Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-03-19 17:11:37

Ny tjänst på Vårdguiden och Mina Vårdkontakter:

Vårdhändelser
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Zima33 » 2015-03-19 20:55:54

Intressant. Jag var inloggad idag men såg inte det där.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-03-19 21:32:28

Ja det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut i framtiden, jag var inne och kollade idag men det fanns inga vårdhändelser, tjänsten är såpass ny att det inte verkar gå att lägga till vårdenheter för närvarande så man nog får vänta ett tag för att kunna se mer information.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav alixha » 2015-03-19 23:02:46

När kommer detta att börja fungera i Skåne?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-03-19 23:20:07

alixha skrev:När kommer detta att börja fungera i Skåne?


Har du loggat in och tittat efter Vårdhändelser? Här finns mer info:

Vårdhändelser – införandeprojekt

Vårdhändelser är en e-tjänst som gör det möjligt för invånaren att få tillgång till sin egen vårdinformation digitalt, via 1177 Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter. Invånaren kan i Vårdhändelser följa sin vårdprocess och ta del av sin journalinformation på nätet.

Utvecklingen av Vårdhändelser har bedrivits i projektet Mina vårdflöden, ett samverkansprojekt mellan bland annat SLL, VGR, Region Skåne och NLL, som huvudsakligen finansierats av Vinnova. De landsting som är med i samverkansprojektet planerar nu för, eller har påbörjat, införandet av Vårdhändelser på pilotnivå.


http://www.inera.se/TJANSTER--PROJEKT/V ... --projekt/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-04-16 12:08:37

Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav alixha » 2015-04-16 20:43:27

För flera månader sedan kunde jag läsa delar av min psykjournal på minavårdkontakter men nu kan jag inte läsa något alls :-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Zima33 » 2015-04-17 0:12:38

alixha skrev:För flera månader sedan kunde jag läsa delar av min psykjournal på minavårdkontakter men nu kan jag inte läsa något alls :-)063

De kanske la ut den av misstag, mottagningarna bestämmer ju själva vad som ska vara tillgängligt för patienterna.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2015-04-17 0:47:12

Eller så har du råkat ut för sådan där byrå för webbsidor som bara använder senaste funktionerna men gör sidorna helt oläsliga om din webbläsare inte är den senaste versionen av den modell som byrån tycker är hippast.

Det finns två sätt att ta itu med det:
1) Uppgradera webbläsaren
2) Skäll ut IT-ansvarig på landstinget (var anonym!)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav nano » 2015-04-17 1:39:42

Lade in en egen anteckning i demot :D

Blev visst suddigt på forumet, klicka så blir det bra bild.
Vårdkontakt Demo glömt minne på Glömstapoolen.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav alixha » 2015-04-17 8:23:51

Nej jag tror inte att det är webbläsaren, den är uppdaterad och fungerar fint.

Allteftersom journalinformation från fler områden blir tillgänglig, kommer Journalen att utökas.

Då för några månader sedan kunde jag se allt, till och med vem/vilka som läst min journal så jag tycker mest att det är lite konstigt att den informationen helt plötsligt inte finns tillgänglig längre.


Idag kunde jag se översikt för besök, alltså var jag har varit och när.
Kan dock inte se några journalanteckningar, mediciner eller diagnoser.
Kan ni det?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-04-28 19:21:33

alixha skrev:...
Idag kunde jag se översikt för besök, alltså var jag har varit och när.
Kan dock inte se några journalanteckningar, mediciner eller diagnoser.
Kan ni det?


Nej jag kan fortfarande inte se något av intresse. Finns inga vårdenheter tillgängliga för närvarande.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav CarolusRex » 2015-04-28 19:26:22

Aldrig varit inne på sidan tidigare, men det står ''Inloggad som Lars-Gunnar Persson''. Är detta normalt?

Aha, demo, nvm.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-12-09 10:52:36

Nu ska tydligen Stockholms Läns Landsting, Dalarnas Landsting samt Region Örebro vara anslutna till Vårdguiden/Vårdhändelser så att man bl.a. ska kunna se och läsa sin journal. I Stockholm verkar det dock bara vara Capio S:t Görans sjukhus som för närvarande har anslutit sig till tjänsten, man kan se journalanteckningar och vårdkontakter.

Skärmbild_1.png

Skärmbild_2.png

Skärmbild_3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav slackern » 2015-12-09 11:16:26

Wine skrev:Nu ska tydligen Stockholms Läns Landsting, Dalarnas Landsting samt Region Örebro vara anslutna till Vårdguiden/Vårdhändelser så att man bl.a. ska kunna se och läsa sin journal. I Stockholm verkar det dock bara vara Capio S:t Görans sjukhus som för närvarande har anslutit sig till tjänsten, man kan se journalanteckningar och vårdkontakter.


Tack så hemskt mycket för informationen, jag har väntat på att det ska komma till STHLM och brukar titta när jag går in på Mina vårdkontakter om STHLM har blivit anslutet.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-12-09 11:40:32

slackern skrev:
Wine skrev:Nu ska tydligen Stockholms Läns Landsting, Dalarnas Landsting samt Region Örebro vara anslutna till Vårdguiden/Vårdhändelser så att man bl.a. ska kunna se och läsa sin journal. I Stockholm verkar det dock bara vara Capio S:t Görans sjukhus som för närvarande har anslutit sig till tjänsten, man kan se journalanteckningar och vårdkontakter.



