Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Winterblues » 2015-04-17 22:57:05

(läs detta inlägg som lite brainstorming utan några fulländade idéer).

Jag tycker det är en utmärkt idé. Använder tyvärr inte appar särskilt mycket (men det kan ju alltid ändras), men därmed vet jag inte vilka möjligheter en app är bunden till.
Som några är inne på så vill jag inte att det i utformning ska kännas nedvärderande till intellektet. Personligen ser jag ingen anledning att anpassa användargränssnittet, förutom till innehåll.

En stor del borde väl ligga i profileringen, vilka alternativ man har. Och dessutom vilka sökalternativ som ska finnas, eller vad som räknas in för att hitta en "ideal matchning". Många söker ju bara vänner som delar intressen, så satsa internationellt ;)

Problematiken ligger väl i att locka AS. Det skulle rent teoretiskt sett vara bra med ett system som på något sätt uppmuntrade till social interaktion, kan tänka mig att många har svårt att etablera och vidhålla en kontakt. Eller kanske framförallt underlättade. Om systemet i sig kunde användas som en syndabock så skulle många säkert känna sig mindre utsatta. Och nu är det ingen chattroulette jag menar, att den blyga ska kunna skylla på en slumpgenerator :P Jag vet inte hur det skulle se ut, det är ju en svår nöt att knäcka.
Bara för att idéspruta: det låter ju som om det lätt blir lite av en community. Vissa av dessa har ju en nisch som t.ex. poeter.se för att nämna något som jag själv känner till. Att skapa en intressen-flik med underkategorier där man kunde synas genom allt från sin senaste skulptur, fotosession, låt, dikt, docksamling, video på sin speedrun på något datorspel osv (hm låter väldigt svårt och gigantiskt att genomföra). Eller skapa förutsättningar för att göra mer personliga profiler än vad de flesta sidor har.

Eller kanske att användares postningar i en specifik kategori även dyker upp på ett plank som är synligt för alla användare (kan vara en dumdristig funktion som kan utnyttjas till det sämre också och det bör ju tyvärr filtreras).
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Winterblues » 2015-04-17 23:30:00

Här kan det nog finnas många meningsskiljaktigheter på vad som är "relevant", men jag kör på bara.


Frågor som kan tänkas relevanta:

(dessa eller liknande frågor tänkte jag mest för att få ett hum om vilken problematik den andre har. Kanske är känsligt? Själv tycker jag bara det underlättar att nära sig någon och samtidigt få en liten bild av hur problematiken ser ut eller inte ser ut.

*Ålder
*Kön
*Ort
*Boende
- Lägenhet med LSS
- Villa
- Lägenhet
- Gruppboende

*Sysselsättning
- yrke: vad.
- praktik
- sjukskrivning
- förtidspension
- Daglig verksamhet (?)
- Samhall (?)
- "minus något av ovan" eller ytterligare någonting.

*Är du diagnostiserad med AS/autismspektrumstörning
- ja / - i barndom - i vuxen ålder
- annan "samsjuklighet", i brist på bättre ord. Här menar jag såsom social fobi, agora fobi, histronisk personlighetsstörning, undvikande personlighetsstörning (AvPD).
- nej, självdiagnostiserad.
- Nej
- Annan diagnos.
- ?

* starka sidor/svaga sidor (tänker isf främst i formulärform. Tar mig själv nu som exempel. Dessa frågor skulle verkligen behövas ses över dessutom, det är bara ett skissförslag. Men grundtanken är: drag som kan skilja Aspergare åt sinsemellan)
- bättre på att uppfatta sarkasm och ironi
- sämre på att strukturera mig.
- Sämre på att hålla dygnsrytmen.
- bättre på att läsa ansiktsuttryck.
- bättre på tålamod *Det är skulle vara ett dåligt exempel på ett alternativ, eftersom det behövs specificeras tydligare om det skulle finnas med. Jo bra tålamod kring mina intressen, men om dagsformen vill mig illa kan jag ju få rena psykbrytet över döda ting :P )

* relationsstatus
* Husdjur

... osv
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Re: Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kullan » 2015-04-18 9:16:46

Det jag är rädd för är att de flesta som reggar sig bor i Stockholm , Göteborg eller Malmö. Jag som bor i Dalarna kommer troligen sitta rätt ensam på sajten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kiddie » 2015-04-19 14:46:11

Kanske så man kan hitta närmaste hjälparaspie! Medan man själv är reggad med vad man kan hjälpa till med. Jag kan göra enklare datahjälp, organisera och städa, och behöver själv hjälp med organisation, städning och djurpassning. Inte för att jag tror det skulle funka men gillar tanken. Då skulle man kunna avskaffa sånt som boendestöd och liknande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Zirre » 2015-04-19 17:01:10

kiddie skrev:Kanske så man kan hitta närmaste hjälparaspie! Medan man själv är reggad med vad man kan hjälpa till med. Jag kan göra enklare datahjälp, organisera och städa, och behöver själv hjälp med organisation, städning och djurpassning. Inte för att jag tror det skulle funka men gillar tanken. Då skulle man kunna avskaffa sånt som boendestöd och liknande.

