Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Alien » 2012-10-02 1:13:47

Uppsala läns landsting är först ut:

UNT skrev:I mitten av oktober ska alla länsbor kunna ta del av sin journal på nätet. Landstinget i Uppsala är först ut i landet och förväntningarna är stora.
---
340 000 innevånare över 18 år kunna ta del av sin journal i lugn och ro hemma vid datorn. Det enda som behövs är en e-legitimation.
http://www.unt.se/uppsala/uppsala-forst ... 78248.aspx

Det kan behövas, eftersom patienterna tydligen missar det mesta av vad doktorn säger:
– Man vet att en patient bara kan redogöra för 20-30 procent av vad som sagts under ett läkarbesök. Genom att ta del av sin journal så tror vi att patienten blir mer delaktig i själva sjukvårdsprocessen. Vi tror att det kommer att påverka de medicinska resultaten så att vi sparar resurser, säger projektledare Leif Lyttkens.

Patienterna ska också kunna ta kontakt med sin läkare om de anser att något inte stämmer i journalen.
– Doktorn kanske har missuppfattat något under besöket som patienten vill diskutera eller fördjupa, säger Leif Lyttkens.


Det finns vissa undantag. Allt kan man inte läsa:

Allt kommer dock inte att kunna ses. Delar av psykiatrin där det kan förekomma känsliga uppgifter om anhöriga är undantagna, kvinnofridspatienter likaså, och föräldrar ska bara kunna titta på barn under tretton år.
– Det är inte säkert att en 17-årig flicka vill att hennes mamma och pappa ska ha fri tillgång till hennes journal, säger Leif Lyttkens.


Nej, en 17-åring är ju byxmyndig och vill kanske inte föräldrarna ska veta om fått en könssjukdom el gjort en abort. Men en 13-åring?! Ska inte föräldrarna få veta om hon blivit misshandlad av pojkvännen, missbrukar, säljer sex på nätet el har någon allvarlig sjukdom? Föräldrar har ansvaret för sina barn och ska kunna hjälpa dem, men ändå ska de inte få veta något. Gränsen borde väl gå vid 15 år.

Så är det frågan om säkerheten:
Hur säkert är då systemet? Finns inte risk att någon annan kommer åt informationen?
– I och med att vi använder oss av e-legitimation eller bank-id så är inloggningen lika säker som när du gör betalningar över nätet, säger Benny Eklund.
---
Socialstyrelsen och Datainspektionen som är tunga tillsynsmyndigheter har inget att säga så länge lagar och regler följs.
– Våra föreskrifter kräver att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna i journalen och att det finns en säker kryptering för att komma åt den. Vi ger inga tillstånd eller avslag men kan granska verksamheten i efterhand. Så det gäller för landstinget att skapa ett bra system, säger Mattias Wallin, jurist på Socialstyrelsen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2012-10-02 11:06:54

Alien skrev:Uppsala läns landsting är först ut:

UNT skrev:I mitten av oktober ska alla länsbor kunna ta del av sin journal på nätet. Landstinget i Uppsala är först ut i landet och förväntningarna är stora.
---
340 000 innevånare över 18 år kunna ta del av sin journal i lugn och ro hemma vid datorn. Det enda som behövs är en e-legitimation.


Spännande! :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wolfgrin » 2012-10-02 13:12:09

Intressant, får hoppas det sprider sig till resten av landet snart om det funkar bra.
Wolfgrin
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-27

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav keyns » 2012-10-02 13:39:59

Alien skrev:Gränsen borde väl gå vid 15 år.


Så vid 15 års ålder behöver inte föräldrar veta om deras barn använder narkotika och missbrukar, lika mycket som vid 13 års ålder?
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Zima33 » 2012-10-02 19:21:05

Alien skrev:Men en 13-åring?! Ska inte föräldrarna få veta om hon blivit misshandlad av pojkvännen, missbrukar, säljer sex på nätet el har någon allvarlig sjukdom? Föräldrar har ansvaret för sina barn och ska kunna hjälpa dem, men ändå ska de inte få veta något.

