Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-04-13 15:13:50

Hej,

Vi är två studenter som studerar sista terminen vid arbetsterapeutprogrammet i Umeå. Vi går en kurs som heter innovation och förbättringsarbete i samverkan, kursen går ut på att utföra ett förbättringsarbete inom en ny arena. En idé som vi spånat fram är att skapa en prototyp av en social app där syftet är att man ska få möjlighet att skaffa sig ett större socialt nätverk. Det kan handla om att hitta vänner, internetvänner, kärlek osv.

Vi valde att rikta appen mot personer med Asperger syndrom. Efter ha gjort bland annat ett examens arbete med inriktning mot personer med Asperger fick vi uppfattningen om att personer med Asperger kan känna ett utanförskap och ha svårighet med sociala relationer.

Tanken med denna tråd är att vi tillsammans med er ska komma fram till vilka funktioner appen ska ha men framförallt om själva idén är något som ni tror kommer vara intressant för er att använda? Vi ser fram emot era förslag och hoppas att ni vill hjälpa oss! :-)Happy

Tack på förhand
med vänliga hälsningar, Hanane & Amanda
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-13 15:23:43

Chattfunktion är nog ett plus. Att man kan ha privata chatter med sina kontakter.
Jag gillar idèen. Den borde funka för både android och Iphone då båda är lika vanliga. Det kan även vara bra med ett gemensamt samtalsrum. Typ forumtrådar eller dyl. Om det är möjligt att få till något sånt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Cellardoor » 2015-04-13 17:05:25

Tänker ni något i stil med typ https://www.spectrumsingles.com/ då eller?

Om man ska lära av dom så rekommenderar jag att appen är gratis eller möjligtvis har en engångskostnad, inte någon månadsprenumeration. Inte värdera/gradera/rösta på folks ev. profilbilder. Inte dela upp folk i olika fack beroende på vart på spektrumet dom ligger och anse att folk ska bara umgås med folk som har så lik autism som möjligt.

En bra grej dock vore en enkel presentation där en kan klicka i olika typ "det här är viktigt att du vet om mig och min autism"-grejer. Saker som t.ex "Gillar inte kroppskontakt", "Har svårt för ögonkontakt", "Blir ibland icke-verbal" känns ganska relevant och bra att veta när man börjar relationer.

tycker absolut att idén är intressant.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Moggy » 2015-04-13 18:06:22

Inget som skulle intressera mig då jag har nog med Facebook. Finns mycket annat så jag har svårt att se att ytterligare en social app skulle tillföra nåt. Jag skulle troligtvis inte regga mig på en app som endast riktar sig till aspergare.


Det som skulle kunna få mig intresserad av en ny app är om det hade nåt med välmående, träning, mat och motion att göra. Kanske nåt där man matar in aktiviter man gör, kosttillskott, mediciner. Koppling till Endomondo och andra andra träningsappar för att importera aktiviteter därifrån. Appen kunde komma med olika enkäter där man får svara på frågor om man kommit ihåg att äta de kosttillskott man sagt sig använda och hur man för tillfället mår, mentalt, om man har några kroppsliga obehag och andra relevanta saker. Appen kunde även importea väderdata från nån lämplig tjänst och logga vädret där man befinner sig. Frågor om mat man ätit den dagen, tid man gick upp på morgonen, komsumtion av chips/godis. Slumpmässiga frågor fårn en stor databas för att det inte ska bli samma frågor hela tiden och därmed tråkigt.

Utifrån det kunde appen göra analyser och ta fram faktorer som påverkar hur man mår och via statistik kunde man få reda på hur t.ex vädret eller ett visst kosttillskott påverkar måendet genom att lägga samman allt och urskilja mönster i det bruset. säg att man under några månader svara på frågor om olika saker man gör och hur man mår och det läggs samman med data om väderlek, träningsvanor etc. Ur det borde man kunna få fram hur konsumtion av t.ex Omega-3 påverkar en när faktorer som väderlek plockas bort.