Låter som http://www.grannar.se
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav plåtmonster » 2015-04-20 22:14:27

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-04-22 10:42:53

Hej!

Tack än en gång för alla svar! Vi kan hålla med om att aspergerdating.com verkar lite för detaljerad kring profilen. Intressant att höra era åsikter. Vi tänker lite som winterblues har skrivit, att man får ange kön, ålder, stad, (eventuellt födelseort),frivilligt att fylla i diagnos, utbildning och yrke.
Det winterblues nämnt senare som alternativ om boende samt sysselsättning, vad tycker ni andra om det? Är det för detaljerat eller vill ni veta sådant innan ni pratar med någon?

Vår tanke är att profilen ska vara så "icke-dömande"som mmöjligt, att man mest ska få reda på grundläggande saker som ålder, kön, bostadsort osv sen hitta varandra genom gemensamma intressen och välja att starta en konversation via dem och välja senare hur mycket man vill berätta om sig själv till sin "prat-kamrat". Vad tycker ni om det? Hoppas ni förstod vår förklaring! :)
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-04-22 10:58:45

Hej igen!

Vi har även börjat spåna på intresse-funktionen. Vi tänker att man kommer få välja via huvudkategorier som tex fordon, musik, teknologi osv. När man klickar i en huvudkategori kommer underkategorier upp. Tex om man valt fordon kommer bil, flygplan, motorcykel osv. upp. När man sedan valt en underkategori kan man valfritt skriva in något. Om man tex valt flygplan kan man skriva tex flygplansmodell.

Vi tänker att det är via det här man hittar varandra också, att det är själva sökfunktionen. Om jag väljer fordon kommer det upp viss många personer, sen om jag väljer bil kanske det blir viss många och sen om jag skriver in Saab 900 kommer det viss många. Och via denna sökfunktion kan man välja att starta antingen en privatchatt eller gruppkonversation genom att skicka en chattförfråga. Man ska även kunna besöka varandras profiler innan man skickar en förfrågan eller svara på en. Vad tycker ni om det?
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kullan » 2015-04-22 11:24:00

AT-studenter skrev:Vi tänker att det är via det här man hittar varandra också, att det är själva sökfunktionen. Om jag väljer fordon kommer det upp viss många personer, sen om jag väljer bil kanske det blir viss många och sen om jag skriver in Saab 900 kommer det viss många. Och via denna sökfunktion kan man välja att starta antingen en privatchatt eller gruppkonversation genom att skicka en chattförfråga. Man ska även kunna besöka varandras profiler innan man skickar en förfrågan eller svara på en. Vad tycker ni om det?


Det tycker jag låter som en bra funktion. Då slipper den som inte vill snacka fotboll får upp folk som just vill snacka fotboll. Så jag som gillar kreativt skapande dvs konstnärligt skapande så kan jag söka på stickning tex och ev få upp folk som gillar samma sak. Toppen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Voyage » 2015-04-26 10:35:59

Jag vill ha en app som hittar appar installerade inte som google play utan bara möjligheten att starta appen utan att uppdatera den.
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Kanin » 2015-04-26 10:55:38

Voyage skrev:Jag vill ha en app som hittar appar installerade inte som google play utan bara möjligheten att starta appen utan att uppdatera den.

Som Googles sökfunktion som redan finns i Android?
Nova Launcher har en sökfunktion i app-drawern.
Jag antar att det finns fler alternativ att tillgå.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-26 11:32:18

-Det finns en allmän övertro på att göra kalkyl och algoritm av det sociala, när det i själva verket handlar om nånting så diffust som personkemi.

Tanken är god men jag tror man missar det väsentliga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav xty3457 » 2015-04-26 11:37:03

Tror att dessa AT-studenter för ta hjälp av matematik kunnig person
för utveckling av algoritmer. Tror dock att sociala algoritmer är
mycket komplexa, en matematiker föreslog att kärlek var en mycket
komplex fraktal. Naturligtvis tror jag man kan komma ganska långt
algortimer som bygger på sannolikhetsresonemang i denna typ av app.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kullan » 2015-04-26 11:55:20

Min stora fråga är fortfarande:

Om appen ska ha en målgrupp som har diagnosen Asperger , hur kontrollerar man att den som registrerar sig faktiskt har diagnosen? Ska enbart Habiliteringen förmedla denna app eller hur kollar man upp vem som reggar sig?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-05-18 15:01:28

Hej igen!

