el eftersom man kan ju skaffa en generator och sånt, men går den sönder blir man tvingad att åka iväg och köpa en ny. Gissar att det mest handlar om att snickra ihop ett hus och odla sin egen mat och inte så mycket mer.

Hursomhelst så verkar det rätt tråkigt att bo på ett ställe mitt ute i ingenstans sådär vare sej det är självförsörjande eller inte, och medan det hade varit rätt roligt att leva nomadiskt så hade jag även då velat leva nomadisk inom civilisationen och inte långt ute i vildmarken år efter år.

Men iaf så egentligen kan man bara gå rakt ut i vildmarken utan minsta utrustning överhuvudtaget och ändå överleva där i åratal, bara man har kunskap och erfarenhet. Underlättar ju förstås rejält om man tar med lite verktyg, eftersom att hitta material till och tillverka alla verktyg helt på egen hand blir lite jobbigt även om man skulle ha god erfarenhet av det. Smälta järn och så.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-05-01 21:16:12

Cyan skrev:Men iaf så egentligen kan man bara gå rakt ut i vildmarken utan minsta utrustning överhuvudtaget och ändå överleva där i åratal, bara man har kunskap och erfarenhet. Underlättar ju förstås rejält om man tar med lite verktyg, eftersom att hitta material till och tillverka alla verktyg helt på egen hand blir lite jobbigt även om man skulle ha god erfarenhet av det. Smälta järn och så.
Det handlar om tid. Allt går att fixa, men man hinner kanske inte att både skaffa mat, varma kläder och tak över huvudet samtidigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Bouleau » 2015-05-01 21:42:35

Vi är den enda arten på planeten som INTE lever off-grid, utan har blivit så kallat "civilicerade".

I övrigt har detta har varit mitt mål under en lång tid. Och om cirka en månad, är jag på andra sidan jordklotet för att försöka leva i harmoni med naturen. Tänkte bygga en bambukoja, äta vilda frukter som jag sedan tar kärnan ifrån och planterar på nytt i jorden. Odla bomull, tillverka egna kläder, rena vatten med hjälp av vattenfilter, osv.

Sverige har absolut inte varit ett alternativ för mig, då jag önskar att vara självständig och sätta upp odlingar/leva på vildfrukter, så därifrån har jag redan flyttat.

Det har dock varit en utmaning att välja ut ett land där staten bryr sig tillräckligt lite om invandrare / turister, att man kan stanna där under längre tid än vad som är "tillåtet". Vilka länder hade ni haft som kandidater?
Bouleau
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-09-25

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Cyan » 2015-05-01 23:24:01

Bouleau skrev:Sverige har absolut inte varit ett alternativ för mig, då jag önskar att vara självständig och sätta upp odlingar/leva på vildfrukter, så därifrån har jag redan flyttat.

Det har dock varit en utmaning att välja ut ett land där staten bryr sig tillräckligt lite om invandrare / turister, att man kan stanna där under längre tid än vad som är "tillåtet". Vilka länder hade ni haft som kandidater?


Det där kan du ju göra vart som helst så länge du är tillräckligt långt bort från civilisationen. Syns inte finns inte, lixom. Ingen kommer ju direkt att göra sej besväret att slumpmässigt åka långt ut i vildmarken och leta efter en, är väl mest gränserna som bevakas på det sättet, utan de som är i ett land längre än tillåtet åker ju fast i olika sorters kontroller och sånt i städerna, eller alternativt när de väl försöker lämna landet och man ser att de varit där för länge.

Så det att tänka på är väl själva klimatet, för kan ju finnas giftiga insekter och annat sånt man behöver ha koll på, och om det är ett land med vinter måste man planera och lägga upp förråd. Samt risken att få oväntat besök av folk som kan tänkas röra sej i området för att till exempel plocka de där vildfrukterna du tänker äta, så för att vara säker ska man väl välja en hyfsat dold plats som ligger sådär 3-4 timmars promenad från närmaste civilisation eller väg/stig. Vilket däremot samtidigt betyder att man får svårt att söka hjälp ifall man skulle bli skadad eller sjuk.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav plåtmonster » 2015-05-01 23:58:01

Internationellt vatten är också en möjlighet. Men rent generellt så handlar det väl om att inte vara så extremt beroende av samhällets funktion.