Det här skulle bli en ganska avancerad app och de som gör den skulle behöva ha goda kunskaper i matematik för att få fram vettig data att analysera.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-13 18:13:31

Ja jag är intresserad av något åt hållet som Moggy föreslog med. Men jag är även intresserad av en social app.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Zirre » 2015-04-13 18:26:56

En social aspergerapp tror jag inte på.

Om man ska göra en app riktad mot personer med autismspektrumtillstånd så kan det vara bra med en som hjälper med exekutiva funktioner, gärna med mycket bildstöd.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-13 18:46:09

Om man nu får önska vilt vill jag ha en app som är lite som Runkeeper men som man även kan lägga in kostprogram, kostdagbok samt kurva på viktnedgång. Jag är inte intresserad av någon kaloriräkning. Det är ointressant. Kanske en att göra app fast med hälsan som tema.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Cellardoor » 2015-04-13 21:13:29

Jag skulle vara totalt ointresserad av en hälsoapp (finns redan tusentals och finns ingen poäng i att göra en aspieversion) men tycker den sociala appen i grundfrågan låter intressant.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-14 1:55:01

Intressant med en sån app?

Beror på målgrupp, approach, design.

Om det ser LSS-aktigt ut eller på annat sätt ger ett överpedagogiskt tydligt handikappanpassat intryck skulle jag aldrig nånsin regga mig där.

Vi aspies är j-t fed up på handikappkultur.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav plåtmonster » 2015-04-14 2:28:26

Problemet är kanske att man bestämt sig vilket verktyg (app) som man vill ha för att lösa ett ospecifierat problem. Det är oftast bättre att börja i andra ändan och leta rätt på viktiga problem som man kan lösa. Annars blir det som när allting ser ut som spik när man har en hammare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-14 10:22:56

Det är ett känt fenomen att aspergare har problem med att hitta vänner eller kompisar. Och om det är aspergare som ligger bakom sajten så blir det inte typ lss. Appar som strukurerar upp vardagen finns redan. Any.Do är ett bra exempel. Behövs inga fler. Jag skulle vilja ha en profilsida där man kan skriva in sin valfria info om sig själv. Det ska inte vara typ facebook men man ska kunna som hos gamla windows live messengers skriva en daglig hälsning eller ett meddelande. Det vore bra att kunna dela youtubeklipp och att man kan ladda upp bilder. Dock undanber jag mig från att bli selfiesbombad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Zirre » 2015-04-14 10:53:26

kullan skrev:Appar som strukurerar upp vardagen finns redan. Any.Do är ett bra exempel.

Any.do har inte bildstöd viket skulle underlätta för många.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav AT-studenter » 2015-04-14 14:19:31

Tack för alla svar! Uppskattar verkligen att ni tagit er tid att svara! Verkligen intressant för oss att höra från er själva och era erfarenheter vad ni skulle vilja ha för typ av app.

Vi tänker oss lite som några av er har beskrivit, en app som inte ska kännas "handikappanpassad", utan en app som känns som vilka andra appar som helst. Vi håller också med om att appen inte ska vara utseendefokuserad som kullan beskrev. Vi vill inte att den ska fungera som t.ex. tinder och badoo där man bedömer folk efter utseende. Vi ser helst att appen är intressefokuserad där man kan hitta någon man "klickar med". Att man matchas via sina intressen el. dylikt.

Många av er har skrivit att ni inte tror på en social app för aspergare, kan ni beskriva vad ni menar då? Vore intressant för oss att veta. Vi har funderat lite kring det nämligen, om appen endast ska rikta sig till personer med asperger eller om den ska vara för ALLA eller om den t.ex. ska innefatta alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Vad tycker ni? Vad skulle ni vilja ha? Vilka typer av vänner, internetvänner eller möjligtvis önskemål av partner har ni?