De behöver ju inte läsa journalen för att få reda på sånt, Jag är ganska säker på att sjukvården/polisen kontaktar föräldrarna om en 13-åring är misshandlad, drogpåverkad, umgås med missbrukare etc.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Alien » 2012-10-02 21:54:22

keyns skrev:
Alien skrev:Gränsen borde väl gå vid 15 år.


Så vid 15 års ålder behöver inte föräldrar veta om deras barn använder narkotika och missbrukar, lika mycket som vid 13 års ålder?


Jovisst, men om de vill att byxmyndiga barns föräldrar inte ska få läsa sina barns journaler, så borde gränsen gå vid 15 år. Antar att de inte kan skilja på vad det står i barnets journal och ge föräldrar tillgång till den i vissa fall, i andra inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Alien » 2012-10-08 1:57:24

Det här kommer du att kunna göra på nätet:

Boka och avboka tider, lista dig inom primärvården, läsa din egen journal, lägga in spärrar mot sammanhållen journalföring, betala patientavgift, följa din remiss, göra en hälsodeklaration, uppdatera dina kontaktuppgifter, ta emot och sända meddelande till vården, ta del av åtkomstlogg, utse ombud och framföra en avvikande mening.

Källa:Landstinget i Uppsala län
http://www.unt.se/uppsala/uppsala-forst ... 78248.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Alien » 2012-10-08 2:04:34

Läkarföreningen har riktat viss kritik mot utformningen:

– Vi vill inte hindra patienterna att kunna se sin journal på nätet. Det kan säkert bli bra. Men vi har invändningar mot hur projektet drivs idag. Landstinget har inte lyssnat på oss som jobbar i verksamheten. Det finns flera saker som hotar patientsäkerheten i det här, säger Anna Rask- Andersen från läkarföreningen.
Föreningen har länge varit kritisk på flera viktiga punkter. En är att uppgifter i journalerna kommer att kunna ses av patienterna innan de kontrolleras och godkänns av läkarna, så kallad signering. Det kan leda till att patienterna får fel information om sin sjukdom.
http://www.unt.se/uppsala/kritisk-till- ... 79573.aspx

Att rekommendera de som har svårt att förstå svenska att lägga in texten i Googles översättningsprogram är nog inte heller en god idé.

Risk för att patienterna kommer att kunna läsa i sin journal att de har en svår sjukdom, utan att läkaren är med, finns också enligt Läkarföreningen.
– Vi läkare är utbildade för att ge sådana besked. Man ska inte få det på nätet. Det här är fundamenta i god sjukvård. De som utformat förslaget har inte tillräckligt kännedom om hur vården arbetar och fungerar, säger Anna Rask Andersen.
När det gäller sekretessen så säger Benny Eklund att det finns spärrar i regelverket som gör att delar av journalen inte kan lämnas ut, exempelvis uppgifter från barn- och ungdomspsykiatri och kvinnofrid.
– Prövningen görs ju av de 11 000 pappersjournaler som patienter vill se årligen. Vi får nästan aldrig några klagomål, säger han.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2012-10-08 2:23:22

Alien skrev:Så är det frågan om säkerheten:
Hur säkert är då systemet? Finns inte risk att någon annan kommer åt informationen?
– I och med att vi använder oss av e-legitimation eller bank-id så är inloggningen lika säker som när du gör betalningar över nätet, säger Benny Eklund.


Man kunde lika gärna säga.. vi har en säker ståldörr med modernt lås och omgivande träplank är av senaste modell.