Att sitta i en lägenhet inne i stan när elektriciteten försvinner i mer än en vecka osv ger ett rätt bra perspektiv på sakerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav alixha » 2015-05-02 0:50:23

Cyan skrev:...och det borde dessutom vara helt omöjligt att bli äkta "självförsörjande" när det gäller el eftersom man kan ju skaffa en generator och sånt, men går den sönder blir man tvingad att åka iväg och köpa en ny.


Nej det är väl lite olika hur man vill gå tillväga.
Poängen med att vara självförsörjande när det gäller elen är att inte använda statens/kommunens elverk och elledningar för att få el.
Generator är därför möjligt, jag hade nog försökt att satsa på solceller fast jag vet egentligen inte riktigt vad jag skulle ha elen till om jag bodde off-grid, hmm :-)063


Någon som vet hur man förvarar mat utan el om man vill att den ska hålla lite?
Är det jordkällare som gäller då eller?
Dom tog inte upp detta i programmet.

Tvättmaskinslösningarna i programmet tycker jag är bra, uppfinningsrikt :D
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Huggorm » 2015-05-02 0:56:55

alixha skrev:Nej det är väl lite olika hur man vill gå tillväga.
Poängen med att vara självförsörjande när det gäller elen är att inte använda statens/kommunens elverk och elledningar för att få el.
Generator är därför möjligt, jag hade nog försökt att satsa på solceller fast jag vet egentligen inte riktigt vad jag skulle ha elen till om jag bodde off-grid, hmm :-)063

Lite ljus kanske och att ladda mobil eller bärbar dator. Solceller är ju såpass ineffektiva att det blir svårt att driva exempelvis ett kylskåp eller en tvättmaskin från dom. Speciellt på vintern då man knappt får någon ström alls.
alixha skrev:Någon som vet hur man förvarar mat utan el om man vill att den ska hålla lite?
Är det jordkällare som gäller då eller?
Dom tog inte upp detta i programmet.

Jordkällare fungerar eller så kan man gräva en "stuka". Vissa grejer kan konserveras och annat kan torkas eller saltas in. Sedan får man helt enkelt äta färskvaror på en gång under den varma årstiden när det är svårt att lagra. Mina föräldrar var "gröna vågen" så jag växte upp utan ström och min mor hävdade att frysen var det hon saknade mest.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Dagobert » 2015-05-02 1:32:26

raderat
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Flinta » 2015-05-02 9:56:55

alixha skrev:Någon som vet hur man förvarar mat utan el om man vill att den ska hålla lite?
Är det jordkällare som gäller då eller?
Dom tog inte upp detta i programmet.

Tvättmaskinslösningarna i programmet tycker jag är bra, uppfinningsrikt :D


När jag växte upp tillbringade jag somrarna i en liten stuga, naturskönt belägen och utan el. Maten sänkte vi ner i en påse i en gammal brunn där d var kallt. Vi använde gasol o grill för att laga maten. Utedass fanns/finns o möjligheten att bada i havet för att göra sig "ren"/mindre smutsig.

Idag tillbringar mina föräldrar fortfarande somrarna i stugan. Numera har dom solceller så att d kan titta på tv, använda dator, ladda mobiler samt ha ett mindre kylskåp.

Innan dom tog över stugan bodde det en fiskarfamilj där. De hade 5 barn o bodde där året runt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Krillo » 2015-05-02 10:56:20

Jag kan bara "dra ut sladden" så är jag "ur nätet". Mest en fråga om hur länge till jag orkar leka civilicerad.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Flatline » 2015-05-02 12:23:46

Alltså det finns ju en viss charm i att medvetet gå "off grid" men i min värld är det viktigare att förbereda sig på eventualiteten av infrastrukturen kollapsar.
Man behöver ju inte avsäga sig bekvämligheten av det moderna samhället bara för att man smäller upp solpaneler, vindsnurror och något reservkraftverk.
Peta ihop ett grönsaksland i trädgården och lägg ett par hundra i månaden på konserver man ställer undan.
Njut av de bekvämligheterna som bjuds medan de finns men var förberedd på att klara sig utan dom så resonerar jag iaf.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Risking it all - Att leva off-grid

Inläggav Krillo » 2015-05-02 13:12:33

I en familj är det för att rädda ett äktenskap
i den andra vill man ge mamman i familjen en hälsosammare livsstil
i den tredje vill man förbättra relationen med familjens far.


Lustigt att ingen av anledningarna kräver just detta med flytt etc. Besök en terapeut kanske :-)018
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in