Vi förstår att många av er redan använder facebook för att vara social, dock tänker vi att där pratar man endast med människor man redan känner (eftersom man måste veta en persons namn för att lägga till dem). Vi tänker att den här appen ska vara till för att hitta nya vänner och bredda sitt sociala nätverk eller bara för att ha en "prat-kompis" över nätet att diskutera saker med som man kanske inte kan göra med sina vänner man har i dagsläget.

Hoppas ni har tid och ork att svara på dessa frågor! Vi uppskattar det verkligen då vi vill utforma appen utifrån personer med aspergers egna åsikter och erfarenheter. Ni får även gärna nämna om ni skulle vara intresserade för närmare kontakt via telefonintervju för att bolla idéer.

MVH
Amanda och Hanane
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-14 14:39:31

AT-studenter skrev:Vi förstår att många av er redan använder facebook för att vara social, dock tänker vi att där pratar man endast med människor man redan känner (eftersom man måste veta en persons namn för att lägga till dem). Vi tänker att den här appen ska vara till för att hitta nya vänner och bredda sitt sociala nätverk eller bara för att ha en "prat-kompis" över nätet att diskutera saker med som man kanske inte kan göra med sina vänner man har i dagsläget.


Ja det vore bra att ha en kanal som öppnar för att man söker " endast" internetkontakter.

Det är lika vanligt att man har ADHD i kombination med Asperger som att man har " bara" asperger så hela NPF - området skulle vara välkommet anser jag.

Om den ska rikta sig till endast folk med NPF så undrar jag hur man kolla diagnoser och sådant när någon registrerar sig. Och hur har ni tänkt er att appen ska förmedlas? ska man kunna ladda ner den via Appstore och Google Play eller hur ska man få tag i den?

Om detta blir stort skulle man kanske kunna skapa grupper där man diskuterar olika områden. Det kan handla om intressenområden. Vården. Hur man tar kontakt med folk. Kontakter med myndigheter. Kost och friskvård.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Zirre » 2015-04-14 15:31:05

Det låter lite för mycket facebook tycker jag. Sen finns ju det här forumet om man vill träffa andra aspergare.
Varför behövs ytterligare en kanal?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav kullan » 2015-04-14 15:48:19

Zirre skrev:Det låter lite för mycket facebook tycker jag. Sen finns ju det här forumet om man vill träffa andra aspergare.
Varför behövs ytterligare en kanal?


Därför att det kan vara bra att kunna ha privata chatter. Alla kanske inte vill ha kontakt via pm - funktionen på forumet. Jag skulle regga mig direkt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Moggy » 2015-04-14 16:08:18

AT-studenter skrev:
Många av er har skrivit att ni inte tror på en social app för aspergare, kan ni beskriva vad ni menar då? Vore intressant för oss att veta. Vi har funderat lite kring det nämligen, om appen endast ska rikta sig till personer med asperger eller om den ska vara för ALLA eller om den t.ex. ska innefatta alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.



Det skulle med största sannolikhet bli så att det inte var mycket folk aktiva i appen och därmed skulle man inte orka bry sig att starta den och gå in i några chattar. För att det ska bli nåt av med sånt här så krävs det en kritisk massa av användare för att det inte ska dö ut.

Hur skulle man regga sig på den? Antingen använda sig av Facobook-kontot och då skulel många dra sig för att göra det av integritetsskäl eller så mer anonym reggning med de problem det för med sig med oseriösa användare och troll.

Det finns ett överflöd av sociala appar och tjänster och ni kommer inte att kunna tillföra nåt nytt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav xty3457 » 2015-04-14 17:11:00

Personligen skulle jag behöva en app som hjälper mig att komma ihåg saker med inte enbart text utan en multimodal app som på ett bra sätt kombinerar olika modaliteter såsom bild, ljud, video, musik, etc.
Vet att det finns något åt detta håll som heter Autiplan, men den kostar pengar och därför har jag inte valt att använda. Men som sagt ni som är arbetsterapeuter kanske kan trimmar den här typen av appar till att bli ännu bättre eller inkludera ännu fler modaliteter. Möjligtvis kanske jag kan tänka mig att ställa upp som försöksperson kring minnes och organisationsappar, då minne och organisation är något som jag har problem med. Jobbar som lärare inom dataområdet och har även grundläggande kunskaper inom kognitiv psykologi. Om ni vill ta närmare kontakt får ni PMa mig.