Det är fråga om man har säkrat systemet som helhet mot kodinjektion, privilegieeskalering, kod/data separation, källkodsverifiering osv. Sedan är e-legimitation INTE säkert (certifikat i fil, åtkomstantal osv). Nåväl, någon landstingsledning ska väl förklara för några hundratusen invånare varför deras journaler finns att ladda ner på "nätet"..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 9:05:50

GP: Anonymous hackade sjukhus (2012-11-23 07:37)
Expressen: Sjukhusen hackades av Assangeanhängare (2012-11-23 05:45)

Den 21 augusti upptäckte IT-avdelningen i regionen intrång som rör sig om sjukhusen i Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla med möjlighet att komma åt hundratusentals patienters uppgifter i patientadministrationssystem. Det kan stå vissa saker som kan vara kopplade till en sjukdom och vilken avdelning de varit inne på. Attacken har skett genom att utnyttja kända säkerhetsbrister och sedan ta över en webbserver för att skaffa sig åtkomst till 40 st interna databaser. Som grädde på moset är utredningen stämplad "konfidentiell" och man försöker mörka det hela.

Expressen/VG utredning skrev:”'Anonymous' har kunnat styra och hantera en webbserver så som "Om det var deras egen" och denna maskin kan sedan ha använts för att ta sig vidare in i Västra Götalandsregionens nätverk.”


Expressen/VG utredning skrev:”...mycket troligt att "Anonymous" har kommit över informationen i minst ett patientadministrationssystem (PASS). Uppskattningsvis rör det sig om åtkomst till flera hundra­tusentals patienters uppgifter från minst tidigt 1990-tal (eventuellt ännu tidigare) fram till och med 2009-09-31.”


Expressen/VG utredning skrev:"haft möjlighet att påverka och förändra informationen som funnits",


Min åsikt: Man är omogen uppgiften om man missat att spärra åtkomst mellan servermaskiner med brandväggar samt lagt kopplingar via åtkomstsproxyier som begränsar vilka anrop som är möjliga. Sedan kan det vara läge att hålla även mindre viktiga frontdatorer uppdaterade så att de ej skall blir språngbräda för vidare intrång och då kan man definitivt inte köra skit som "Microsoft-IIS/7.5 ASP.NET" doh!

Så mycket för den säkerheten. IT-avdelningarna saknar erfordlig kompetens och resurser.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Archpsyche » 2012-11-23 15:08:03

Jag tycker det är en dålig idé. Läkarna kommer att dra sig för att skriva ner sina bedömningar och sina underlag, för att slippa konflikter med patienter som inte förstår.

Min uppfattning är att journalen tillhör sjukvården, inte patienterna. Det är vårt verktyg för att dokumentera vårt arbete. Vill man inte bli dokumenterad får vi antingen avskaffa dokumentationsplikten eller så får man låta bli att söka vård.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-23 21:02:20

Archpsyche skrev:Jag tycker det är en dålig idé. Läkarna kommer att dra sig för att skriva ner sina bedömningar och sina underlag, för att slippa konflikter med patienter som inte förstår.

Min uppfattning är att journalen tillhör sjukvården, inte patienterna. Det är vårt verktyg för att dokumentera vårt arbete. Vill man inte bli dokumenterad får vi antingen avskaffa dokumentationsplikten eller så får man låta bli att söka vård.


Jag tycker det är en dålig idé men av en helt annan anledning. Jag är inte säker på att integriteten kan hållas lika bra om kommunikationen ska gå över internet och jag känner mig inte säker på att det inte underlättar intrång i databasen.

Vad det gäller läkare som inte kan skriva sina journaler så att de blir begripliga för patienter och deras anhöriga så anser jag att dessa borde skickas på vidareubildning.
Min uppfattning är att alla som söker vård regelmässigt borde ta ut sina journaler och läsa den för att försäkra sig om att det inte föreligger för mycket misstag i dokumentationen och att viktiga uppgifter antecknas. Detta gäller i all synnerhet om man flyttat ofta mellan olika landsting eller har kroniska sjukdomar. Hade man inte rätt att se sin journal skulle mycket färre sådana misstag uppdagas vilket antagligen skulle leda till betydligt fler felbehandlingar. Det kan också vara viktigt för att förstå vad vården är till för eftersom alla läkare inte är så bra på att förklara och alla människor inte har så lätt att ta till sig och komma ihåg muntlig information som de har fått höra på ett läkarbesök

Eftersom journalen berör patienten och dennes hälsa tillhör den givetvis patienten. Patienter är människor, subjekt ansvariga för sin egen hälsa och har rätt att själva bestämma över sin behandling i så måtto att man i normalfallet alltid har rätt att tacka ja eller nej till den behandling man erbjuds.