Tack så hemskt mycket för informationen, jag har väntat på att det ska komma till STHLM och brukar titta när jag går in på Mina vårdkontakter om STHLM har blivit anslutet.


Varsågod, jag har också loggat in då och då för att se om det har hänt något, tror det hände något igår kväll för detta var helt nytt för mig i morse, igår gick det ej att använda tjänsten för att de höll på med ngt tekniskt underhåll.

Det kommer att bli spännande efterhand då det läggs in mer information.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2015-12-09 14:08:37

Wine skrev:Det kommer att bli spännande efterhand då det läggs in mer information.
Nog blir det spännande men kanske inte på det sättet folk hade tänkt sig :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Richard » 2015-12-09 16:08:05

Jag har sen en tid tillbaka kunnat läsa även min psykiatri-journal på 1177.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav JCSweden » 2015-12-09 17:14:38

Som medicinsk sekreterare tycker jag detta är en dålig idé. En hel del utländska läkare dikterar inte på den bästa svenskan och det är ofta vi inte hör vad de säger vilket kan bidra till felskrivningar och missuppfattningar. Det blir mer arbete för oss att behöva jaga läkare för att fråga vad de egentligen menar för alla läkare läser tyvärr inte igenom journalerna när de ska signera dem. Det känns bara som att det medför onödigt jobb för oss. OK om man jobbar på en vårdcentral eller dylikt men jobbar man på en akutmottagning som jag gör blir läkarna inte alls lika lättillgängliga.

Patienter som har annan uppfattning än läkare av sin/sina sjukdomar kommer även ringa och ifrågasätta vad som sagts i journalen vilket medför ännu mer onödigt jobb, i alla fall för läkarna som då måste förklara för patienten varför si och så har sagts.

Som sagt ser jag detta nu från mitt yrkesperspektiv, hur jag skulle se det som patient vet jag inte. Är inte särskilt intresserad av att titta på min journal på nätet.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2015-12-09 18:15:48

Kanske läge att de läkare som kräver diktering och mumlar får reprimand? De kan förslagsvis närma sig elektroniska skrivmaskiner själva. Om de hört talas om sådant..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Flia » 2015-12-10 16:24:39

JCSweden skrev:Som medicinsk sekreterare tycker jag detta är en dålig idé. En hel del utländska läkare dikterar inte på den bästa svenskan och det är ofta vi inte hör vad de säger vilket kan bidra till felskrivningar och missuppfattningar. Det blir mer arbete för oss att behöva jaga läkare för att fråga vad de egentligen menar för alla läkare läser tyvärr inte igenom journalerna när de ska signera dem. Det känns bara som att det medför onödigt jobb för oss. OK om man jobbar på en vårdcentral eller dylikt men jobbar man på en akutmottagning som jag gör blir läkarna inte alls lika lättillgängliga.

Patienter som har annan uppfattning än läkare av sin/sina sjukdomar kommer även ringa och ifrågasätta vad som sagts i journalen vilket medför ännu mer onödigt jobb, i alla fall för läkarna som då måste förklara för patienten varför si och så har sagts.

Som sagt ser jag detta nu från mitt yrkesperspektiv, hur jag skulle se det som patient vet jag inte. Är inte särskilt intresserad av att titta på min journal på nätet.


Det har ju pratats om att kanske lägga till möjlighet att anteckna.
Då slapp vi ju ringa och be om journaländringar när läkare skriver fel saker.

Som besserwisser blir man rätt arg när det står att jag sagt saker jag aldrig skulle sagt.
Men vi besserwissrande patienter har ju alltid kollat våra journaler. Det blev bara lättare nu.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav slackern » 2015-12-10 20:45:59

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Nu ska tydligen Stockholms Läns Landsting, Dalarnas Landsting samt Region Örebro vara anslutna till Vårdguiden/Vårdhändelser så att man bl.a. ska kunna se och läsa sin journal. I Stockholm verkar det dock bara vara Capio S:t Görans sjukhus som för närvarande har anslutit sig till tjänsten, man kan se journalanteckningar och vårdkontakter.


Tack så hemskt mycket för informationen, jag har väntat på att det ska komma till STHLM och brukar titta när jag går in på Mina vårdkontakter om STHLM har blivit anslutet.


Varsågod, jag har också loggat in då och då för att se om det har hänt något, tror det hände något igår kväll för detta var helt nytt för mig i morse, igår gick det ej att använda tjänsten för att de höll på med ngt tekniskt underhåll.

Det kommer att bli spännande efterhand då det läggs in mer information.


Usch vad besviken jag blev Stockholm är inte alls anslutna. :(
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2016-01-18 11:35:13

Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Richard » 2016-01-18 18:04:02

Kan lika gärna lägga ut en skärmdump, på hur det ser ut i Skåne. Jag är ändå inte anonym här. O inga känsliga uppgifter visas (den har jag suddat bort).

http://i.imgur.com/b133GhS.jpg
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in