Angående kostnader för alla typer av appar och aspergare, gratis är bäst då många personer med asperger har dålig ekonomi......

Hälsningar
//xty3457
//man 32år.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav Moggy » 2015-04-14 17:27:55

xty3457 skrev:Vet att det finns något åt detta håll som heter Autiplan, men den kostar pengar och därför har jag inte valt att använda.



8 dollar i månaden. Det var svindyrt och appen verkar ganska simpel.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kom med förslag till utveckling av en ny app !

Inläggav xty3457 » 2015-04-14 17:31:43

Japp Moggy du fångade min poäng i ett nötskal.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav AT-studenter » 2015-04-17 9:12:27

Tack än en gång för alla svar! Det hjälper oss verkligen.

Har ni varit i kontakt med hemsidan aspergerdating.com? Vad tycker ni isåfall om den sidan? Vi funderar på att utforma appen i liknande format, fast inte lika fokuserat på bara dejting utan även att finna vänner IRL och på internet.
Vad tycker ni är bra med sidan och vad tycker ni saknas på sidan? Vi skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på dessa frågor.

Om det är någon av er som eventuellt kan tänka er att bli intervjuade via telefon för mer ingående kartläggning av behov så är det fritt fram att skicka pm eller höra av er via mail: amanda.sikstrom@gmail.com hananenr@hotmail.com

MVH
Amanda och Hanane
AT-studenter
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-04-13

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav nano » 2015-04-17 17:37:19

Det socialaste jag vet är att bygga saker med andra människor, gärna elektronik (konstruera kretskort).
Har en tanke om att det som är socialt för merparten människor inte nödvändigtvis är det för andra, det finns människor som tycker att det roligaste som finns är att programmera med andra människor, ibland kan man se programmerar-konvent där man vill lösa något och så kan du då ibland få se på en sådan tillställning hur 37 personer sitter i ett stort rum, utspridda med varsin dator och ett leende programmerandes utan att knappt någon pratar med någon annan, jättesocialt men kanske inte för en normal människa.

Fast alla aspergare är inte som jag beskrev ovan heller, bara en typ av människor.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav Cellardoor » 2015-04-17 17:57:19

AT-studenter skrev:Har ni varit i kontakt med hemsidan aspergerdating.com? Vad tycker ni isåfall om den sidan? Vi funderar på att utforma appen i liknande format, fast inte lika fokuserat på bara dejting utan även att finna vänner IRL och på internet.
Vad tycker ni är bra med sidan och vad tycker ni saknas på sidan? Vi skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på dessa frågor.


Den kostar 145 kronor i månaden och registreringen är extremt utseendefixerad och jobbig. Den var ju ännu värre än tidigare nämnda spectrumsingles.com. Jag kommer inte att registrera mig på något som kräver att få veta mina motionsvanor och hårlängd. Plus otroligt cisnormativt vilket är ett klart minus.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Re: Kom med förslag till utveckling av en ny app!

Inläggav kullan » 2015-04-17 19:27:33

Jag vill inte regga mig på nåt som kräver att man anger vikt och kroppslängd. Som jag tidigare nämt vill jag heller inte bli bombad med en massa selfies. Jag vill bli utvald genom mina intressen och hur jag i övrigt är. Alltså ska specialintressen vara viktigare än kroppsform eller övrigt utseende. Och antingen ska man betala för att registrera appen och då få alla funktioner eller så ska appen vara helt gratis och erbjuda alla medlemmar alla funktioner. Det ska alltså inte kosta extra om man vill kunna skicka epost eller chatta med någon. Och självklart ska man kolla vem det är som har besökt ens profilsida.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in