Tack än en gång för alla era hjälpsamma tankar och idéer. Vi är nu i slutskedet av utvecklandet av vår prototyp av appen. Eftersom vi inte är några utbildade apputvecklare så har vi gjort detta i powerpoint. Vi kommer spela in en berättarröst som berättar och visar hur man går tillväga i prototypen för att få en bild av hur vi tänkt. Vi beräknar att den kommer vara klar i slutet av denna vecka.

Vi undrar därmed om några av er skulle vilja titta på denna powerpoint och skriva några rader feedback till oss? Den kommer inte ta lång tid att titta igenom.

Kommentera eller skicka ett pm om ni vill vara med och göra detta! Vi skulle uppskatta det väldigt mycket :)

MVH
Amanda och Hanane
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav h88nv » 2015-05-18 15:08:30

Vad menar du med app? apor i zoo.... ? :-)006

för mjukvara är det idiot-låneordet ifrån engelska tålspråk.

Rätt ord vore PROGRAM! Eller hur?
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-05-22 12:04:31

Hej!

Vi har nu sammanställt vår prototyp i powerpoint och konverterat till ett videoklipp med berättarröst. Eftersom ni gett oss många intressanta och värdefulla kommentarer så önskar vi gärna att ni vill vara med och utvärdera vår prototyp.

Klippet är endast 12 minuter. Utvärderingen sker genom att titta på klippet och skicka iväg ett mail tillbaka med åsikter, tankar och idéer.

Det verkar tyvärr inte gå att bifoga filer på denna hemsida så om ni vill vara med och utvärdera behöver vi era mailadresser. Skriv dem här, skicka pm eller till denna mailadress: amanda.sikstrom@gmail.com

Hoppas ni vill ställa upp på detta!
MVH
Amanda Sikström och Hanane Rachid
Arbetsterapeutprogrammet T6
Umeå Universitet
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Cellardoor » 2015-05-23 15:24:35

Låter lämpligare/enklare att ni laddar upp klippet på t.ex. dropbox eller någon annan tjänst för att enkelt dela med sig av filer än att ni ska sitta och maila det till alla.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-05-25 9:15:36

Hej!

Jättebra förslag om drop box! Vi har nu skapat den här länken där ni kan se vår applikationsprototyp i powerpoint som vi konverterat till ett videoklipp med berättarröst. https://www.dropbox.com/s/3l89gvjdzfl5n ... t.wmv?dl=0

Syftet med applikationen är att den ska främja social delaktighet i samhället för personer med asperger syndrom. Vad som skiljer vår app gentemot andra appar som riktar sig till att främja socialt samspel är att vi valt att göra appen intressefokuserad. Alltså, att man ska kunna hitta vänner genom gemensamma intressen istället för t.ex. utseende eller sin diagnos.

Eftersom vi inte är några apputvecklare utan endast kommit med en idé hur den ska fungera funktionellt så får ni ha överseende med designen. Om denna app i verkligheten skulle utvecklas skulle designen självklart se annorlunda ut.

Det vi ber er om är att titta på videoklippet som bifogas i mailet. I klippet guidar vi er hur vi tänkt att appen skulle kunna fungera. Eftersom detta endast är en prototyp så kan den utvecklas funktionellt och designmässigt. Därmed vill vi gärna att ni skickar tillbaka ett mail eller text i ett worddokument med era åsikter, tankar och idéer. Ju mer ni skriver desto hjälpsammare är det för oss då vi tänkt justera vår prototyp efter era kommentarer.

Tack för ert engagemang och medverkan hittills! Säg även till om det är något som krånglar med klippet så försöker vi lösa det.

MVH
Amanda Sikström och Hanane Rachid
Arbetsterapeutprogrammet T6
Umeå Universitet
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kullan » 2015-05-25 11:23:06

Nu har jag kollat igenom informationen och jag tycker det ser bra ur. Jag skulle vara intresserad av att testa om den verklighet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Cellardoor » 2015-05-26 16:00:46

Civilstatus bör innefatta Poly och/eller RA. Lika bra att vara tydlig med sånt från början oavsett relationstyp en ska ingå. Även något alternativ i stil med "upptagen"/"stadig partner"/"partner" eller liknande eftersom en kan vara i ett förhållande utan att vara gift eller sambo liksom.

Bortsett från det så tycker jag att appen verkar funktionell och bra, helt klart intresserad av att testa om den blir verklighet.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-06-04 17:10:03

Hej!

Vi vill bara säga tack till er alla som ställt upp och kommit med idéer och gett feedback på vår prototyp!
Det uppskattas verkligen!

Nu är vår kurs klar och prototypen är presenterad för habiliteringen i Umeå. De var väldigt positiva till den så om appen blir verklighet eller inte återstå att se i framtiden.

MVH
Amanda och Hanane
Arbetsterapeutprogrammet T6
Umeå Universitet
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Moggy » 2015-06-04 17:44:14

Lycka till med framtiden. Hoppas ni hittar nåt bra att göra av det ni har lärt er. :)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in