Min uppfattning är att läkare som har Achpsyches inställning resonerar som om patienten är ett objekt utan eget självbestämmande och att jag hoppas att sådana läkare i allt högre grad tillhör en svunnen tid. I själva verket skulle jag helst önska att en sådan läkare som karaktären Archpsyche inte existerar i verkligheten utan att han egentligen är ett resultat av något ovanligt skickligt internetstrolls identitetsstöld.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav ElsaS » 2012-11-23 21:09:22

Archpsyche skrev:Jag tycker det är en dålig idé. Läkarna kommer att dra sig för att skriva ner sina bedömningar och sina underlag, för att slippa konflikter med patienter som inte förstår.

Min uppfattning är att journalen tillhör sjukvården, inte patienterna. Det är vårt verktyg för att dokumentera vårt arbete. Vill man inte bli dokumenterad får vi antingen avskaffa dokumentationsplikten eller så får man låta bli att söka vård.

Här blir jag lite fundersam.
Personligen har den kontakten jag haft med läkare varit informativ och mycket god. Helt på min nivå då jag ser och upplever min sjukdom som en mycket tydlig biokemisk process och obalans.

Psykologen däremot... huva. Där skulle jag vilja kunna läsa min journal, enkelt och lätt, hemma i lugn och ro bara för att begrunda vad eländet till psykolog verkligen skrivit om mej. Hon var i mina ögon en riktig sneseglare. Gud vet vad för trams hon klottrat ner om mej. Jag vill detta för att det ger mej utrymme att samla ihop mej vid möjlig chock eller vredesutbrott då jag läser.
Så, jag är lite kluven i hur lättillgängliga journaler ska vara. Å ena sidan tycker jag att de självklart ska vara lätta (för patient) att läsa. Å andra sidan förstår jag att läkare behöver få ha viss dokumentation av sitt arbete ifred tills rätt slutsatser och diagnoser infunnit sej. Och såklart, att de hunnit ha en dialog om kontentan med patienten.

Dokumentationshanteringen (journalföringen) verkar behöva uppdateras. Förändras.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav pointblank » 2012-11-24 11:42:27

Väl skrivet av Bjäbbmonstret. Håller med om alltihop.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Archpsyche » 2012-11-24 12:43:09

Archpsyche skrev:Jag tycker det är en dålig idé. Läkarna kommer att dra sig för att skriva ner sina bedömningar och sina underlag, för att slippa konflikter med patienter som inte förstår.

Min uppfattning är att journalen tillhör sjukvården, inte patienterna. Det är vårt verktyg för att dokumentera vårt arbete. Vill man inte bli dokumenterad får vi antingen avskaffa dokumentationsplikten eller så får man låta bli att söka vård.


Läs gärna diskussionerna kring detta i läkartidningen mfl läkarforum. Min uppfattning är representativ för läkarkåren i stort.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Parvlon » 2012-11-24 12:45:44

Archpsyche skrev:Läs gärna diskussionerna kring detta i läkartidningen mfl läkarforum. Min uppfattning är representativ för läkarkåren i stort.
Föga förvånande. För er handlar det om erat arbete. För andra handlar det om hela ens liv. De flesta skiter i okända folks liv och vill göra sådant de är bra på istället, syns dessutom mest i plånboken. Ni har till skillnad från övriga fått intutat i er att ni är de som vet mest och bäst.

Jag gissar att läkarkåren kommer tjäna på mer öppenhet men det är bara en gissning och inte förankrat i nån intresseförening eller så.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-24 16:11:29

Archpsyche skrev:
Läs gärna diskussionerna kring detta i läkartidningen mfl läkarforum. Min uppfattning är representativ för läkarkåren i stort.


Det är möjligt att det är så men det kan också vara så att den bara är representativ för de läkare som ägnar sig åt att debattera i läkartidningen eller skriva på läkarforum vilket är långt ifrån andra läkare. Har man stora problem med att förändra sin journaldokumentation kanske har större motivation att delta i en sådan debatt? Och om det ÄR representativt, då anser jag det vara ett problem och då borde kanske HELA läkarkåren skickas på utbildning? 8)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Trampe » 2012-11-24 16:33:59

Archpsyche skrev:Jag tycker det är en dålig idé. Läkarna kommer att dra sig för att skriva ner sina bedömningar och sina underlag, för att slippa konflikter med patienter som inte förstår.

Min uppfattning är att journalen tillhör sjukvården, inte patienterna. Det är vårt verktyg för att dokumentera vårt arbete. Vill man inte bli dokumenterad får vi antingen avskaffa dokumentationsplikten eller så får man låta bli att söka vård.


Det man inte klarar av att försvara inför en patient ska överhuvud taget inte stå med i en journal.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-03-12 18:08:55

Spännande utveckling:

SvD - Skånsk e-journal även för psyksjuk
12 mars 2015 kl 10:00, uppdaterad: 12 mars 2015 kl 10:12

Skåne blir i höst första län i landet där patienter inom den psykiatriska vården får ta del av sina journaler elektroniskt.


:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav colaflaska » 2015-03-12 18:11:34

Wine skrev:Spännande utveckling:

SvD - Skånsk e-journal även för psyksjuk
12 mars 2015 kl 10:00, uppdaterad: 12 mars 2015 kl 10:12

Skåne blir i höst första län i landet där patienter inom den psykiatriska vården får ta del av sina journaler elektroniskt.


:wink:

Intressant. Jag var inskriven på öppenpsyk i Helsingborg, men det är ett gäng år sedan. Tror du att jag kommer kunna se min journal?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Wine » 2015-03-12 18:16:09

colaflaska skrev:
Wine skrev:Spännande utveckling:

SvD - Skånsk e-journal även för psyksjuk
12 mars 2015 kl 10:00, uppdaterad: 12 mars 2015 kl 10:12

Skåne blir i höst första län i landet där patienter inom den psykiatriska vården får ta del av sina journaler elektroniskt.


:wink:

Intressant. Jag var inskriven på öppenpsyk i Helsingborg, men det är ett gäng år sedan. Tror du att jag kommer kunna se min journal?


Beror kanske på hur många år sedan det var. Annars vet jag att man kan se labresultat och journalanteckningar m.m. om man av någon anledning har varit patient hos en vårdgivare i något landsting som har e-journal även om man inte bor i det landstinget.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav plåtmonster » 2015-03-13 0:01:22

Hur lång tid tror ni det tar innan dt upptäcks en miss som gör att uppgifter läcker ut som ett såll..? :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Zima33 » 2015-03-13 0:28:29

plåtmonster skrev:Hur lång tid tror ni det tar innan dt upptäcks en miss som gör att uppgifter läcker ut som ett såll..? :-)065

:-|

http://www.mynewsdesk.com/se/feministis ... nal-874818
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Nu kommer nätjournalen som du kan läsa själv

Inläggav Richard » 2015-03-13 13:52:53

Vad bra! Jag bor i Skåne, men kan bara se min "vanliga" journal, t.ex att jag sökt pga. ont i knäna o sånt. Perfekt o kunna ta del av psykjournalen också! Brukar iof. kvittera ut den typ var 5:e år eller så.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in